Wickström W1
-
- Viestit: 564
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wickström W1
oli se sun systeemi mikä tahansa niin otat sen letkun irti kaasarista ja jos bensa tulee sieltä letkusta sormille (siis virtaa..) niin sitten polttoainelinjasto siltäosin kunnossa ja vika kaasarissa.
Jos sulla on tankki siihen niin kokeiles sillä. Eihän se bensakanisterista valu kuin lappovaikutuksen alaisena..siis bensapumppua näissä ei ole ja onkin tarkoitettu toimivaksi painovoimalla. Kanisterista tuota painovoimaa ei synny kun joutuu lähteen bensa ensin ylöspäin..paitsi juuri imemällä tyhjiö sinne ja sitten kanisteri ylemmäks
mulla tankit (x2) tuolla kannen alla, reilusti ylempänä kuin moottori ja kaasutin, kummassakin oma vedenerotin, sitten haaroitin jolla valitaan kumpi tankki käytössä, siitä letku laskee pilssiin ja nousee taas ylös kaasariin...tässä välissä vielä avattava polttoainesuodatin.
ilmeisesti noi ylös alas mutkat tekee sellasia ilmalukkoja sinne että jos polttoaineputkisto on tyhjä ja avaan polttoainetankijn hanan niin ei bensa virtaa...mutta kun ruuvaan hieman auki sitä bensansuodatinta (annan sille ilmaa) niin johan alkaa lirisee. saas nähdä sitten kuinka se tositoimissa toimii..ei jaksa montaa kertaa peräkkäin käytellä maissa kaasaria tyhjäksi kun siinä tuntuu menevän se puol tuntia aikaa.. =)
Jos sulla on tankki siihen niin kokeiles sillä. Eihän se bensakanisterista valu kuin lappovaikutuksen alaisena..siis bensapumppua näissä ei ole ja onkin tarkoitettu toimivaksi painovoimalla. Kanisterista tuota painovoimaa ei synny kun joutuu lähteen bensa ensin ylöspäin..paitsi juuri imemällä tyhjiö sinne ja sitten kanisteri ylemmäks
mulla tankit (x2) tuolla kannen alla, reilusti ylempänä kuin moottori ja kaasutin, kummassakin oma vedenerotin, sitten haaroitin jolla valitaan kumpi tankki käytössä, siitä letku laskee pilssiin ja nousee taas ylös kaasariin...tässä välissä vielä avattava polttoainesuodatin.
ilmeisesti noi ylös alas mutkat tekee sellasia ilmalukkoja sinne että jos polttoaineputkisto on tyhjä ja avaan polttoainetankijn hanan niin ei bensa virtaa...mutta kun ruuvaan hieman auki sitä bensansuodatinta (annan sille ilmaa) niin johan alkaa lirisee. saas nähdä sitten kuinka se tositoimissa toimii..ei jaksa montaa kertaa peräkkäin käytellä maissa kaasaria tyhjäksi kun siinä tuntuu menevän se puol tuntia aikaa.. =)
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1
Moro,
Toivottavasti systeemissä on myös jokin sulkuhana siellä tankin päässä..? Ei viitsis maalata piruja seinille, mutta kaikista filttereistä ja vedenerottimista huolimatta bensan on joka tilanteessa tultava kaasarille. Muuten käynti kyllä armotta sammuu. Filtterin "ilmaaminen" ei kuulosta kovin lopulliselta ratkaisulta tähän juttuun. Kaasarin saa tyhjennettyä sen pohjassa olevasta ruuvista, törröttää muistaakseni oikealla kun konetta katsoo perästä keulaan päin. (Eli siis moottorin styrbordin puolella.)
