Rakentavaa keskustelua kuidutus,puuvene,puolesta vai vastaan

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ADAMAS

Rakentavaa keskustelua kuidutus,puuvene,puolesta vai vastaan

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 19 Kesä 2014 18:17

varmaan jokunen palstalla on jo huomannu mun tietotaitoni puuvene alalla olevan varsin vaatimattomalla tasolla.nyt kuitenki on tullu hankituksi kakkoshellu johon olenkin syvästi ihastunut ja olisin tietysti mielissäni jottei täst ny tulis sellane kesäkissa projekti ja tää syvenisi next levelille,mikä vaatis kyl enempi sitä nouhauta onnistuakseen.Tuossa asiaa käsiteltiinkin jo toisessa topicissa ja kyhäsin tän uudeksi tänne ettei kimin oma osio menis muiden asioiden selvittelyyn(sori kimm)Siellä tuli esiin hyviä varteen otettavia seikkloj,mm.nortin kommentti mahonk VS.pakkanen,kubikin avautuminen tunteella tällaisen toive ajattelijan kuidutuksen onnistumisprosenttiin(hyvä!)mut myös puolesta tuli kylkeen yllättäin CC:n omakohtainen kokemuskommentti ja hybridi juttu oli tosi kiinnostava,ja muutakin tuli siin käsiteltyä.Moon tosi jess!!!tällasista sivustoista.Voisin tietämättäni hölmöillä venhoni tuonelan kelkkaan,vaisk haluaisin tehdä täst oikeesti veneen oikeilla spekseillä,josta olis iloa viel jälkipolvillenikin.Uskon et moni muukin painiskelee tän asian kans oikeeta karhun painii,vaan ei tohi paljastaa tietämättömyyttään,tahi jotai muuta sit.Niin tahi näin ,mut voitaisiinko vääntää asiasta kaikenlaista puolesta tai vastaan ja miksi kommenttia,säätää ne kaikki sit lopulta suurinpiirtein täyspitävään pakettiin.Mulla kummittelee ikävästi toi ura jonka se kuuluisa joku on ilmeisesti tulla stanleyn nokkahöylällä,jonka veneestä löysin, veistäny toisen kyljen koko pituudeltaan,mun mielestä,vesirajaa myötäillen.voiko sitä mitenkään korjaa,vai jatkaakko se toiselle puolen ja käyttää sitä jotenki hyödyksi kuidutukses,taisitten ei 8-|
Viimeksi muokannut ADAMAS, 19 Kesä 2014 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mun mielestä..

RAKNAROK

Re: Rakentavaa keskustelua kuidutus,puuvene,puolesta vai vas

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 19 Kesä 2014 18:37

Vähän tuli mieleen että oisko uraa tehty sellasen kylkilistan kiinnitystä varten??? http://www.puuvenekorjaamo.net/images/piv91.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Erilaisia listoja veneisiin laitetaan syystä tai toisesta...

Sitten tollanen perus kirja vois olla hyvä yleistietona puuveneiden tekniikasta (Puuvene. kirjoittanut Osmo Perälä) Maksaa noin 20e

Niin voipi sillä uralla olla sellanenki ajatus että siihen asti ois ollu tarkoitus uusia koko pohja, Tarvii olla siisti sauma uudelle laudotukselle toki. Paha sanoa keskeneräisistä tarkoituksista... Pistäisikkö kuvia urasta ja pohjasta näkis vähä tarkemmin :-)

Eli voipi olla ettei ura liity kuidutus aikeisiin millään tavalla mene ja tiedä 8|

Ps. Hyvää Jussia Kaikille!
Veistellään Mitä Veistellään :-)

ADAMAS

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 19 Kesä 2014 19:25

ni tää ura on hittolaisen hankala juttu..täs on vähä kuvaa siitä,ni pääsee paremmin kärryille kuin se kulkee..kukapa se tietää uran veistäneen sielun elämästä,mut ajattelin olisko teillä tullu jossain vastaavuutta vastaan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mun mielestä..

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 19 Kesä 2014 19:37

Juu minä kallistun siihen että uran tekiä on antanut pohjalle purkutuomion, Kun on tasa-sauma veneestä kyse niin sillä ei ole niin isoa merkitystä mihin kohtaan uuden ja vanhan laudoituksen sauma tulee vaan sillä että se on tiivis sauma, Ja nuin alhaalla myrkkyvärin peitossa valmiina. Vanha maaliraja oli hivenen alapuolella jos katsoin oikein :-)

ADAMAS

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 19 Kesä 2014 20:07

Nii..jotain on ollu silloisen rakentajan mieles,mut kun lisään tietoihin sen et kauppaan mukaan tuli 200l hartsia,joka oli todennäköisesti samalta aikakaudelta ku sillosen idean isä,eli pilaantunuttahartsia olis sopuhintaan myynnis :-) tynnyri oli umpiruostees ja viimeviikonloppuna ku taituroin pikkukorkin auki,nu koetuskeppiin tuli pinnalta upean sinivivahteista hartsia,mut ku hivenen hämmensin ni kokkareet tuli ulosvedetyn kepukan mukana masentavasti esiintyyn tynnörin kannelle..
mun mielestä..

ADAMAS

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 19 Kesä 2014 21:02

jep.mulb o 120km veneen luo asuinpaikaltani,toistaiseksi on ollu intohimo päästä taas skrabaan vaik jotai. ja aina täs uutta löytyyp.aikas hurja juttu et entis aijan nopeus näyttö toimi ihan vaijeri pelillä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mun mielestä..

