Laitanpa kyselyyn värähtelyasian, eli itselläni on tällä hetkellä Albatros 26 (siis ei puuta) ja tein remontissa aika paljon töitä sen eteen, että erilaiset äänet ja hälyt saataisiin minimoitua. Koneeksi valitsin mm. 4-syl. bensakoneen, jonka asensin kumeilla kelkaan, jonka puolestaan taas kumeilla runkoon jne..
Suorat moottoriäänet onkin nyt aika hyvin hallussa ja viimeiset hälyt sillä puolen johtuvat muutamista aukotuksista ja keskeneräisyyksistä. Niinpä nyt sitten korostuvat voimalinjan värähtelyt, jotka lasikuituisessa rungossa vain vahvistuvat.
Jos jätetään perinteiset linjaus ym asennuksen laatuun liittyvät kommentit pois ja keskitytään erilaisten rakenteiden vertailuun. Ilmeisesti lapamäärän kasvatus 3

Nyt rakenne on perinteinen "märkäputki", jossa takalaakeri on kumia ja vesi velloo vannasputkessa, joka on sisäpäästään tiivistetty perinteisellä rasvavoidellulla "nahkapaskalla". Toimisiko tiukasti laakeroitu paremmin (vai peräti huonommin).
Samoin akseli on kiinni vaihteistossa tiukasti, löytyisiköhän tähän väliin jokin värähtelyjä vaimentava elementti? Tosin on huomioitava, että vaihteisto on perinteinen kartio (Volvo-RB), joka edellyttää potkurin työnnön tulevan läpi.
Kiinnostuksesta kiitollinen