Solenoidin huoltaminen
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Solenoidin huoltaminen
Minulla on bmw:ssä Boshin startti, joka kenkkuili viime kesänä. Jouduin usein starttaamaan ruuvarilla ja silloinkaan ei aina meinannut herätä. Eli, ei naksu solenoidi, jos on vähänkin akussa jännite matala. Lisäksi lähes aina kun olin ajanut kunnolla koneen kuumaksi ei inahtanutkaan vaikka akuissa taatusti jännitteet ok.(tuntuu oudolta ikäänkuin lämmetessä jokin osa jumittuisi kiinni) Oletan että vika on nimenomaan solenoidissa-startin hiilet pitäisi olla kunnossa. Uskaltaako tuon solenoidin avata sieltä päästä minne johdot tulee vai sinkoileeko sieltä osat seinille? Mikä siellä on huollon tarpeessa? Vai kannattaako suosiolla ostaa uusi?
P
P
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Solenoidin huoltaminen
No jos se vika on solenoidissa, niin huolla se, vähän kummeksuttaa kun sanot ettei ruuvarillakaan aina meinannut pyörittää???
eli yhdistit ruuvarilla ne pultit siinä solenoidin päässä?
Ettei vaan olisi startti täyteen paskaa, lämmennyt ankkuri turpoaa hieman ja tapaa kenttään kun on välissä hiilenpölyä? kannattaa avata koko vehje kun alkaa huoltohommiin!
Siintä solenoidin päästä ei lennä mitään.
Pari vinkkiä ;
1. kolvi kuumaksi ja sulatat käämin päät irti=se herätinvirtajohdon liitin on kiinni reikäniitissä josta saattaa pilkistää tinasta kuparijohto, samoin toisessa reunassa on vastaava josta silta siihen alempaan pulttiin, jos ei ole tinaimuria, niin kopautat vaikka pöytään sitä solenoidia pystyssä, niin sula tina tippuu alas, kun olet saanut pään irti(tietysti ruuvit auki)(myös prässätyn solenoidin voi purkaa) sisällä olevien pulttien neliskanttiset päät pitää viilata tasaiseksi-naputa irti ja viilaa, samoin sen kuparisen 1x2cm kosketinsillan pinnat pitää hioa/viilata kirkkaiksi, jos pultti, niin voi kääntää ikäänkuin takoperin, on helpoin tapa. Varmista, että se keskimulpero liikkuu esteettä solenoidin sisällä samoin, että pendix liukuu helposti akselilla
eli yhdistit ruuvarilla ne pultit siinä solenoidin päässä?
Ettei vaan olisi startti täyteen paskaa, lämmennyt ankkuri turpoaa hieman ja tapaa kenttään kun on välissä hiilenpölyä? kannattaa avata koko vehje kun alkaa huoltohommiin!
Siintä solenoidin päästä ei lennä mitään.
Pari vinkkiä ;
1. kolvi kuumaksi ja sulatat käämin päät irti=se herätinvirtajohdon liitin on kiinni reikäniitissä josta saattaa pilkistää tinasta kuparijohto, samoin toisessa reunassa on vastaava josta silta siihen alempaan pulttiin, jos ei ole tinaimuria, niin kopautat vaikka pöytään sitä solenoidia pystyssä, niin sula tina tippuu alas, kun olet saanut pään irti(tietysti ruuvit auki)(myös prässätyn solenoidin voi purkaa) sisällä olevien pulttien neliskanttiset päät pitää viilata tasaiseksi-naputa irti ja viilaa, samoin sen kuparisen 1x2cm kosketinsillan pinnat pitää hioa/viilata kirkkaiksi, jos pultti, niin voi kääntää ikäänkuin takoperin, on helpoin tapa. Varmista, että se keskimulpero liikkuu esteettä solenoidin sisällä samoin, että pendix liukuu helposti akselilla
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Re: Solenoidin huoltaminen
Kiitos! Hyvät ohjeet!
Kyllä sikäli epäilen yhä solenoidia, että silloin kuumanakaan ei napsahda kun yrittää käynnistää. Aina jos napsuu niin myös pyörii startti.
P
Kyllä sikäli epäilen yhä solenoidia, että silloin kuumanakaan ei napsahda kun yrittää käynnistää. Aina jos napsuu niin myös pyörii startti.
P
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Solenoidin huoltaminen
Solenoidin käämikin voi olla sillai poikki, että toisinaan toimii. Virtalukko voi olla rikki. Startin hiilenkin jumiminen sopivasti estää solenoidin vetämisen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Solenoidin huoltaminen
Solenoidin kontaktipinnat voi myös olla niin kuluneet ja hapettuneet, etteivät enää ota kunnon kontaktia. Olen tuommoisen bmw:n startin ja solenoidin laittanut kertaalleen atomeiksi, ja huolloksi riitti perusteellinen puhdistus, ruosteiden poisto ja lisäksi solenoidin kontaktipintoihin kolvasin pienet lisäpalat, jolloin kontakti taas syntyi. Lisäksi solenoidi oli ennen puhdistusta ihan jumissa, joka hoitui crc:llä, paineilmalla ja lopuksi kuivattelu.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Solenoidin huoltaminen
Tinalla en kyllä "kolvaisi" mitään niihin kontaktipintoihin. Ihan pienelläkin kontaktihäiriöllä siinä kohdassa saattaa hyvin helposti ylittyä tinan sulamispisteen lämpö, ja sitten voi tulla isompia ongelmia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Re: Solenoidin huoltaminen
Mietin yhä sen uuden ostamista. Onko solenoidit ihan standardikamaa vai onko bmw/bosh jotenkin erikoinen?
P
P
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Solenoidin huoltaminen
Tämä kävi tuolloin mielessä itsellänikin, fiksumpaa varmasti tehdä vaikka mekaaninen liitos, jos solenoidi ei muuten yllä kontaktiin, eikä varaosia löydy/voi tehdä. Itse asiassa tuo solenoidi ei tullut lopulta käyttöön, koska vaihtokoneen startti luovutti omansa sen tilalle.CC kirjoitti:Tinalla en kyllä "kolvaisi" mitään niihin kontaktipintoihin. Ihan pienelläkin kontaktihäiriöllä siinä kohdassa saattaa hyvin helposti ylittyä tinan sulamispisteen lämpö, ja sitten voi tulla isompia ongelmia.
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Solenoidin huoltaminen
http://www.woodauto.com/Component.aspx?Ref=SND1104" onclick="window.open(this.href);return false;Ambrosio kirjoitti:Mietin yhä sen uuden ostamista. Onko solenoidit ihan standardikamaa vai onko bmw/bosh jotenkin erikoinen?
P
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Re: Solenoidin huoltaminen
Kiitos linkistä -täytyy turvautua jos huolto ei onnistu.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Re: Solenoidin huoltaminen
"Huolsin" sen solenoidin - putsailin kontaktipinnat ym ja toiveikkaana kasasin kiinni. Ei pelaa kunnolla- rykii edestakaisin kuin jänisräikkä
Mikä ihme siihen on syynä?? Kun tarjosin virtaa ruuvarilla sama juttu. Ikäänkuin katkoo samantien ja kytkee taas kun palaa alkuasentoon.
P