Okei, mulla on kokemusta vain oman Wickströmini polttoainejakelusta, siinä on tankki veneen laidassa (sateessa ja pärskeissä), sen pohjassa hana, 20 cm letkua, bilteman simppeli filtteri ja sitten 50 cm letkua kaasuttimeen. Tämä patentti on toiminut 8 kesää moitteetta, joskin yhtenä kesänä kokeilin ilman filtteriä, ja sain jostain pänikästä roskia kaasuttimeen. Tukkoon menee ensimmäisenä tyhjäkäyntisuutin, koska siinä on pienimmät reiät. Veden kanssa ei näin pienessä tankissa (9 ltr) ole koskaan ollut ongelmia, bensa vaihtuukin jo sen verran tiuhaan. Mainittakoon, että tuolla 9 litran tankilla ajelee noin 20 meripeninkulmaa, kun ei liikoja ryntäile. Tunteina se tekee noin 4 tai 5.
Toivottavasti systeemissä on myös jokin sulkuhana siellä tankin päässä..? Ei viitsis maalata piruja seinille, mutta kaikista filttereistä ja vedenerottimista huolimatta bensan on joka tilanteessa tultava kaasarille. Muuten käynti kyllä armotta sammuu. Filtterin "ilmaaminen" ei kuulosta kovin lopulliselta ratkaisulta tähän juttuun. Kaasarin saa tyhjennettyä sen pohjassa olevasta ruuvista, törröttää muistaakseni oikealla kun konetta katsoo perästä keulaan päin. (Eli siis moottorin styrbordin puolella.)
Okei, mulla on kokemusta vain oman Wickströmini polttoainejakelusta, siinä on tankki veneen laidassa (sateessa ja pärskeissä), sen pohjassa hana, 20 cm letkua, bilteman simppeli filtteri ja sitten 50 cm letkua kaasuttimeen. Tämä patentti on toiminut 8 kesää moitteetta, joskin yhtenä kesänä kokeilin ilman filtteriä, ja sain jostain pänikästä roskia kaasuttimeen. Tukkoon menee ensimmäisenä tyhjäkäyntisuutin, koska siinä on pienimmät reiät. Veden kanssa ei näin pienessä tankissa (9 ltr) ole koskaan ollut ongelmia, bensa vaihtuukin jo sen verran tiuhaan. Mainittakoon, että tuolla 9 litran tankilla ajelee noin 20 meripeninkulmaa, kun ei liikoja ryntäile. Tunteina se tekee noin 4 tai 5.
-
- Viestit: 564
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wickström W1
ei sitä varmaan tarvii ilmata kuin kerran..eli kun tankki ja letkut ollu tyhjillään niin ilmaahan sinne jää. oikeastaan se ilmaus tapahtuukin tässä tapauksessa siitä mainitsemastasi kaasarin ruuvista JA tuosta suodattimesta. se letku kun kulkee pilssissä niin tekee pari sellaista mutkaa ettei kaikkia ilmoja saa pois kuin käyttämällä avaamalla kumpaakin.
mutta luulisin ettei sinne paljon ilmaa mistään sitten enää käytössä pääse...jos pääseekin se jää juurikin tuohon suodattimen päähän ja siitä helppo päästellä..
on mulla myös hanat tankeissa..jos mua tarkoitit
mutta luulisin ettei sinne paljon ilmaa mistään sitten enää käytössä pääse...jos pääseekin se jää juurikin tuohon suodattimen päähän ja siitä helppo päästellä..
on mulla myös hanat tankeissa..jos mua tarkoitit
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
Vika paikallistettiin vuotavaan kannentiivisteeseen. sen ku vaihto ni johan läks käyntiin. Vähän jäi pakosarja vuotamaan. Korjaillaan kun saan osia
oli kiva käydä ekaa kertaa omalla veneellä saimaalla. Sähköllä kun käynnistää, niin kerran pyörähtää ja kone käynnistyy. Ja bensa tulee nyt ihan tankilta asti. Letkun ku anto valua täyteen ja laittoi kaasariin kii ni muutaman kerran höräs ja sit käynnistyi.
Siinä pieni klippi. Kommentteja saa heittää maltilla
http://www.youtube.com/watch?v=QzCGh8RO ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä pieni klippi. Kommentteja saa heittää maltilla

- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Wickström W1
Joo, kommenttina: kamera kiertää saimaalla ja komiat äänet 

- RAKNAROK
- Viestit: 150
- Liittynyt: 23 Touko 2014 16:32
Re: Wickström W1
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)

Niin kiva nähdä harrastajien omia videoit
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Veistellään Mitä Veistellään 

-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1
No johan käy, näyttääpä hyvältä tuo Saimaa veneiltäväksi. 

-
- Viestit: 564
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wickström W1
Onnee. Tuntuu varmasti hyvältä tuo hetki!..itellä se vielä kokematta
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
Onko kenelläkään myydä tällaista
Itsellä rupesi pyörimään tyhjää ja huomattiin, että on halki. sen halkaisia ilman holkkia pitäisi olla 25mm ja holkilla muistaakseni 21mm

Itsellä rupesi pyörimään tyhjää ja huomattiin, että on halki. sen halkaisia ilman holkkia pitäisi olla 25mm ja holkilla muistaakseni 21mm

- RAKNAROK
- Viestit: 150
- Liittynyt: 23 Touko 2014 16:32
Re: Wickström W1
Onnistuisko hät hätää kaasupillillä hitsata se halkeema umpeen? En siis tiedä mutta tuli mieleen 

Veistellään Mitä Veistellään 

-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1
Moi,
Kappas vaan, oot kaivanut jostain mun vanhan kuvan esiin
No, toi käytetty noista kahdesta on edelleen tossa ikkunalaudalla, ja itseasiassa toinen samanlainen vois löytyä vajan alta.. eli jos ei muualta löydy, niin täältä lounais-kolkalta kumminkin.
Sitten on toi vaihtoehto, minkä mä tein tuolloin, eli teetin paikallisessa sorvaamossa tuon oikeanpuoleisen. Primääri syy temppuun oli, että paatissani (5 m Pihljerta) on 19 mm akseli, kun taas toi Wickströmin alkuperäinen akseli on 25 mm (olihan se, kas ku ei muistu tarkkaan enää...). Sinne oli joku pannut väliin holkin, mutta se ei kyllä ole oikein hyvä konsti. Tuon flenssin idea on, että pultit puristavat laipan akselille puristusliitokseen. Se pitää näillä tehoilla oikein tehtynä paremmin kuin hyvin. Itseasissa laippa voi olla hankala saada enää irtikään koko akselista, kun se on siihen paikkansa hakenut ja vähän ruostunutkin varmaan. Jos sinne sisään turaa holkin, niin sitten laippa puristaa holkkia, muttei välttämättä enää akselia. Ainakin holkki pitäisi sitten olla varmaan myös halki ja oikeassa asennossa.. Paljon parempi on olla akseliin oikeasti sopiva laippa. Näillä systeemeillä oli aikoinaan (kesätöissä) tehtaalla kytketty pumput ja ylipäätään pyörivät vehkeet sähkömoottoreihin.
Ottikohan paja tuommoisesta 180 € hintaa tuolloin, vuosi taisi olla 2008.
Kappas vaan, oot kaivanut jostain mun vanhan kuvan esiin

No, toi käytetty noista kahdesta on edelleen tossa ikkunalaudalla, ja itseasiassa toinen samanlainen vois löytyä vajan alta.. eli jos ei muualta löydy, niin täältä lounais-kolkalta kumminkin.
Sitten on toi vaihtoehto, minkä mä tein tuolloin, eli teetin paikallisessa sorvaamossa tuon oikeanpuoleisen. Primääri syy temppuun oli, että paatissani (5 m Pihljerta) on 19 mm akseli, kun taas toi Wickströmin alkuperäinen akseli on 25 mm (olihan se, kas ku ei muistu tarkkaan enää...). Sinne oli joku pannut väliin holkin, mutta se ei kyllä ole oikein hyvä konsti. Tuon flenssin idea on, että pultit puristavat laipan akselille puristusliitokseen. Se pitää näillä tehoilla oikein tehtynä paremmin kuin hyvin. Itseasissa laippa voi olla hankala saada enää irtikään koko akselista, kun se on siihen paikkansa hakenut ja vähän ruostunutkin varmaan. Jos sinne sisään turaa holkin, niin sitten laippa puristaa holkkia, muttei välttämättä enää akselia. Ainakin holkki pitäisi sitten olla varmaan myös halki ja oikeassa asennossa.. Paljon parempi on olla akseliin oikeasti sopiva laippa. Näillä systeemeillä oli aikoinaan (kesätöissä) tehtaalla kytketty pumput ja ylipäätään pyörivät vehkeet sähkömoottoreihin.
Ottikohan paja tuommoisesta 180 € hintaa tuolloin, vuosi taisi olla 2008.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
Uusi laippa saatiin ja nyt toimii
Mut nyt ongelmana että laatikon päältä magneeton välistä vuotaa öljyä. Voiko tuohon laittaa ihan tiivistemassa? ei kehtais enää magneettoa ottaa irti ku ajotuksetkin nyt kohillaa 


