Tiedemannkryssare
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Tiedemannkryssare
Ilkka sallinet pienen sivujuonteen;
Petri; yksi purjeveneen parraskulman toteutus (selvinnee vaikka on kirjoitusvirheitä?)
päätypuu sekä vanerin reuna on vielä lisäksi suojattu listalla, 200g twilli ulottuu alas n. 1cm ylimpään lautaan sulkien kaikki liimasaumat. Rakenteessa ei ole parraslistaa.
https://db.tt/q0jCZO44" onclick="window.open(this.href);return false;
HYVÄÄ JOULUA !
Matti
Petri; yksi purjeveneen parraskulman toteutus (selvinnee vaikka on kirjoitusvirheitä?)
päätypuu sekä vanerin reuna on vielä lisäksi suojattu listalla, 200g twilli ulottuu alas n. 1cm ylimpään lautaan sulkien kaikki liimasaumat. Rakenteessa ei ole parraslistaa.
https://db.tt/q0jCZO44" onclick="window.open(this.href);return false;
HYVÄÄ JOULUA !
Matti
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20
Re: Tiedemannkryssare
Kiitokset kommenteista.
Ei tule tähän veneeseen maalattua epoksikantta. Ruffien kattoon se rakenne voisi olla ihan pätevä. Törmäys- ja parraslistoihin ja uimatason reunaan kyllä suoja haponkestävästä listasta. Sitä näyttää olevan hieman pyöristettynä olevan saatavilla valmiina metritavarana.
Luonnostelin joulunaikana millainen uimataso istuisi veneen linjoihin. Näkyvät pinnat käsittelemätöntä tiikkiä, reunassa lista haponkestävää. Seuraavaksi pitää keskustella veistäjän kanssa, miten sen saa tukevasti perään kiinni.
Ei tule tähän veneeseen maalattua epoksikantta. Ruffien kattoon se rakenne voisi olla ihan pätevä. Törmäys- ja parraslistoihin ja uimatason reunaan kyllä suoja haponkestävästä listasta. Sitä näyttää olevan hieman pyöristettynä olevan saatavilla valmiina metritavarana.
Luonnostelin joulunaikana millainen uimataso istuisi veneen linjoihin. Näkyvät pinnat käsittelemätöntä tiikkiä, reunassa lista haponkestävää. Seuraavaksi pitää keskustella veistäjän kanssa, miten sen saa tukevasti perään kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Tiedemannkryssare
Komeat luonnokset. Minua on aina askarruttanut tuo uimatason korkeus suhteessa vesilinjaan, siis millä tasolla se on. Tiedemann niin kuin myös veneeni ovat puoliliukuvia.
En mielelläni nostaisi omassa veneessäni noinkaan korkealle uimatasoa. Onko siitä joku sääntö olemassa, paljonko pitää jäädä tason pohjan ja vedenpinnan väliin tilaa
Tiedemannissa tuo näyttää hyvältä
Sen peräpeili on korkea, huomattavasti korkeampi kuin allekirjoittaneen veneessä.
Donna 28
En mielelläni nostaisi omassa veneessäni noinkaan korkealle uimatasoa. Onko siitä joku sääntö olemassa, paljonko pitää jäädä tason pohjan ja vedenpinnan väliin tilaa

Tiedemannissa tuo näyttää hyvältä

Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: Tiedemannkryssare
Jotenkin perstuntumalla vois sanoa, että korkiammalla kun vesiraja on. Kulussa kumminkin vesi irtoaa siitä mutta vauhtia nostaessa vesi jää siihen laahaamaan kinni ja rasittaa rakenteita..
E mare libertas
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20
Re: Tiedemannkryssare
Tässä veneessä uimatason korkeuden mitoittaa se, että pakoputki pitäisi mahtua sen ja vesirajan väliin. Kone truuttaa melkoisen vesisuihkun pakoputken päästä, eikä siinä voi olla rakenteita edessä.
Mitä matalammalla uimataso on, sitä helpompi sille on kiivetä. Vedenpinnan alle jääviin tason rakenteisiin toisaalta kiinnittyy levää ja näkkejä, joten vähän vedenpinnan yläpuolella on paras paikka. Eikä uimatasoa viitsisi vedessä liottaa.
