W2 - bensan sekaan jotakin?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
seppo
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja seppo » 30 Huhti 2013 15:51

Tämä aihe on ollut varmaan joskus käsittelyssä mutta vielä kyselen kun saattaa olla että tilanne tahi mielipiteet on muuttunut.

Mulla on w2 ja ajelen bensalla, sitä kun saa joka paikasta. 98 olen käyttänyt.
- Pelkkää bensaa eikä mitään aineita seassa.

Nyt kun viime kesänä muutamaan kertaan kävi niin että teho väheni ajoittain, eli kone ei vain ottanut niin paljon kierroksia täydellä kaasulla ja 6 solmun huippunopeus väheni 3een. Tarjottiin yhdeksi vaihtoehdoksi puolan vaihtamista (mulla on virranjakaja) uuteen, jonka aion tehdäkin, mutta tuli mieleeni että voiko kyse olla myös ajoittaisesta venttiilien huonosta toiminnasta?

Ja sitten mietin että pitääkö bensan sekaan laittaa jotain voitelemaan venttiilejä kuten joku joskus jossain on neuvonut, 2tahtiöljyä tai venttiilinsuoja-ainetta?

Mitä olette käyttäneet?

Nyt pitäis uskaltautua avaamaan kannet ja ehkä jopa venttiilinhiontaan. Sähköt ja bensalinjat pitäis myös uusia vielä ennenkuin pääsee puuhommiin... Hullua puuhaahan tämä on mutta tuntuu että sairaus on toisena puuvenevuonna edellistä pahempi ja kevään myötä kuume nousee taas...

uusalmi
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Kesä 2012 16:29

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja uusalmi » 30 Huhti 2013 19:49

Terve!
Älähän hätäile kansien avaamisen kanssa, suihkuttele runsaasti jotakin crc-tyyppistä liuotinta tulpanreikien kautta venttiilien varsiin. Pyöritä konetta niin näet koska venttiilit ovat auki. Odottele päivä pari ja pyöritä konetta silloin tällöin.
98 bensa OK, +1% 2-tahtiöljyä sekä lyijyn korvaavaa lisäainetta ohjeen mukaan(autotarvikeliikkeistä). Öljy voitelee venanvarret ja lisäaine suojaa lautaset.
Bensan kulku on syytä tarkastaa, neulaventtiili/koho.
Puolan vaihtoon en ota kantaa, itsellä magneetto+veivi.

Wiku W-2 vm. 1959

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 30 Huhti 2013 23:41

2-tahtiöljy ei palamisensa jälkeen voitele yhtään mitään.Se korkeintaan nokeaa venttiilin varsia ja tökkii lisää(jos ongelma edes on venttiileissä??).
Bensansaantiongelmalta tuo tosiaan vaikuttaa.....
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

uusalmi
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Kesä 2012 16:29

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja uusalmi » 01 Touko 2013 00:10

Bensa+2-tahtiöljy+lyijyn korvaava lisäaineseos kulkee imuventtiilin kautta sylinteriin ja voitelee mennessään venttiilin varren. Se on noin puolet venttiileistä. Palaminen tapahtuu vasta tämän jälkeen. Suosittelen kokemuksesta.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Touko 2013 07:33

Ehkäpä kannattaisi perehtyä ihan oikeasti 4 tahtisen sivuventtiilikoneen sisäisiin virtauksiin ja venttiilivarsien voiteluperiaatteisiin...

Ei siitä 2T-öljy prosentista tai muutamasta ole mitään haittaakaan kun moottoriöljyä tulee muutenkin pitkin valmiiksi väljiä ja tiivistämättömiä venttiilinvarsia palotilaan imutahdin ja venttiilin pyörimisliikkeen mukana.... mutta ei siitä ole mitään hyötyäkään - jos olisi niin 2T-öljyn lisääminen polttoaineeseen olisi isolla ohjekirjassa.
Sivuventtiilirakenne on jo uutena horo - wikussa varren välys on, siis mikäli muistan oikein, 0,11mm.

Lyijylisäaine on tarpeellinen mikäli koneeseen ei ole uusittu venttiilejä ja seetejä ja tuskin on.

Kaikissa magneetossa on sisällä puola joka saattaa vanhetessaan, ja kaikkihan ne on jo useimmiten vanhoja, alkaa "antamaan läpi" lämmetessään joka on todennäköisempi syy kuvattuihin ongelmiin kuin venttiilien toiminta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

seppo
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja seppo » 01 Touko 2013 08:59

Tämän pohjalta taidan jättää tälle keväälle kannet avaamatta (ellen saa pätevää apuria) ja ottaa lyijynkorvikkeen käyttöön bensan sekaan. Putsaan tankin ja uusin bensalinjat, vaihdan tulpat (bosch ac10) ja kaasariin kohon +neulan +tiivisteet sekä uusin virranjakajan puolan niin ehkäpä tehot palautuvat pysyvästi. Onhan tuota tuossakin, lisäksi vielä sähkö ja puuhommia ja toukokuussa ollaan... Ai niin, sitten pitäis ne vesikanavat vielä putsata, mikä on suositeltu tapa?

