J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja J-P » 28 Touko 2013 23:12

Jaahas puttari on pihassa ja ois tarkotus tehdä siitä toimiva ilonaihe.
Vene on n. 8-metrinen tasasaumainen avofiskari. Rakennusmateriaalina on käytetty ilmeisesti mäntyä.
Joka paikka kopsahtaa mukavasti kun koputtelee, en ainakaan löytänyt pehmennyttä kohtaa.
Runko on suht siistissä kunnossa pl. "astinlaudat" jotka tarvitsevat uusimista tms pelastusta.
Ulkopuolelta vene on hiottu puulle ja ilmeisesti petsattu tummemmaksi, sisäpuolella odottaakin sitten työmaa.. Sisäpuoli on maalattu mustaksi ja maali halkeillut ja huonossa kunnossa. Toiveikkaana suoritin erilaisia haistelu, maistelu yms kokeita, vaan en siltikään saanut tunnistettua ainetta tervaksi :-(
Eikun raapimaan, kaapimaan, rapsuttamaan, hinkkaamaan ja hiomaan.... sitten kyllästys ja tervaa.
Ulkopuolelle samaa hoitoa. Myös moottoripukki, penkit ja lattiatrallit pitää loihtia tyhjästä.

Mietiskelin pikku päässäni että vaikka hommaa piisaa vähintäänkin kotitarpeiksi kannattanee homma aloittaa rungon putsaamisella ja kunnon kyllästämisellä. Saisi vähennettyä rungon kuivaamista, kun vene todennäköisesti seisoo tämän kauden pihassa. Mielipiteitä?
Mistä ootte ostanut kyllästystarpeet? (pellavaöljy, terva, havutärpätti, homesuojamyrkky) näytti äkkiseltään olevan aika hinnoissaan noikin. Niitäkinj kuitenki menee aika reilusti.. Tartteeko muuten homesuojaa jos käyttää tervaa?

Myös suoranaisia huolenaiheita löytyi:
Joka ikisen laudan välissä oli jotain.. kovin pehmeetä se ei ainakaan ollut. toisaalta se näytti puristuneen nätisti ulos sieltä joskus aikanaan. Ehkä se on kovettunut vanhuuttaan. Jotain punertavaa tavaraa se oli. Myös tasanen levitys joka ikiseen rakoon sai mut toivomaan että homma on tehty kunnolla joskus eikä millään kivikovalla massalla sutattu..

Alimpien lautojen ja kölipuun saumaan oli sitte joku luupää kyläseppä ruutannu uretaanivaahtoa, siis sellasta mitä on ikkunan ja ovenkarmeissa! Mitähän sieltä raosta löytyy(Urtsi imee vettä eikä kuivu mitenkää kehuttavasti.) Ulkopuolelta en huomannu isompaa rakoa kun muissakaan väleissä. (max 2mm, eihän se oo paha?)

Vene on alkujaan niitattu. Alkuperäiset ruuvit on vissiin messinkiä. Myöhemmin on korjattu millon venenauloilla, rosteriruuveilla, galvanoiduilla nauloilla ja veneen pohjalta löyty purkki galvanoituja terassiruuvveja. Mitenkäs noihin pitäis suhtautua ja milläs tästä pitäs jatkaa eteenpäin?

Kysyn tässäkin langassa: Tietääkö joku(tai onko joku) ammattilaisen tai viitsivän puuveneilijän Inkoosta/lähistöltä joka vois käydä vilkasemassa aloittelijan ekaa venettä vähän osaavammalla silmällä?
Kyselenpäs taas lisää kun tulee mieleen. Lisään myös kuvia kunhan saan hankittua jollekkin kuvasivustolle tunnukset.
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Re: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 29 Touko 2013 18:50

Moi. Mitä tulee tuohon kyllästämiseen, niin tilasin itse Sateenkaarivärin valmistamaa öljyä, olikohan nykyinen kauppanimike puunhoitoöljy (ulkokäyttöön). Sisältää kai pellavaöljyä/kiinanpuuöljyä, tärpättiä ja homeenestoa. Tätä tavaraa suositteli minulle puuvenekorjaaja joka ammatikseen tekee näitä hommia. Sanoi että kaikki projektit on kyllästänyt tuolla ja hyvää tavaraa on ollut.

Mainitsin sitten tuossa muutama kuukausi sitten ohimennen Krunuhakalaisessa pienessä rautakaupassa tuosta hoitoöljystä ja aikeistani kyllästää vene sillä. Myyjän kommentti oli: "se on Ihan paskaa ".

Sitten kun olen neuvoja kysellyt asiaan niin kokkeja on ollut yhtä monta kuin erilaisia soppia. Jotkut laittaa öljyä, jotkut haukkuu tärpätit, jotkut käyttää reilusti sinkkinaftenaattia, jotkut vetää rautakaupan halpistavaralla.

Yhteenvetona sanoisin että hommaa jonkun ammattimiehen mielipide tai katso kirjasta ja tee homma rakkaudella. Ens veneessä tiedät sitten itse paremmin!

