Miten korjaan perästä irronneen lahon ylimmän kylkilaudan?
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 27 Huhti 2014 17:30
Miten korjaan perästä irronneen lahon ylimmän kylkilaudan?
Soutuveneemme ylin sivulauta on päässyt päästään lahoamaan niin pahasti, että se on irronnut perälaudasta. Muilta osin vene on hyvässä kunnossa, vain tervausta vaille.
Olemme nyt vähän sormi suussa, miten sen saisi itse korjatuksi. Itse emme ainakaan osaisi korvata ylimmän laudan loppupäätä uudella. Voisiko lahonneen osan korvata esim. sopivilla puupaloilla + jollakin täytemassalla (TÄT, FARM80 tai Proof) ja laittamalla päälle vaneria paikaksi?
Ystävällisistä neuvoista jo etukäteen kiittäen
Mummi Hämeestä
Olemme nyt vähän sormi suussa, miten sen saisi itse korjatuksi. Itse emme ainakaan osaisi korvata ylimmän laudan loppupäätä uudella. Voisiko lahonneen osan korvata esim. sopivilla puupaloilla + jollakin täytemassalla (TÄT, FARM80 tai Proof) ja laittamalla päälle vaneria paikaksi?
Ystävällisistä neuvoista jo etukäteen kiittäen
Mummi Hämeestä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Karunan Kauhu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 17 Elo 2013 01:11
Re: Miten korjaan perästä irronneen lahon ylimmän kylkilauda
Sanonpa nyt jotakin kun kukaan muu ei sano mitään.
Jos veneelle on suunniteltu pitkää tulevaisuutta, niin tee-se-itse -korjauksessa pitää ensimmäisenä pyrkiä siihen, että ei rikottaisi alkuperäistä rakennetta tavalla joka vaikeuttaa vaurion korjaamista jatkossa. Kun ylin lauta on vesirajan yläpuolella ja sen ensisijainen tehtävä on pitää vene kasassa, niin voisi ajatella, että pirstoutuneen osan voisi sahata pois pahasti vaurioituneelta osin ja aukon paikalle voisi sitten koittaa sahata samaa muotoa tavoittelevan korjauspalan. Käsisahallakin saa syntymään melko tarkasti oikean muotoisia kappaleita kun vaan jaksaa ähertää. Kovin lyhyttä korjauspalaa ei tarvitse ruveta edes taivuttelemaan. Väliaikaista korjausta tehdessä sahaisin tosiaan pois vain sen osan joka aivan jokatapauksessa jouduttaisiin uusimaan. Lautajatkoksen voi tukea kiinnittämällä sisäpuolelle liitosta tukevan vahvikkeen, johon ruuvit läpi ulkopuolelta käsin (=kierteen pito on silloin varmasti kovassa puussa myös sen ehkä pehmenneen alkuperäiusen laudan pään osalta).
Ja rautaruuvit pois! Raudalla on omituinen taipumus tuhota kosteuden läsnäollessa kaikki orgaaniset materiaalit ympäriltään, eli puuveneessä ne aiheuttavat lahovaurioita. Messinki on jo parempi, mutta meriolosuhteissa pitäisi oikeastaan olla piipronssia (ei syövy sinkinkadon ansiosta) tai rosteria (mielellään ns. haponkestävä laatu).
Jos veneelle on suunniteltu pitkää tulevaisuutta, niin tee-se-itse -korjauksessa pitää ensimmäisenä pyrkiä siihen, että ei rikottaisi alkuperäistä rakennetta tavalla joka vaikeuttaa vaurion korjaamista jatkossa. Kun ylin lauta on vesirajan yläpuolella ja sen ensisijainen tehtävä on pitää vene kasassa, niin voisi ajatella, että pirstoutuneen osan voisi sahata pois pahasti vaurioituneelta osin ja aukon paikalle voisi sitten koittaa sahata samaa muotoa tavoittelevan korjauspalan. Käsisahallakin saa syntymään melko tarkasti oikean muotoisia kappaleita kun vaan jaksaa ähertää. Kovin lyhyttä korjauspalaa ei tarvitse ruveta edes taivuttelemaan. Väliaikaista korjausta tehdessä sahaisin tosiaan pois vain sen osan joka aivan jokatapauksessa jouduttaisiin uusimaan. Lautajatkoksen voi tukea kiinnittämällä sisäpuolelle liitosta tukevan vahvikkeen, johon ruuvit läpi ulkopuolelta käsin (=kierteen pito on silloin varmasti kovassa puussa myös sen ehkä pehmenneen alkuperäiusen laudan pään osalta).
Ja rautaruuvit pois! Raudalla on omituinen taipumus tuhota kosteuden läsnäollessa kaikki orgaaniset materiaalit ympäriltään, eli puuveneessä ne aiheuttavat lahovaurioita. Messinki on jo parempi, mutta meriolosuhteissa pitäisi oikeastaan olla piipronssia (ei syövy sinkinkadon ansiosta) tai rosteria (mielellään ns. haponkestävä laatu).
