Vanerinen avopurjevene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Vanerinen avopurjevene

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 27 Kesä 2013 15:52

Hei puuvenekaverit!

Olen hieman ideoinut jonkinlaista purjevenettä vanerista. Tässä hieman kuvaa miltä voisin sen kuvitella näyttävän. Kommentteja voi laittaa onko hommassa mitään järkeä.
https://www.dropbox.com/s/9qak9yn330vr2pu/vene.jpg

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vanerinen avopurjevene

Viesti Kirjoittaja Pellis » 27 Kesä 2013 20:39

Hienot on piirustukset! Yksi mikä laittaa silmään on, että peräsin ei välttämättä toimi kun on perälaudan takana noin "katkaistuna", Sellainen lätkämailan muotoinen toimii paremmin. Samoin pitäisi jotenkin mitoittaa tuota purjepinta-alaa veneen ja miehistön oikaisevaa momenttia vastaan. Eli jos ajattelet istuvasi luuvartin puolen laidalla ja paatiin vielä vaikka 20 astetta kallistusta 7 m/s tuulella niin kallistusmomentin purjeissa pitäisi sivutuulella olla sama kuin rungolla lisättynä laidalla istuvalla läskillä. Momenttia saa kasvatettua helpoiten lisäämällä veneeseen leveyttä. Purjeiden osalta pienentämällä pinta-alaa tai alentamalla pinta-alan keskiötä. Sitten tuo kelluvuuskin pitäisi varmistaa, kun tuollainen päiväpursi kaatuu kuitenkin ja se tulisi saada nostettua jotenkin takaisin pystyyn ja tyhjättyä vielä siitä omin avuin. Ilmeisesti nuo penkit ovatkin kellukkeita?
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Re: Vanerinen avopurjevene

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 27 Kesä 2013 21:12

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Peräisin on vielä todella vaiheessa ja onkin tuollaisena aivan riittämätön. Lähinnä mallina että semmoinenkin pitää veneessä olla. Paatin kelluvuuteen olen tosiaan ajatellut varustaa istuimet ja keulan kellukkeilla. Tietenkin jokin laskelma pitää tehdä onko tuo kellukemäärä riittävä pitämään vettä täynnä olevan purkin pinnalla. Purjeiden aiheuttamaa momenttia vastaa olin ajatellut varustaa kölin lyijypainolla. Tuon painon voisi valaa sopivan muotoiseen koloseen kölin alareunaan. Tai vaihtoehtoisesti jos tekee teräksisen kölisysteemin niin sen voisi vaikka täyttää betonilla. Veneen leventäminen kyllä kuulostaisi houkuttelevalta. Sitten vielä kiinnostaa kuinka tuo köli ja purjesysteemi kytkeytyy toisiinsa. Onko kuvan purtilolla mitään mahdollisuuksia luovia vastaiseen.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanerinen avopurjevene

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 28 Kesä 2013 00:04

Moi.

Pari asiaa pisti silmään.
4,5m pitkä ja 6m mastolla oleva vene ei tule olemaan mahdollista kääntää itse pystyyn kovinkaan helposti. Tästä syystä tuo tasainen pohja joka on alkuvakaa luonteeltaan ei ole kauhean hyvä idea. Koska kun se lähtee kallistuun niin asiat tapahtuu sitten nopeasti. Tasainen pohja kuuluu enemmän jolliin. Joten pohjassa V tai U olisi parempi jos meinaat vielä painoköliä veneeseen.

Kysymykseen luovimisesta.
Sen ratkaisee CE ja lateraali painopisteen suhde, vauhti/massa sekä peräsimen koko. Purjepinta-alan voimapiste CE ei saa olla liian edessä eikä takana vedenalaiseen lateraalipinta alan keskipisteeseen nähden. Noin pienessä veneessä siihen pystytään vaikuttaan miehistön painolla hieman siirtämällä painoa veneen pituusakselilla käännöksessä.
Oletko laskenut kuinka monta % CE on lateraalipintalan keskipisteen edessä ?

CE:tä voi säätää myös kallistamalla mastoa, tai siirtämällä sitä.
Eli kun tekee veneen niin sitten alkaa suunnitteluvirheiden korjaaminen ja haetaan oikea trimmi jotta saadaan vene kulkemaan.

Hyvää lukemista omaan suunnitteluun on esim: "Understanding Boat Design" kirja.

Aleksi

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Re: Vanerinen avopurjevene

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 30 Kesä 2013 19:30

Hei ja hyvä että löytyy keskustelupalsta jolla käydään asiallista keskustelua. Juuri tällaisia kommentteja olin kaivannut. Vielä en noita ce ym. Juttuja en ole lakelmoinut mutta ei kai ilmankaan veneen suunnitelmia voi tehdä. Ehkä masto on tosiaan pieneen veneeseen turhanpitkä, onneksi sitä saa vielä tässä vaiheessa helposti tietokoneella lyhennettynä ja siirreltyä sopivampaan paikkaan. Jep ja pitää tuo mainittu kirja jostain kaivaa iltalukemiseksi. Hommaan alkaessani mielessäni oli ehkä jotain tämmöistä http://www.instantboats.com/downeastdor ... 1large.jpg

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Vanerinen avopurjevene

Viesti Kirjoittaja Lampila » 01 Heinä 2013 05:09

Hei,

Appiukolla on kuurissa mahonkivanerinen Windmill purjevene joka oli mennävuosien suosittukin kilpaluokka. Ainakin omien vaatimattomien purjehduskertojen (johon liittyy myös valitettava uppoaminen) se vaikuttaa näppärältä peliltä. Tosin pienempihän se on. Saisiko Windmillistä osviittaa veneen suunnitteluun? Muotokieli ja rigaus näyttää piirtamissäsi kuvissa samanlaiselta.
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Re: Vanerinen avopurjevene

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 01 Heinä 2013 13:45

Rakenne windmillissä on kyllä munkin silmään melko samanlainen. Lisäksi numeroina se on vain hieman pienempi. http://Www.windmill.fi" onclick="window.open(this.href);return false; sivustolla
TEKNISET TIEDOT
Pituus
4,72 m
Leveys
1,43 m
Syväys
köli ylhäällä
0,15 m
köli alhaalla
1,28 m
Rungon paino
90 kg min.
Purjeet
isopurje
7,9 m2
fokka
3,2 m2

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Vanerinen avopurjevene

Viesti Kirjoittaja Jude » 01 Heinä 2013 22:38

jtyyska kirjoitti:Hei puuvenekaverit!
Olen hieman ideoinut jonkinlaista purjevenettä vanerista. [/url]
Jos kiinnostaa, niin minulla on pari Kevytvenekirjaa ja jonkin kevytveneen purjeet. En nyt muista mihin veneeseen ne on. Purjetunnuksesta se veneen luokka kyllä seviäisi. Voisin käydä katsomassa, jos purjeisiin on mielenkiintoa.

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44

Re: Vanerinen avopurjevene

Viesti Kirjoittaja caracal » 02 Heinä 2013 20:10

En viitsi olla ilonpilaaja ja ehdottaa, että vaan ostaisit Windmillin.

Mutta oikeesti, se on siinä määrin onnistunut konstruktio ja soveltuu kivasti retkeilyyn, että kannattaa ehdottomasti tutustua luokkaan. Matkiminenhan on sallittua, ja Windmill-koepurjehdus ehkä vahvistaisi ajatuksia siitä, mitä veneeltä haluat ja et halua.
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerinen avopurjevene

Viesti Kirjoittaja Simon » 02 Heinä 2013 21:48

Niipä kaverit, mutta aloittaja ei ole vielä missään vaiheessa kertonut veneen rakentamisesta saatika ostamisesta, joten pitäydytään vain tuossa suunnittelussa, mikä keskustelu onkin ollut mielestäni hyvin rakentavaa.

Vastaa Viestiin