Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
kohtapuoliin on kattokankaan asennus edessä.
ajattelin hoitaa homman seuraavasti:
- Kansipinnan hionta 40 karkeudella.
- kyllästys Owatrol D1.
- Kannen puhdistus roskista.
- Sivellään vanhanajan venelakka ohennettuna 40%, annetaan kuivua.
- Sivellään kerros ohentamatonta vanhanajan venelakkaa.
- Sitten asennetaan kangas märän lakan päälle( reunat saa tulla reilusti yli jotta siitä saa otteen kiristystä varten.)
- "Kastellaan/kyllästetään" kangas lakalla huolella ja heti sen perään kiristetään kangasta reunoista vetämällä.
- Heti kiristyksen jälkeen naulataan kangas reunoistaan kupari nupeilla kiinni. (mahdollisesti rosteri sinkilöillä?).Nupien pituus 10-15mm ja iso kanta. Naulaus tulee n: 2cm välein. Ensimmäinen kierros 5cm välein sitten väliin naulat.
- Leikataan auki ja naulataan kattoikkunan kohta reunat kiinni. Naulataan etukannen ollessa kyseessä ohjaamon tuulilasi osuus kiinni
(joudutaan taivuttamaan kangas ylöspäin joka ei hyvä!!)
-Asennetaan listat reunoille.
- Listan ja kankaan väli (listan yläreunasta) tiivistetään valkoisella sika 290 DC massalla.
- Rajataan maalarinteipillä maalauksen raja listan reunaan ( sika jää maalin alle)
- Maalataan kangas valkoisella pellaavaöljymaalilla, esim Uula, kolme- neljä kertaa. (tai niin monta että pinta siloittuu)
-asennetaan kattoikkuna.
- Tehdään homma varjossa , jotta lakka kuivuu hitaasti.
- Puuvilla kankaan vahvuus on 425 g/m2.
Pyytäisin kommetteja tähän mikäli teillä on kokemusta tai näkemystä asiasta ja esitän pari kysymystä:
Mistä saisi pieniä kuparinupeja jotka soveltuu hommaan? (Nupin tulisi olla litteä ja hyvin ohut jotta listat saadaan nätisti päälle)
Soveltuisiko lyijymönjä pohjamaaliksi ohennetun lakan sijaan. Esim seuraavasti: Hionta, lyijymönjä, kuivuneen lyijymönjän päälle kankaan asennus vanhanajan venelakalla jne...? ( lyijymönjällä tunnetusti erinomaiset puunsuojaus ominaisuudet ja sehän jää piiloon!!)
Tuulilasi reunan kankaan ylöstaivuttaminen arveluttaa. Kannattaisiko leikata kangas myötäillen tuulilasinreunaa ja jättää kankaan reuna listan alle "lakka liimauksen" ja sika massan varaan?
Työsuunnitelmassani olen lainannut joitakin lauseita venepuusepältä saamastani ohjeesta.
ajattelin hoitaa homman seuraavasti:
- Kansipinnan hionta 40 karkeudella.
- kyllästys Owatrol D1.
- Kannen puhdistus roskista.
- Sivellään vanhanajan venelakka ohennettuna 40%, annetaan kuivua.
- Sivellään kerros ohentamatonta vanhanajan venelakkaa.
- Sitten asennetaan kangas märän lakan päälle( reunat saa tulla reilusti yli jotta siitä saa otteen kiristystä varten.)
- "Kastellaan/kyllästetään" kangas lakalla huolella ja heti sen perään kiristetään kangasta reunoista vetämällä.
- Heti kiristyksen jälkeen naulataan kangas reunoistaan kupari nupeilla kiinni. (mahdollisesti rosteri sinkilöillä?).Nupien pituus 10-15mm ja iso kanta. Naulaus tulee n: 2cm välein. Ensimmäinen kierros 5cm välein sitten väliin naulat.
- Leikataan auki ja naulataan kattoikkunan kohta reunat kiinni. Naulataan etukannen ollessa kyseessä ohjaamon tuulilasi osuus kiinni
(joudutaan taivuttamaan kangas ylöspäin joka ei hyvä!!)
-Asennetaan listat reunoille.
- Listan ja kankaan väli (listan yläreunasta) tiivistetään valkoisella sika 290 DC massalla.
- Rajataan maalarinteipillä maalauksen raja listan reunaan ( sika jää maalin alle)
- Maalataan kangas valkoisella pellaavaöljymaalilla, esim Uula, kolme- neljä kertaa. (tai niin monta että pinta siloittuu)
-asennetaan kattoikkuna.
- Tehdään homma varjossa , jotta lakka kuivuu hitaasti.
- Puuvilla kankaan vahvuus on 425 g/m2.
Pyytäisin kommetteja tähän mikäli teillä on kokemusta tai näkemystä asiasta ja esitän pari kysymystä:
Mistä saisi pieniä kuparinupeja jotka soveltuu hommaan? (Nupin tulisi olla litteä ja hyvin ohut jotta listat saadaan nätisti päälle)
Soveltuisiko lyijymönjä pohjamaaliksi ohennetun lakan sijaan. Esim seuraavasti: Hionta, lyijymönjä, kuivuneen lyijymönjän päälle kankaan asennus vanhanajan venelakalla jne...? ( lyijymönjällä tunnetusti erinomaiset puunsuojaus ominaisuudet ja sehän jää piiloon!!)
Tuulilasi reunan kankaan ylöstaivuttaminen arveluttaa. Kannattaisiko leikata kangas myötäillen tuulilasinreunaa ja jättää kankaan reuna listan alle "lakka liimauksen" ja sika massan varaan?
Työsuunnitelmassani olen lainannut joitakin lauseita venepuusepältä saamastani ohjeesta.
Viimeksi muokannut vehkasalo, 10 Huhti 2014 07:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
Kyllästyksen jälkeen tekisin kiinnityksen ja pinnan pelkästään pellavaöljymaalilla.
Jää hengittäväksi ja pysyy varmemmin kuin maali lakan päällä.
Jää hengittäväksi ja pysyy varmemmin kuin maali lakan päällä.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
Moi,
Kiitos kommentista. Selailin vanhoja keskusteluja ko.aiheesta ja olen nyt kallistumassa pellavaöljymaalin käyttöön kankaan asennuksessa.
Hiottu ja kyllästetty pohja ei varmaankaan vaadi mitään pohjamaalausta, vaan ensimmäisen märän maalikerroksen päälle kangas ja sitten lutrataan se siihen maalilla paikoilleen??
Aika vähän kommentteja tullut tähän. Onko niin että puuveneiden katot tehdään nykyään enimmäkseen epoksilla tai lasikuidulla?
Kiitos kommentista. Selailin vanhoja keskusteluja ko.aiheesta ja olen nyt kallistumassa pellavaöljymaalin käyttöön kankaan asennuksessa.
Hiottu ja kyllästetty pohja ei varmaankaan vaadi mitään pohjamaalausta, vaan ensimmäisen märän maalikerroksen päälle kangas ja sitten lutrataan se siihen maalilla paikoilleen??

Aika vähän kommentteja tullut tähän. Onko niin että puuveneiden katot tehdään nykyään enimmäkseen epoksilla tai lasikuidulla?

Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- caracal
- Viestit: 198
- Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44
Re: Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
Kangaskaton tekijöillä on kiire katon tekemisessä, siistä hiljaisuus.
Lakan/versissan ja maalin erohan on siinä, että maalissa on väripigmenttiä mukana. Mä kuvittelisin, että ilman pigmenttiä kangas kyllästyy paremmin. Mutta voihan olla, että maalillakin aivan riittävän hyvin.
