Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
Terve,
Nyt on sähkömysteerio..
Veneen kojetaulussa on kuvien mukainen Yazaki -merkkinen kierroslukumittari. Moottori taas on Volvo-Penta B18, 1980-luvun alusta. Sytytykseen on jossain vaiheessa vaihdettu Hot-sparkin puola ja Sparktronic. Näihin mittari on saatu kytkettyä toimivaksi aikanaan.
Kuten kuvasta näkyy, niin sinne menee sisään sininen (signaali puolan -navasta), ja musta. Toinen musta on kytketty mittarin runkoon. Nämä mustat oli kytketty veneen -napaan. Lisäksi mittariin tulee isoon reikään punaista, eli plussaa mittarivalon kautta virta-avaimelta.
Eli:
Sininen = puolan -napaan
musta ja musta = yhteiseen - napaan kojetaulussa
punainen = virta-avaimelta mittarivalon polttimoon ja siitä ilmeisesti mittarin runkoon.
Tällä setillä mittari on kuulemma ennen toiminut, kunnes jäi näyttämään tasaista 1000 kierrosta, ja nyt se pysyy täysin nollissa. Tosin mittarivalon sain toimimaan..
Onko jollain joku idea, miten mittarin saisi toimimaan? Netistä tämännäköistä mittaria ei tahdo löytyä mistään.
Nyt on sähkömysteerio..
Veneen kojetaulussa on kuvien mukainen Yazaki -merkkinen kierroslukumittari. Moottori taas on Volvo-Penta B18, 1980-luvun alusta. Sytytykseen on jossain vaiheessa vaihdettu Hot-sparkin puola ja Sparktronic. Näihin mittari on saatu kytkettyä toimivaksi aikanaan.
Kuten kuvasta näkyy, niin sinne menee sisään sininen (signaali puolan -navasta), ja musta. Toinen musta on kytketty mittarin runkoon. Nämä mustat oli kytketty veneen -napaan. Lisäksi mittariin tulee isoon reikään punaista, eli plussaa mittarivalon kautta virta-avaimelta.
Eli:
Sininen = puolan -napaan
musta ja musta = yhteiseen - napaan kojetaulussa
punainen = virta-avaimelta mittarivalon polttimoon ja siitä ilmeisesti mittarin runkoon.
Tällä setillä mittari on kuulemma ennen toiminut, kunnes jäi näyttämään tasaista 1000 kierrosta, ja nyt se pysyy täysin nollissa. Tosin mittarivalon sain toimimaan..
Onko jollain joku idea, miten mittarin saisi toimimaan? Netistä tämännäköistä mittaria ei tahdo löytyä mistään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:38
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
Kyllä mittarin pitäisi tuolla kytkennällä toimia. Akulla voi testata onko siinä eloa kytkemällä mustat -napaan ja näpyttämällä nopeasti sinistä +napaan, tämän pitäisi liikauttaa jo viisaria jos mittari toimii. Nätti mittari muuten, taitaa olla isompi kuin tuo normi 51 mm?
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Re: Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
Epäilen että nuo sisään menevät johdot menevät puolalle (sininen"virranjakajan"puolelle) ja -mittarin runkoon.. onko alkuperäinen mittari?
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
Mittarin sisältä tuleviin johtoihin(musta ja sininen) toiseen tulee plus 12v ja toiseen signaali puolan miinusnavasta. En tiedä kummin päin mutta ei hajoa eikä pala kun kokeilet tuurilla.(itse laittaisin siniseen plus12v ja mustaan puolan miinus)
Se musta joka on kiinnitysraudan ruuvissa on tietenkin miinus.
Pistä sitten kun mittari toimii vasta se valo toimimaan mitäkautta haluat.
Se musta joka on kiinnitysraudan ruuvissa on tietenkin miinus.
Pistä sitten kun mittari toimii vasta se valo toimimaan mitäkautta haluat.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
Kiitos tähän saakka. Taisi tulla kolmessa viestissä kaikki kolme vaihtoehtoa 
Ei hätää, tärkein tieto on, että tota voi kokeilla. Mun järjen (ja saamieni tietojen mukaan..) kiekkamittari tarvitsee plussaa ja miinusta, sekä signaalin. Kun kerran signaali tulee pertronixin -navasta, niin mistä vehje jännitteen ottaa tuolla kytkennällä...? Ja todentotta, rungosta ja sisältä tulevat mustat on kolvattu yhteen, mikä sitten menee mittaritaulun miinukseen. Eli jotta toi olemassa ollut kytkentä toimisi, niin se edellyttäisi että mittari toimisi kahdella miinuksella, ottaisi signaalin puolan miinuksesta ja ainoa plussa tulisi valon kautta... Kuulemma on toiminut, mutta miten ihmeessä..?
Täytyypä kokeilla veneellä kaikki nyt ehdotetut, ei se ainakaan huonommaksi voine mennä. Voikohan puola ottaa kyttyrää väärästä kytkennästä..? Siis jos heittää oletetun signaalipiuhan eri napaan? Tuskin.

Ei hätää, tärkein tieto on, että tota voi kokeilla. Mun järjen (ja saamieni tietojen mukaan..) kiekkamittari tarvitsee plussaa ja miinusta, sekä signaalin. Kun kerran signaali tulee pertronixin -navasta, niin mistä vehje jännitteen ottaa tuolla kytkennällä...? Ja todentotta, rungosta ja sisältä tulevat mustat on kolvattu yhteen, mikä sitten menee mittaritaulun miinukseen. Eli jotta toi olemassa ollut kytkentä toimisi, niin se edellyttäisi että mittari toimisi kahdella miinuksella, ottaisi signaalin puolan miinuksesta ja ainoa plussa tulisi valon kautta... Kuulemma on toiminut, mutta miten ihmeessä..?
Täytyypä kokeilla veneellä kaikki nyt ehdotetut, ei se ainakaan huonommaksi voine mennä. Voikohan puola ottaa kyttyrää väärästä kytkennästä..? Siis jos heittää oletetun signaalipiuhan eri napaan? Tuskin.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:38
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
Mun järjen mukaan kytkentä puolan miinusnapaan on sama kuin kytkisi kaksi lamppua sarjaan ja juuri puolan miinusnavasta mittari saa sen "katkonaisen" signaalin joka muuttuu kierroslukujen mukaan. Kierroslukumittareita on ymmärtääkseni myös sellaisia jossa on erikseen vielä piuha joka tulee puolan + napaan. Korjatkaa nyt jos ulkomuistini on aivan väärässä.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
Voihan sen käyttöjännitteen ottaa puolan plus-navasta.jani kirjoitti:Mun järjen mukaan kytkentä puolan miinusnapaan on sama kuin kytkisi kaksi lamppua sarjaan ja juuri puolan miinusnavasta mittari saa sen "katkonaisen" signaalin joka muuttuu kierroslukujen mukaan. Kierroslukumittareita on ymmärtääkseni myös sellaisia jossa on erikseen vielä piuha joka tulee puolan + napaan. Korjatkaa nyt jos ulkomuistini on aivan väärässä.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:38
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
Kyllä, mittareissa joissa tarvitaan jatkuva käyttöjännite, mutta signaalia siitä puolan + navasta ei taida saada.
- Lampila
- Viestit: 150
- Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
- Paikkakunta: Kotka
Re: Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
Useissa Yasakin mittareissa nuo kiinnitysraudan ruuvit toimivat myös kytkentänapoina. Näin ainakin vanhemmissa automittareissa; öljynpaine,lämpötila, ampeeri ja volttimittari. Kaikki löytyvät mun vanhasta Belletistä jossa Yasakin mittarit ovat vakiona - ja minä muutaman vielä olen lisännyt... 

- Pohjalla on paremmin -
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Yazaki 0-6000 rpm kierroslukumittari ja Volvo?
Moi
Niinhän se. Toi musta piuha kai edustaa juuri sitä miinusta. No, tämä on jäämässä lopullisesti maihin. Mittailin kierrokset mekaanisella laskurilla ja kellolla. Mittarin paikalle tullee kaikuluotaimen näyttö. Periaatteessa kiekkamittari joutaisi olemaan vaikka konekopassa.
Niinhän se. Toi musta piuha kai edustaa juuri sitä miinusta. No, tämä on jäämässä lopullisesti maihin. Mittailin kierrokset mekaanisella laskurilla ja kellolla. Mittarin paikalle tullee kaikuluotaimen näyttö. Periaatteessa kiekkamittari joutaisi olemaan vaikka konekopassa.