KYTKIMEN VÄLITYS.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
pete67
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Elo 2013 14:05

KYTKIMEN VÄLITYS.

Viesti Kirjoittaja pete67 » 19 Elo 2013 12:25

VINKKEJÄ KAIVATAAN


omistan noin 8m puuveneen leveyttä 2,2m ja painoa noin 1500kg,aika suorapohjainen, lähtee suht helposti plaaniin. .koneeksi olen hahmotellut mercruiserin 350 jossa 260 hv max kierrokset 5500 pintaan.
tähä täytyisi löytää kytkin itse ajatellut 1:1,5 tai 1:2.
esim riva veneissä on suora kytkin,kun kyselin moista somalaiselta asiantuntijalta sanoi yhtälön olevan täysin mahdoton.
kaipaan mielipiteitä tämän varsin asiantuntevan raadin suusta

terveisin uusi puuvene harrastaja

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: KYTKIMEN VÄLITYS.

Viesti Kirjoittaja CC » 19 Elo 2013 12:49

Yhtenä lähtökohtana välityksen valintaan olisi se, minkälainen potkuri mahtuu paikalleen hyvillä etäisyyksillä lähirakenteisiin. Minä itse lähtisin liikkeelle isompi potkuri ja hitaampi pyörintä tyyppisesti. Sitten jos ei mahdu, niin pitää nostaa kierroksia.
Mercruiserin vetolaitteissa liikutaan muistaakseni lähellä tuota 1,5 välitystä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

pete67
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Elo 2013 14:05

Re: KYTKIMEN VÄLITYS.

Viesti Kirjoittaja pete67 » 19 Elo 2013 20:06

ok

kiitoksia vastauksesta. taidan ruveta hommaan tuon 1:1,5 kytkimen mahtuu kuiten max 19"potkuri.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: KYTKIMEN VÄLITYS.

Viesti Kirjoittaja Mile » 21 Elo 2013 19:57

Tuota noi,

Jenkeissä ajetaan isolohkoilla järjestään 1:1 tai 1:2 välityksillä ja 13" - 14" halkaisijaltaan potkureilla.

Mutta onko vene tyypiltään avoin runabout tai cracker box ? vaiko hytillinen retkeilyvene?

Ajattelitko siitä veneen retkeilyyn vaiko vesisuksien/ laudan vetoon?

Jos lähdet vesisuksi- vauhti- linjalle niin tiukka välitys ja V-vaihde olisi jenkkiläinen ratkaisu, sieltä löytyy myös tuohon yhdistelmään parhaat potkurit.

Retkeilyyn ja etenkin jos mukana kulkee porukkaa tai muuta lastia niin paras välitys olisi 1.5:1 - 2:1 ja sitä myöten isompi potkuri. Kierrokset alemmat, kestää kuormaa ja antaa suuremman työntövoiman.

Akselin kulma voi olla 10-15 astetta ilman mitään vaikutusta, sanokoot ne asiantuntijat mitä tahansa - harva niistä kuitenkaan on oikeasti kokeillut samassa veneessä näitä kulmia - itse olen, ja muutos 15 asteesta 10 asteeseen oli täysin huuhaata, ei mitään hyötyä, koneen kierrokset ja melu ja kulutus nousivat - vauhti ei!

Asiantuntijat unohtavat että kulmassa olevan akselin työnnöstä osa nostaa venettä ylös vedestä jolloin kulkuvastus alenee vastaavasti, joten ylös suuntautuva voimakomponentti ei mene hukkaan. Jenkit todenneet tämän jo iät ja ajat sitten - ja sanovat että kulma 10-16 astetta on "aivan sama" ....

Boatdiesel.com löytyy melko luotettavan oloinen laskuri ; maksullinen palvelu mutta ei kovin kallis. EI ole väliä onko kone diesel vai bensa, newtonmetrit ja kilowatit kuitenkin määräävät :-)
Mile

pete67
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Elo 2013 14:05

Re: KYTKIMEN VÄLITYS.