Uulan pellavaöljymaalia olen laittanut kanteen ja ruffiin parina vuonna. En ollut oikein tyytyväinen sen kulutuskestävyyteen, vaikka olikin parempi kuin edellisvuonna kokeilemani Wirtasen neljän öljyn maali. Huokoisena ne imivät likaa itseensä kuin sieni. Talomaaliksi Uula lienee tarkoitettukin. Viime vuonna pigmentoin itse öljylakkaa (Le Tonkinois) titaanioksidilla. Toimi ilahduttavan hyvin, kiiltävä pinta oli huomattavasti helpompi pitää puhtaana ja jotenkin se oli sitkeämpi kestämään esimerkiksi kannen harjausta. Talomaali lähtee reippaalla harjauksella pois.

Lakan/versissan ja maalin erohan on siinä, että maalissa on väripigmenttiä mukana. Mä kuvittelisin, että ilman pigmenttiä kangas kyllästyy paremmin. Mutta voihan olla, että maalillakin aivan riittävän hyvin.
Uulan pellavaöljymaalia olen laittanut kanteen ja ruffiin parina vuonna. En ollut oikein tyytyväinen sen kulutuskestävyyteen, vaikka olikin parempi kuin edellisvuonna kokeilemani Wirtasen neljän öljyn maali. Huokoisena ne imivät likaa itseensä kuin sieni. Talomaaliksi Uula lienee tarkoitettukin. Viime vuonna pigmentoin itse öljylakkaa (Le Tonkinois) titaanioksidilla. Toimi ilahduttavan hyvin, kiiltävä pinta oli huomattavasti helpompi pitää puhtaana ja jotenkin se oli sitkeämpi kestämään esimerkiksi kannen harjausta. Talomaali lähtee reippaalla harjauksella pois.
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen
- kimsir
- Viestit: 358
- Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
Terve!
Enpä juurikaan muuta tiedä sanoa, kuin vahvistaa ajatusta, että kannattaa jättää käyttämättä tuo Uulan öljymaali kankaan kiinnityksessä ja maalaamisessa. Maali on tehty liituuntuvaksi, niin kuin pellavaöljypohjaiset maalit yleisestikkin on, jotta lautaverhoilu ajan mittaan alkaa päästämään vesihöyryä läpi, niinsanotusti hengittämään. Noi talomaalit sitäpaitsi homehtuu aika herkästi, varsinkin valkoiset ja vaaleat pigmentit. Eli vernissa ei ole kovinkaan luja sideaine, vaan haihtuu kohtalaisen nopeasti ja pigmentit ja maalin muut täyteaineet tekee pinnasta matan. Lakka on lujuudeltaa ja ominaisuuksiltaa ihan eri kamaa öljymaaliin verrattuna.
Titaanioksidia lakkaan kuulostaa varmalta ratkaisulta, kun pigmentin määrän pitää mahdollisimman pienenä. Tai sitten joku muu öljypohjainen venemaali lakan sijasta.
Voisin kuvitella, että hyvin ohut ja kuultavasti maalattu lyijymönjä tuossa kyllästeen päällä voisi hyvinkin toimia myrkkynä homeita ja sieniä vastaan.
Miksi et kyllästä vaneria pellavaöljykyllästeellä joko raakaa pellavaöljyä tai sitten ohennttua vernissaa? Kyllästin itse justiinsa kelualuukun sisäpuolella olevan koivuvanerin raakapellavaöljy kyllästeellä tärpätin ja sinkkinaftenatin kanssa ja näyttää siltä että tulee tosi hyvä. Sain imeytettyä kyllästettä varsin mukavasti siihen vaneriin ja se näyttää hyvinkin rasvaiselta. Kuivumisen nopeuttajaksi voi lisätä hieman xerotiiinia kuivikkeeksi, niin kuivuminenkin voi hieman siitä nopeutua varsinkin jos kyllästeen tekee vernissaan. Tuossa kohtaa vernissapohajinen kylläste voisi olla hyvä ratkaisu. Onko kansi vaneria vai umpipuuta. Se varmaankin vaikuttaa tuohon kyllästeen valintaan.
Kait se ovatrolkin tuossa kohtaa toimii ihan hyvin. Forumin keskusteluissa sitä vaan jonkin verran kyseenalaistetaan, joten siksi itse miettisin perinteistä kyllästettä.
Kimmo
Enpä juurikaan muuta tiedä sanoa, kuin vahvistaa ajatusta, että kannattaa jättää käyttämättä tuo Uulan öljymaali kankaan kiinnityksessä ja maalaamisessa. Maali on tehty liituuntuvaksi, niin kuin pellavaöljypohjaiset maalit yleisestikkin on, jotta lautaverhoilu ajan mittaan alkaa päästämään vesihöyryä läpi, niinsanotusti hengittämään. Noi talomaalit sitäpaitsi homehtuu aika herkästi, varsinkin valkoiset ja vaaleat pigmentit. Eli vernissa ei ole kovinkaan luja sideaine, vaan haihtuu kohtalaisen nopeasti ja pigmentit ja maalin muut täyteaineet tekee pinnasta matan. Lakka on lujuudeltaa ja ominaisuuksiltaa ihan eri kamaa öljymaaliin verrattuna.
Titaanioksidia lakkaan kuulostaa varmalta ratkaisulta, kun pigmentin määrän pitää mahdollisimman pienenä. Tai sitten joku muu öljypohjainen venemaali lakan sijasta.
Voisin kuvitella, että hyvin ohut ja kuultavasti maalattu lyijymönjä tuossa kyllästeen päällä voisi hyvinkin toimia myrkkynä homeita ja sieniä vastaan.
Miksi et kyllästä vaneria pellavaöljykyllästeellä joko raakaa pellavaöljyä tai sitten ohennttua vernissaa? Kyllästin itse justiinsa kelualuukun sisäpuolella olevan koivuvanerin raakapellavaöljy kyllästeellä tärpätin ja sinkkinaftenatin kanssa ja näyttää siltä että tulee tosi hyvä. Sain imeytettyä kyllästettä varsin mukavasti siihen vaneriin ja se näyttää hyvinkin rasvaiselta. Kuivumisen nopeuttajaksi voi lisätä hieman xerotiiinia kuivikkeeksi, niin kuivuminenkin voi hieman siitä nopeutua varsinkin jos kyllästeen tekee vernissaan. Tuossa kohtaa vernissapohajinen kylläste voisi olla hyvä ratkaisu. Onko kansi vaneria vai umpipuuta. Se varmaankin vaikuttaa tuohon kyllästeen valintaan.
Kait se ovatrolkin tuossa kohtaa toimii ihan hyvin. Forumin keskusteluissa sitä vaan jonkin verran kyseenalaistetaan, joten siksi itse miettisin perinteistä kyllästettä.
Kimmo
HELMIIDA
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 04 Tammi 2006 20:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
Maalaa kangaskansi vaan pellavaöljymaalilla. Itse ainakin havaitsin sen hyväksi edellisen veneeni kohdalla. Täällä pieni kuvaraportti asiasta. (http://kansanvenematilda.blogspot.fi/search/label/Ruffi" onclick="window.open(this.href);return false;). Maalin kuivuttua kangas löystyy hieman, joten kaikkia nauloja ei kannata ihan heti naputella kiinni. Kun pingotat kangasta sitä kannatta hieman kastella. Kuivuessa se kiristyy entisestään. Sen jälkeen se on hyvin maalata.
Matilda tapauskessa kangas jäi irti kannesta. Ratkaisu on toimiva mm. ruffissa. Ei välttämättä kannella. Uula-maalilla voi vedellä myös suoraa puupinnalle ja pingottaa kangas sen päälle. Toisaalta hieman kankaasta riippuen maali imetyy kankaan läpi ja kiinnittyy kiinni kanteen.
Maalattu kangas tummuu hieman vuosien saatossa, joten se kaipaa parin vuoden välein huoltomaalauksen.
T. Janne
Matilda tapauskessa kangas jäi irti kannesta. Ratkaisu on toimiva mm. ruffissa. Ei välttämättä kannella. Uula-maalilla voi vedellä myös suoraa puupinnalle ja pingottaa kangas sen päälle. Toisaalta hieman kankaasta riippuen maali imetyy kankaan läpi ja kiinnittyy kiinni kanteen.
Maalattu kangas tummuu hieman vuosien saatossa, joten se kaipaa parin vuoden välein huoltomaalauksen.
T. Janne
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
Miksi et kyllästä vaneria pellavaöljykyllästeellä joko raakaa pellavaöljyä tai sitten ohennttua vernissaa?
- Aikataulun takia, katon asennus luultavasti parin viikon päästä ja Owatrolista on allekirjoittaneella hyviä kokemuksia.
Onko kansi vaneria vai umpipuuta
- Kansi on umpipuuta.
Uula-maalilla voi vedellä myös suoraa puupinnalle ja pingottaa kangas sen päälle. Toisaalta hieman kankaasta riippuen maali imetyy kankaan läpi ja kiinnittyy kiinni kanteen.
Kun pingotat kangasta sitä kannatta hieman kastella. Kuivuessa se kiristyy entisestään. Sen jälkeen se on hyvin maalata.
- Tavoitteena on saada kangas kiinnittymään kanteen joten meininki on vetää lakka pohjalle ja sitten kangas märän lakan päälle. Kankaan kastelun vedellä voi unohtaa jos näin menettelee. Voisin kuvitella että lakka kiinnittää kankaan paremmin kuin pellavaöljymaali.
Lakan/versissan ja maalin erohan on siinä, että maalissa on väripigmenttiä mukana.
Mä kuvittelisin, että ilman pigmenttiä kangas kyllästyy paremmin. Mutta voihan olla, että maalillakin aivan riittävän hyvin.
- En ole asiantuntija, mutta eikös lakassa ole "jotain" hartseja seassa joilla saadaan aikaiseksi tuo lakan kiilto ja kovuus, joten ei kai ole verrattavissa ihan öljymaaliin. Lakalla saattaa tosiaan kyllästyä helpommin.
Kiitos kommenteista!
Taas lisää miettimistä......
- Aikataulun takia, katon asennus luultavasti parin viikon päästä ja Owatrolista on allekirjoittaneella hyviä kokemuksia.
Onko kansi vaneria vai umpipuuta
- Kansi on umpipuuta.
Uula-maalilla voi vedellä myös suoraa puupinnalle ja pingottaa kangas sen päälle. Toisaalta hieman kankaasta riippuen maali imetyy kankaan läpi ja kiinnittyy kiinni kanteen.
Kun pingotat kangasta sitä kannatta hieman kastella. Kuivuessa se kiristyy entisestään. Sen jälkeen se on hyvin maalata.
- Tavoitteena on saada kangas kiinnittymään kanteen joten meininki on vetää lakka pohjalle ja sitten kangas märän lakan päälle. Kankaan kastelun vedellä voi unohtaa jos näin menettelee. Voisin kuvitella että lakka kiinnittää kankaan paremmin kuin pellavaöljymaali.
Lakan/versissan ja maalin erohan on siinä, että maalissa on väripigmenttiä mukana.
Mä kuvittelisin, että ilman pigmenttiä kangas kyllästyy paremmin. Mutta voihan olla, että maalillakin aivan riittävän hyvin.
- En ole asiantuntija, mutta eikös lakassa ole "jotain" hartseja seassa joilla saadaan aikaiseksi tuo lakan kiilto ja kovuus, joten ei kai ole verrattavissa ihan öljymaaliin. Lakalla saattaa tosiaan kyllästyä helpommin.
Kiitos kommenteista!
Taas lisää miettimistä......

Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
Olen kankaan kiinnitystä pyöritellyt mielessäni ja palaan alkuperäiseen suunnitelmaan eli kiinnitys vanhanajan venelakalla ja loppupinnoitus pellavaöljymaalilla.
Perustelu:
-Lakka sitoo ja kiinnittää kankaan paremmin kattoon kuin pellavaöljymaali. Lisäksi vanhanajan venelakka tuntuu kuivuvan ja kovettuvan tosi hitaasti joten jättää mukavasti kiristys ja säätöaikaa.
Perustelu:
-Lakka sitoo ja kiinnittää kankaan paremmin kattoon kuin pellavaöljymaali. Lisäksi vanhanajan venelakka tuntuu kuivuvan ja kovettuvan tosi hitaasti joten jättää mukavasti kiristys ja säätöaikaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
Pellavaöljymaali(uula) kuivuu vielä hitaammin varsinkin jos suorittaa homman varjossa.
Sitten kun haluaa alkaa nopeuttaa kuivumista niin valosäteily tekee sen.
Pingotteluaikaa on heti tuntitolkulla......vaikka olis auringossakin.
Petrooliöljymaalillakin(uula) onnistuu mutta se kuivuu nopeemmin ja ainakin mun kokemuksilla "haalistuu" paljon nopeammin.Silti silläkin on tekoaikaa varmasti tarpeeksi.
Sitten kun haluaa alkaa nopeuttaa kuivumista niin valosäteily tekee sen.
Pingotteluaikaa on heti tuntitolkulla......vaikka olis auringossakin.
Petrooliöljymaalillakin(uula) onnistuu mutta se kuivuu nopeemmin ja ainakin mun kokemuksilla "haalistuu" paljon nopeammin.Silti silläkin on tekoaikaa varmasti tarpeeksi.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Kattokankaan asennukseen kommentteja ja neuvoja
kirjoittelen tähän miten kattokankaan lopulta asensin koska olen loppu tulokseen tyytyväinen..... paitsi sen osalta, että pellavöljymaali on ehkä hiukan liian pehmeä kuivuttuakin ja näin ollen vaikea pitää puhtaana. Lisäksi etukajuutan katolla on jonkinverran mekaanista rasitusta ja sen takia epäilyttää pellavaöljymaalin soveltuvuus. Ensi keväänä vedettävät pari maalikerrosta parantavat vielä lopputulosta koska kankaan kuvio on vielä esillä ja tämänkin takia katon puhdistus vähän vaikeaa. Mikäli pinta ei näillä tasoitu, harkitsen vanhanajan venelakkaa tuohon päälle.
- rimakannen saumojen tasausta pellavaöljykitillä ja pinnan hionta 40 karkeudella.
- kyllästys Owatrol D1.
- Kannen puhdistus roskista.
- Sivellään kaattoon vanhanajan venelakka ohennettuna 40%, annetaan kuivua.
- Sivellään kattoon kerros ohentamatonta vanhanajan venelakkaa.
- Sitten asennetaan 425 g/m2 puuvillakangas märän lakan päälle, silitellään ja poistetaan rypyt
- "Kastellaan/kyllästetään" kangas lakalla huolella ja samalla kiristetään kangasta reunoista vetämällä. tarkistellaan kangasta hyvässä valossa, ettei jää harvoja kohtia. kangas venyy aika hyvin.
- Heti kiristyksen jälkeen naulataan kangas reunoistaan kupari nupeilla kiinni. Koska kuparinauloja vanhasta katosta en saanut ehjänä irroitettua riittävästi käytin myös rst sinkilöitä .kuparinupien pituus 10-15mm ja iso/ hyvin ohut kanta. Naulaus tuli 1- 2cm välein. Ensimmäisen kierroksen tein 5cm välein, sitten väleihin lisää nauloja tai sinkilöitä.
-Etukannen asennuksessa laitoin ohuen työriman pitämään kangasta kiinni tuulilasiseinämässä, jotta sain kangasta kiristettyä ja pidettyä sen paikoillaan. Työriman kiinnitin ohuilla messinki nauloilla jotka jätin sopivasti "ylös" jotta seuraavana päivänä sain riman helposti irti.
