Olio iso G46L HV merikytkin??

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
aiparet
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Kesä 2014 10:43

Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja aiparet » 11 Kesä 2014 12:44

Tuli vaihdettua viime syksynä puuvene isompaan. Kunnossa olevaan ;-) Tasaperäinen lillabro. 9m. Koneena Peugeotin Indenoor. 71hv. Kytkimessä otsikon merkinnät ja suhde 2:1. Testiajon jälkeen arvelen kytkimen luistavan. Hätäsesti 5knot. Kone kiertää hyvin mut kulku ei reipastu kuin aavistuksen vaikka kaasua lisää.Yritin etsiä netistä tuollaisella koodilla kytkimestä tietoja. Mut empä löytänyt. Tietääkö joku mikä tuo on? Vai pitäiskö etsiä jotain muuta kylttiä vielä. Tunti testi ajon jälkeen avasin öljyropun ja sisällä oli vielä painetta. Normaalia? Öljytikussa ei ollut kuin yksi viiva. Kai pinnan pitäs olla siinä. Tuossa oli noin 4cm yli. Punaset öljyt sisällä eli ATF:t. Onko tuo kytkin jostain kohdin säädettävä? Tietty potkuri voi olla myös syyllinen. Paikoillaan joku 2lapanen.
Pitää nyt ensin alkaa imeen ylimääräinen öljy pois. Ja diesel huuhtelu??

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja Northling » 11 Kesä 2014 12:50

Moro

Jotkut laatikot ei toimi jos on hiukankin liikaa öljyä, eli ei yhtään viivan yli!

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja Qubik » 11 Kesä 2014 13:48

Ei ole syytä huuhdella, jos et halua sinne laakereille diiselin ja ATF sekoitusta. Jos jostain ihmeellisesta syystä on paikalla ollessa huuhteluntarvetta niin vaiha sinne vaan usein öljyja- nykyajan öljyt on hyvin pesevia jo ittestaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

aiparet
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Kesä 2014 10:43

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja aiparet » 11 Kesä 2014 14:40

Osaako kukaan sanoa onko nuo ATF:t oikeat öljyt tuolla. Vai pitäiskö olla SAE 30:set. En löytänyt kuukkelilla mitään tuosta merikytkimestä. Sillä mietin et pitäiskö siitä löytää jotain muuta koodia.

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja Qubik » 11 Kesä 2014 15:45

Moisesta kytkimesta jos sais kuvan, niin sais kenties tarkempaa tietoa
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

paavojaelvis
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Touko 2012 22:59
Paikkakunta: Sääksjärvi, Kokemäki

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja paavojaelvis » 11 Kesä 2014 15:46

Otsikon teksti on itseasiassa öljysuositus. Eli ISO grade 46 -viskositeettiluokan hydrauliöljy.

En kyllä näe mitään syytä, miksei toimisi ATF:lläkin.

aiparet
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Kesä 2014 10:43

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja aiparet » 11 Kesä 2014 16:12

Tuossa kuva kytkimestä. Näkeekö siitä mikä se on?
Kyltistä löytyi vielä merkintä M. 5.08.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja Qubik » 11 Kesä 2014 17:19

Sehan on hurth merkkinen mielestani. ATF ja aikailailla tarkkaan sinne tikun mittaan asti
http://www.merequipment.com/products/zf ... ssion.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

aiparet
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Kesä 2014 10:43

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja aiparet » 11 Kesä 2014 23:03

Niinpä taitaa olla Hurt. Kylttejä ei löydy mut samannäköinen. Nyt on vaihdettu öljyt ja määrä täsmätty. 3200k/min ja 6.5knot. Taidan seuraavaksi kokeilla toista potkuria. Sillä pitäs paremmin selvitä myös mahdollinen kytkimen luisto. Tuossa taitaa olla hinaajan potkuri. Mitenkäs se lasketaan millainen rupelin pitäs olla?

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 15 Kesä 2014 12:06

otsikon öljytyyppi on hydrauliikkaöljy.ei se ATF:llä ainakaan huonommaksi mene.hyrauli öljy on ns.huonolaatuisinta öljyä,mutta tietysti paikassaan toimivaa.viskositeetti näissä on suurinpiirtein samalla seinällä.uskon automaattiöljyn toimivan hyvin laatikossa,on huomattavasti voitelevampaa kuin hydrauliöljy ja paineenkesto vähintäänkin sama,mutta parempi..
kunhan katsot että öljy on automaattilaatikkoon tehty automaattiöljy eikä manuaalilaatikkoon tehty automaattiöljy.
mun mielestä..

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja palonte » 16 Kesä 2014 16:22

Manuaalilaatikkoon tehty automaattiöljy ??? ???
Joko joudun jälleen oppimaan jotain uutta tai sitten ADAMAS heittää huulta.
ATF:ää on toki erilaisia laatuluokkia, mutta..........
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja bonito » 16 Kesä 2014 18:36

Tuttavani, joka korjaa omassa yrityksessään veneitä ja moottoreita, kertoi vuosia sitten, että esim Mobil 220 on sopivaa mineraali automaattiöljyä, niin Hurtheihin, Paragoneihin, Velvetteihin eli niihin joissa pitää käyttää ATF-öljyä. Mobilissa ei ole turhia ominaisuuksia venevaihteistoihin, nyky autojen automaattilaatikot ovat niin hienoja, että niissä käytetään synteettisiä öljyjä, jotka kestävät yli 50 ast pakkasia, ym. Oletko jo selvittänyt mikä Hurth on kysymyksessä. Mulla on Hurthin räjäytyskuvia 35-250 tyyppeihin. Yleensä kun ne luistavat, niihin pitää vaihtaa kytkinlevyt, lamellilevyt ja liukulaatat 2 kpl. Ei ole ihan tähtitietteellinen homma, mutta prässi pitää olla, kaikki laakerit ja holkit ovat tiukkoja sovituksia. Lähetin YV:n

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 16 Kesä 2014 21:31

ei heitä huulta:)esim mersu käyttää manuaalilaatikoissa automaatti öljyä,moni pilannu laatikkonsa laittamalla normi atf:fää.ennen sitä sai vain veholta,nykyään jo tarvikeliikkeet myyvät sitä 8] en kokeilisi sitä merihydroon.
mun mielestä..

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja Qubik » 16 Kesä 2014 22:48

Atf elikkä AutomaticTransmissionFluid on nimenomaan automaattivaihtestoille jalostettua hydrauliikkaöljyn tyyppisia öljyja. On manuaaliavaihtestija, mikä käyttävät ATF tyyppi öljyjä, mutta niistä sentakia ei tulee "manuaalivaihtestolle tarkoitettuja automaattivaihtestoöljyja" kyse on vaan eri lisäaineilla trästetyistä öljyista. Esimerkiksi Febi sivusto on hyvä selailla ja muistakseni Febi oli eka kuka toi erikoisöljyt muualle kun maahantuojan varastoon. Noitten litkujen kanssa vene puolella kikkailu tuskin päänsärkyn lisäksi mitään hyödyllista tuottaa. Dex2 on sopiva vanhemmiin ja dex3 uudempiin laatikkoihin mikä sit sitä ATF vaativat. Veneiden laatikostossa harvoin on ees auton automaattilaatikkoonnverrattavia ratkaisuja, eikä ne ole niin nirsoja sen litkun laatuun. Eriasia on toki jos on vanha kulunut laatikko ja sinne sit kaadettaan täysmodernia hyvin pesevä ja suotattinda edellyttävä öljyä.




Q, kuka on joutunut vaihtama öljyjä yhteensä enemmän kun 2000litraan verran...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Olio iso G46L HV merikytkin??

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 17 Kesä 2014 19:46

Qubik kirjoitti:Atf elikkä AutomaticTransmissionFluid on nimenomaan automaattivaihtestoille jalostettua hydrauliikkaöljyn tyyppisia öljyja. On manuaaliavaihtestija, mikä käyttävät ATF tyyppi öljyjä, mutta niistä sentakia ei tulee "manuaalivaihtestolle tarkoitettuja automaattivaihtestoöljyja" kyse on vaan eri lisäaineilla trästetyistä öljyista. Esimerkiksi Febi sivusto on hyvä selailla ja muistakseni Febi oli eka kuka toi erikoisöljyt muualle kun maahantuojan varastoon. Noitten litkujen kanssa vene puolella kikkailu tuskin päänsärkyn lisäksi mitään hyödyllista tuottaa. Dex2 on sopiva vanhemmiin ja dex3 uudempiin laatikkoihin mikä sit sitä ATF vaativat. Veneiden laatikostossa harvoin on ees auton automaattilaatikkoonnverrattavia ratkaisuja, eikä ne ole niin nirsoja sen litkun laatuun. Eriasia on toki jos on vanha kulunut laatikko ja sinne sit kaadettaan täysmodernia hyvin pesevä ja suotattinda edellyttävä öljyä.




Q, kuka on joutunut vaihtama öljyjä yhteensä enemmän kun 2000litraan verran...

No jos ei sit tee,ni nimi ainakin Mobililaisilla on em öljyllä edelleenkin atf vaikkakin manuaalille tarkoitettu,mut ei väkisin.täst ei viitsi toisen topiccia pilaa tinkaamalla;)

mikä toi alakysymys sit lie,tuhannet litrat on jo aikaa sitten vaihtunut isompiin numeroihin,kuka niitä sitten laskee,kun työkseni sitäkin joudun tekee,niin pienempien,ku raskaskoneiden puolella.
myönnettäköönkin sen yksitoikkoisuus,öljylaatujen vähäisyyden vuoksi..
sen verran vain on pakko uskoo atf:fäksi jos purkissa niin seisoo ja värikin on yhtä kauniin helakan punainen :)) kuitenkin vain niin manuaaliaskille..
mun mielestä..

Vastaa Viestiin