Rakentavaa keskustelua kuidutus,puuvene,puolesta vai vastaan

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
CC

Re: Rakentavaa keskustelua kuidutus,puuvene,puolesta vai vas

Viesti Kirjoittaja CC » 20 Kesä 2014 01:12

Ei tuo ura viittaa mihinkään ihmeempään kikkailuun, jota viitseliäs voisi harrastella. Eiköhän ajatus ole vain lopettaa kuituosa tuohon rappuun ja peittää sauma vaikka listalla. Hyvin ruuvattuna ja tiivistettynä sekin hoitanee homman. Itse toki pyrkisin tekemään saumakohdasta näkymättömän, mutta se on melko haasteellista silloin kun raja ei seuraa ehjää lautaa. Tuossa on pakko jättää liikuntavaraa johonkin kohtaan, ja lista joustavalla tiivistemassalla on varmaan toimivin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 20 Kesä 2014 01:27

Jaa aattelin sillä olevan enempi merkitystä, Kyllähän tukkimiehen kynästä jää puuhun jälki, Miksi urittaa vain linja merkkauksen takia... No kaikkee oppii ku elää tarpeeksi!

Ps. En tarkota että pitäs olla vanha, Vaan elää ja kokea uusia asioita :-)
Veistellään Mitä Veistellään :-)

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 20 Kesä 2014 01:43

Kuvailemallani tavalla kuitu sauma jäisi vähän puun sisään ja näyttäisi hionnan ja pintakesittelyn jälkeen yhtä hyvältä kuin tiikkikannen rima välit massattuna... tosin en oo nähnyt moista, Siis jos sikasiistii haluu kikkailla vois toimia.. Eli roiskeet peitetään listalla jotta tulee siisti...

Ja sit ku ei oo listaa pitää niitata/ruuvata kangas/matto vähä ennen saumaa lyhyin välein... 8|

Ps..Ois mielenkiintosta yrittää itse näperrellä tuollai jos olis vaan kohde ja värkit :-)

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 20 Kesä 2014 07:22

Olen CC:n kanssa sammaa mieltä, ura on tehty kuidutusta varten. Eihän siinä mitään kikkailua tarvi, kun pohjaan on laitettu jotain ainakin 5mm kerros kuitua hartsilla joka loppuu em uraan ja kovetettuaan hiottu yläreuna tasan(kuidutusvaiheessa menee osin yli uran) laudoituksen kanssa, niin maalauksen jälkeen on siisti "vesiraja" , ilman pattia, siis tietenkin jonkinverran varsinaisen vedenpinnan yläpuolella!
Tekniikkaa olen nähnyt käytettävän Kotkan suunnalla ainakin yhden firman toimesta.

Minusta kuidutus toimii oikein tehtynä katetussa kuivassa veneessä, avoveneessä tuhoontuomittu=puut likoavat vesiämpärissä. 8\
WB-lehdessä oli artikkeli koko rungon kuidutuksesta (epoksilla), isohko purjevene jonka perinteiseen korjaukseen ei omistajalla ollut varaa.
Kuidutuksen aikana venettä kuivattiin ilmankuivaimella, että olisi riittävän kuiva ettei alkaisi lahota, muistaakseni siitä irtosi 140l vettä puun solukosta.
Puulla on kosteuspiste jota kuivempana se ei lahoa. Kuten em sanoin tulee veneen olla kuidutuksen jälkeen kuiva, siis kansien yms tulee olla ehyitä, ettei sade yms vedet pääse kastelemaan venettä sisältä, sekä riittävästi tuuletettu.

ADAMAS

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 20 Kesä 2014 21:48

kuidutukseen kuuluu nyt sitten kuidutuksen poistokin.kenellään sattumoisin olis kuningasideaa,miten kuidutus saataisiin tehokkaimmin poistetuksi???kannesta rajasin rälläkällä koe alueen jotta tietäisin mitä tuleman pitää..kovasti on hartsi ottannu kanteen kiinni.täs jossain topicissa,tai olisko sit ollu jossain muualla, joku sano helsingissä olevan purje aluksen,puisen alkujaan,se on kuidutettu joskus -70 luvulla ja kuulemma edelleen hyvin kiinni,siinä se joku kertoi et alimmat kerrokset on naulattu kiinni.ajatuksissa toimivalta kuulostava,mut epäilin kyllä hieman tarinan todenperäisyyttä,nyt uskon kyllä sen olevan todellista,sillä tässäkin on kuitu naulattu kanteen välikerroksista.tie sit olisko tarvinnu naulaa,ku on kauttaaltaan niin läpilujassa toi kuidutus.Oletko CC itse kuiduttanut veneesi,vai oliko jo kuidutettu ostaessasi sen?onko tietoa,miksi tällaiseen on sit lopulta päädytty?onko sul kuvia veneestäs missään nähtävissä?kyl qubik oli kyl tunteen palolla mukana kuidutusta vastaan ja ymmärtää sen jos omakohtainen kokemus on alla,mut mikä sit on se avain juttu täs kuiduttamises..lahovikaa mulla ei ainakaan ole pohjassa enempi liikakuivumista.siitä vielä eroavaisuuksia kyselin tuol toisel puolen et mitä eroa sit on,onko pohja kuidutettu vai muuten suljettu epokseilla,myrkkymaaleilla tms..eihän ne hengitä sen kummemmin ku k-kaupan lastiikkapussikaa..Matti nosti esille hirmu kiinnostavan asian,kuidutus epoksilla???Kiinnostaisi todella paljon,sillä epoksi antaa työstämis aikaa hurjasti paljon enemmän ku hartsi löytyykö asiasta mistään enempi tietoa?epoksien kanssa mulla olisikin aikas hurjasti kokemusta ja muidenkin reaktiokuivuisien kans.. Kyl Rakna tuollaisella innostuksella puuveneharrastus asiaan sinusta tulee vielä sellainen guru näissä sielunmaisemissa ettei moisesta ole ennen kuultu 8]
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mun mielestä..

Qubik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21 Kesä 2014 11:13

Sellasella pykälä-ratkaisulla saa ainakin siistiksi sen kuitutuksen yläreunan, mutta kun puulla on aivan julmeton kosteuseläminen ja kuitulla sitä ei sit taas ole karvanverran. Milloin sen kuitun pitäis sitten laitta? Kyllästyksen jälkeen, kun puu on turvonnut siitä öljystä? Ennen kyllästystä, mutta mitä tapahtuu, kun puu turpoa? Kenties se epoksihomma ois järkevämpi, vaikkei halvin ole. Kun epoksi on mielestani joustavampi.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 21 Kesä 2014 12:14

Siinäpä on miettimistä tekiällä, Se jos kyllästää ensin voipi tulla ongelmia kuidutuksen kiinnipysymisen kanssa taas jos kyllästää jälkikäteen turvotessa voipi taas irrota tai jopa haljeta kuidutus... Näin ajatellen jos kuiduttaa voipi olla viisain sekottaa 5% sinkkinaftenaattia pelkkään puutärpättiin ja vedellä sillä reippaasti antaa kuivaa ja sit kuitua niskaan... Mene ja tiedä sitten...

Se että tuppeen sahattu mäntylauta on halvimmillaan ollu 360e kuutio, mikä sit tulee loppupelissä halvemmaksi ratkaisuksi päättäkööt jokainen omalla lompakolla :-)

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 21 Kesä 2014 13:19

ADAMAS kirjoitti:.Oletko CC itse kuiduttanut veneesi,vai oliko jo kuidutettu ostaessasi sen?onko tietoa,miksi tällaiseen on sit lopulta päädytty?onko sul kuvia veneestäs missään nähtävissä?
Tuo oli kuidutettu kuutisen vuotta ennen meille tuloa, mutta tein silloin siitä puolet uusiksi kivilleajokorjausten yhteydessä. Tarkoitus oli vaan testailla venettä oikeassa käytössä vähän aikaa ja palauttaa sitten pohja alkuperäisempään suuntaan. Jäi tekemättä, kun mitään pikaista tarvetta ei tullut esiin. Se oli vuonna 96.
Kuituun oli varmaan päädytty kevätturvotuksen hidastuttua alkuperäisen rakenteen "löystyttyä", ja sen korjaaminen ei oikein onnistu pelkällä saumojen tilkitsemisellä, vaan olisi vaatinut koko pohjan purkamisen ja uudelleen kasauksen. Tosin sekin olisi onnistunut kyllä, kun ei siellä ollut kuin yksi lauta vähän kärsinyt pakkasesta. Sekään ei ollut laho. lisäksi pohjaa oli mekaanisesti murjottu huolimattomalla traileroinnilla erityisesti kölialueella.
Mulla on siihen parikin kohtuu helppoa palautussuunnitelmaa ollut alkuajoista lähtien valmiina, mutta nyttemmin oman fysiikan rajoituksien takia jäänee minulta tekemättä, jos ei sitten järjestä piiiitkästi aikaa. Tuolla on jokunen kuva vuosien varrelta: http://ra.fi/KPem" onclick="window.open(this.href);return false;

ADAMAS

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 22 Kesä 2014 13:53

Hieno on vene ja peukalokin on kädes siel oikealla puolella,eikä keskellä kämmentä.Tuossa kun kannesta poistin kuidutusta,tuli oikeastaan esille se,mikä saattaa olla se lahottaja puuveneessä,eli jos kuidutuksen ja puun väliin pääsee vesi asumaan,ni son sitä kuuluisaa kukkamulta osastoa jonkin ajan perästä.oletteko kaikki kuulleet suolakivi ämpäristä veneessä?Eräs vanhempi venemies kerto sitä kikkaa käytetyn ainakin ennen muinoin kajuutoissa ja umpitiloissa.kerää kuulemma kosteutta tehokkaasti ja ehkäisee homeen hajua sitä myöten.
Vieläkin kelpaisi ideat lasikuidun tehokkaasta poistamisesta.laivasta on nyt ehkä kymmenen pros.poistettu kuitua ja paljon on vielä jäljellä..laivasta siksi että työstäessa paatti tuntui niin paljon isommalta.
kukkamulta osastoakin tuli vastaan ja uusittavaa on aika paljon(ei yllättänyt)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mun mielestä..