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja J-P » 03 Kesä 2013 00:59

Juu.. reseptejä on yhtä monta kuin kokkejakin :-)
Tarkoitus olisi tehdä rakkaudella ja kerrasta kunnolla.
Ajatuksena vetää perinteisellä terva/pellavaöljy/tärpätti mikstuuralla pikkuhiljaa tervan osuutta kasvattaen.
Tarttuuko pohjamaali tervan ja PÖ:n sekoitukseen vai pitääkö pohjan kohdalla lotrata pelkällä PÖ:llä?
Kun käytän tervaa tarvitsenko homemyrkkyä erikseen? Onko siitä mitään haittaa siellä seassa?

Paras hinta jonka olen toistaiseksi pellavaöljylle saanut on 2,5€/litra.
Mielestäni niinkin vähän jalostetulle "bulkkitavaralle" edelleen tähtitieteellinen hinta, saako jostain fiksumpaan hintaan? Vai maksanko iloisesti?
Kunnon tervalle en ole edes uskaltanut vielä kysellä hintoja, vaikuttaa olevan hinnoissaan.
Vinkkejä mistä sitä kuuluisaa halpaa ja hyvää saa samassa kanisterissa? :))
(Useastakin paikasta saa halpaa ja hyvää, niillä vaan on eri hintalappu)

Mitenkäs tuntematon tavara rungon lautojen välissä..(tasasaumainen vene)
Rapsuttelenko pois ja jätän raon tyhjäksi, selviää sitten veasillelaskussa jotta turpoaako umpeen :-) .
Vai pitäisikö tilalle laittaa jotain ainetta jonka käytös on tiedossa, jos niin mitä? Ja missä vaiheessa: ennen kyllästystä, sen jälkeen vai vasta vähän ennen vesillelaskua?
Vene menee mereen, minkälaisia nauloja/niittejä kannattaa käyttää kun teen muutaman uuden kaaren?

Mitenkäs pitäisi suhtautua aikasempien "korjauksien" sekalaiseen valikoimaan erilaisia nauloja ja ruuveja?


Muutama kaari on vaihdon tarpeessa. Mistä puutavara? Mitä puuta?
Usein olen foorumilla törmännyt varoitukseen että vain huippulaatuinen puu kelpaa puuveneeseen, mistäs sitä löytää? Harvemmin rautakaupan noutopihalta ainakaan?
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: Vs: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja J-P » 10 Kesä 2014 21:03

Paljon on taas kerenny aikaa kulumaan ja jotain pientä edistystä on veneellä tapahtunut.
Sivukansista (onkos ne nyt sitte skantäkit? ) löysin pari tummaa kohtaa ruuvien kohdalta. Otin tulpan pois kas, alta löytyi juuri ja juuri ruuvviksi tunnistettava ruostemöykky! Ympärillä tietysti lahoa. Selvittelin harmin laajuutta ja lopputuloksena kaikki kannet on purettu pois
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1402423376084.jpg[/attachment]
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23 Touko 2014 16:32

Re: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 11 Kesä 2014 03:54

viewtopic.php?f=2&t=13180" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla keskusteluu ja reseptei :-)
Veistellään Mitä Veistellään :-)

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: Vs: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja J-P » 15 Kesä 2014 20:34

Onko ajatuksia millä ton perälaakerin sais veke? Ruuvinkannoista ei voi päätellä enää muuta ku että on mustaa rautaa

[attachment=-1]20140615_170121.jpg[/attachment][attachment=-1]20140615_170111.jpg[/attachment]
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja Ande » 15 Kesä 2014 21:51

Poraat sopivalla poralla ruuvin kannat huitsikka nevadaan ja sitten putkipihdeillä kierrät laakerin auki. 8]
E mare libertas

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja J-P » 16 Kesä 2014 03:01

Eli perälaakeri on kierteellä vannasputkessa kiinni?
Mitenkäs kun perälaakeri pitäs saada takasin paikalleen kans?
Ruosteiset pultit ei taida tehdä kovin hyvää kölipuun sisään jätettynä..
Ajattelin porata pultinreijistä ruosteet ja mahdolliset lahot pykälää isommalla poralla pois ja liimata puutapit sinne.
Uuteen puuhun sitte hyvä porailla uusille pulteille reikiä.

Pitäis vaan keksiä miten ne pultin nysät saa kaivettua veke sieltä kun kannatkin joutunee poraamaan pois.
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja Ande » 16 Kesä 2014 09:27

Juu on. Voipi olla tiukassakin, jos sinne on jotain liimaa kierteisiin laitettu.
Miten ois pieni "kuppiterä" jolla porais ruuvin ympäriltä ja sitten liimais siihen uuden pulikan puuta..?
E mare libertas

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja J-P » 16 Kesä 2014 09:35

Eipä hassumpi ajatus! Eikun kauppaan etsimään sopivaa terää
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja Simon » 16 Kesä 2014 21:21

Ehdottaisin kuitenkin rautasahan terää, sillä katkot nuo täkkipultit (siitä vaan rakoa laakerin ja puunväliin), sitten kierrät laakerin irti, ei yleensä ole lujassa. Täkkipultit onkin sitten helpompi irroittaa, joko vastakierretapilla tai kovertamalla vähän puuta pihdeillä otteen saamiseksi.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: J-P:n Fiskariprojekti=kysymystulva

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Kesä 2014 21:24

Moro

Dremeli tai pikkuvinku ja siinä 1,5 mm katkolaikka on kans kova sana. Sillä saa pultinpäähän talttameisselihahlon.

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin