Windmillin kunnostaminen
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16 Joulu 2013 16:49
Windmillin kunnostaminen
Hei,
tällainen kuvissa näkyvä Windmill löytyisi ladosta. Vaneri tuntuu aika kovalta ja ainoastaan perä on lahonnut. Masto, puomi, purjeet, köli, sekä peräsin löytyy. Osa näistä aika heikossa kunnossa, eli joutuu tekemään jotain uusiksi.Purjehdin joko sisämaan järvillä tai merellä.
Toinen houkutteleva vaihtoehto olisi rakentaa Goat Island Skiff, joka muistuttaa erittäin paljon ulkonäöltään ja mitoiltaan Windmilliä. Pituus 4.73, leveys 1.52, paino 57 kg ja purjeala 9.75. Vene on suosittu muualla maailmassa ja helppo rakentaa sekä purjehtii hyvin. Näin pieneen painoon ilmeisesti päästään vain käyttämällä okoumevaneria, kallista? Lisäksi kahvelipurjetta on kuulemma helppo reivata.
1. Kannattaako tässä kunnossa olevaa venettä kunnostaa vai rakentaa uusi?
2. Voinko perään ja keulaan rakentaa vanerista kelluntatankit? Tarkoituksena rajata mastosta keulaanpäin oleva osuus tankiksi ja perään tehdä toinen tankki jonka päällä voisi istua.
3. Mastossa oleva ura on aika huonossa kunnossa ja se naru joka isopurjeessa tulee siihen on irronnut. Voinko kiinnittää mastoon metallikiskon ja ommella purjeeseen ratsastajat?
4. Entä jos purjeeksi laittaa samanlaisen kahvelityyppisen purjeen kuin Goat Island Skiffissä, veneet ovat aika samanlaisia?
tällainen kuvissa näkyvä Windmill löytyisi ladosta. Vaneri tuntuu aika kovalta ja ainoastaan perä on lahonnut. Masto, puomi, purjeet, köli, sekä peräsin löytyy. Osa näistä aika heikossa kunnossa, eli joutuu tekemään jotain uusiksi.Purjehdin joko sisämaan järvillä tai merellä.
Toinen houkutteleva vaihtoehto olisi rakentaa Goat Island Skiff, joka muistuttaa erittäin paljon ulkonäöltään ja mitoiltaan Windmilliä. Pituus 4.73, leveys 1.52, paino 57 kg ja purjeala 9.75. Vene on suosittu muualla maailmassa ja helppo rakentaa sekä purjehtii hyvin. Näin pieneen painoon ilmeisesti päästään vain käyttämällä okoumevaneria, kallista? Lisäksi kahvelipurjetta on kuulemma helppo reivata.
1. Kannattaako tässä kunnossa olevaa venettä kunnostaa vai rakentaa uusi?
2. Voinko perään ja keulaan rakentaa vanerista kelluntatankit? Tarkoituksena rajata mastosta keulaanpäin oleva osuus tankiksi ja perään tehdä toinen tankki jonka päällä voisi istua.
3. Mastossa oleva ura on aika huonossa kunnossa ja se naru joka isopurjeessa tulee siihen on irronnut. Voinko kiinnittää mastoon metallikiskon ja ommella purjeeseen ratsastajat?
4. Entä jos purjeeksi laittaa samanlaisen kahvelityyppisen purjeen kuin Goat Island Skiffissä, veneet ovat aika samanlaisia?
Viimeksi muokannut Leppävene, 05 Heinä 2016 15:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Windmillin kunnostaminen
Moro
1. jos nyt ekaks harjoittelisit veneeneakennusta kunnostamalla tuon Tuulimyllyn.
Jos haluat sen joskus myydä ja saada siitä jokusen euron vaivanpalkaksi, kannattaisiko kuitenkin pysyä alkuperäsisissä rakennepiirustuksissa.
2 kellukkeina kannattaa mielummin käyttää puhallettavia säkkejä. Vesitiiviit osastot hikoilee sisältä ja tuulettumisen puutteesta ovat homeen ja lahon tyyssijöitä. Winnarissa on hyvät scandekit ympäri reunaa, joissa on hyvä istua. Se että keula on auki on perheen kannalta eduksi. Kevytveneen pohja on paljon tukevampi kävellä kuin keikkuva kansi.
3. Voihan sen sellaseksikin muuttaa, mutta samalla vaivalla korjaa melkein sen uran ja ompelee uuden liikkiköyden.
3 b. saahan sitä omaansa laittaa vaikka mitä. Mutta miksi jos vanhat purjeet löytyy?
Väittäisin että kahveli on työläämpi käsitellä kuin bermudatakila.
