Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 05 Kesä 2014 15:41

Morjesta.

Keksisikö joku täällä hyvää ideaa siihen, miten fiskarin peräsimen alaosassa olevan tapin ja köliraudan päässä olevan reiän välille saisi jotain laakerointia?

Tällä hetkellä tilanne on se, että peräsin on mustaa rautaa ja kölirauta rosteria. Peräsin liittyy kölirautaan vapaasti liikkuvalla tapilla, tappi on siis kiinteä ja pyörii köliraudan reiässä peräsimen liikkeen mukana. Tämä taas tarkoittaa sitä, että rosteri alkaa pian syödä peräsimen mustaa rautaa.

Olisiko ideoita siitä, mitä tuohon liukuliitokseen voisi laittaa väliin estämään metallien hankautumisen toisiinsa? Tilaa reiän ja peräsimen tapin välissä on 1-2mm. Muovi, luonnonmateriaali, metalli ym?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja bonito » 05 Kesä 2014 18:34

Jos laitat muovia, älä laita nylonia, se turpoaa ainakin merivedessä, Pom on oikea materiaali , tuotemerkkinä esim Ertacetal, Delriini. Joku laittoi joskus Nylonisen perälääkerin potkuriakselille, laakeri jumittui niin tiukkaan ettei 49 hv Perkins pystynyt pyörittämään.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja pellamo » 05 Kesä 2014 19:25

Ei kait merivesi sentään nylonia turvota.Öljy ja vaseliini kylläkin.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja matti » 05 Kesä 2014 19:52

Jos olis mun, niin rälläkkä käteen ja kalaraudan takaosa irti, johon joku putkentumppi mihin mahtuu se laakeri jonka sisään se akseli.
Takaisin liimatikuilla kiinni (hitsaus vetelee, mut saumalla saa myös vedettyä paikoilleen)!


Pellamo, kyllä se turvottaa.

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23 Touko 2014 16:32

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 05 Kesä 2014 19:59

Jos laittais si kans hyvät sinkit akselistoihin niin ei se kuppa niin kovasti sit iske :-)

Ps, unohtu kysyä minkä vahvunen se peräsimen aksila on?
Veistellään Mitä Veistellään :-)

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja pellamo » 05 Kesä 2014 20:28

matti kirjoitti:Pellamo, kyllä se turvottaa.

Hyvä tietää.. :)
Joku muu muovi se sitten oli mitä mä muistelin.

Veneissä ei ole aksiloita........on vaan akseleita
Aksilat on maatalouskoneissa tietyillä kielialueilla :)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23 Touko 2014 16:32

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 05 Kesä 2014 21:11

No paljon se akselin halkaisia on millimetreissä/tuumissa? :-)
Veistellään Mitä Veistellään :-)

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja Mile » 06 Kesä 2014 09:52

Hejssan grabbarna!

Joo se nailoni - vähän laadusta riippuen imee itteensä aika reippaasti vettä ja turpoaa siitä. Paljonkin aiheuttaa ihmetystä kun sama pulikka voi olla kuivana väljä ja sitten märkänä niin tiukka ettei luista ollenkaan.

POM eli asetaali on hyvä, samoin HDPE , ja toki Teflon. Näitä kannattaa kysäistä Etrasta , ja sorvaa sitten sopivan holkin laakeriksi ja eristeeksi.

- Mile
Mile

laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 06 Kesä 2014 13:38

Moro kaikille ja kiitos vastauksistanne.

Peräsimen tappi on ollut 25mm halkaisijaltaan, nyt jo kulunut epätasaisen muotoiseksi. Epäilsen halkaisijaksi keskiarvollisesti 23mm.

Köliraudan reikä on taasen about 26 mm, uusi reikä eli ei kulunut.

Teflon ja muut erikoisaineet kuulostavat hyviltä, mutta itsellä ei ole laitteistoa eikä oikein osaamistakaan sorvaukseen ym. Kaipailisin vielä jotain yksinkertaisen miehen neuvoa, jolla päästäisiin hyvin tämän kesän yli. Ensi keväällä voisi sitten vaihtaa koko peräsimen ja laakeroida viimeisen päälle.

Tällä erää tasasaumaisessa 2mm raot, vene kuiva koppura ja 10.6 pitäisi olla jo uimassa...

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06 Kesä 2014 14:24

no jos oikein yksinkertaisen miehen neuvoja kaipaat ni: laita sinne siivu kaljatölkkiä väliin ..materiaali pitäis löytyä joka taloudesta =)
oon muutaman ruohonleikkurin "liukulaakerin" tekohengittäny tuollalailla
EDIT: nyt kun luin tarkemmin ongelmasi niin ei taida alumiiniliuska pysyä siellä?

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja Warjo » 06 Kesä 2014 21:09

Miksi siinä pitää olla nafti laakerointi? Minkä haitan tuo nykyinen välys tuo?
Miksi rosteri syö mustan raudan, hankaamalla vai korroosiolla?
Jos korroosiolla, niin anodeilla korjattava???
Jos mekaanisella kulutuksella, niin olisiko pronssiholkki hyvä vaihtoehto?

Eikö se toimi tuolla nykyisellä välyksellä? Toimivaa ei kannata korjata :)
Raudassa ei ole raha hukassa...

laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 07 Kesä 2014 10:09

Moi.

Kysymyksiin vastausta:
Kyseessä on vanha peräsin (musta rauta) ja uusi kölirauta (rst). Kun hankaavat yhteen niin musta rauta jää häviölle. Voi olla että vaurioihin johtavaa hankausta ei ehdi yhden kesän aikana syntymään, mutta voi olla myös että rst syö mustan raudan nopeastikin poikki.

Korroosiosta en ole tässä niin huolissani, vaan hankauskulutuksesta. Pronssiholkki olisi hyvä vaihtoehto, mutta vesillelaskuun aikaan 2 päivää.

Laitetaanpa toinen visainen kysymys: Veneen akseli pitäisi suojata sinkillä. Sinkki mahtuisi akselin ympärille veneen sisätilassa vannasputken jälkeen, mutta silloin se ei välttämättä ole meriveteen kosketuksissa. Eli vaikutusta galvaanisen korroosion estämisen kannalta ei ole. Veneen ulkopuolella perälaakerin, potkurin ja potkuripultin välissä tilaa ei juurikaan ole, ellei puhuta muutamasta millistä. Kuinka toteuttaa akselin sinkitys tässä tilanteessa? Voiko potkurin ja potkuripultin väliin voimalla asentaa 2-4 mm paksuisen akselisinkin (jos sellaisia edes on) ja luottaa, että sinkki ei kuluessaan heikennä potkuripultin kiristystä?

Tämmöisiä ajatuksia näin 2 päivää ennen laskua.

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23 Touko 2014 16:32

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 07 Kesä 2014 10:14

Osta sellanen valmis sinkillä varustettu potkuriakselin-mutteri. Vai eikö se mahdu?
Veistellään Mitä Veistellään :-)

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07 Kesä 2014 10:19

http://www.tescon.fi/pdf/hinnat/Potkuri ... ikkeet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Siellä löytyy
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Viesti Kirjoittaja matti » 07 Kesä 2014 10:35

Samaa mieltä Warjon kanssa sille peräsimen alapään laakeroinnille ei kannata tehdä mitään jos on tarkoitus uusia jo ensi talven aikana, ei se parin millin välys siellä haittaa ja taatusti ei tule ainakaan hankauksen vuoksi kesän aikana lisää!

Vastaa Viestiin