Kiitoksia vinkeistä.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01 Touko 2013 22:08

Vesikanavien putsaushommaankin suositeltava tapa vaatisi myöskin sen kansien irroittamisen 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

seppo
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja seppo » 01 Touko 2013 23:44

Ok, eli kannet auki siis. Enkai pahasti voi ryssiä jos vaihdan kannentiivisteet samalla ja väännän mutterit oikeaan momenttiin. Eli jos viittit pellamo (tai joku muu kokeneempi) sivistää miten fiksusti putsaisin vesikanavat?

Varhaiskeski-iässä opettelee moottorinrassausta rajallisella ajalla niin vähän on kädetön olo, mutta intoa riittää. Jotain näissä vehkeissä on vaan niin siistiä... Pirulauta kun olis joku joka kädestäpitäen näyttäis mallia niin mielellään maksaisinkin mutta taitaa olla vaikea täältäpäin löytää joku jolla osaamista/aikaa/intoa moiseen löytyis.

Mutta kiitoksia kaikista vinkeistä siis, onneksi tuo wikke ei ole se kaikkein monimutkaisin laite opetella.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02 Touko 2013 09:11

Moi,

Ei se ole kovin monimutkaista.

Ota ihmeessä ensin pieni tuumaustauko, eli katsot tarkkaan mitä missäkin on kiinni. Sitten digikameraalla muutama kuva, että on tallessa alkutilanne. Kaikki irtoavat mutterit talteen esim tyhhiin pestyihin viilipurkkeihin. Tussilla voi merkkaila mikä oli mistäkin, jos on epävarma.

- Ensin vesiputket irti kansista.
- Pakoputki irti, pakosarja irti. (Kaasuttimen voi myös irroittaa, niin sitä ei kolhi mihinkään)
- Kansien mutteri auki. Kansi on varmaan vähän jumissa paikallaan. Napsi kuminuihjalla sitä vähän ja "hellästi" eri suunnista, niin se irtoaa kyllä. Samalla siitä irtoaa koko sylinterikin, sillä se on samoissa muttereissa kannen kanssa.
- Sylinterin kyljessä paapuurin puolella on luukut (joissa on tyhjennyshanakin). Ota luukut irti.

- Rassaa kaikki näkyvä skeida pois kaikkien mahdollisten kolojen kautta. Kannattaa käyttää juoksevaa vettä apuna. Sitten kun sormikaan ei enää likaannu sieltä sisältä vedellessä, niin olisko puhdasta..? :)

- Lopuksi kaikki kootaan. Kannetiivisteet kannattaa uusia, samoin pakosarjan tiiviste. Vanhoilla tiivisteilläkin voi yrittää, mutta siinä on 50/50 tsäänssi, että saat purkaa koko homman uusiksi ja kumminkin vaihtaa tiivisteet.
- Huom: Pakosarja kiristetään ensin sylintereihin kiinni, ja vasta sen jälkeen kansien mutterit kiinni, koska kaikki palaset pitää asettua paikalleen.

Yleensä kaikki mahdollinen sonta on primääri syy näiden ns toimintahäiriöihin. Eli puhtaus on tärkeää, ja se että irroitetut osat todella puhdistelee kunnolla. Vanhassa koneessa voi aina tulla valtavan suuria ongelmia kiinni ruostuneiden kierteiden kanssa, ja samoin jos joku on aiemmin tärvellyt jotain riittävän huonoon kuntoon, eli näissä varovaisuutta. Aina kiintolenkit käytössä, crc-irroittajaa reilusti ja vaikka vähän napautusta pienellä vasaralla mutterin kantaan ennen avaamista.Muuten wickström on niin yksinkertainen, että se on varmaan paras vehje opetella moottorioppia.

Tulisin mielelläni auttamaan, mutta matkaa on 200 kilsaa ja omat veneet pitää saada myös vesille... :)

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02 Touko 2013 16:02

Miksi jotkut käyttävät 98 oktaanista bensaa wickströmissä?

98 on kumminkin se kalliimpi vaihtoehto, joten mikä on se syy mikä ohjaa valintaa..?

Kone on alunperin tarkoitettu käymään moottoripetrolilla, jonka oktaaniluku lienee jotain 7- tai 8-alkuista. Bensaa käytettiin kylmän moottorin käynnistämiseen ja lämpimäksi ajamiseen, sitten vaihdettiin petroliin. Ja miksi käytettiin petroolia? Se oli verotussyistä bensaa edullisempaa. Bensa palaa paremmin, eli ei karstaa kantta ja venttiilejä, ja tehoakin tulee teorian mukaan enemmän. (Niinkuin se tällaisessa 5 hp / 1500 rpm/min koneessa jotain merkitsisi:))

Nykyinen E10 eli vanha 95 toimii ihan hyvin. Jotkut ovat pelänneet sitä että alkoholi sitoisi kosteutta liikaa, mutta mutta.. Aika robustikin tavara menee wikströmistä läpi. Solexin suutinputki tosin ei siedä kiinteää roskaa juurikaan, joten polttoainesuodatin on hyvä olla letkussa.

Omassani olen käytellyt viidettä kesää 95/E10 bensaa, ja ilman mitään lisäaineita. Venttilejä olen välillä vilkaissut, mutta tätä nykyä niitäkään ei viitsi joka talvi ottaa esille, koska mitään syytä ei ole ilmennyt. Tärkeintä on pitää polttoaineen saanti, sytytyslaite ja jäähdytys toimivina.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Touko 2013 16:54

Tiivisteen voi käyttää monen kertaan kun sen irroittamisen ja käsittelyn kanssa on varovainen.
Irroitettu tiiviste pitää puhdistaa putipuhtaaksi, sen jälkeen sen pinta puhdistetaan hienolla hiekkapaperilla siten että hiekkapaperin tekemät jäljet ovat reiän suuntaiset - ei siis mitään poikittaisia hiontajälkiä kupariin - ja sitten vaan mellataan se uudelle pehmeäksi. Tiivisteen voi mellata vaikka sähkölevyn päällä tai kuumailmapuhaltimella - kun väri muuttuu sinertäväksi niin tiivisteen kupariosat on taas pehmeitä.
Pakosarjassa kestää punainen "glingerit" jota saa "hyvin varustetuista autotarvikeliikkeistä".
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

seppo
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja seppo » 03 Touko 2013 16:35

Kiitoksia paljon neuvoista! Laitoin osat tilaukseen mutta pistän myös vanhat kannentiivisteet talteen jos eivät näytä kovin pahalta. Jos selviän vesille ilman lisäkysymyksiä (mitä epäilen) niin päivitän tänne jossain vaiheessa remonttikuulumisia.

Hieno auringonpaiste ja viikonloppuna pääsee veneelle puuhailemaan.

Avatar
js
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Elo 2007 13:09
Paikkakunta: Inkoo/Porvoo

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja js » 08 Touko 2013 10:58

MÖsteri kirjoitti:Miksi jotkut käyttävät 98 oktaanista bensaa wickströmissä?
Wickströmeistä en tiedä, mutta 95 menee hyvin nopeasti pilalle ja tukkii kaasarin, 98 sitä vastoin kestää ainakin talven yli.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 08 Touko 2013 13:57

Ei ole 95-oktaaninen tukkinut vielä mitään vempainta täällä. Kokemusta on moposta, moottoripyöristä, wickströmista ja perämoottoreista.
Mopossa on joskus ollut sitä, että kún se seisoo pari vuotta, niin bensa alkaa huononemaan tankissa. Kun kaataa päälle tilkan tuoretta ja sekoittaa, niin alkaa toimia.

Toki noihin kaasareiden uimurikammioihin tahtoo kertyä sellainen ruskea kerrostuma, mutta ei se ole vielä multa yhtään kaasaria tukkinut. Kerrostuma on helppo pyyhkiä pois, kun kaasareita muuten irroittelee.

Missä olosuhteissa tuo 95-seen liittyvä tukkeutuminen on tullut esiin?

Avatar
js
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Elo 2007 13:09
Paikkakunta: Inkoo/Porvoo

Re: W2 - bensan sekaan jotakin?

Viesti Kirjoittaja js » 08 Touko 2013 15:49

MÖsteri kirjoitti:Ei ole 95-oktaaninen tukkinut vielä mitään vempainta täällä. Kokemusta on moposta, moottoripyöristä, wickströmista ja perämoottoreista.
Mopossa on joskus ollut sitä, että kún se seisoo pari vuotta, niin bensa alkaa huononemaan tankissa. Kun kaataa päälle tilkan tuoretta ja sekoittaa, niin alkaa toimia.

Toki noihin kaasareiden uimurikammioihin tahtoo kertyä sellainen ruskea kerrostuma, mutta ei se ole vielä multa yhtään kaasaria tukkinut. Kerrostuma on helppo pyyhkiä pois, kun kaasareita muuten irroittelee.

Missä olosuhteissa tuo 95-seen liittyvä tukkeutuminen on tullut esiin?
On tukkinut perämoottorin (60 hp -88) polttoaineensuodattimen sekä puutarhajyrsimen kaasarin. Mistä lähtien olen käyttänyt 98:sta niissä sekä muissa vastaavissa härveleissä ilman tukkeutumisia. Sen verran vähän sitä menee, ettei hintaero vaikuta mihinkään. Toki jos käyttäyisin jatkuvasti, niin olisi eri asia, mutta kun kyseiset härvelit saattavat olla käyttämättä kuukausia, niin en nyt välttämättä halua ruveta purkaamaan ja putsaamaan kun niitä yhtäkkiä sitten nopeasti tarvitaan. Vaimon bensa-corollossa käytetään kylläkin 95:sta, mutta siinä hintaero saattaa kulutuksen myötä jo vaikuttaakin 8].

Eli jos jokin laite on käyttämättä kuukausia, bensaa on jatkuvasti tankissa ja kulutus ei ole kymmeniä litroja vuodessa niin en käyttäisi 95:sta. Mutta jokainen tekee niin kuin itse haluaa...

Vastaa Viestiin