Nopia lakka?
-
Nopia lakka?
Mikä ois oikeen nopia lakka kuivumaan ja kirkas, ulkona pitäs lakata?
- Jape
- Viesti:
Re: Nopia lakka?
Ainakin Helo venelakka kuivuu parissa tunnissa, Unica vähän hitaammin, ja on vähän himmeämpi. Rakennuskemialla on Super venelakka joka kuivuu kans nopeasti, ainakin motonetit myy sitä. Ja Hempelilläkin on ainakin Favorite varnish, joka kuvuu saman päivän aikana.
-
Kattelin nuita lakkoja niin Hempelin vaihtoehto untuu hyvälle.
Olen kuullut joidenkin suusta että nuo uretaanialkydilakat pilaa veneen, mutta miten on? Lieneekö vaan joidenkin perinnefriikkien jorinoita jotka hakuaa tehdä kaiken hankalalla tavalla? Oliskohan ne entisajan veiatäjät käyttäneet uretaanialkydilakkaa jos olis ollut tällsista laatua? Ainakin yksi eläköitynyt veistäjä sanoi että jos hänen aikoina olis ollut Sikaa taikka epoksia niin hän olis käyttänyt niitä ilman muuta.
Olen kuullut joidenkin suusta että nuo uretaanialkydilakat pilaa veneen, mutta miten on? Lieneekö vaan joidenkin perinnefriikkien jorinoita jotka hakuaa tehdä kaiken hankalalla tavalla? Oliskohan ne entisajan veiatäjät käyttäneet uretaanialkydilakkaa jos olis ollut tällsista laatua? Ainakin yksi eläköitynyt veistäjä sanoi että jos hänen aikoina olis ollut Sikaa taikka epoksia niin hän olis käyttänyt niitä ilman muuta.
-
Sitä vielä piti kysymän, että millainen lakka olisi mastolle hyvä? Sen ei tarttis olla erityisen nopia. Meinaan kun se masto taipuu ja niin sen pitääkin, niin kaipa tuo uretaanialkydilakka olisi siihen vähän kova? Voisiko sellainen uretaanialkydilakan pinta napsahtaa halki?
- CC
Mun kokemuksen mukaan toi favorite varnish vois toimia liikkuvassa pinnassa hyvin, se on varsin kumimaista. Vaikka se levittäessä kuivaakin jopa turhan nopeaan, niin välihiontaa sille ei saa tehtyä moneen päivään. Vielä puolen vuoden päästä se antaa periksi kynnen alla lämpösellä kelillä. Kokeilin kahta eri tuotantoerää, loput saa jäädä mun puolesta kaupan hyllyyn.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- raimå
Njaah, nää lakkajutut on kyllä niin ikuisuuskysymyksiä:)
Ite siirryin toissavuonna Hömppölän Classicciin, jossa mielestäni yhdistyy suht helppo levitettävyys ja hyvä kesto kolhuilta. Sävy ja kiilto ovat myös ihan ookoo mielestäni. Kyllästyin aikoinaan kun Rylardia ei saanut mistään juuri kun sitä piti saada. Toi Classic löytyy varmaa jokaisen pitäjän venekaupan hyllystä ja on järkevän hintaistakin. Lisäks oon menestyksellä pahoinpidellyt ja laimentanut sillä mikä käden vierestä löytyy ja ainavaan tuntuu toimivan:)
Ite siirryin toissavuonna Hömppölän Classicciin, jossa mielestäni yhdistyy suht helppo levitettävyys ja hyvä kesto kolhuilta. Sävy ja kiilto ovat myös ihan ookoo mielestäni. Kyllästyin aikoinaan kun Rylardia ei saanut mistään juuri kun sitä piti saada. Toi Classic löytyy varmaa jokaisen pitäjän venekaupan hyllystä ja on järkevän hintaistakin. Lisäks oon menestyksellä pahoinpidellyt ja laimentanut sillä mikä käden vierestä löytyy ja ainavaan tuntuu toimivan:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Itse olen taas pari vuotta käyttänyt Hempelin Dura-Gloss Varnishia. Päällelakattava neljässä tunnissa ja hiottavissa viimeistään seuraavana päivänä. Kun käytin Favoritea, niin kantta pääsi vasta parin kolmen päivän kuluttua hiomaan. Löytyy kohtuuhintaan Motonetistä (halvin), Prismasta (ei kaikista) ja Bauhausista (välillä ei niin tuoretta).