Vesilinjan paikka pysyy tässä veneessä suunnilleen ennallaan, mahdollinen lisäpaino tulee aika lailla rungon keskiosaan, joten eiköhän tuo uimataso ole siltä puolelta aika kohdallaan.
Mitä matalammalla uimataso on, sitä helpompi sille on kiivetä. Vedenpinnan alle jääviin tason rakenteisiin toisaalta kiinnittyy levää ja näkkejä, joten vähän vedenpinnan yläpuolella on paras paikka. Eikä uimatasoa viitsisi vedessä liottaa.
Vesilinjan paikka pysyy tässä veneessä suunnilleen ennallaan, mahdollinen lisäpaino tulee aika lailla rungon keskiosaan, joten eiköhän tuo uimataso ole siltä puolelta aika kohdallaan.
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20
Re: Tiedemannkryssare
Vielä vanhan vuoden puolella päästiin ensimmäistä kertaa uuden puun työstövaiheeseen. Työn alla perälauta. Veistäjä liimaa ensin sisäpuolen oikeaan muotoon jigin avulla ja sen jälkeen toisen kerroksen lautoja ulkopinnaksi. Kokonaispaksuudeksi perälaudalle tulee 30mm.
Lautoihin veistäjä jyrsii pontit, joihin tulee vaneriliuskat tukemaan saumoja ja antamaan niihin lisää liimapintaa.
Vaihteeksi kiva nähdä siistiä ja puhdasta puupintaakin, kun veneestä muuten löytyy nyt vähän joka nurkasta mustaa mujua ja sisätilat haisevat vahvasti homeelle.
Yllättävää, etteivät rungon saumat ole vielä alkaneet aukeilemaan. Ilmankosteus taitaa vielä kovin suuri, kun lämpötila ulkona on vielä reilusti plussan puolella.
Hyvää uutta vuotta kaikille, muuten!
Lautoihin veistäjä jyrsii pontit, joihin tulee vaneriliuskat tukemaan saumoja ja antamaan niihin lisää liimapintaa.
Vaihteeksi kiva nähdä siistiä ja puhdasta puupintaakin, kun veneestä muuten löytyy nyt vähän joka nurkasta mustaa mujua ja sisätilat haisevat vahvasti homeelle.
Yllättävää, etteivät rungon saumat ole vielä alkaneet aukeilemaan. Ilmankosteus taitaa vielä kovin suuri, kun lämpötila ulkona on vielä reilusti plussan puolella.
Hyvää uutta vuotta kaikille, muuten!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Kejonen
- Viestit: 175
- Liittynyt: 19 Kesä 2007 19:53
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Tiedemannkryssare
Tuo uimatason laahaaminen vedessä kulussa ja kiihdytyksessä ei liene ongelma tolla rungon mallilla. Näkit ja muuthan torjutaan maalilla. Enemmän sitten se ulkonäkö ja toiminnallisuus tasoa käyttäessä kai se tärkein on. Ja niinkun sulla, tuo pakoputki sanelee pelin ehdot.
Mulla ei uimatasoa ole, enkä sitä tarvitse. Mulla on erilliset tikkaat, jotka saa sivulle uimaportaiksi, tai sitten ne voi siirtää keulaan keulatkkaiksi korkeissa laitureissa.
Kuvassa peräaallon muodostumista.
Mulla ei uimatasoa ole, enkä sitä tarvitse. Mulla on erilliset tikkaat, jotka saa sivulle uimaportaiksi, tai sitten ne voi siirtää keulaan keulatkkaiksi korkeissa laitureissa.
Kuvassa peräaallon muodostumista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20
Re: Tiedemannkryssare
Tuohan olisi minullekin ihan mahdollinen vaihtoehto, että asentaa kanteen pelkästään helat uimatikkaita varten. Keulaan onkin aikaisempi omistaja jo asentanut tikkaidenkiinnitysholkit, ja vastaavat peräkanteen olisi yksinkertaisin ratkaisu vedestä ylös pääsemiseen. Tikasmalli pitäisi vain vaihtaa pidemmäksi kuin nyt keulatikkaissa.