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 19 Kesä 2014 21:16

Hartsi saattaa olla kunnossa se pitää vaan suodattaa siivilöidä, onko sulla kovetinta ja mattoa kokeile huvikseen joku pieni pala kuiduttaa sillä testi lautaan on muutes pirun kallis tynnyri ;-)

ADAMAS

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 19 Kesä 2014 21:43

Kävi muute itelläki mieles,ku se kaikille kuuluisa joku sano mulle et jos hartsi on arvelluttavaa/pilalla,ni son rusehtavaksi menny..itekki jonkinverran tehny lasikuituhommelei,ni väri oli niin toimivan sinistä...mul tää venerojekti pienel paikkakunnal,lähellä uusinta ydinvoimalajuttuu,eli pyhäjoen liepeil.en kannata ydinvoimaa.näin viikonloppuina olen tääl huviteltas veneeni kans ja läppärin.tosi kuiva juttu,mut mulle sanoinkuvaamaton henkireikä töitteni vastapainoksi.tarvii viel käyttää tynnyri nurin ja katsoo/kokeilla sen toimivuutta:)mul on täs veneen kyljessä oma "nettikahvila"oon vähä niinkus onlain tilas koko ajan 8] täytyy sanoo et mun mielest sä rakna oot kyl intohimoinen veneharrastaja..sehän täs on näillä sivuilla hienointa et saa tosi tietävien kommentteja omiin ongelmiin ja siinä sinäki oot ollu jo auttamas minua:)
HITONMOISEN HYVÄÄ JUSSIA KAIKILLE!!!
kiitos kaikille opettajille :)
mun mielestä..

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 19 Kesä 2014 23:13

Kiitos :-) En oo guru tai kaikkitietävä yritän vain iteki saada apua,mielipiteitä,erilaisia työtapoja,vinkkejä. Toki jaan mielelläni omia ajatuksia,kokemusta, Mutta näissä hommissa on satoja työtapoja joista yksikään ei oo väärä tai oikein joten itse touhaan perstuntuman lisäksi maalaisjärjellä... :-)

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 19 Kesä 2014 23:31

Niin tuosta kuidutuksesta se hartsi muuttuu vaaleen ruskeeksi joidenkin kovettajien kanssa mutta on kuivuttuaan/kovettunut vaalean harmaata kuitu pintaa ja kun hio niin ihan vaaleeta pölyy lentää ilmas, Sitten pitää muistaa että kuitupinta oli sit vaikka 3mm paksu ei itsessään ole vettä pitävä missään määrin, erittäin kova tai luja kylläkin mutta todella huokea solukko avoinna nesteelle! Siksi kuidutus pitää aina maalata sille tarkoitetulla pohja-maalilla joka vasta antaa veden pitävyyden! Sitten vielä pintamaali maholliset myrkyt väliin ja silleen.... 8|

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 19 Kesä 2014 23:47

Tossa just eilen korjasin pikkuvenettä pienen kylkikolhun takia vuosia vanhalla hartsilla. Oliskohan ollu purkki mökillä liiterissä kesät talvet jotain 6-7 vuotta. Vähän hyhmästä ja joku kova kokkarekin seassa. Ihan hyvin toimi, noin visuaalisesti ja kopistellen paikkaa. Kriittisen paksuuden jälkeen kokeilin vielä viimesiin kerroksiin ohennusta asetonilla hieman, siinäkään ei havaittavia heikkouksia, ja käyttäytyikin kuin tuoreempikin hartsi.

Ja aiheeseen, kyllä tuo ura vaikuttaisi kuidutusta varten tehdyltä minusta. Mutta se, miten tuossa kannattaisi jatkaa, on tekijän osaamisalueesta ja lukemattomista muista seikoista riippuvaa. Yksi vaihtoehto on se kuidutus, silläkin hyvin tehtynä voi olla täysin kustannus/vaivaa vastaava kestoikä edessä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 19 Kesä 2014 23:56

Maku ja arvo asioita sekä taidot/raha on monesti myös ensisiaisia asioita näissä projekteissa! Mutta tehään miten tehään niin kunhan tulee turvallinen vesille ja sopii omalle lompakolle ;-) kestävyyttä on vaikea arvioida kun käyttö/huolto vaikuttaa taas siihen eniten :-)

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 20 Kesä 2014 00:11

CC voisitko kertoa miksi/minkä takia tuota uraa käytettäisiin kuidutuksessa?
Haluan itsekin oppia uusia asioita :-)

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 20 Kesä 2014 00:21

RAKNAROK kirjoitti:CC voisitko kertoa miksi/minkä takia tuota uraa käytettäisiin kuidutuksessa?
Haluan itsekin oppia uusia asioita :-)
Kun kuitu on ajateltu loppuvan vähän vesirajan yläpuolelle, niin uran kanssa kuidun pinta saadaan samaan tasoon koskemattoman pinnan kanssa. Siinä on sitten enempi mahdollisuuksia siistiin ja tiiviiseen viimeistelyyn rajan kohdalla. Näin minä kuvittelen urittajan ajatelleen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 20 Kesä 2014 00:38

Eli olettaisin siis että kangas levitetään vähän uran yli ensin ja hartsatessa painetaan kangas uran pohjalle ja jätetään kuivumaan, Sitten leikataan ylimääräset pois ja jäljelle jäänyt ura valetaan hartsia täyteen seuraavan kerroksen yhteydessä jolloin saataisiin kynsi puun sisään pitämään osaltaan kuitupohjan kiinni veneessä... Olenko lähellä sinun ajatuksia CC ???

Vastaa Viestiin