P
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Solenoidin huoltaminen
Huono maa voi olla.
Onko akun navat kunnolla kiinni? Maaliitokset ja virransyöttö liitokset tiukalla?
Nykiminen on joskus osoittautunut liian pieneksi virransiirto kyvyksi noista johtuen.
Aleksi
Onko akun navat kunnolla kiinni? Maaliitokset ja virransyöttö liitokset tiukalla?
Nykiminen on joskus osoittautunut liian pieneksi virransiirto kyvyksi noista johtuen.
Aleksi
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Solenoidin huoltaminen
Virransyöttökatkoksen lisäksi sieltä solenoidista voi olla pitokäämi nyt poikki. Vetokäämin sähkö "häviää", kun kärjet menee yhteen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Re: Solenoidin huoltaminen
No joo!
tee- se- itse ja vie korjaamolle 8\ täytyy sovinnolla hankkia uusi. Kiitos!

-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Re: Solenoidin huoltaminen
No Niin! Uusi paikoillaan ja toimii kuin junan vessa
Maksoi 27€ - ei paha!
Kiitos vinkeistä - se pitokäämi oli tosiaan sökö. Ylihuomenna veneen lasku
P

Kiitos vinkeistä - se pitokäämi oli tosiaan sökö. Ylihuomenna veneen lasku
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
P