-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
Mites tuota kaasarin seosta muutetaan? ja missä asennossa sen pitäisi olla? kun tuntuu ettei käy oikein kun noin 5sekunnin välein meinaa polvistua, mutta jaksaa kuitenkin pyöriä.
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 14 Syys 2013 21:48
Re: Wickström W1
Kaasarin pohjassa ruuvi, jonka kanta osoittaa keulaan päin. Ohjekirjan mukaan ja empiiriselläkin kokemuksella n. 1,5 kierrosta auki on ok.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 15 Kesä 2014 17:13
Re: Wickström W1
Tervehdys!
Minulla on 50-lukulainen W1, jota on käytetty merivedessä. Kone on omapäinen, ja ajoittain todella hankala saada käyntiin.
Nyt parin vuoden tauon jälkeen (kävi se kerran viime kesänä) ajattelin jälleen ottaa sen käyttöön, mutta ei vaan käynnisty.
Sain sen kerran käyntiin (trailerilla, kuivana) kun kaadoin tippapullosta puhdasta bensaa kaasuttimen huohotinputkeen (se ylöspäin avoinainen käyrä putki kaasuttimessa?), mutta nyt ei taas enää käynnisty. Tarkistin tulpan, että antaa kipinää koneen runkoa vasten, eli magneeton pitäisi kai olla kunnossa. Kone puristaa ja öljynpaine nousee ainakin 1 bariin (jos mittari on oikeassa) jo veivaamisen aikana. Kone pitäisi käynnistyä siis vauhtipyörässä olevaa saranoitua kahvaa veivaamalla. Mutta kun ei edes lupaa taaskaan, ja jo kaksi iltaa kerätty rakkoja sormiin.
Voiko kaasutin olla tukossa? Bensaa on tankissa, tankin hana auki, ja tankki on 20-30cm korkeammalla kuin moottori. Bensajohto on nelisen metriä, ja menee ilman filtteriä kaasuttimelle. Eilen kun otin tulpan pois ja laitoin valkoista paperia tulpan paikalle, ja siinä aikani veivasin, niin paperiin tuskin tuli mitään jälkiä. Pitäisikö bensaseoksen ilmaantua paperille siis merkkinä siitä, että kone saa ruokaa? Kaasuvipu on kokonaan alhaalla, tosin koitin muitakin asentoja. Magneeton ajastus on "startilla", eli vastapäivään.
Tässä pari kuvaa moottoristani (Wickström W1 n.1952-mallia)
https://www.dropbox.com/s/jy4nd057sxt67 ... _kuva1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/zcfqqq29fgd1q ... _kuva2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/yg7qlo114zjl0 ... _kuva3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Voisiko vika olla kaasarissa, että moottori ei saa kaasua? Minkälainen homma on avata se kaasari, tarkistaa tukkeumat, ja laittaa se kuntoon niin ettei säädöt mene pieleen...? Bensaletkuun ilmeisesti kandeisi jokatapauksessa laittaa filsu?
Kiitoksia vinkeistä!
Minulla on 50-lukulainen W1, jota on käytetty merivedessä. Kone on omapäinen, ja ajoittain todella hankala saada käyntiin.
Nyt parin vuoden tauon jälkeen (kävi se kerran viime kesänä) ajattelin jälleen ottaa sen käyttöön, mutta ei vaan käynnisty.
Sain sen kerran käyntiin (trailerilla, kuivana) kun kaadoin tippapullosta puhdasta bensaa kaasuttimen huohotinputkeen (se ylöspäin avoinainen käyrä putki kaasuttimessa?), mutta nyt ei taas enää käynnisty. Tarkistin tulpan, että antaa kipinää koneen runkoa vasten, eli magneeton pitäisi kai olla kunnossa. Kone puristaa ja öljynpaine nousee ainakin 1 bariin (jos mittari on oikeassa) jo veivaamisen aikana. Kone pitäisi käynnistyä siis vauhtipyörässä olevaa saranoitua kahvaa veivaamalla. Mutta kun ei edes lupaa taaskaan, ja jo kaksi iltaa kerätty rakkoja sormiin.
Voiko kaasutin olla tukossa? Bensaa on tankissa, tankin hana auki, ja tankki on 20-30cm korkeammalla kuin moottori. Bensajohto on nelisen metriä, ja menee ilman filtteriä kaasuttimelle. Eilen kun otin tulpan pois ja laitoin valkoista paperia tulpan paikalle, ja siinä aikani veivasin, niin paperiin tuskin tuli mitään jälkiä. Pitäisikö bensaseoksen ilmaantua paperille siis merkkinä siitä, että kone saa ruokaa? Kaasuvipu on kokonaan alhaalla, tosin koitin muitakin asentoja. Magneeton ajastus on "startilla", eli vastapäivään.
Tässä pari kuvaa moottoristani (Wickström W1 n.1952-mallia)
https://www.dropbox.com/s/jy4nd057sxt67 ... _kuva1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/zcfqqq29fgd1q ... _kuva2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/yg7qlo114zjl0 ... _kuva3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Voisiko vika olla kaasarissa, että moottori ei saa kaasua? Minkälainen homma on avata se kaasari, tarkistaa tukkeumat, ja laittaa se kuntoon niin ettei säädöt mene pieleen...? Bensaletkuun ilmeisesti kandeisi jokatapauksessa laittaa filsu?
Kiitoksia vinkeistä!