Tankki lasikuidusta...
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14
Tankki lasikuidusta...
Moro
Olis niin mukava muotoilla lasikuidusta laminoimalla just sopiva löpötankki. Tulis tila käytettyä tarkalleen, ja edullinenkin verrattuna että teettäis rosterista tai haposta jossain. Mutta kestääkö nuo aineet, esim. epoksilaminointina dieseliä sitten käytössä. Liekö kukaan tehnyt koskaan ja missään.
S
Olis niin mukava muotoilla lasikuidusta laminoimalla just sopiva löpötankki. Tulis tila käytettyä tarkalleen, ja edullinenkin verrattuna että teettäis rosterista tai haposta jossain. Mutta kestääkö nuo aineet, esim. epoksilaminointina dieseliä sitten käytössä. Liekö kukaan tehnyt koskaan ja missään.
S
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14
Re: Tankki lasikuidusta...
Moro
Aika hiljaista on vastausten suhteen että vähissä taitaa olla tällaiset, onkohan mahdoton ajatuskin. Löytyiskö tietoa, kokemuksia, arviota tai linkkejä?
S
Aika hiljaista on vastausten suhteen että vähissä taitaa olla tällaiset, onkohan mahdoton ajatuskin. Löytyiskö tietoa, kokemuksia, arviota tai linkkejä?
S
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Tankki lasikuidusta...
Kyllä tuollaisia on käsittääkseni tehty, onnistumisista en tiedä. Eikä ole omaa kokemusta, joka johtuu taas siitä, että muuta kokemusta on sen verran, etten viitsi ruveta painimaan mieleen tulevien ongelmakohtien kanssa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tankki lasikuidusta...
Tankin voi hyvin tehdä epoksilla laminoiden. Joissakin tuotantoveneissäkin on lujitemuovitankit. Hartsi vain on parempi olla vinyyliesteriä tai epoksia. Bensiinille lujitemuovitankki ei taasen sovellukkaan. Runsaasti vain harstia, ettei tihku läpi.
Mikäli tekee vaneriaihion päälle (ja sisään) niin kapselointi on oltava täydellinen varsinkin loiskelaipioiden kohdalla. Läpiviennit on myös aiheelista tehdä niin, että missään ei esimerkiksi ole ruuvia vedetty vain suoraan vaneriin tai sen läpi. Kaikki pinnat siis epoksilla.
On myös mahdollista laminoida koko tankki finnfoamin (polystyreenivaahto) päälle läpivienteineen. Sitten vaan huoltoluukku siihen. Vaahdon voi sulatta asetonilla tankin sisältä pois tai esim soodapuhaltaen. Loiskelaipiot on tosin vaikeampi toteuttaa. Mikäli tankki on alle 50 litraa niin loiskelaipioita ei juuri tarvitse.
Mikäli tekee vaneriaihion päälle (ja sisään) niin kapselointi on oltava täydellinen varsinkin loiskelaipioiden kohdalla. Läpiviennit on myös aiheelista tehdä niin, että missään ei esimerkiksi ole ruuvia vedetty vain suoraan vaneriin tai sen läpi. Kaikki pinnat siis epoksilla.
On myös mahdollista laminoida koko tankki finnfoamin (polystyreenivaahto) päälle läpivienteineen. Sitten vaan huoltoluukku siihen. Vaahdon voi sulatta asetonilla tankin sisältä pois tai esim soodapuhaltaen. Loiskelaipiot on tosin vaikeampi toteuttaa. Mikäli tankki on alle 50 litraa niin loiskelaipioita ei juuri tarvitse.
Oksa on puun kukkanen.
- juhahe
- Viestit: 168
- Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
- Paikkakunta: Kaarina
- Viesti:
Re: Tankki lasikuidusta...
Kyllä täällä foorumilla on asiasta jo muutamaan kertaan keskusteltu: käytin Etsi -toimintoa tuosta keskeltä ylhäältä ja löysin saman tien seuraavan linkin http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... %2A#p56686sammyseilori kirjoitti:Moro
Aika hiljaista on vastausten suhteen että vähissä taitaa olla tällaiset, onkohan mahdoton ajatuskin. Löytyiskö tietoa, kokemuksia, arviota tai linkkejä?
S
Kannattaa siis käyttää tuota Etsi-toimintoa eri hakusanoilla, moneen kertaan esillä olleeseen asiaan ei aina saa ainakaan heti vastakaikua...
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14
Re: Tankki lasikuidusta...
Moro
Kiitos vastauksista.
Lainaus:
"Kyllä täällä foorumilla on asiasta jo muutamaan kertaan keskusteltu: käytin Etsi -toimintoa tuosta keskeltä ylhäältä ja löysin saman tien seuraavan linkin http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... %2A#p56686
Kannattaa siis käyttää tuota Etsi-toimintoa eri hakusanoilla, moneen kertaan esillä olleeseen asiaan ei aina saa ainakaan heti vastakaikua..."
--------------
No juhahe, enpä löytänyt niitä "moneen kertaan esillä olleita" lasikuitutankkikeskusteluja. Löysitköhän enempää kuin tuon yhden, kiitos siitä? Jos pistäisit linkkejä olisin kiitollinen, jotain vielä haluttais lukea asiasta?
S
Kiitos vastauksista.
Lainaus:
"Kyllä täällä foorumilla on asiasta jo muutamaan kertaan keskusteltu: käytin Etsi -toimintoa tuosta keskeltä ylhäältä ja löysin saman tien seuraavan linkin http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... %2A#p56686
Kannattaa siis käyttää tuota Etsi-toimintoa eri hakusanoilla, moneen kertaan esillä olleeseen asiaan ei aina saa ainakaan heti vastakaikua..."
--------------
No juhahe, enpä löytänyt niitä "moneen kertaan esillä olleita" lasikuitutankkikeskusteluja. Löysitköhän enempää kuin tuon yhden, kiitos siitä? Jos pistäisit linkkejä olisin kiitollinen, jotain vielä haluttais lukea asiasta?
S
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20
Re: Tankki lasikuidusta...
Hakukenttään sanat epoksi tankki niin löydät aihetta koskevia ketjuja.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Tankki lasikuidusta...
Itse tein tankin vuonna 2004 ; edelleen kunnossa. EI koskaan vuotanut eikä edes hajuja päästänyt läpi. Tankissa runko vanerista, ja sisäpinnassa epoksi+lasikuitukudos. Epoksi kestää dieseliä mutta ei kestä alkoholeja, eikä siksi nykyisiä alkoholi-bensiinejä.
Kun käyttää vanerirunkoa niin ei tarvitse kovin paksua kuorta laminoida. Diesel tankin saa tehdä kiinteäksi runkoonkin, kunhan siinä on yhtenäinen lujitemuovikaukalo.
Loiskelaipiot eivät vaadi erityistä laminointia kunhan ne eivät mene läpi itse altaan sisäpinnan laminaatista; ei haittaa vaikka laipiot vähän dieseliä itseensä imevätkin, kunhan ne on kunnolla läpeensä epoksoitu.
Nyt tuo vanha vaneritankki saa väistyä, uudesta tulee runkoon integroitu malli lattialevyn alle, jolloin tankin painokin tulee mahdollisimman alas.
Läpiviennit on syytä tehdä kaikki päältäpäin ja jättää tekemättä ensimmäistäkään reikää altaaseen nesteen pinnan alapuolelle niin hyvä tulee.
Kun käyttää vanerirunkoa niin ei tarvitse kovin paksua kuorta laminoida. Diesel tankin saa tehdä kiinteäksi runkoonkin, kunhan siinä on yhtenäinen lujitemuovikaukalo.
Loiskelaipiot eivät vaadi erityistä laminointia kunhan ne eivät mene läpi itse altaan sisäpinnan laminaatista; ei haittaa vaikka laipiot vähän dieseliä itseensä imevätkin, kunhan ne on kunnolla läpeensä epoksoitu.
Nyt tuo vanha vaneritankki saa väistyä, uudesta tulee runkoon integroitu malli lattialevyn alle, jolloin tankin painokin tulee mahdollisimman alas.
Läpiviennit on syytä tehdä kaikki päältäpäin ja jättää tekemättä ensimmäistäkään reikää altaaseen nesteen pinnan alapuolelle niin hyvä tulee.
Mile
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14
Re: Tankki lasikuidusta...
Kiitos Mile.
Taidanpa tehdä kiinteän mallin runkoon..
S
Taidanpa tehdä kiinteän mallin runkoon..
S
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Tankki lasikuidusta...
Hei
Tee kunnon epoksikittipakkelit kaikkiin nurkkiin isolla pyöristyssäteellä niin lasikuitukangas pysyy laminoinnin aikana nätisti nurkissa kiinni eikä lähe oikaisemaan ja jätä ilmataskuja.
Pari kerrosta 160-200 gramman neliöpainoista lasikangasta riittää + ainakin 4 - 6 kerrosta epoksia.
Nurkkiin lasirättiä alle ja päällimmäiseksi jotta nurkissa ainakin 4 kerrosta kudosta.
Kaikki liitokset yläkautta niin ei tule vuotoja.
Muista tankin huohotus ja loiskelevyt.
Optimipaikka tankille on sellainen ettei veneen trimmi juuri muutu oli sitten tyhjä tankki tai täynnä.
Muista huoltoluukut jotta saat tankin tyhjäksi.
Tiivisteenä toimii varaosakaupan korkkitiiviste ( 3-4 mm paksua) oikein hienosti, ei kuivunut haperoksi ja oli vettynyt dieselistä vain puoliväliin tiivisteen leveyttä . Helppo leikata mattoveittellä muotoon.
täsä pari kuvaa mun vanhasta tankista, kokoa oli 146 litraa tai jotakin sinne päin, tankki oli takakannen alla poikittain heti moottorin takana.
Tee kunnon epoksikittipakkelit kaikkiin nurkkiin isolla pyöristyssäteellä niin lasikuitukangas pysyy laminoinnin aikana nätisti nurkissa kiinni eikä lähe oikaisemaan ja jätä ilmataskuja.
Pari kerrosta 160-200 gramman neliöpainoista lasikangasta riittää + ainakin 4 - 6 kerrosta epoksia.
Nurkkiin lasirättiä alle ja päällimmäiseksi jotta nurkissa ainakin 4 kerrosta kudosta.
Kaikki liitokset yläkautta niin ei tule vuotoja.
Muista tankin huohotus ja loiskelevyt.
Optimipaikka tankille on sellainen ettei veneen trimmi juuri muutu oli sitten tyhjä tankki tai täynnä.
Muista huoltoluukut jotta saat tankin tyhjäksi.
Tiivisteenä toimii varaosakaupan korkkitiiviste ( 3-4 mm paksua) oikein hienosti, ei kuivunut haperoksi ja oli vettynyt dieselistä vain puoliväliin tiivisteen leveyttä . Helppo leikata mattoveittellä muotoon.
täsä pari kuvaa mun vanhasta tankista, kokoa oli 146 litraa tai jotakin sinne päin, tankki oli takakannen alla poikittain heti moottorin takana.
Mile
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14
Re: Tankki lasikuidusta...
Hyödyllisiä vinkkejä nuo, kiitos.
Kannattaisko sisäpuoli maalata epoksimaalilla noinniinku lisäksi.
Onko kenellään tietoa mistä saa noin 100-200 grammaista lasikudosta tai pulverimattoa katkokuituista.
S
Kannattaisko sisäpuoli maalata epoksimaalilla noinniinku lisäksi.
Onko kenellään tietoa mistä saa noin 100-200 grammaista lasikudosta tai pulverimattoa katkokuituista.
S
- jarmo.hakkinen
- Viestit: 44
- Liittynyt: 23 Tammi 2014 15:32
- Paikkakunta: Kerkonkoski
Re: Tankki lasikuidusta...
Maalaaminen ei ole välttämätöntä, voit sulkea pinnan myös käyttämälläsi hartsilla. Tärkeää on, ettei kuituja jää pintaan paljaaksi, sillä niitä pitkin polttoaineella on mahdollisuus tunkeutua laminaattiin. Pintakalvon paksuudeksi epoksilla riittää laadusta riippuen 400-600 micronia (0,4-0,6 mm), mikä tulee kahdella sivelyllä.
Jarmo
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Tankki lasikuidusta...
Hei
älä käytä pulverimattoa epoksin kanssa; pulverimatto on tarkoitettu polyesterihartsille, ainakaan tankissa tai muissa erittäin vaativissa paikoissa.
Lasikuitukudosta löytyy nykyisin myös Biltemasta, vähän paksumpaa tavaraa. Ohuempia kankaita löytyy :
http://www.terpol.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; ja Kevra Oy:stä http://www.kevra.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; molemmista myös epoksit ja täyteaineet. Kevran SP epoksin hinta on maahantuojana edullisempi jälleenmyyjiin nähden.
Kankaissa käytetty lasikuitu on pinnoitettu toimimaan epoksin kanssa parhaiten. Kun käyttää kahta ohuempaa kangaskerrosta päällekkäin saa sileämmän pinnan vähemmällä kittaamisella kuin käyttämällä järeämpiä kankaita.
https://picasaweb.google.com/Milenvene/ ... enRakennus#" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolta löytyy kuvia mun puutankista, ja sen simppeleistä liitoksista. tankkaus ja imu/paluuputket on liimattu kiinni kansiluukkuun epoksilla, eikä nämä ole irronneet tai alkaneet vuotaa, kun purin vanhan tankin muutostöiden alta niin tutkin kaikki vanhat liitokset; eikä mitään vikaa missään.
Seuraavat parikymmentä vuotta vanha tankki saa toimia chilipippureiden ruukkuna.
älä käytä pulverimattoa epoksin kanssa; pulverimatto on tarkoitettu polyesterihartsille, ainakaan tankissa tai muissa erittäin vaativissa paikoissa.
Lasikuitukudosta löytyy nykyisin myös Biltemasta, vähän paksumpaa tavaraa. Ohuempia kankaita löytyy :
http://www.terpol.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; ja Kevra Oy:stä http://www.kevra.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; molemmista myös epoksit ja täyteaineet. Kevran SP epoksin hinta on maahantuojana edullisempi jälleenmyyjiin nähden.
Kankaissa käytetty lasikuitu on pinnoitettu toimimaan epoksin kanssa parhaiten. Kun käyttää kahta ohuempaa kangaskerrosta päällekkäin saa sileämmän pinnan vähemmällä kittaamisella kuin käyttämällä järeämpiä kankaita.
https://picasaweb.google.com/Milenvene/ ... enRakennus#" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolta löytyy kuvia mun puutankista, ja sen simppeleistä liitoksista. tankkaus ja imu/paluuputket on liimattu kiinni kansiluukkuun epoksilla, eikä nämä ole irronneet tai alkaneet vuotaa, kun purin vanhan tankin muutostöiden alta niin tutkin kaikki vanhat liitokset; eikä mitään vikaa missään.
Seuraavat parikymmentä vuotta vanha tankki saa toimia chilipippureiden ruukkuna.
Mile
- kimsir
- Viestit: 358
- Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Tankki lasikuidusta...
Morjens!
Toimisko tuo sama valmistusmenetelmä septitankin rakentamisessa? Keskikokoiseen Scyllaan ajattelin teettää happosesta/rosterista, mutta vaneri-lasikuitumatto-epoksi tulis varmaan halvemmaksi, mutta onko järkevää?
Kimmo
Toimisko tuo sama valmistusmenetelmä septitankin rakentamisessa? Keskikokoiseen Scyllaan ajattelin teettää happosesta/rosterista, mutta vaneri-lasikuitumatto-epoksi tulis varmaan halvemmaksi, mutta onko järkevää?
Kimmo
HELMIIDA
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14
Re: Tankki lasikuidusta...
Moro
Taidan olla eri linjoilla pulverimatosta. Se toimii paremmin epoksin kanssa, ja purverimattoa myydään esim. Arsalilla epoksille. Myös fiiberillä näin. Emulsiomatto on ennemmin polyesterille. Loppupeleissä en tiedä kestävyyseroa tankissa tai muualla, mutta pulverimatto toimii laminoinnin yhteydessä paremmin koska imee ja sulaa nopeammin läpi. Emulsio on huomattavasti hitaampaa, pidempi aika (2-3krt arvio) siis epoksin kanssa ennen kuin on läpinäkyvä, siis täysin läpi kostunut. Minulla oli epoksin kanssa käytössä aluksi vain emulsiomattoa, toimi huonosti se on nyt myynnissä. Vaihdoin pulverimattoon ja toimii hienosti. Lasikangas toimii vielä paremmin.
Näin on kokemukset, ellen sitten ole täysin erehtynyt ja minulle myyty emulsiota pulverina. Kokemukset perustuu tällä hetkellä isohkoon määrään epoksilaminointia. Korjatkaa jos on mennyt metsään.
Mutta tankin tekisin kerroksittain kudoskankaasta ja katkokuitumatosta.
S
Taidan olla eri linjoilla pulverimatosta. Se toimii paremmin epoksin kanssa, ja purverimattoa myydään esim. Arsalilla epoksille. Myös fiiberillä näin. Emulsiomatto on ennemmin polyesterille. Loppupeleissä en tiedä kestävyyseroa tankissa tai muualla, mutta pulverimatto toimii laminoinnin yhteydessä paremmin koska imee ja sulaa nopeammin läpi. Emulsio on huomattavasti hitaampaa, pidempi aika (2-3krt arvio) siis epoksin kanssa ennen kuin on läpinäkyvä, siis täysin läpi kostunut. Minulla oli epoksin kanssa käytössä aluksi vain emulsiomattoa, toimi huonosti se on nyt myynnissä. Vaihdoin pulverimattoon ja toimii hienosti. Lasikangas toimii vielä paremmin.
Näin on kokemukset, ellen sitten ole täysin erehtynyt ja minulle myyty emulsiota pulverina. Kokemukset perustuu tällä hetkellä isohkoon määrään epoksilaminointia. Korjatkaa jos on mennyt metsään.
Mutta tankin tekisin kerroksittain kudoskankaasta ja katkokuitumatosta.
S