Ei tässä enää isompaa projektia kaivata. Saa tyytyä tähän, vaikkapa varustamon edustajana.
Tänään kävin sitten koko iltapäivän sähkökurssia, kun sain Donnan kytkentäkaaviot; käynnistykselle, maadoitukselle, kulutuskohteille ja maasähkölle. Insinööri kaverillani Hannulla olikin tekemisissään selittäminen, kun kaikki tätäkin palstaa lukeneet ja parhaat jopa kommentoineet, tietävät minun olevan varsin uuno näissä venesähköasioissa. Nyt tiedän ainakin 150 % enemmän kuin aikaisemmin.
Uskalsin jopa esittää hulluja kysymyksiä. Niihin sain aina asialliset vastaukset.
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Menemme Hannun kanssa torstaina veneelle katsomaan, mihin nämä kaikki saadaan sijoitettua. Nyt minun pitäisi sitten löytää laitteet sopivaan hintaan. Maadoituskysymykset Hannu on ottanut tarkasti, sillä sanoin koneen olevan bensiinikäyttöisen. Kulutuskohteita osaa loppuen lopuksi olla todella paljon, sillä niitä 23 kpl.
Sulakkeet ovat automaattisulakkeita. Tarkoitus on vetää nämä laitteet näihin aikoihin ensi kuussa paikoilleen. Ajovalot ja yleensä valaistus tulee Led -lampuin, ne vain rakennetaan vanhoihin kuoriin. Akkuja tulee 3 kpl, käynnistysakku ja 2 hupiakkua, tosin varaudumme
vielä perään sijoitettavaan yhteen akkuun, jonka tehtävänä olisi mahdollisesti joskus tulevaisuudessa
pyörittää Side Powerin peräpotkuria - ainakin valmius sille tehdään. Se ei sinne tule
aivan ensimmäisenä, jos kohta olenkaan. Kun ruorista on näkyvyys taakse minimaalinen, niin naamioitu peruutuskamera monitoreineen on käynyt mielessä. Siihenkin tämä suunnitelma varautuu.
Miksikö näin, hyvin harvoin pääsee laituriin ajamaan kylkikiinnitykseen ja ahtaissa satamissa peruuttaminenkin ilman näkökenttää on todella hankalaa - ainakin ilman suurempia vaurioita.
Kun, sähköt on tehty, olen huomattavasti luottavaisempi siihen, että ensi kesänä pääsen Donnalla veneilemään.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua