Tuossa 009:n kärryssä näkyy olevan taka-akselista tehty akselisto. Siinä on hyvää se, että on kunnon stefat öljyvoitelun vuoksi, kun tekee noin, että leikkaa perän pois ja laittaa väliputken, sekä akseliputkeen riittävästi öljyä, niin vesi ei pääse laakereille koskaan.
Tuosta sais vielä matalamman, jos on tarvis, tekemällä lisäyksen keskelle joko lasketuksi tai kulman kanssa.
Jos hankkii etuakselin, se kannattaa avata ja tarkistaa sisäpään stefat (ja laakerit), että on kunnossa, sekä lisätä mol. päihin rasvanipat.
Veli-Matilla on DT:n sivuilla hyvä kärrintekojuttu, jossa perustelee hyvin uutena ostetun peräkärriakselin hankintaa, taitaa olla vaan kuvat hävinneet.
Nämät senvuoksi kun itse huomasin toissapvnä, että Mary III:n kärrin molempien takapyörien laakerit on saaneet vettä (vattupensaasta kaivettu scanian telin akseli, hankintahinta 0), avasin toisen, eikä vaan ulkopäähän laitetusta rasvanipasta ollut mennyt tarpeeksi vaseliinia napaan.
Aikoinaan kun tuntui olevan paljonlaisesti kaikenlaista hommaa enkä purkanut napoja irti, sisällä ollut pölytiiviste ruostunut ja jo autoaikana päästänyt pölyt stefalle joka viallinen ja vedet laakereilla. 8\
Hommana ei ole iso vaihtaa laakerit ja stefat, mutta ovat kalliit, yli 200€/kpl, stefa n 100€/kpl, nyt ketuttaa isolla V:llä
IKH:lta saa koko 4500kg navan 260€:lla, yksi vaihtoehto!
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lan ... =300300656" onclick="window.open(this.href);return false;
tai 10 pulttisen 6000 kg navan 299€, pitääkin kattoa sattuisiko pulttijako suoraan???
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lan ... =300300656" onclick="window.open(this.href);return false;