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 27 Huhti 2014 17:30
Re: Miten korjaan perästä irronneen lahon ylimmän kylkilauda
Kiitokset rakentavasta vastauksesta! Oli oikein hyvä saada vahvistusta vähän "oikeamman" paikkauksen suuntaan eli tököteistä luopumiseen. Toteutusyritykset jäävät vielä myöhempään.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 27 Huhti 2014 17:30
Re: Miten korjaan perästä irronneen lahon ylimmän kylkilauda
Kiitokset rakentavasta vastauksesta! Oli oikein hyvä saada vahvistusta vähän "oikeamman" paikkauksen suuntaan eli tököteistä luopumiseen. Toteutusyritykset jäävät vielä myöhempään. Hyvää kesän odotusta toivottaen Mummi
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Miten korjaan perästä irronneen lahon ylimmän kylkilauda
Moro Mummi
Karunalla olikin tossa yllä hyvät ohjeet. Jotain lisävinkkejä tässä:
Kannattais pyrkiä korjauksessa käyttämään samanlaista materiaalia kuin alkuperäinen esim mäntyveneeseen mäntylautaa ja kuusiveneeseen kuusta.
Hienompi laudan jatkos on viistäen tehty eli n 5-10 kertaa laudan paksuinen viiste molempiin vanhaan ja uuteen eli jos on 20 mm paksu lauta niin viiste olisi sitten 10-20 cm. Se vaatii hieman jo puusepän taitoja; höylän ja hiomakoneen käyttöä. Liimaksi sopii veden yläpuolisiin osiin hyvin PU-rakenneliima, joka myös täyttää koloja jonkin verran. Saumaa voi tiivistää PU-massalla (esim Sikaflex) PU-massa ja PU-liima ovat kaksi aivan erilaista tuotetta.
Jos tekee lautaan puskujatkon ja sisäpuolelle klossin, niin lauta pitää katkaista kaarien välistä, jotta tukiklossi sisäpuolelle osuu kaarien väliin. Tässäkin on hyvä käyttää HST ruuveja ja sitä PU-liimaa ja/tai -massaa. Periaatteessa PU-massallakin voi puuta liimata, mutta PU-liima ei sovellu kovin isojen rakojen tiivistämiseen. Huom. PU-liima vaatii sitten vettä kovettuakseen eli yleensä toinen pinta kastellaan ja toiseen liima.
Uuden osan voi sitten petsillä naamioida saman väriseksi ennen muuta pintakäsittelyä... jos haluaa?
Puuhommissa kannattaa ihan rauhassa sovitella ja asetella, hioa ja sipistellä, hosumalla ei saa aikaan kuin sutta.
Työn iloa
Nortti
Karunalla olikin tossa yllä hyvät ohjeet. Jotain lisävinkkejä tässä:
Kannattais pyrkiä korjauksessa käyttämään samanlaista materiaalia kuin alkuperäinen esim mäntyveneeseen mäntylautaa ja kuusiveneeseen kuusta.
Hienompi laudan jatkos on viistäen tehty eli n 5-10 kertaa laudan paksuinen viiste molempiin vanhaan ja uuteen eli jos on 20 mm paksu lauta niin viiste olisi sitten 10-20 cm. Se vaatii hieman jo puusepän taitoja; höylän ja hiomakoneen käyttöä. Liimaksi sopii veden yläpuolisiin osiin hyvin PU-rakenneliima, joka myös täyttää koloja jonkin verran. Saumaa voi tiivistää PU-massalla (esim Sikaflex) PU-massa ja PU-liima ovat kaksi aivan erilaista tuotetta.
Jos tekee lautaan puskujatkon ja sisäpuolelle klossin, niin lauta pitää katkaista kaarien välistä, jotta tukiklossi sisäpuolelle osuu kaarien väliin. Tässäkin on hyvä käyttää HST ruuveja ja sitä PU-liimaa ja/tai -massaa. Periaatteessa PU-massallakin voi puuta liimata, mutta PU-liima ei sovellu kovin isojen rakojen tiivistämiseen. Huom. PU-liima vaatii sitten vettä kovettuakseen eli yleensä toinen pinta kastellaan ja toiseen liima.
Uuden osan voi sitten petsillä naamioida saman väriseksi ennen muuta pintakäsittelyä... jos haluaa?
Puuhommissa kannattaa ihan rauhassa sovitella ja asetella, hioa ja sipistellä, hosumalla ei saa aikaan kuin sutta.
Työn iloa
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 27 Huhti 2014 17:30
Re: Miten korjaan perästä irronneen lahon ylimmän kylkilauda
Kiitokset mielenkiinnosta! Välineiden ja taidon puutteen vuoksi joudumme kuitenkin tyytymään yksinkertadimpaan tapaan. Onneksi vaurio on ylhäällä eikä veteen jäävässä laudassa.