4. ?
Nortti
1. jos nyt ekaks harjoittelisit veneeneakennusta kunnostamalla tuon Tuulimyllyn.
Jos haluat sen joskus myydä ja saada siitä jokusen euron vaivanpalkaksi, kannattaisiko kuitenkin pysyä alkuperäsisissä rakennepiirustuksissa.
2 kellukkeina kannattaa mielummin käyttää puhallettavia säkkejä. Vesitiiviit osastot hikoilee sisältä ja tuulettumisen puutteesta ovat homeen ja lahon tyyssijöitä. Winnarissa on hyvät scandekit ympäri reunaa, joissa on hyvä istua. Se että keula on auki on perheen kannalta eduksi. Kevytveneen pohja on paljon tukevampi kävellä kuin keikkuva kansi.
3. Voihan sen sellaseksikin muuttaa, mutta samalla vaivalla korjaa melkein sen uran ja ompelee uuden liikkiköyden.
3 b. saahan sitä omaansa laittaa vaikka mitä. Mutta miksi jos vanhat purjeet löytyy?
Väittäisin että kahveli on työläämpi käsitellä kuin bermudatakila.
4. ?
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Oqu
- Viestit: 226
- Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
- Paikkakunta: Turkkune
Re: Windmillin kunnostaminen
Koska en ole purjehtija, en ota kantaa kuin ykköseen ja kakkoseen.
1. Sekä että. Jos tallissa on tuollainen (hyväpuinen), olisi varmaan helpoin aloittaa siitä. Toisaalta, jos haluaa tehdä uuden, niin siitä vaan. Tuollainen "laatikkomalli" on nopea ja helppo tehdä, sen takia ne onkin ns. amatööriveneitä, mitä ei siis pidä kuitenkaan ottaa vähättelynä. Uuden veneen teko tai vanhan kunnostaminen on aina hyvä juttu, oli se sitten ruma tai kaunis.
2. Nortin pointti vakavuudesta on totta. Jos vaikka astut laiturilta suoraan keulakannelle niin saattaa olla uimareissu. Toisaalta, jos asian tiedostaa, niin siitäkin selviää varovaisuudella.
Tuossa osastoinnissa olen vähän kannustavampi: voit ihan hyvin lokeroida ne vesi- ja ilmatiiviiksi, kunhan ensin epoksoit ne sisäpuolelle jäävät pinnat huolellisesti.
Homeitiöitä ja lahottajasieniä on kuitenkin ihan joka paikassa"nukkumassa". Juju onkin siinä onko niillä olosuhteiden suomaa edellytystä lisääntymiseen. Jos hoidat homman huolella niin silloin niillä ei sitä ole. Syys- ja keväthuollon tarpeellisuudesta ei varmaan ikinä voi toitottaa liikaa?
Noissa vanhoissa vaneriveneissä on muuten aikanaan tehty yksi virhe, joka pitkälti pilaa niiden mainetta vielä tänäänkin, sillä vaneri on oikeasti hyvä matsku veneentekoon. Ne on pintakäsitelty huonosti, kuten myös tuo sun. Niihin pitäisi (myös tuohon sun purkkiin) vetää ulkopuolelle ainakin yksi kerros lasimattoa pintaan, ja sisälle hyvä maali. Ja tietysti saha- ja päätypinnat sulkea epoksilla. Aikanaan näin ei ole tehty, ja siitä on jämähtänyt tämä huono maine josta pitäisi päästä eroon. Vaneri menee käsittelemättä tai huonolla sellaisella, yhdessä kesässä siihen kuntoon että se on ihan kamalan näköinen vaikka olisikin täysin terve.
Alla kuva osastoinnista. Ko. vene tulee ammattikalastuskäyttöön, osastoja on yht. 16kpl.
1. Sekä että. Jos tallissa on tuollainen (hyväpuinen), olisi varmaan helpoin aloittaa siitä. Toisaalta, jos haluaa tehdä uuden, niin siitä vaan. Tuollainen "laatikkomalli" on nopea ja helppo tehdä, sen takia ne onkin ns. amatööriveneitä, mitä ei siis pidä kuitenkaan ottaa vähättelynä. Uuden veneen teko tai vanhan kunnostaminen on aina hyvä juttu, oli se sitten ruma tai kaunis.
2. Nortin pointti vakavuudesta on totta. Jos vaikka astut laiturilta suoraan keulakannelle niin saattaa olla uimareissu. Toisaalta, jos asian tiedostaa, niin siitäkin selviää varovaisuudella.