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 22 Kesä 2014 14:31

Silloin kun itse poistin aiempaa kuitua, niin vetelin siihen uria rälläkällä sillai, että tuli jotain 15-20 senttisiä soiroja. Sen kun aina sai päästä irti, niin yleensä sai kiskottua sen soiron kokonaisena irti. Rälläkän kans pitää sit olla turhankin tarkkana, jos aikoo alla olevaa puuta käyttää näkyvissä paikoissa. Petkeleellä työntely vois kanssa toimia isommalla pinnalla.

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 22 Kesä 2014 15:14

Kuvia katsellessa tulee väistämättä mieleen, että mökin alakulmat ja kannen reunat olleet jo kuidutettaessa lahot.
Lisäksi hieman vuotoa lasin ja kuidun välistä, niin lopputulos näkyy.

Minä käytin käsisirkkeliä kuidun irrottamiseen, lasien irrottamisen jälkeen 30cm välein yli veneen niin tuli samalla uuniin mahtuvia polttopuita.
Siivoamisen jälkeen oli helppo aloittaa ns puhtaalta pöydältä. 8]

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 22 Kesä 2014 16:48

Moro

Tossa on sen suolakiven nykyaikainen versio:

Kuva

Mut, ei se auta lahoa vastaan jos kansi vuotaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 22 Kesä 2014 16:51

Yksi vaihtoehto on vetää puukkosahalla/moottorisahalla koko hytti kerralla veks ja tehä uusi hytti kokonaan. Voip olla jopa nopeempi ratkasu ;-)

ADAMAS

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 22 Kesä 2014 17:07

rälläkällä minäki koepalasen rajasin ja tarvii kyl olla tosiaan tarkkana ettei pääse puulle asti.täytyykin seuravalla käynnillä kokeilla noin että leikkoo soiroja.tuossa kun summittaisesti työntelin pikkutatalla ja tylsällä purkuraudalla työntelin ja vääntelin,tahtoi lähteä aina ylempiin kerroksiin ja tavaraa jäi kerroksittain enemmän pintaan kiinni.
Matin keino ei oikein sovellu mulle,ku täytyy niin paljon kopioida asioita päähän ja tietysti kameraan,että voin sitten apinoida edellistä tekijää uusiessani alueita siihen vaiheeseen kun pääsen.muuten kyllä toimiva ja eritoten nopea ratkaisu ;-) niin,kyllä samoin ajattelin,ettei kansi osaston kuidutus ole ollu pelkkä muoti ilmiö,vaan tuota entistä mahonkia on tarvinnu alkaa piilotteleen..
ny ku kattelin tuota ottamaani kuvaa,missä koepalanen on irrotettu,siinä näkyy tos tapis mistä vene pannaan keulasta kiinni,niinku vesiraja olis ollu pidemmän aikaa ihan siin tapin yläpään tuntumassa,eli mitä mieli puolta näkemästänne?ku ihmettelin alkujaanki kannen likaisuutta.kauanko tollasen tarvii olla upoksissa että meren eliöt ottaa siihen noin kiinni?lähempää ku kattoo ni ne todellaki on niinku jotai sellasii..
mun mielestä..

ADAMAS

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 22 Kesä 2014 17:18

Northling kirjoitti:Moro

Tossa on sen suolakiven nykyaikainen versio:

Mut, ei se auta lahoa vastaan jos kansi vuotaa.

Nortti
katsoppas vain,nytpä on helpompi mennä etsiin sitä kaupoilta ku tietää miltä näyttää:)hyvä juttu thanks!jotku pitää noita ihan kylmissä varastoissakin joissa jotai vaatteitaki säilytetään..
No niinhän se on,et tarvii saada ylä ja alakerta pitäväksi,siinä välissä ei niin justii;)

Kyllä rakna uusiksi täytyy tehdäkin ja aika paljonkin,on vain selvitettävä ensin millasia liitoksia ja kytköksiä veistäjä on siihen tehny,sitte voi, ku on tehny läjän sapluunoja ja ottanu kuviaki alkaa purku hommiin,ylimmäinen kattohan siitä on jo poistunut luontaista tietä,itse katto osa lepää nyt perää vasten odottelemassa parempia aikoja,mutta siitäkin on mulla kaikki tolpat ja palikat tallessa,rekonstruointia;)varten..
mun mielestä..

Vastaa Viestiin