- Leikataan auki ja naulataan kattoikkunan kohdalta reunat kiinni. kattoikkunan kulmien leikkaus piti tehdä huolella ja vähän mietiskellä miten verhoilija sen tekisi.
-Seuraavana päivänä irroitin tuulilasiseinän työriman ja kiinnitin kankaan seinämään rst sinkilöillä.
-vanhanajan venelakan kuivuttua ( meni aika pitkään, koska läträsin ohjaamon kattoon ja etukattoon sitä n.5litraa) katon pintamaalaus Uulan pellavaöljymaalilla. Katoksen alla ko. maalin kuivuminen on todella hidasta. Ohjaamon kattoon vedin sitä kolme kerrosta ja etukajuutan kattoon kaksi kerrosta johtuen aikatauluista. Molemmat toimi vesitiiveyden kannalta hyvin johtuen varmaankin isosta lakkamäärästä jolla kiinnitin kankaan.
-Asennetaan listat sekä kattoikkunat
-leikataan tarkasti listan yli menevät kankaat mattoveitsellä.
- Listan ja kankaan väli (listan yläreunasta) tiivistetään valkoisella sika 290 DC massalla. Massan rajaus maalariteipillä.
TOIMII
- rimakannen saumojen tasausta pellavaöljykitillä ja pinnan hionta 40 karkeudella.
- kyllästys Owatrol D1.
- Kannen puhdistus roskista.
- Sivellään kaattoon vanhanajan venelakka ohennettuna 40%, annetaan kuivua.
- Sivellään kattoon kerros ohentamatonta vanhanajan venelakkaa.
- Sitten asennetaan 425 g/m2 puuvillakangas märän lakan päälle, silitellään ja poistetaan rypyt
- "Kastellaan/kyllästetään" kangas lakalla huolella ja samalla kiristetään kangasta reunoista vetämällä. tarkistellaan kangasta hyvässä valossa, ettei jää harvoja kohtia. kangas venyy aika hyvin.
- Heti kiristyksen jälkeen naulataan kangas reunoistaan kupari nupeilla kiinni. Koska kuparinauloja vanhasta katosta en saanut ehjänä irroitettua riittävästi käytin myös rst sinkilöitä .kuparinupien pituus 10-15mm ja iso/ hyvin ohut kanta. Naulaus tuli 1- 2cm välein. Ensimmäisen kierroksen tein 5cm välein, sitten väleihin lisää nauloja tai sinkilöitä.
-Etukannen asennuksessa laitoin ohuen työriman pitämään kangasta kiinni tuulilasiseinämässä, jotta sain kangasta kiristettyä ja pidettyä sen paikoillaan. Työriman kiinnitin ohuilla messinki nauloilla jotka jätin sopivasti "ylös" jotta seuraavana päivänä sain riman helposti irti.
- Leikataan auki ja naulataan kattoikkunan kohdalta reunat kiinni. kattoikkunan kulmien leikkaus piti tehdä huolella ja vähän mietiskellä miten verhoilija sen tekisi.
-Seuraavana päivänä irroitin tuulilasiseinän työriman ja kiinnitin kankaan seinämään rst sinkilöillä.
-vanhanajan venelakan kuivuttua ( meni aika pitkään, koska läträsin ohjaamon kattoon ja etukattoon sitä n.5litraa) katon pintamaalaus Uulan pellavaöljymaalilla. Katoksen alla ko. maalin kuivuminen on todella hidasta. Ohjaamon kattoon vedin sitä kolme kerrosta ja etukajuutan kattoon kaksi kerrosta johtuen aikatauluista. Molemmat toimi vesitiiveyden kannalta hyvin johtuen varmaankin isosta lakkamäärästä jolla kiinnitin kankaan.
-Asennetaan listat sekä kattoikkunat
-leikataan tarkasti listan yli menevät kankaat mattoveitsellä.
- Listan ja kankaan väli (listan yläreunasta) tiivistetään valkoisella sika 290 DC massalla. Massan rajaus maalariteipillä.
TOIMII

Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi