Fiskarini historia Kotkassa?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
mixurium
Viesti:

Fiskarini historia Kotkassa?

Viesti Kirjoittaja mixurium » 19 Kesä 2014 13:42

Olen yrittänyt selvittää 2008 ostamani ja remontoimani fiskarin historiaa. Kaksi edellistä omistajaa minulla on tiedossa ja heihin olen saanut yhteyden, mutta veneen varhaisempi historia on edelleen selvittämättä. Niinpä ajattelin laskea "verkot" myös tänne. Kaipaisin erityisesti tietoja veneen historiasta Kotkasta, onko kellään mitään havaintoja/tietoja?

Fiskari on veistetty Pyhtään Kaunissaaressa 60-luvulla Tynin Uunon ja Hannun veistämöllä (isä ja poika, jotka veistivät veneitä kalastuksen ohessa).
Vene on luultavasti ollut Kotkassa(?) ensin Herrala-nimisellä omistajalla ja tämän jälkeen edelleen Kotkassa Hakuli-nimisellä kaverilla. Heistä en tiedä sen enempää. Kotkasta vene on ostettu noin 1988 tai 89 keväällä Porvoon Hamariin (silloiseen omistajaan olen saanut yhteyden). Hamarista vene on myyty Helsinkiin 1997 ja varsinkin tästä eteenpäin veneen historia on hyvin selvillä.

Kuvassa vene on Porvoon Hamarissa joskus 90-luvun alussa.
Kuva
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”

RAKNAROK

Re: Fiskarini historia Kotkassa?

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 19 Kesä 2014 15:40

Nätti ja sopusuhtanen Viskari 8] Oletkos maistraatin venerekisteristä kysynyt onko heillä tietoa?
Veistellään Mitä Veistellään :-)

ADAMAS

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 19 Kesä 2014 18:31

hieno.
kyl tällase vanhahullun mieltä lämmittää nähdä iäkäs vene hianos kunnos,puises vain on sitä luonnetta..
mun mielestä..

mixurium
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mixurium » 23 Kesä 2014 12:41

Tässä vielä toinen kuva Hamarista 1997, minne historia tällä hetkellä päättyy.

Kuva
Fiskari Andromeda

JLomotoristi

Viesti Kirjoittaja JLomotoristi » 09 Heinä 2014 12:19

Tere Kotkast,
kysy Kymenlaakson Maakuntamuseo, Suomen Puvenekeskus, EKAMI -veneenveistolinja (paikallinen ammattioppilaitos ja sieltä Tapsa Lindström (taitaa jo olla eläkkeellä?) ) ja Pyhtään Kaunissaaren perinneyhdistys. Kaksi ensi mainittua sijaitsevat Kotkan Kantasatamassa.
Kaikki sukunimet, jotka mainitset, ovat täällä Kotkassa edelleen aktiivisia (Jos oikein muistan: joku Tyneistä veisti hienoja puisia pienoismalleja).
Kotkassa ja "meidän rannikolla" alettiin kerätä puuvenerekisteriä, jossa taltioitiin mittapiirroksia ym. tietoja eri veistäjien töistä. Jos joku em. taho muistaa/tietää missä tämä ja kenellä tämä rekisteri on, niin sieltä löytynee tietoja veneestäsi. Oma veikkaus menee Maakuntamuseon tai Puuvenekeskuksen puoleen. Pyhtään Kaunissaaressa on kerätty myös perinnetietoa saaren asioista, kuten myös muut saaremme keräävät ja ovat keränneet...

Yst.terv JLo -motoristi, Kotka -FIN

Puuvenem

Viesti Kirjoittaja Puuvenem » 18 Loka 2014 11:06

Tervehdys puuveneiden ystävät
Vastaan vaikka myöhässä ehkä olenkin. Olen omistanut veneen ja ostin sen ensimmäiseltä omistajalta Pyhtään Kaunissaaresta.
Venettä ei ole rakentanut Uuno Tyni vaan hänen veljensä Olli Tyni Kaunissaaressa 1952.
Vastailen mielelläni kysymyksiin jos asia vielä jotain kiinnostaa.

Puuvenem

Viesti Kirjoittaja Puuvenem » 18 Loka 2014 14:10

Lisään vielä ensimmäiseen viestiini että tarkoitin juuri tuota kuvassa olevaa fiskaria ja veneen tunnistan varmasti.
Onhan siinä minun tekemää sen verran näkyvissä.
Lisää kerron mielelläni ja voi etsiä kuviakin.
terveisin: jussi herrala

Puuvenem

Viesti Kirjoittaja Puuvenem » 19 Loka 2014 08:25

Vielä korjaus aikaisempaan viestiini. Kuvan venettä ei tehnyt Olli Tyni vaan venemestari oli Korppas Eino Pyhtään kaunissaaresta ja tämä tieto on varmasti oikein.
Kiireessä vastailin ja muistin väärin.

mixurium
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mixurium » 19 Loka 2014 08:31

Tämäpä hieno uutinen, kiitos vastauksesta! Laitan sinulle Juhani yksityisviestiä, niin voidaan jutella tästä tarkemmin.
Fiskari Andromeda

Vastaa Viestiin