olympia kt50

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
beko
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Helmi 2013 07:18

olympia kt50

Viesti Kirjoittaja beko » 20 Touko 2013 16:44

Sain olympian käyntiin naapurin patun avustuksella, mutta kysymysmerkkejä on ilmassa.
Näyttää olevan tippavoitelu, mitä sillä voidellaan, (alakerran laakerointi vai??)?
Tarviiko aina kannesta "ryypyn" ennen käynistystä?
Suljetaanko vesi kun tullaan satamaan/rantaan ennen sammutusta?
Mitä muuta niksejä?
Perus ongelmat?jos niitä on ??? 8} tulppia kuulemma joillakin mennyt..syy??

On muuten hieno ääni,put, put...

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: olympia kt50

Viesti Kirjoittaja bonito » 21 Touko 2013 19:13

Tuo tippavoitelu on luultavasti öljyn kulutuksen korvaava öljyn lisäys käytön aikana(en ole varma). Ryyppykuppi on jäänne moottoripetroolin ajoilta, Ollet ja Vikut eivät käynnistyneet petroolilla, vaikka olisivat olleet vielä kuumia. Jos kaasarissa on on ryyppyläppä kuten autoissa, sen voi saada käyntiin ilman yläkautta annettua huikkaa, mutta siinä huikan antamisessa on nostalgiaa 8] . N. parikymmentä sekuntia ennen moottorin sammuttamista, suljetaan pakoputkeen menevä vesi, ettei moottori imaise vettä sisään, jos se sattuu sammuessaan pyörähtämään takaisin päin. Nyky dieselit eivät pyörähdä takaisin, ne pysäävät vasten puristusta, tällöin imaisuongelmaa ole. On hyvä pitää pari varatulppaa mukana, kaiken varalta. Kt 50 taitaa olla niitä viimeisiä Olympioita, siinä taitaa olla kansiventtiilitkin

beko
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Helmi 2013 07:18

Re: olympia kt50

Viesti Kirjoittaja beko » 21 Touko 2013 22:36

Kiitos paljon. Kyllä ryyppyläppä löytyy ja sitä ropailinkin kun toinen pyöräytti ja put put...täytyy bensatilkka antaa näytös tyyliin jos ei muuten. :-)
Mahtava tutustua vanhaan suomalaiseen tekniikkaan. Tyypikilvessä on vuosi 67.

Vastaa Viestiin