Viesti Kirjoittaja pete67 » 21 Elo 2013 21:17

moi

kyllä vene on sellainen hytillinen matkavene ja tarkoitus olisi sellaisena pitää pienin muutoksin(kuvaa liitteenä)
Ajatuksena oli kyllä että tuolla vanhuksella kuiten pääsisi lujaa ,tarvittaessa esim 4 hlön kuormalla.tieten veneellä on jokin runkonopeuskin mutta minulla ei noista asioista ole kokemusta.
vene on kulkenut 100 hv,n toyotalla (hj60 marinoitu)18 solmua ,siinä tuo 1:2 hurtin kytkin.
itsellä olisi velvet driven 10-17-002 1:1ja hurtin 450 1:2 mutta olis tarkoitus laittaa sellainen"sopiva"kytkin veneeseeen ja silläpä täältä kyselen hyviä vinkkejä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: KYTKIMEN VÄLITYS.

Viesti Kirjoittaja Mile » 25 Elo 2013 15:13

2:1 välitys ihan hyvä jos koneen kierrokset täydellä teholla 4000 tai ylikin

jos kone hidaskierroksisempi niin ongelmaksi tulee helposti sopivan potkurin löytäminen P/D eli nousu/halkaisija suhde kasvaaa turhan rajuksi matalakierroksisilla koneilla ja näillä välityksillä.

Itselläni oli 155hp/4000 rpm dieselissä 2:1 välitys, potkuri 16"x23" nelilapainen jolla 6,5 m pituinen vene n. 1600 kg kokonaismassalla kulki n. 32 solmua.

Mennyt aikamuoto johtui siitä että kyseinen moottori meni kaupaksi ja nyt asennusta "pienen" runkorempan jälkeen odottelee 250 heppainen v-6 dieseli jolla paatin pitäisi kulkea sitten jo 36-40 solmua.

vielä olisi jäljellä Velvet Drive 71 V-vaihde , 2:1 välityksellä. Siinä olisi hyvä vaihde tuohon omaan projektiisi, V-vaihde kääntää koneen taaksepäin akselin pälle, eikä kone näin vie tilaa keskeltä hyttiä. Ota yhteyttä jos kiinnostaa.
Mile

pete67
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Elo 2013 14:05

Re: KYTKIMEN VÄLITYS.

Viesti Kirjoittaja pete67 » 25 Elo 2013 18:04

moi

tuo v vaihde kyllä kiinnostaa!!!! olenki miettinyt sitä kun ajatuksissa oli että poistan tuon takahytän katon ja teen sinne pikkasen tilaa(puuvenekeskustelua tunnistaako kukaan)
voisin siitä takahytästä tehdä konehuoneen,olisi sille pikkukopperoiselle jotain käyttöä.
onhan se vastoin veneen alkuperäää mutta .....
mitähän tommonen kytkin maksaa?


pete

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: KYTKIMEN VÄLITYS.

Viesti Kirjoittaja Mile » 26 Elo 2013 10:35

Omassa veneessä jäi koneen taakse vielä 120 senttiä tilaa perälautaan, että varmaan ihan kokonaan ei hyttiä tarvitsisi edes poistaa?

Tämä toki riippuu pitkälti akselin kulmasta, ja potkurin koosta ; nämä määräävät miten pitkälle eteen konepaketti tulee.

Koska tähtäät liukunopeuksiin on hyvä jos veneen painopiste melko takana, ei kuitenkaan niin takana kuin nykyveneissä joissa hyvin leveä kantava perä.

Kalliitahan nuo V-vaihteet uutena ovat ... eikät tuolla kovin paljoa ole tunteja, ostin sen kuitenkin hyvin vähän käytettynä vanhan diesel koneeni mukana. 1500-1700 noista näkynyt joskus pyydettävän, mutta laita tarjous.

Laita yksityisviestinä yhteystietosi niin soitellaan!
Mile

Vastaa Viestiin