Vuotoa ja ilmaongelmaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 09 Kesä 2013 13:25

Laskin tuossa veneen veteen ja vaikuttaa muuten tiiviiltä mutta tuosta patikasta tihkuttaa sen verran että pilssi tärähtää käyntiin pariin otteeseen vuorokaudessa. Rasvaa siihen jo puristin. Mikäköhän on tuon patikan nimi ja mitenkä sitä pitäs tiivistellä? Toinen ongelma joka jo viime kesänä kiusasi on ilman kerääntyminen polttoainesuodattimeen. Kymmenkunta tuntia kun ajelee niin suodatin on puolillaan ilmaa ja käynti alkaa ontumaan. Täytön jälkeen taas toimii mainiosti. Kone on vanha 1 pyttynen Arona diisseli. Tietäskö joku mitenkä se tuolleensa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja pellamo » 09 Kesä 2013 22:04

Se on vaseliinikuppi jonka pitää olla täynnä ja sen kantta ruuvaamalla se prässää rasvaa vannasputkeen.
Jos sen kautta nyt vuotaa niin siellä on liian vähän vaseliinia -> pistä prässillä niin paljon että sitä alkaa tursuta potkurin vierestäkin puslan läpi pikkuisen ulos -> loppuu tippaisu.(Jätä se kuppi vieläpä täyteen niin pelkkää kantta kiinnipäin vääntämällä se puskee rasvaa putkeen)
Se sun polttoainelinja nyt vaan repii ilmaa tankin ja suotimen väliltä jostain klemmariliitoksesta yms....
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja raimå » 10 Kesä 2013 23:31

Pienenä huomiona, kannattaa käyttää sitä vesivaseliinia venekaupasta eikä normaalia vaseliinia. Normitavara ei tiivistä nimim. kokemusta on:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 14 Kesä 2013 13:24

Vuoto korjaantui rasvalla ja ilmavuoto on ilmeisesti siirtopumpussa. Arvelin pistää sähköisen pumpu tilalle kun semmonen kaapista valmiina löytyi. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=28-1206" onclick="window.open(this.href);return false;. Tarvinneeko mitään releitä laittaa jos pumpun laittaisi valollisen napin taakse?

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja raimå » 14 Kesä 2013 17:32

Osta mieluummin uudet tiivisteet ja kalvo siihen pumppuun. Otat pumpun handuun, etsit varaosat ja fiksaat kotosalla. Ihan kiva iltapuhde. Pomminvarma mekanismi, mitä taatusti mätänetin sähköpumppu ei ole.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja pellamo » 14 Kesä 2013 22:27

raimå puhuu asiaa pumpun suhteen !!! Elä sotke mitään turhaa sähköpumppua tollaiseen vehkeeseen.
Katso ja tarkasta kaikki liitokset letkuissa ja putkissa tankin ja koneen välillä.
Se ilma tulee siellä imupuolella jopa sellaisista liitoksista jotka päällepäin näyttävät "priimoilta".
Joku liitos kyllä päästää ilmaa sisään muttei "lepotilassa" vuoda ulos mitään joka vuodon paljastaisi.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja matti » 16 Kesä 2013 21:45

Myös polttoaineletku voi vuotaa, etenkin sellainen letku jossa on metallikudos päällä, itse letku voi olla viallinen ja sitä ei näe.

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 04 Touko 2014 22:56

Ilmaongelmat säiyivät vaikka kaikki liitokset tarkastettu ja uus polttoaineletku.. Outoa. Mutta nyttenpä ennen veteen laskua puristelin tuonne vaseliinikuppiin niin paljon vesivaseliinia että tuli hieman potkurin juuresta myös ulos. Rupesinpa sitten lueskelemaan aiheesta ja monessa paikassa sanotaan että ei saisi täyteen asti pistää jos on vesivoideltu potkurilaakeri??? Vaseliinia meni melkein tuubillinen ja potkuri pyörii kädellä melko raskaasti nyt kun koko vannasputki on täynnä.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja matti » 05 Touko 2014 01:31

Pellamo oletti,että on valkometallinen perälakeri, jolloin vaseliinin tulee voidella myös perälakeri, jos on kuminen segmentillinen perälaakeri, niin siloin ei tule täyttä koko vannasputkea.
Milainen se siirtopumppu on?
Jos sinä on sellainen loivan kartion tai lievästi pallomainen kansi päällä jossa ruuvqi keskellä, niin sen kannen alla on tiheä sihti ,jos se ontukkeutunut, niin aiheuttaa mahd ilmaongelmia

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja bonito » 05 Touko 2014 08:14

Tuossa Motonetin mainoksessa oli maininta, että vain penssiinille, miksi diisseli ei sovi.

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 05 Touko 2014 11:42

Juu sen mallinen on pumppu. Eipä tuo kova homma ole kerran reissuun ilmata. Voihan vitjatti mitäköhän tuon rasvan kanssa nyt tekee ku potkurin pultti on hitsattu oikeen kutkulleen kiinni niin en saa akselia irti ja rasvoja pois.

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27 Touko 2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja Jyde » 05 Touko 2014 18:19

Tuo kyseinen Motonet-pumppu on katsellut dieseliä erittäin läheltä paatissani ainakin vuodesta 2009 asti, sekä suostunut myös pumppaamaan sitä moitteetta joka kesä. Eli kyllä se jotenkin myös dieseliä kestää...

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 08 Touko 2014 12:30

Jaahas potkuriakseli irroitettu ja taas alko ihmetteleminen. Potkurin päässä ei noviisin silmiin näyttänyt olevan minkäänlaista laakeria vaan akseli oli vain hieman paksumpi noin 15cm matkalta. Onko tuttu systeemi?

Kippo
Viestit: 104
Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja Kippo » 08 Touko 2014 12:49

Se on se "laakeri".Vastaavasti vannasputkessa on sitte kuminen "laakeri tai valkometallilaakeri

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 08 Touko 2014 13:03

ihan mielenkiinnosta..mitä matskua on se "valkometallilaakeri"?
Eikö venehommissa ole käytössä laakeripronssia liukulaakereissa? Esimerkiksi ruohonleikkureissa on liukulaakerit vain sellainen pronssiholkki.

Vastaa Viestiin