Havainnollinen tuo kuvasarja veneestäsi eri nopeuksilla. Vene näyttää kulkevan suunnilleen samalla tavoin koko nopeusalueella. Peräaalto vai vähän suurenee. Isompaa kokemusta omalla veneelläni ajamisesta en tosiaan ennättänyt syksyllä hankkia, sen verran päättelin edellisen omistajan puheista, että isommassa aallokossa tällaisella veneellä on taipumusta rullaamiseen.
Havainnollinen tuo kuvasarja veneestäsi eri nopeuksilla. Vene näyttää kulkevan suunnilleen samalla tavoin koko nopeusalueella. Peräaalto vai vähän suurenee. Isompaa kokemusta omalla veneelläni ajamisesta en tosiaan ennättänyt syksyllä hankkia, sen verran päättelin edellisen omistajan puheista, että isommassa aallokossa tällaisella veneellä on taipumusta rullaamiseen.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Tiedemannkryssare
Aikoinaan laitoin yläpuoliset sangat, ajatuksena, että ei tarvi tehdä alas pultinreikiä jotka likoavat vedessä;IlkkaL kirjoitti:Kiitokset kommenteista.
Luonnostelin joulunaikana millainen uimataso istuisi veneen linjoihin. Näkyvät pinnat käsittelemätöntä tiikkiä, reunassa lista haponkestävää. Seuraavaksi pitää keskustella veistäjän kanssa, miten sen saa tukevasti perään kiinni.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582415" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuollaiseen suunnittelemaasi hienoon tiikkitasoon sopisi sellaiset vaakatasossa tason alle työnnettävät teleskooppitikkaat.
Yläpuolinen sanka oikein muotoiltuna voisi toimia lisäksi kädensijana tikkaiden vieressä ja mahdollisesti vielä väliaskelman tukena, että on helppo nousta kannelle?
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20
Re: Tiedemannkryssare
Tuota uimatasoa ajattelin siten ettei siihen tulisi mitään rakenteita tason päälle ihan ulkonäöllisistä syistä. Kun sen pitää olla reilut toistakymmentä senttiä vedenpinnan yläpuolella, siihen saattaisi mahtua tukirakenteet allekin. Vääntöähän tuollaisesta tasosta tulee kyllä aika lailla perälautaan.
Katsotaan nyt miten tuo ratkaistaan. Ulkonäkö tuossa on hyvin tärkeä tekijä. Jos ei riittävän vahvaa saada toteutettua todella hyvän näköisesti, sitten keksitään joku muu ratkaisu. Kömpelöä väkerrystä tällaiseen veneeseen ei viitsi tehdä.
Katsotaan nyt miten tuo ratkaistaan. Ulkonäkö tuossa on hyvin tärkeä tekijä. Jos ei riittävän vahvaa saada toteutettua todella hyvän näköisesti, sitten keksitään joku muu ratkaisu. Kömpelöä väkerrystä tällaiseen veneeseen ei viitsi tehdä.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Tiedemannkryssare
Kejonen, laitapa kuva tikkaistasi veneen kyljessä, jos Sinulla sellainen on. En minäkään uimatasoa tarvitse, tikkaat kylläkin, koska uin mielelläni kylmässäkin vedessä, ainakin aamuisin.
Mutta kun minä mietin edelleen sitä peräpotkuriasiaa, niin jonkinmoinen "lippa" siinä vesirajan tuntumassa saisi olla ulkonäöllisistä syistä peräpotkurin päällä. Peräpotkuri tulisi minulla niin lähelle pintaa, että se möllöttäisi perää katsellessa ikävästi. Minun tasoni tulisi olemaan n. 15 cm pitkä ja vain niin pitkä peräpotkurin tunnelin kohdalta, jos minä siihen päädyn ensimmäisen ajetun kesän kokemusteni perusteella.
Donna 28
Mutta kun minä mietin edelleen sitä peräpotkuriasiaa, niin jonkinmoinen "lippa" siinä vesirajan tuntumassa saisi olla ulkonäöllisistä syistä peräpotkurin päällä. Peräpotkuri tulisi minulla niin lähelle pintaa, että se möllöttäisi perää katsellessa ikävästi. Minun tasoni tulisi olemaan n. 15 cm pitkä ja vain niin pitkä peräpotkurin tunnelin kohdalta, jos minä siihen päädyn ensimmäisen ajetun kesän kokemusteni perusteella.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Kejonen
- Viestit: 175
- Liittynyt: 19 Kesä 2007 19:53
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Tiedemannkryssare
Joo ilman muuta jos teet tason, niin ilman niitä tason yläpuolisia rakenteita, kyllä se kestää ihan varmaan ilman niitäkin. Itse en tasoa tekis pelkän uimisen takia ainakaan, mutta jos sen haluaa ja sen tarvitsee ni ilman muuta ok. Saahan sinne sitten ankkuria ja muuta roipetta jos tahtoo säilytellä niitä.
Kuvaa ei nyt sivutikkaista löytyny, mutta ihan perustikkaat, jotka taittuu keskeltä kahtia pidemmiksi / lyhyemmiksi. Mulla on reijät kannessa tai siis "varvaslistassa" ja tikkaat vaan pudotetaan siihen. Reikiähän voi sitten olla vaikka keulassa, perässä tai missä vaan mihin haluaa tikkaat laittaa. Ja keulakäyttöä varten pitää olla taittuva keula haarukka tai miten sitä nyt haluaa kutsuakkaan.
MItä mun veneen ajo-ominaisuuksiin tulee, niin varmaan samat pätee sullekkin. Eli niinkuin kaikki veneet ( vaikka muuta väittävät) niin kovasti rullaa. Sivuaallokko> pe...stä. Vasta aallokko jees, tosin heti kun aalto lyö pohjaa vasten, niin mä hidastan vauhdin tyystin, en ala hajottaa venettä turhaan. Lisäksi pelkään kannelle murtuvia aaltoja, että ikkunat ei kestä, ne kun on ihan liian hepposet merelle. Isossa myötäaallokkossa menee kyllä aika hyvin surffaillessa. Vastatuulessa en lähe esim. porkkalan selälle jos tuulee 15 mutta myötäseen se menee kyllä viel hyvin. Ja vettä lentää, mut niinhän merellä kuuluukin.
Kuvassa tikkaat keulassa. Taittuvat vähän yli, mutta ei vielä tällä iällä haittaa. Vene muuten tossa ekaa kesää mulla, ja lakat alkaa jo rapistumaan rungosta irti. Perän törmäyslista vielä muovia, ikkunan karmit alumiinia, vesilinja uupuu ja monta muuta muutosta vanhempana.
Kuvaa ei nyt sivutikkaista löytyny, mutta ihan perustikkaat, jotka taittuu keskeltä kahtia pidemmiksi / lyhyemmiksi. Mulla on reijät kannessa tai siis "varvaslistassa" ja tikkaat vaan pudotetaan siihen. Reikiähän voi sitten olla vaikka keulassa, perässä tai missä vaan mihin haluaa tikkaat laittaa. Ja keulakäyttöä varten pitää olla taittuva keula haarukka tai miten sitä nyt haluaa kutsuakkaan.
MItä mun veneen ajo-ominaisuuksiin tulee, niin varmaan samat pätee sullekkin. Eli niinkuin kaikki veneet ( vaikka muuta väittävät) niin kovasti rullaa. Sivuaallokko> pe...stä. Vasta aallokko jees, tosin heti kun aalto lyö pohjaa vasten, niin mä hidastan vauhdin tyystin, en ala hajottaa venettä turhaan. Lisäksi pelkään kannelle murtuvia aaltoja, että ikkunat ei kestä, ne kun on ihan liian hepposet merelle. Isossa myötäaallokkossa menee kyllä aika hyvin surffaillessa. Vastatuulessa en lähe esim. porkkalan selälle jos tuulee 15 mutta myötäseen se menee kyllä viel hyvin. Ja vettä lentää, mut niinhän merellä kuuluukin.
Kuvassa tikkaat keulassa. Taittuvat vähän yli, mutta ei vielä tällä iällä haittaa. Vene muuten tossa ekaa kesää mulla, ja lakat alkaa jo rapistumaan rungosta irti. Perän törmäyslista vielä muovia, ikkunan karmit alumiinia, vesilinja uupuu ja monta muuta muutosta vanhempana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20
Re: Tiedemannkryssare
Mittasin syksyllä veneen, ja piirtelin siitä nyt mittausten ja valokuvien perusteella kuvat. Lähinnä nämä ovat itselleni laitteiden ja varusteiden mitoitusta varten. Veistäjähän tekee rungon korjaukset tietysti olemassa olevan tilanteen mukaan, ei hän siihen isommalti kuvia tarvitse.
Huomasin vasta kuvia piirtäessä miten epäsymmetriset veneen sisätilat ovat. Vessa esimerkiksi tulee melkein veneen keskilinjaan. Pentryn ja ohjauspisteen puoli on huomattavasti kapeampi. Veneessä tuohon epäsymmetriaan ei kiinnitä huomiota. Pohjapiirroksessa vessan ja vastakkaisen sohvan nurkka näyttää hyvin ahtaalta, mutta käytännössä se tuntuu aivan riittävän leveältä.
Pohjista huomaa myös selvästi, miten kapea vene on suhteessa pituuteensa. Nykyaikaisella rungonmuodolla vastaavan pituinen vene olisi vähintään metriä leveämpi.
Huomasin vasta kuvia piirtäessä miten epäsymmetriset veneen sisätilat ovat. Vessa esimerkiksi tulee melkein veneen keskilinjaan. Pentryn ja ohjauspisteen puoli on huomattavasti kapeampi. Veneessä tuohon epäsymmetriaan ei kiinnitä huomiota. Pohjapiirroksessa vessan ja vastakkaisen sohvan nurkka näyttää hyvin ahtaalta, mutta käytännössä se tuntuu aivan riittävän leveältä.
Pohjista huomaa myös selvästi, miten kapea vene on suhteessa pituuteensa. Nykyaikaisella rungonmuodolla vastaavan pituinen vene olisi vähintään metriä leveämpi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30 Huhti 2012 09:18
- Paikkakunta: Outokumpu
Re: Tiedemannkryssare
Komeita kuvia komeasta veneestä!
On tosiaan mielenkiintoista seurata noin antaumuksellista projektia, vaikka näin ihan sivustakin. Eipä sillä, että yhtään vähemmän mielenkiintoinen olisi ollut vaikkapa taannoin palstalla esitelty tarina pöllistä, moottorisahasta, kirveestä ja miehestä lopputuloksenaan viikinkihenkinen trimaraanikanootti. Tämän palstan hienous on mielestäni juuri siinä, että joukkoon sopuisaan mahtuvat keskustelemaan kaikki lähestymistavat ja aiheet katajasta cad-piirtämiseen
Erinomaista venevuotta kaikille puupäille!
Eeppo
On tosiaan mielenkiintoista seurata noin antaumuksellista projektia, vaikka näin ihan sivustakin. Eipä sillä, että yhtään vähemmän mielenkiintoinen olisi ollut vaikkapa taannoin palstalla esitelty tarina pöllistä, moottorisahasta, kirveestä ja miehestä lopputuloksenaan viikinkihenkinen trimaraanikanootti. Tämän palstan hienous on mielestäni juuri siinä, että joukkoon sopuisaan mahtuvat keskustelemaan kaikki lähestymistavat ja aiheet katajasta cad-piirtämiseen

Erinomaista venevuotta kaikille puupäille!

Eeppo
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20
Re: Tiedemannkryssare
Veistäjä lähetti kuvan perälaudasta liimausvaiheessa. Ymmärrän kyllä hyvin hänen pointtinsa että perälauta on parempi tehdä irrallaan kuin runkoa vasten.
Perälauta on mahonkia. Liuskat saumoissa vaneria. Jigissä on kaarevuutta hieman enemmän kuin lopullisessa perälaudan muodossa.
Perälauta on mahonkia. Liuskat saumoissa vaneria. Jigissä on kaarevuutta hieman enemmän kuin lopullisessa perälaudan muodossa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.