Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivisteet

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
vehkasalo
Viestit: 377
Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26

Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivisteet

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 28 Loka 2013 08:53

Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat saumaus/ tiivistysaineet, vesirajan yläpuolelle, nykyaikaiset ja perinteiset.
- Mitä vaihtoehtoja löytyy pitävään saumojen tiivistykseen huomioon ottaen tartunta ja puun eläminen?
- Mikä olisi paras vaihtoehto mäntypuisen kannen ja hytin saumojen tiivistykseen toimivuudeltaan ja esteettisyydeltään? Toimiiko esim. pellavaöljykitti?
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 377
Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26

Re: Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivistee

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 29 Loka 2013 09:06

aika hiljaista täällä, taidetaan olla niin montaa mieltä tästä asiasta vai onko siitä juteltu niin paljon ettei ole tarvetta kommentoida :)

No, vastaan itse surffailtuani ja löydettyäni ainakin yhden hyvältä tuntuvan perinteisen ratkaisun, toimiikohan tämä jossain 3-4mm saumassa?

http://shop.lundagard.fi/fi/art/wallw-v ... 0-6-kg.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

SUMPPI
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Touko 2012 08:52

Re: Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivistee

Viesti Kirjoittaja SUMPPI » 29 Loka 2013 09:12

moro, samaa asiaa täällä tutkaillu. tuohan ainakin kuulostaa hyvältä. varasto saldo vaan näyttää nollaa.

masa

Avatar
kimsir
Viestit: 358
Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivistee

Viesti Kirjoittaja kimsir » 29 Loka 2013 10:53

Ostin Scyllaani Walle Viking liitukittiä tarkoituksena täyttää niitinreiät ja steevien ja runkolautojen päätysauma, jossa on 1-4 m rakoa. Remoxista Helsingistä ostin ja myyjän mukaan soveltuu juuri näihin täyttöihin. Kitti sisältää useita ainesoisia, jotka tekevät kitistä venekäyttöön sopivaa. Vesirajan yläpuolisiin osiin oli myyjän suositus. Mitä ne aineet sitten ovat, ei käynyt myyjän taholta selväksi, joten hieman jäin koostumusta ja käyttöä ihmettelemään. Perinnelaivoissa kuulemma käyttävät mainittua kittiä, tosin en tarkkaan tiedä minkälaisissa kohteissa, kun ei myyjäkään sitä tiennyt kertoa. Tein juuri testin ja odottelen kitin kuvumista. Myyjän mukaan pitäisi olla "joustavaa". Purkin avattuani kitti oli varsin löysää mutta piti kyllä muotonsa ainakin ohuena täyttönä. Myyjän mukaan kittiin voi tarvittaessa paksunnokseksi lisätä liitujauhetta. Hyvä kyllästys varmasti edesauttaa kitin tarttuvuutta ja joustavuuden säilymistä. Testin tulokset varmaan voi todeta vasta keväällä.

Hieman pelkään kitin olevan pääasiassa perinteisen liitukitin (pellavaöljy/liitujauhe) kaltainen kitti? Mikäli se on perinteisen liitukitin kaltaista, niin öljyisenä pysyessään varmaan noissa täytöissa maalin alla vosi toimia oikeinkin hyvin, mutta mikäli kitin öljy imeytyy liiaksi puuhun tai muuten pääsee haihtumaan, käy samalla tavalla kuin vanhoissa ikkunoissa, "ohuehko nauha katkeaa ja lohkkeilee" ajanmyötä. Kittiin ei kannata laittaa vettä eikä tärpättiä, koska ne sattavat lisäävät perinteisen liitukitin haurautta.

Olen käyttänyt perinteistä pellavaöljykittiä puun halkamissa ja -koloissa sekä tietysti ikkunoissa puutalossa maalin alla ja tuntuu toimivan erittäin hyvin ainakin muutaman vuoden. Rakennusapteekista saa kuulemma jotain vahaa mikä tuo lisävuosiä ikkunakittauksille.

Laitoin kölin ja emäpuun väliin Sika 292 liimamassaa. Olen lutrannut massan pintaa reilulla pellavaöljykyllästeellä. Massa on edelleen tosi lujasti kiinni eikä ole sulanut löysäksi töhkäksi. Rautakölin pinnassakin, jossa oli lyijymönjää (Ferrex) ja puhdasta rautaa on Sika vielätiukasti kiinni. Hieman siitä on liuennut pinnasta valkoista väriä rautakölin pintaan, mutta muuten näyttäisi pitävän liimauskyvyn ja massan rakenteen normaalina. Pellavaöljykyllästeeni on koostunut raakapellavaöljystä, sinkkinaftenaatista 3-4% ja ihan hitusesta tärpättiä max. 5 %.

kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivistee

Viesti Kirjoittaja Northling » 29 Loka 2013 12:20

Moro

No kannen saumoihin paras lienee Sika 290 DC joka on joustavampi PU-massa.
Ehdottoman tärkeää on mitoittaa sauman leveys riman leveyden mukaan sekä välttämätöntä on käyttää oikeaa PRIMERIÄ!
http://www.fixus.fi/fixus/images/Sikafl ... 0290DC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

SUMPPI
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Touko 2012 08:52

Re: Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivistee

Viesti Kirjoittaja SUMPPI » 29 Loka 2013 14:58

Kiitoksia, tuo valkaisi asiaa ainakin minulle. Minulla edessä mäntyrimakannen teko. Kun rimat on liimattu ja ruuvattu niin kyllästänkö myös ne? Minulla on sateenkaarivärin puunhoitoöljyä.

t. masa

Avatar
vehkasalo
Viestit: 377
Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26

Re: Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivistee

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 29 Loka 2013 20:30

Northling kirjoitti:Moro

No kannen saumoihin paras lienee Sika 290 DC joka on joustavampi PU-massa.
Ehdottoman tärkeää on mitoittaa sauman leveys riman leveyden mukaan sekä välttämätöntä on käyttää oikeaa PRIMERIÄ!
http://www.fixus.fi/fixus/images/Sikafl ... 0290DC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Nortti
Epäilemättä sika on hyvä jos on puhdas käsittelemätön puu, mutta toimiiko tartunta sillä tai vastaavilla massoilla kun on kyseessä pö-kyllästetty puu?
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivistee

Viesti Kirjoittaja Northling » 29 Loka 2013 22:24

Moro

Tätä on väännetty täällä aikojen alusta, mutta minun mielestäni (ja valtaosan muista kirjoittajista) pitää ensin saumata ja sitten vasta kyllästää. Pitää myös huomioida REILU kuivumisaika PU-massalle ennen kyllästystä.
Ja sitten taas se problematiikka että jos kansi lakataan, niin lakka EI kuivu PU-massan pinnalta.
Ainakaan kolmeen ekaan kerrokseen... eli ei kannata koskea saumoja lakatessa ennen neljättä lakkakerrosta, muuten tulee suttua, eli välihionnat vasta kun saumat ovat kuivat.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vehkasalo
Viestit: 377
Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26

Re: Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivistee

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 30 Loka 2013 08:51

joo näinhän se varmaan menee, puhtaalle puulle saumaus sikalla (tai vastaavalla)) ja sitten kyllästys.

Ulkona katoksessa talvella tehtävissä kunnostuksissa tulee kuitenkin eteen se että kun vedät rakenteet puulle, niin sika vaatii tietyt lämpötilat ja nehän ei varmaan täyty. Lisäksi riittävät kuivumisajat ennen kyllästystä tulee vastaan se ettei viitsis jättää rakenteita puulle pikäksi aikaa vaan nopsaan kyllästys käyntiin.

Rimakannen kunnostuksen jätän suosiolla omassa projektissa kevääksi ja hoidan kyllästykset owatrolilla.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivistee

Viesti Kirjoittaja Mile » 30 Loka 2013 12:54

Eikös ennen käytetty pellavarivettä lautojen välissä tiivisteenä. Lienee edelleen toimiva ratkaisu perinteiseen tapaan kyllästetyissä paateissa, eikä tule yhteensopimattomuusongelmia eri kemikaalien kanssa.
Mile

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pellavaöljyllä kyllästetylle puulle soveltuvat tiivistee

Viesti Kirjoittaja Northling » 30 Loka 2013 13:19

Moro

Mile puhuu asiaa!
Meillähän tuli just se ongelma, että yletön pellavaöljykyllästys venettä rakentaessa sulatti Würthin PU-massan purukumiksi ja paatissa esiintyi vuotoja. (Tämä vaiva sitten piti korjata sikamassalla jälkikäteen, mut se on eri tarina, josta on täälläkin vänkätty pitkään.)
MUTTA jos nyt rakennuttaisin paattia niin harkitsisin vakavasti perinteistä pellavanööri rivettä limisaumoihin! Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia!

Nortti

PS. Jossain toisessa treadissa oli kysymystä siitä, että voiko puun saada kyllästymään läpi asti. Voi! Me lutrattiin lähes 200 litraa pellavaöljyä 10.6 metriseen Scyllaan useamman kuukauden aikana. Pohjaan läpivietejä poratessa selvisi, että puu on tosiaan läpi kyllästynyttä. Kuppiporan reikäkiekoista näkee sivusta että 25 mm lauta on tosiaan läpi kyllästynyt. Sopivassa valaistuksessa kylkilaudasta kuultaa aurinko läpi.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin