uuden puuveneen kyllästysaineen seos/suhde...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
RAKNAROK

uuden puuveneen kyllästysaineen seos/suhde...

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 28 Touko 2014 22:18

Eli nyt reseptejä kaipailen kokeneilta 8|

Voisiko tälläistä tehdä/käyttää???

1/3 pellavaöljyä 1/3 puutärpättiä 1/3 tikkurilan valtti pohjuste.

Eli öljy auttaisi pitämään kosteuden pois puusta, Tärpätti ohentaa ja auttaa imeytymistä, Valtti antaisi laho ja home suojan. Meneekö tämä näin? Niin soveltuuko tuo valtti tähän hommaan ollenkaan???

Aineita joita olen tulevaisuudessa ajatellut käyttää listaan tähän ja toivoisin erilaisia mix ohjeita missä olisi mielellään kerrottu mitä muuta ja miksi jotta alottelia eli minäkin oppisin jotain... 8}

Tervaa olen ajatellut käyttää pienenä osana kyllästeessä syvä värjäämiseen erillisissä osissa koska syystä tai toisesta käytän vaaleaa puuta, siitä tuli mieleen että emulkoituuko pellavaöljy ja terva keskenään ilman kuumentamista +80 c'

1.pellavaöljy 2.havupuutärpätti 3.terva

Ps. Olen vanhoja ketjuja lueskellut mutta monesti puhutaan aineista lyhenteillä tai peruskäsitteillä ja niistä ei aina minulle aukea mitä oikeasti laitetaan ja miksi???

Ja Hyvää Kesäkauden Aloitusta Kaikille ;)

Reseptit ehdotuksien mukaan.

1. pellavaöljy pohjana, öljyn määrään nähden lisäksi 10% puutärpätti 4% sinkkinaftenaatti.

2. 2/3 tai 3/4 pellavaöljy - tikkurilan valtti pohjuste.

3. 1/3 Pellavaöljy 1/3 Terva 1/3 Woodex Base pohjuste.

4. 100% Pellavaöljy johon 3-5% sinkkinaftenaatti.

5. 100% Kiinanpuuöljy 90-95% Havupuutärpätti 5-10%.
Viimeksi muokannut RAKNAROK, 10 Kesä 2014 13:56. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Veistellään Mitä Veistellään :-)

snurra

Re: uuden puuveneen kyllästysaineen seos/suhde...

Viesti Kirjoittaja snurra » 28 Touko 2014 22:38

Kattelin yhden ammattilaisen sivuja, käytti peruskyllästykseen pellavaöljy+10%puutärpätti+4%sinkkinaftenaatti, vaikuttaa näin amatööristä järkevältä.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 28 Touko 2014 23:01

RAKNAROK kirjoitti:1/3 pellavaöljyä 1/3 puutärpättiä 1/3 tikkurilan valtti pohjuste
Tuosta voi jättää ton tärpätin pois koska valtin liuotin ajaa saman asian eli 2/3 tai 3/4 osaa pellavaöljyä ja loput perukyllästettä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 29 Touko 2014 01:12

Tuosta voi jättää ton tärpätin pois koska valtin liuotin ajaa saman asian eli 2/3 tai 3/4 osaa pellavaöljyä ja loput perukyllästettä.

Nortti
Eli siis kun käyttää valmiita peruskyllästeitä tärpätti olisi siis turha ja suhteellisen kallis lisä-aine? Miksi se on niin usein mainittu resepteissä? Mitä ominaisuutta/suojaa se mahdollisesti antaisi siis puutärpätti...

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 29 Touko 2014 04:45

Fysiikkaa/Kemiaa, liuotin auttaa imeytymisessä öljyn suhteen sen aikaa kunnes haihtuu pois mikäli öljy on yhdistynyt täysin liuottimen kanssa. Eli liuotin ohentaa öljyä jotta se voi imeytyä puun pieniin soluihin. Kun nyt ajatellaan seosta esim 1/3 +1/3 +1/3 jos 1-2 osaa öljyä ja loput muita aineita jotka haihtuu vähitełen puusta pois jättäen jälkeensä pienen osan omaa myrkkyä/lisä-aineita ja tyhjiön.

Näin kyseenalaistan tälläi :P sen kyllästetyn puun kylläste arvon/% öljy pitää veden poissa, puu taistelee yksin veden 'meri' kanssa, jolloin kun puu saa pinta tällin sen sisäinen koostumus sallii vettä huokosiin ja vesitipat purjehtii pilssiin.... siis niistä tyhjiöistä joista nestemäinen ohenne on haihtunut....

Tällä olettamuksella varmasti toimii pellavaöljy liuottimen kanssa + homesuoja mutta vain antamalla väli sivelyjen välissä ohenteen/tärpätin haihtua pois ja jäykistää öljyä pikkuhiljaa ennen pinta rallia ;)

Kyseen alaistakaa kommentoikaa vapaasti :P

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 29 Touko 2014 09:38

Moro

Just noin, pellavaöljyä kannattaa ohentaa vain sen verran että vähän notkistuu. Vanhoissa resepteissä laho/homesuoja on kiintoaineena joilloin tarvitaa lisäksi tärpättiä, mutta jos lahosuoja on valmiiksi litkuna liuottimessa, niin ei lisäohenninta tarvita, koska se kuitenkin vain haihtuu pois. Tavoitteena siis on puun mahdollisimman suuri pellavaöljypitoisuus (ei tärpättipitoisuus).

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

raimå

Viesti Kirjoittaja raimå » 29 Touko 2014 21:35

ns. peruskyllästeessä jota löytyy monelta valmistajalta on valtaosa pelkkää liuotinta. Myrkkyjä ei EU anna laittaa kun jonkun prosentin verran. Eli kun vedät pellavaöljyä niin siihen tarvitset lisäksi puolet liuotinta/peruskyllästettä ja sen lisäksi myrkkyä esim. sinkkinaftenaattia noin 3-5% kokonaismäärästä.

Huomaa, peruskyllästeessä on melko ruskea värisävy. Jos haluat pitää puun melko vaaleana, kannattaa käyttää ohenteena tärpättiä IMHO.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 29 Touko 2014 21:48

Teknoksen perukylläste on ainakin väritöntä.

N

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 30 Touko 2014 01:12

Valtti on kanssa väritön, No sillä on meidän hirsi-sauna vedetty uutena n.6 vuotta sitten vain kertaalleen ja päälle läpikuultava pinta-aine kerran ja on kuin uusi vieläkin... Toki veneet joutuu paljon kovemmalle rasitukselle vedessä :-) joo mutta hyvä kun syntyy keskustelua aiheesta... 8|

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 30 Touko 2014 01:40

Kyllä se on takavuosien suosikissa, Aspergolissakin kovin pieni sinkkinaftenaattipitoisuus. Ainakin viimeisissä erissä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

snurra

Viesti Kirjoittaja snurra » 30 Touko 2014 09:03

Eikö ole ihan älytöntä suositella peruskyllästykseen 50/50% pellavaöljy/puutärpätti, liuotinta kai vain senverran että tehostaa imeytymistä, 10%? Homemyrkky(sinkkin.4-5%)tietysti lisäksi.

RAKNAROK

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 30 Touko 2014 11:29

Jostain olen lukenut että ensinmäinen kerta pitäis vetää noin 50%/50% pellävaöljy/liuotin + laho ja home suoja, siksi että kuiva puu ikään kuin avaisi solukkojaan ja vahvempi öljy pitoisuus imeytyisi sitten paremmin. Oli vissiin mainittu että seosta vahvennettais pikku-hiljaa niin että viimeset vedot menis suhteella 95%/5% pellavaöljy/liuotin + laho ja home suoja...

Onkos tälläises mitään itua???

aparaatti

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 30 Touko 2014 13:50

noin mäkin sen oon ymmärtänyt..eli on pakko olla itua =)

riskila

Viesti Kirjoittaja riskila » 30 Touko 2014 14:15

Kyllä se pellavaöljy imeytyy aivan hyvin ilman mitään ohennettakin. Niin minä olen kyllästänyt.

Jampe9

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 03 Kesä 2014 19:55

Puuveneveistäjä joka yhden veneistäni on tehnyt, sanoi itse sekoittavánsa 1/3 tervaa, 1/3 Venttiä ja 1/3 pellavaöljyä.

Venttiä en ole mistään koskaan enää löytänyt mutta käsitin että se merkkaa ttuota lahonsuojaa, samoin kuin Valtti tai Aspergolikin.

Aspergoolia on minulle suositeltu eli 1/3 PÖ, 1/3 terva ja 1/3 nykyisin on tikurilan edustajan mukaan aspergooli korvattu lähinnä tuotteella nimeltä Woodex Base joka on peruskylläste (suurimmaksi osaksi sekin on tärpättiä), niinpä olen sekoitellut jo monena vuonna tervaa, woodex basea ja Pellavaöljyä 1/3 suhteella eikä ole ainakaan alkanut hometta kukkia mistään, puuhun tulee kaunis väri ja se näyttää voivan yhtä hyvin kuin isäntänsäkin. Kaupan päälle huumaavan hyvä tuoksu!

Eikä mitää lakkoja laiteta minun paatteihin, paljas rosoinen ja patinoitunut puupinta vaan. Pidän muutenkin työveneen hengestä. lakkaunelmat ovat minulle liian suuritöisiä ylläpidettäviä. Venee tulee olla miehekäs, jykevä, tervantuoksuinen ja pelonsekaista kunnioitusta herättävä wanha kunnon puinen työwenes! 8]

Vastaa Viestiin