Wickström W1
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Wickström W1
Hei. Olen juuri ostanut ensimmäisen oman veneeni ja siinä on wickström w1 kone. ensimmäinen kysymys kuuluu, että miten tuolle annetaan ryyppy kun ei ole kuppia ollenkaan. eli päällä on ainoastaan tulpan reikä. tuo taitaa olla sitä ns uudempaa mallia eli jostain 70luvulta?? toinen kysymys että miten nuo vesiputket tulee koneeseen kiinni kun olivat irti jo ostettaessa(entinen omistaja vaihtoi kaikki tiivisteet ja homma jäi kesken). sanoi että netistä löytää kuvia, mutta itse en ole löytänyt yhtään kuvaa..
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
Tuossa huono kuva veneestä ja moottorista. Huomenna laittamaan venettä niin laitan kunnon kuvat.
http://www.nettivene.com/moottorivene/m ... 8&vifNav=Y" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettivene.com/moottorivene/m ... 8&vifNav=Y" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Wickström W1
Nykyään kun ei ole enää moottoripetrolia, niin on ajettava bensalla, kaasutimessa pitäisi olla ryyppyläppä joka suljetaan, samalla kun veivataan. Niin se pitäisi lähteä käyntiin. Jos kirjoitat Wickstrom W1 saa tukun kuvia moottorista, eikö niistä käy selville putkien paikat.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
Kiitoksia paljon. täytynee huomenna koettaa..
Tässä löysin toisen koneen joka muuten samanlainen paitsi minulta puuttuu tuo kuppi kannesta.
http://www.nettivene.com/en/moottori/wickstrom/512140" onclick="window.open(this.href);return false;
Samanlainen kaasarikin kun tuossa. Onko kenelläkään tuota vipua kaasarilta tuohon ylös kun ei ollut tuossa ollenkaan?
Ja mikä tuo vesiletkun tehtävä on mikä näkyy magneeton yläpuolella tyhjillään??
Tässä löysin toisen koneen joka muuten samanlainen paitsi minulta puuttuu tuo kuppi kannesta.
http://www.nettivene.com/en/moottori/wickstrom/512140" onclick="window.open(this.href);return false;
Samanlainen kaasarikin kun tuossa. Onko kenelläkään tuota vipua kaasarilta tuohon ylös kun ei ollut tuossa ollenkaan?
Ja mikä tuo vesiletkun tehtävä on mikä näkyy magneeton yläpuolella tyhjillään??
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1
Jos tuohon nyt pari kuvaa...
Kaasuttimessa on vipu, joka on "rikastin" eli ryyppy eli Choke. Sen kun käännät kiinni, niin teoriassa W saa silloin rikkaammaan seoksen käynnistystä varten. Olen käynnistellyt aina ryyppykupin ja veivin kanssa. Sun koneessa on tainnut olla dynastartti, kun siinä on sen kannakekin. Elikkäs ehkäpä sulla on sekin siihen asenneltavana? Kun saat sen pelaamaan, niin toi ryyppypelti on varmaan ihan toimiva.
Vesiputkissa on tiivisteinä punaisia "massaprikkoja", eli jotain paksun tiivistepaperin kaltaista.
Työn iloa ja kysele lisää
Kaasuttimessa on vipu, joka on "rikastin" eli ryyppy eli Choke. Sen kun käännät kiinni, niin teoriassa W saa silloin rikkaammaan seoksen käynnistystä varten. Olen käynnistellyt aina ryyppykupin ja veivin kanssa. Sun koneessa on tainnut olla dynastartti, kun siinä on sen kannakekin. Elikkäs ehkäpä sulla on sekin siihen asenneltavana? Kun saat sen pelaamaan, niin toi ryyppypelti on varmaan ihan toimiva.
Vesiputkissa on tiivisteinä punaisia "massaprikkoja", eli jotain paksun tiivistepaperin kaltaista.
Työn iloa ja kysele lisää

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1
Joo. Siitä magneeton yläpuolella olevasta putkesta vesi poistuu koneesta. Mun kuvissa siinä on musta kumiletku. Vesi tulee sisään pumpulle, mikä on pakosarjan alapuolella.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
Joo kiitos. tuo selkeytti todella plajon
Joo minulla on tuossa dynastartti ja kaikki kilkkeet vissiin mukana (dyna + rele + virtalukko)
tuleeko muuten kaikki vesi tuosta putkesta vai osa myös pararista? Tuosta pakosarjan päällä olevasta vivusta säädetään vissiin kaasua? niin se vipu puuttuu omasta kokonaan joten vaihdetaan vissiin kaukolaitteisiin..

tuleeko muuten kaikki vesi tuosta putkesta vai osa myös pararista? Tuosta pakosarjan päällä olevasta vivusta säädetään vissiin kaasua? niin se vipu puuttuu omasta kokonaan joten vaihdetaan vissiin kaukolaitteisiin..
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
niin ja mitä öljyä tuohon menee ja kuinka paljon?? ja mistäköhän se vaihdetaan? 

-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1
Se vipu siinä yllä on tosiaan kaasu. Niinkun näet, niin se menee tangolla kaasuttimeen "kaasuläppään". Siellä näkyy myös sen ryypyn vipu, mihin mun koneessa ei ole mitään pidempää vipua, kun en sitä käytä.
Kaasuvivun vieressä näkyy poikittain ventiilin ratti. Sillä venttiilillä säädetään osa (ja itseasiassa aika pieni osa..) jäähdytysvedestä menemään pakoputkeen putkea kostuttamaan ja jäähdyttämään.
Periaate on siis, että vesi tulee pohjasta pumpulle, joka nostaa sen ylös pronssiseen jakopalikkaan. Siitä vesi menee pakosarjan läpi syliteriin, ja edelleen kanteen. Kannessa olevan poistoputken kiinnikkeessä on termostaatti, mikä auetessan päästää veden liikkumaan poistoputkeen. Silloin kun termostaatti on kiinni, pronssimötikässä oleva jousiventtiili on auki, ja vesi menee suoraan poistoon. Ja tosiaan osa vedestä menee pronssimötikän läpi ventiilistä aina pakoputkeen.
Tai ei aina, hana avataan koneen käynnistyksen jälkeen, ja suljetaan juuri ennen sammuttamista. (Tämän tarkoituksena on estää, ettei kone vetäise viime tahteihin merivettä pakoventtiiliä ruostuttamaan.) Jousiventtiilin jousi on siinä tapissa, joka törröttää pronssisesta jakopalikasta suoraan ylös.
Termostaatti on järkivehje, se pitää moottorin käyntilämmön riittävän kuumana, jos vesi kiertäisi kokoajan täydellä virtausella, kone olisi liian kylmä ja nokeentuisi. (Tämä oli aikoinaan yksi W-sarja suuria innovaatioita).
Kaasuvivun vieressä näkyy poikittain ventiilin ratti. Sillä venttiilillä säädetään osa (ja itseasiassa aika pieni osa..) jäähdytysvedestä menemään pakoputkeen putkea kostuttamaan ja jäähdyttämään.
Periaate on siis, että vesi tulee pohjasta pumpulle, joka nostaa sen ylös pronssiseen jakopalikkaan. Siitä vesi menee pakosarjan läpi syliteriin, ja edelleen kanteen. Kannessa olevan poistoputken kiinnikkeessä on termostaatti, mikä auetessan päästää veden liikkumaan poistoputkeen. Silloin kun termostaatti on kiinni, pronssimötikässä oleva jousiventtiili on auki, ja vesi menee suoraan poistoon. Ja tosiaan osa vedestä menee pronssimötikän läpi ventiilistä aina pakoputkeen.
Tai ei aina, hana avataan koneen käynnistyksen jälkeen, ja suljetaan juuri ennen sammuttamista. (Tämän tarkoituksena on estää, ettei kone vetäise viime tahteihin merivettä pakoventtiiliä ruostuttamaan.) Jousiventtiilin jousi on siinä tapissa, joka törröttää pronssisesta jakopalikasta suoraan ylös.
Termostaatti on järkivehje, se pitää moottorin käyntilämmön riittävän kuumana, jos vesi kiertäisi kokoajan täydellä virtausella, kone olisi liian kylmä ja nokeentuisi. (Tämä oli aikoinaan yksi W-sarja suuria innovaatioita).
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1
Öljytikku on magneeton puolella, mun koneessa maalattu punaiseksi. Siitä jakarilla se tulppa auki, ja sitten imetään pumpulla vanha öljy pois. Toinen vaihtoehto on avata kampikammion luukku siitä vierestä, ja lipoa sen kautta. Siitä saa samalla kaikki pohjamujutkin siivottua, sun kannattaa ehkä harkita..siihen pitää tietty tehdä sitten uusi tiiviste tai joku tiivistemassa. Mä pumppailen omasta aiemmin putsatusta koneesta aina letkulla ja apteekista haetulla desin lääkruiskulla. Saahan tuohon ihan oikeita öljynvaihtopumppujakin, mutta en ole viitsinyt hankkia..
Öljyksi SAE 30 moottoriöljy. Putelissa on viime vuodet lukenut hämäykseksi 4T Garden oil, ja siinä on joku ruohonleikkurin kuva.. Oli mitä oli, mutta viskositeetti SAE 30 ja nelitahti, siinä on avainsanat. Löytyy mistä tahansa öljyputiikista. Yksi litra riittää, tosin kannattaa ottaa toinen pullo varalle, siitä voi täytellä jos kone ei olekaan ihan tiivis. Eli 1,0001 litraa menee
Öljyksi SAE 30 moottoriöljy. Putelissa on viime vuodet lukenut hämäykseksi 4T Garden oil, ja siinä on joku ruohonleikkurin kuva.. Oli mitä oli, mutta viskositeetti SAE 30 ja nelitahti, siinä on avainsanat. Löytyy mistä tahansa öljyputiikista. Yksi litra riittää, tosin kannattaa ottaa toinen pullo varalle, siitä voi täytellä jos kone ei olekaan ihan tiivis. Eli 1,0001 litraa menee

-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
joo eli minulta puuttuu se kaasu vipu ja tanko kokonaan
ja tarvitseeko tuo erillistä polttoaine pumppua?? vai onko tuossa joku sisäinen?

-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1
Polttoaineen tulo toimii ihan painovoimalla. Ohjeen mukaan tankki pitää olla 20 cm kaasuttimen yläpuolella. Kyllä noihin varmaan on joku viritänyt erillisen siirtopumpun, jos tankkia ei millään ole saanut sopivaan sijaintiin, mutta periaattessa sellaista ei pitäisi tarvita. Omassani on noin 6 mm sisähalkaisija bensaletku. Hana siellä tankin päässä. Ja keskellä on bilteman parin euron kertakäyttöfiltteri. Jonain kesänä ajelin ilman, mutta se kannattaa olla.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
joo kiitoksia paljon vastauksista
Huomenna kokeilemaan ja huoltamaan :D

-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26 Maalis 2014 19:48
Re: Wickström W1
tänään koetettiin herätellä konetta, ei saatu edes kipinää :( onko kellään tietoa kuinka magneetto puretaan/purkukuvia? ei käsipeliilä saatu kipinää, vai vaatiiko tuo sen dynastartin että saapi virtaa??
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1
Moi,
Onko siinä SEM-magneetto? Samanlainen kun mun kuvissa? Jos on, niin sen pitäisi antaa kipinää ilman akkua, kun pyörität veivillä konetta. Se on nk. laukaisumagneetto, eli käynnistystä varten siinä on sisällä vieterisysteemi, joka hitaasti pyörittäessä kirjaimellisesti laukeaa, jolloin tulppaa napsahtaa kipinä. Laukaisu kytkeytyy vain hitaasti pyörittäessä, siten se jää koneen käynnistyessä pois. (Samoin laukaisu ei kytke, kun magneeton kääntää ylösalaisin.)
Kannattaa alkaa kipinän haku tulpasta, eli putsaa se ainakin johonkin kuosiin, tosin siitä kyllä huomaa jos siihen tulee yhtään kipinää/potkua. Sitten johto, onko eriste ehjä ja johdin kiinni molemmissa päissä? Magneetosta saat takakannen auki kääntämällä klipsin sivuun. Sieltä löytyy katkojan kärjet, ne pitäisi olla jossain järjellisessä kunnossa, ja niin että ne myös irroittavat kohdallaan. Aloita näistä.
Voit toki ladata tänne kuvankin moottoristasi, ehkä siitä näkyy jotain vinkkiä.
Onko siinä SEM-magneetto? Samanlainen kun mun kuvissa? Jos on, niin sen pitäisi antaa kipinää ilman akkua, kun pyörität veivillä konetta. Se on nk. laukaisumagneetto, eli käynnistystä varten siinä on sisällä vieterisysteemi, joka hitaasti pyörittäessä kirjaimellisesti laukeaa, jolloin tulppaa napsahtaa kipinä. Laukaisu kytkeytyy vain hitaasti pyörittäessä, siten se jää koneen käynnistyessä pois. (Samoin laukaisu ei kytke, kun magneeton kääntää ylösalaisin.)
Kannattaa alkaa kipinän haku tulpasta, eli putsaa se ainakin johonkin kuosiin, tosin siitä kyllä huomaa jos siihen tulee yhtään kipinää/potkua. Sitten johto, onko eriste ehjä ja johdin kiinni molemmissa päissä? Magneetosta saat takakannen auki kääntämällä klipsin sivuun. Sieltä löytyy katkojan kärjet, ne pitäisi olla jossain järjellisessä kunnossa, ja niin että ne myös irroittavat kohdallaan. Aloita näistä.
Voit toki ladata tänne kuvankin moottoristasi, ehkä siitä näkyy jotain vinkkiä.