Tuossa osastoinnissa olen vähän kannustavampi: voit ihan hyvin lokeroida ne vesi- ja ilmatiiviiksi, kunhan ensin epoksoit ne sisäpuolelle jäävät pinnat huolellisesti.
Homeitiöitä ja lahottajasieniä on kuitenkin ihan joka paikassa"nukkumassa". Juju onkin siinä onko niillä olosuhteiden suomaa edellytystä lisääntymiseen. Jos hoidat homman huolella niin silloin niillä ei sitä ole. Syys- ja keväthuollon tarpeellisuudesta ei varmaan ikinä voi toitottaa liikaa?
Noissa vanhoissa vaneriveneissä on muuten aikanaan tehty yksi virhe, joka pitkälti pilaa niiden mainetta vielä tänäänkin, sillä vaneri on oikeasti hyvä matsku veneentekoon. Ne on pintakäsitelty huonosti, kuten myös tuo sun. Niihin pitäisi (myös tuohon sun purkkiin) vetää ulkopuolelle ainakin yksi kerros lasimattoa pintaan, ja sisälle hyvä maali. Ja tietysti saha- ja päätypinnat sulkea epoksilla. Aikanaan näin ei ole tehty, ja siitä on jämähtänyt tämä huono maine josta pitäisi päästä eroon. Vaneri menee käsittelemättä tai huonolla sellaisella, yhdessä kesässä siihen kuntoon että se on ihan kamalan näköinen vaikka olisikin täysin terve.
Alla kuva osastoinnista. Ko. vene tulee ammattikalastuskäyttöön, osastoja on yht. 16kpl.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16 Joulu 2013 16:49
Re: Windmillin kunnostaminen
Kiitos vastauksista!
Kyllähän tuon haluaisi kunnostaa, koska on suhteellisen hyvässä kunnossa ja paremmalta se näyttäisi vedessä kuin juhannuskokossa.
Isopurjeen reuna jossa se naru oli on kyllä niin rispaantunut että en tiedä saako siitä purjeenkorjaajatkaan enää toimivaa. Siksi ajattelin että ratsastajat olisivat paremmat sillä ne saisi itse ommeltua kiinni. Tietysti jos jollain on ehjä isopurje vintikkaan niin saa ottaa yhteyttä! Kauneus on katsojan silmässä ja mielestäni kahvelipurje vaan näyttää paremmalta kuin bermudatakila.
Mielestäni puhallettavat säkit ovat hieman rumia ja epäkäytännöllisiä, joten ehkä kuitenkin teen lokeroimalla. Ja tällaisen kevytvenen vissiin saa nurin niin kyllähän se tuo turvallisuuden tunnetta kun tietää että itse vene kelluu. Mitä olen nähnyt kelluketankkeja vaneriveneissä niin niihin on yleensä laitettu sellainen pyöreä valkoinen "luukku" tms. joka on ilmeisesti irroitettava eli voi pitää auki kun ei purjehdi?
Pitääkö siinä olla lasikuitumatto alla vai riittääkö että sivelee epoksin pintaan? Olen nähnyt että jotkut vain maalaavat pohjan epoksilla, oisko se sitten painonsäästön takia että lasikuitumatto jätetään pois.
Kuinkahan hyvä windmilliä on soutaa? Ei tarvitsisi välttämättä perämoottoria mukaan jos lähtee iltasin kalalle.
Tässä linkki youtubeen jossa video mainitusta Goat Island Skiffistä http://www.youtube.com/watch?v=sndPLnxF9Js" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllähän tuon haluaisi kunnostaa, koska on suhteellisen hyvässä kunnossa ja paremmalta se näyttäisi vedessä kuin juhannuskokossa.
Isopurjeen reuna jossa se naru oli on kyllä niin rispaantunut että en tiedä saako siitä purjeenkorjaajatkaan enää toimivaa. Siksi ajattelin että ratsastajat olisivat paremmat sillä ne saisi itse ommeltua kiinni. Tietysti jos jollain on ehjä isopurje vintikkaan niin saa ottaa yhteyttä! Kauneus on katsojan silmässä ja mielestäni kahvelipurje vaan näyttää paremmalta kuin bermudatakila.
Mielestäni puhallettavat säkit ovat hieman rumia ja epäkäytännöllisiä, joten ehkä kuitenkin teen lokeroimalla. Ja tällaisen kevytvenen vissiin saa nurin niin kyllähän se tuo turvallisuuden tunnetta kun tietää että itse vene kelluu. Mitä olen nähnyt kelluketankkeja vaneriveneissä niin niihin on yleensä laitettu sellainen pyöreä valkoinen "luukku" tms. joka on ilmeisesti irroitettava eli voi pitää auki kun ei purjehdi?
Pitääkö siinä olla lasikuitumatto alla vai riittääkö että sivelee epoksin pintaan? Olen nähnyt että jotkut vain maalaavat pohjan epoksilla, oisko se sitten painonsäästön takia että lasikuitumatto jätetään pois.
Kuinkahan hyvä windmilliä on soutaa? Ei tarvitsisi välttämättä perämoottoria mukaan jos lähtee iltasin kalalle.
Tässä linkki youtubeen jossa video mainitusta Goat Island Skiffistä http://www.youtube.com/watch?v=sndPLnxF9Js" onclick="window.open(this.href);return false;
- caracal
- Viestit: 198
- Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44
Re: Windmillin kunnostaminen
Windmillin kunnostaminen on kulttuuriteko, ja siksi ilman muuta kannatettava hanke.
Alkuperäisen rikin säilyttämistä puoltaa se, että wintikoilla vieläkin kai kisataan jonkun verran, ja käytettyjä purjeita on silloin tällöin saatavilla.
Oletko katsonut Windmill-liiton sivuja? http://www.windmill.fi/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; Nykyään ne rakennetaan stitch-and-glue -menetelmällä ja niihin tehdään kiinteät kelluketankit, jotka samalla jäykistävät runkoa aika lailla. Ennen puhallettavia kellukkeita käytettiin kansien alle muotoiltuja styroksikellukkeita, jotka oli pussitettu jollain sopivalla aineella. Olisiko se mielestäsi esteettisempi vaihtoehto?
Olen purjehtinut nuorena Windmillillä paljonkin, ja suosittelen pitämään keulan avoimena, se on retkipurjehduksessa todella mainio. Kaiken kaikkiaan Windmill on oikein kiva vene retkeilykäyttöön. En ole koskaan sitä soutanut, melonut kotiin iltatyvenessä sitäkin useammin. Kevyt vene, ja kulkee kevyesti. Jos mukana on kaksi henkilöä, ei airovarustus ole mielestäni edes tarpeen, mutta jos lähdet yksin kalalle, airot tai sähköperämoottori tietenkin säästää hermoja.
Hyvä homma sulla menossa, onnea ja intoa projektiin!
Alkuperäisen rikin säilyttämistä puoltaa se, että wintikoilla vieläkin kai kisataan jonkun verran, ja käytettyjä purjeita on silloin tällöin saatavilla.
Oletko katsonut Windmill-liiton sivuja? http://www.windmill.fi/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; Nykyään ne rakennetaan stitch-and-glue -menetelmällä ja niihin tehdään kiinteät kelluketankit, jotka samalla jäykistävät runkoa aika lailla. Ennen puhallettavia kellukkeita käytettiin kansien alle muotoiltuja styroksikellukkeita, jotka oli pussitettu jollain sopivalla aineella. Olisiko se mielestäsi esteettisempi vaihtoehto?
Olen purjehtinut nuorena Windmillillä paljonkin, ja suosittelen pitämään keulan avoimena, se on retkipurjehduksessa todella mainio. Kaiken kaikkiaan Windmill on oikein kiva vene retkeilykäyttöön. En ole koskaan sitä soutanut, melonut kotiin iltatyvenessä sitäkin useammin. Kevyt vene, ja kulkee kevyesti. Jos mukana on kaksi henkilöä, ei airovarustus ole mielestäni edes tarpeen, mutta jos lähdet yksin kalalle, airot tai sähköperämoottori tietenkin säästää hermoja.
Hyvä homma sulla menossa, onnea ja intoa projektiin!
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Windmillin kunnostaminen
Jos vaihdat ratsastajiin purjeen veto kohdistuu koko reunan sijasta ratsastajien kiinnityspisteisiin, joten niihin pitäsi ommella suurehkotLeppävene kirjoitti:Isopurjeen reuna jossa se naru oli on kyllä niin rispaantunut että en tiedä saako siitä purjeenkorjaajatkaan enää toimivaa. Siksi ajattelin että ratsastajat olisivat paremmat sillä ne saisi itse ommeltua kiinni. Tietysti jos jollain on ehjä isopurje vintikkaan niin saa ottaa yhteyttä! Kauneus on katsojan silmässä ja mielestäni kahvelipurje vaan näyttää paremmalta kuin bermudatakila.
vahvikkeet. Köysi jakaa paineen tasaisesti koko mastoliikkiin.
Edelleen ehdoittaisin että kun sulla on windmill niin pidä se aitona! Omasuunniteltuja vaneriaskeja on jo ihan tarpeeksi kokkovärkeiksi.
N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing