wikström W2 kaasuttaja

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
arpal
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Kesä 2014 15:48

wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja arpal » 16 Kesä 2014 19:33

No niin, upo uusi tulokas tänne ja uusi wikströmin omistaja myös. En kauheen tekniikka miehii mut perusjuttuja tiedän. Moottori käy ja kukkuu mut kaasarin kanssa on ongelmia. Kaasari tuli kaupassa osina ja kun tekniikkakaverini sen kokosi, huomattiin että kohokammion neulaventtiili on liian pitkä, ei olekaan alkuperänen. Katkastiin vähäsen tappia, mutta nyt se vuotaa bensaa ilmanputsariaukosta, ei holvaa mut liruttaa. Tietty ei haittaa kun panee hanan kiinni ku sammuttaa, mut kun käyttää pienillä kierroksilla ni meinaa tukehtua... ensimmäinen kysymys, olisko tollasta alkuperästä neulaventtiiliä saatavilla tai ettei peräti kokonaista kaasariakin? Vuosimalli koneella on -72. Toinen kaasariongelma, vaijeri rapsahti irti kojelaudasta, jonne se oli vedetty. Kiinnitettiin järeemmillä pulteilla vaijeri, sitte irtos vaijerin kuori kiinnikkeestään. Sinne kojelaudan taakse koteloon jotenki hankala värkätä kiinnikkeitä yms. Riittäis et olis ite moottorissa selkee, yksinkertanen ja varma vipu jolla kaasua säätäis... eikös W1:ssä olekin sellanen pitkä vipu, ainaki kuvissa ollu. Onkos W2:ssa yleensä kaasun säätö aina sinne kojelautaan ratin luokse vai onko niissäkin vipuja ite moottorissa ? Tässä ny alkajaisiksi pään avaukseksi :)

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17 Kesä 2014 08:55

mulla on hyllyssä irrallisena yks vbn 26 kaasari.. Solex käsittääkseni..sitä vain ei siinä pikaisella vilkaisulla missää lukenut.
kunnosta en tiedä sen tarkemmin kun en ole tutkinut...Senkin kyllä voin tehdä.
Mitähän tuollaisen arvo vois olla niin ettei ostaja tunne itseään ryöstetyksi enkä minä antaisi ilman =)

seppo
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja seppo » 17 Kesä 2014 09:29

Moi, tervetuloa kerhoon. Itse vaihdoin viime kesänä neulaventtiilin ja tiivisteet kaasarista. Wickström Marinista löytyi tämäkin, 0500365285 kaasareita on ainakin kahta mallia, kevytmetallinen solex vbn2 ja pronssinen solex jota en nyt muista mikä oli numeroltaan. Mulla on w2:ssa semmonen keinuvipu moottorissa kiinni josta kaasua säädellään.

Kaasariremontti ja juurikin ilm neulaventtiili muuten mulla ainakin paransi käyntiä huomattavasti, hyvin meni viime kesä. Itsellä nyt vesikanavat toisesta pytystä ilm tukossa kun toissapäivän vesillelaskussa kuumeni niin perhanasti. Eiku rassaamaan:)

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17 Kesä 2014 11:08

Tässä kuva kaasarista:
https://www.dropbox.com/s/661v35su4zqvy ... .55.23.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tosiaan nappasin vain äkkiä kuvan töihinlähtiessä. Tutkin paremmin mikäli tarvis

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17 Kesä 2014 11:16

mulla myös kaasu kojelaudassa. Tai pikemminkin se on "rautalanka" eikä vaijeri.
Tähän on varmaan kaksi eri vaihtoehtoa toteuttaa tuo..eli juurikin tuolla paksummalla rautalangalla tai sitten vaijerilla niin että kaasarin päässä on jousi joka palauttaa kaasun. rautalanka ehkä parempi, paitsi jos joutuu kauhean jyrkkiä mutkia tekee.
Tein kaverin veneeseen joskus kaasun ihan autotarvike liikkeestä hakemastani auton "ryypystä". Eli siinä on se nuppi ja se millä se kiinnitetään kojelautaan ja paksu rautalanka..eli koko paketti. Ei tarvinnu miettiä kiinnitystä kuin moottorin päähän

arpal
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Kesä 2014 15:48

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja arpal » 26 Kesä 2014 20:25

No niin entisiä ongelmia ratkennu ja uusia tullu, sitähän tää varmaan on. Mullaki on tosiaan paksu rautalanka "vaijerina". Sain kaasun toimimaan kun yksinkert. poistin molemmista päistä rautalangan kuoren kiinnitykset. Vähä ku vahingossa alko pelaamaan riittävästi 8] . Samoin mullaki on moottorissa se keinuvipu, jolla kaasua vois säädellä. Ei vaan oo muita värkkejä kuin se vipu.
Sitte ku alkuun pääsi innostuin ajeleen sillä ympäri järvee, ajelin toista tuntia koppa kiinni ja isoilla kierroksilla. Alko pätkimään viimein kone, koppa auki ja takimmainen pytty oli ni kuuma et maalitki oli palanu. Lisäksi tulpanjohto oli ottanu rautaan kiinni ja sulanu eristeet. Tulpan hattu oli kans osoittanu sulamisen merkkejä. Veden lämpömittari ei osoittanu liian kuumia lukemia, olikohan kyse jostain tulpan oikkarista jos otti rautaan kiinni ? No, kävi ensin yhellä pytyllä, mut kun ravisteliln ja asettelin sulanutta johtoo ni alko taas käymään molemmilla ja kävi normaalisti kotiin asti. Tuo koppa on musta liian tiivis, vain alareunassa rako että vaihdetanko pääsee läpi menemään. Aattelin tehä ylös eteen takapytyn kohalle ilmaraon koppaan, olisko ideaa siinä? Muutenki aattelin pitää koppaa pois jos liian pitkään ajelee ja pitää kierroksia alempana jatkossa. Mutta sitten ongelma, kun tänään kävin taas ajeleen ni alko yskiä ku lämpes. Toinen pytty aina välillä yskäs ja pätki. Pitäis vaihtaa se tulpanjohto, kävin jo paik. autotarvikeliikkeessä mut siel ei ollu moisia. Kysymys, mistähän sais uuden johdon? Ja onko oletettavaa että yskiminen johtuisi tuosta sulaneesta johdosta? Vai olisko tulppa vaurioitunu kuumuudes?

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 26 Kesä 2014 21:25

Voi se tietty jotai muutaki olla mutta hyvin voi myös aiheuttaa viottunu johto poksua ja pätkintää.
Mut kannattaa tulppien kokeilllakin pois sulkea yksi vian aiheuttaja

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 26 Kesä 2014 21:32

Mites muute se kaasari.Saitko sen toimii?
Ettei vika siinä

Sulla ei siis vesi kierrä toisessa pytyssä?

arpal
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Kesä 2014 15:48

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja arpal » 26 Kesä 2014 22:49

kaasari edelleen liruttaa bensaa moottori sammuksissa hanan ollessa auki, mut muuten tuntuu toimivan... en usko että vika siinä. Mut olishan tuoki syytä korjata... Miten todetaan kiertääkö vesi molemmissa pytyissä? Ainaki vesi kiertää jossain kun poistoaukosta suihku järveen menee. Takapytty on kyllä aina paljon kuumempi kuin etumainen... Pitäis vaan se tulpan johto saada ja onkohan tulppakin kovin eksoottinen, ei taida olla vaan kaupasta haettavissa?

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 26 Kesä 2014 23:19

Kyllä se kaasarin tulviminenkin voi aiheuttaa monen näköistä oiretta. Siellä kaasarissa kun on sitte bensan pinnan korkeus väärä.
Tulpanjohtoa saa ihan autotarvikeliikkeistä.
Haulla varmaan löytyy täältäkin tulppien muunnos arvot. Eli millaset nykytulpat vastaa vanhoja tulppia.

Vesisieltä ulostuloreiästä valuu vaikkei se kiertäis kummassakaan pytyssä.
Siinä koneen vasemmalla puolella on niissä vesiluukuissa sellaset hanat joista saa laskettua veden sylntereistä pois. Tarkista nyt nämäkin vaikkei ne sinällään kerrokaan että KIERTÄÄKÖ se vesi siellä

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 26 Kesä 2014 23:24

Siellä saattaa olla vesikanavat täynnä ruostemujua (niinku mulla oli) tai sitte vaa termostaatti jmissa.
Termostaatit on sylinterin kannessa siinä lotissa joka on kannen ja vesiputkien välissä. Mikäli sellainen ylipäätään seltä löytyy niin nappaat pois ja testaa toimivuun vaikka kattilassa

tuffarn
Viestit: 168
Liittynyt: 17 Loka 2007 20:49
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja tuffarn » 27 Kesä 2014 09:25

Putsaa vesikanava joka on pakosarjassa niin kyllä vesi kierrää

arpal
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Kesä 2014 15:48

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja arpal » 27 Kesä 2014 11:47

ostin veneen tuossa keväällä, myyjän mukaan termostaatteja ei ole ja kone olisi huollettu ja röörit putsattu... Kai siellä kuitenkin kiertää vesi kun kerta tuntikaupalla sillä pystyny ajeleen eikä leikannu kiinni ? Tuo liikalämpeneminen tuli siis parintunnin yhtämittaisen ajon jälkeen koppa kiinni ja suht. isoilla kierroksilla... missä määrin tuo tulpanjohdon vioittuminen aiheuttanu lämpenemistä. Onko muuten normaalia että takapytty käy kuumempana vaikka vesi kiertäiski?

Niin se kaasutin, ei se ainakaan se pronssinen versio ole, tuo aparaatin laittaman kuvan kaasutin ei vaikuta tutun näköseltä, pitää käydä ihan veneellä vertaamassa näköä. Mahtaako olla alkuperänen kaasari sitte, ohjekirjan mukaan pitäis olla solex F 26 NV. Mun wikin vuosimalli on muuten -72. Mitähän tuo hinta voisi olla jos tosiaan ostais... pari kymppiä?

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 27 Kesä 2014 12:02

kyllä kait sillä silti leikkaamati voi ajella vaikka oliskin tukossa. Munkin veneellä edellinen ajellu ja kun avasin ne kanavat niin ne oli siis TÄYNNÄ tuota ruostemujua. Eli ei ole vesi voinut kiertää edelliselläkään omistajalla

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wikström W2 kaasuttaja

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 27 Kesä 2014 12:08

Jos lämpömittarin anturi on kannessa tai sylinterin vaipassa kiinni, eikä se mitään näyttänyt, niin sitten ei vesi kierrä siellä. Muuten kone jäähtyy yksinomaan vesikierron avulla, eli koppasi tiiveydellä ei ole yhtään mitään merkitystä tämän homman kannalta, eikä muutenkaan. Niin tiivistä koppaa ei saa tehtyä, että sillä sinänsä olisi merkitystä Wickströmin toimivuudella.

Vaihda ehjä tulpanjohto ja -hattu. Sitten perehdy siihen vesikiertoon paremmin. Veden pitää käydä molemmissa pytyissä ja kansissa sekä pakosarjan kanavassa. Täältä palstalta löydät Etsi-toiminnolla hyvin perusteelliset keskustelut, joissa on kuvattu W2:n (kin) jäähdytyssysteemin toiminta.

Sitten kun tämä vesihomma on kunnossa, niin kannattaa vielä kunnostaa se kaasari vuotamattomaksi ja sopivan seoksen antavaksi. Ja siihenkin löytyy perusteelliset ohjeet etsimällä.

Kannattaa muuten oikeasti perehtyä hakujen avulla palstan sisältämiin teksteihin. Täällä on kirjoiteltu jo kymmenen vuoden ajan näistä vehkeistä. Esimerkiksi Wickströmin W-sarjan osalta palstan "arkisto" on todennäköisesti kattavin koskaan suomeksi kirjoitettu tietomäärä kyseisestä laitteesta. Toki seassa on paljon turhaa tekstiä, mutta kyllä niistä asiakin erottuu kun lukee ne järjellä läpi, ja riittävän paljon. Oikeastaan vain kytkin on vähän vähemmän käsitelty.

Vastaa Viestiin