Gradu veneiden nimistä valmis

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
TLehti

Gradu veneiden nimistä valmis

Viesti Kirjoittaja TLehti » 25 Kesä 2013 09:18

Hei kaikki tutkimukseeni osallistuneet ja muuten veneiden nimistä kiinnostuneet

Valmis graduni on nyt luettavissa Turun yliopiston julkaisuarkistossa: https://www.doria.fi/handle/10024/90881" onclick="window.open(this.href);return false;

Aiheesta on myös radiohaastattelu ja siihen pohjautuva artikkeli osoitteessa http://yle.fi/uutiset/ei_torkeakaan_nim ... da/6677680" onclick="window.open(this.href);return false;

Kaikki aineiston nimet ovat aakkosjärjestyksessä gradun liitteessä 3, ja sinne on kirjattu myös sivut, joilla nimi esiintyy.

Kiitokset vielä kyselyyn vastanneille ja mukavaa kesää kaikennimisille veneille!

Johanna Hallberg

luototo

Re: Gradu veneiden nimistä valmis

Viesti Kirjoittaja luototo » 25 Kesä 2013 15:44

Mielenkiintoinen ja hauska tutkimus.

Sivulla 95 mainittiin seuraavaa "Edelliseltä omistajalta periytyneen nimen vaihtamista harkitsevat Blues- ja Juliaana-veneiden omistajat. Bluesin omistaja haluaisi antaa veneelle itse nimen, mutta he eivät kuulemma ole vielä ”tarpeeksi tuttuja”.

Tähän pieni päivitys. Vuoden tuttavuuden jälkeen uusi nimi vihdoin keksittiin. Sille haettiin sopiva fontti ja olin jo kaivertanut ensimmäisen kirjaimen uuteen kylttiin kunnes veneen 2. omistaja yllättäen soitti. Hän kertoi paljon mm. antamastaan nimestään ja sen taustoista. Keskustelun jälkeen nimi Blues tuntuikin yhtäkkiä merkitykselliseltä ja sen vaihtaminen jotenkin väkinäiseltä. Blues sai jäädä nimeksi.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Kesä 2013 23:50

Luin pari päivää sitten Citroen 2CV:n lempinimistä tai yleensä näiden kulkimien nimistä tehtyä gradua. Jos näistä kahdesta pitää valita parempi, on se ehdottomasti tämä veneiden nimistä tehty näin epätieteellisellä menetelmällä arvosteltuna - ei ole niin pitkästyttävä. Muuten 2CV Dyaneni lempinimi on Pihatonttu. Vaimoni antama nimi sille, kun se punaisena nököttää vaahteran alla :-) :)) Sillä olen tämänkin kesän meinannut keinutella itseäni veneen puutteessa. ;-) !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

KS1030
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 26 Kesä 2013 14:17

olipa juhannuksena erään kanssa juttua tuosta veneeni nimestä, että olenko ajatellut sitä nimeä vaihtaa.. sanoin että en missään tapauksessa koska on persoonallinen, tunnettu laajalti ainakin täälläpäin. tunnettuvuutta lisää myös se että jos kirjoittaa googleen shanghai niin tulee tosi monta hakutulosta. kerroin myös että ompahan maailmalla jo yksi kaupunkikin nimetty samalla lailla kuin veneeni. eli saa shanghai nimeksi jäädä tulevaisuudesssakin :-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Kesä 2013 16:12

Veneen nimen vaihtaminen on kaksi piippuinen juttu, ymmärrän hyvin KS1030 ajatuksen tunnettavuudesta ja tunnistamisesta. Itse olen vaihtanut muutaman kerran veneeni nimen silloin, kun oma antamani nimi ei ole ehtinyt laajemman veneilyharrastajakunnan tietoon. Kun olen saanut alkuperäisen nimen selville, on se mielestäni ollut aina parempi kuin oma antamani, sitä paitsi olen katsonut niiden kuvastavan sen ajan tunnelmaa, milloin vene on laskettu vesille.
Minulla olleet veneet ovat olleet kaikki tähän asti 40 - 50 -luvuilta(paitsi muutamat lasikuituiset avoveneet), enkä usko Donnankaan olevan yhtään nuoremman, päinvastoin 10 - 20 -vuotta vanhemman edellisiä. Mikäli veneen historia ja nimi joskus selviää, vaihdan nimen sille vesille laskettaessa annetuksi, ellei se ole jotakin käsittämätöntä. Tietysti voi olla niin hyvä tsäkä, että vene on vesillelasku nimeltäänkin Donna. Kun nyt olen venettä entistänyt 7 ja 1/2 -vuotta, tuntuu todennäköiseltä, että "lapsi" jää
Donna (kakskasiksi). Kaipa minutkin tunnetaan parhaiten Donna -nimisen veneen kautta. Erotukseksi muista venerekisterin noin 150 muusta Donnasta, panin tuon luvun perään. Se ei sen enempää kuvasta pituutta, joka on karvan auki 30 jalkaa kuin ilmeisestikään veneen vesille lasku vuotta, vaikkakin veneen myyjä sen minulle niin markkinoikin ;-)
Donna 28 :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin