Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 16 Maalis 2013 09:59
Tuli tuossa mieleen pieni "kauhuskenario" koskien diesel-polttoainetta.
Otin yhtenä päivänä peräkontista joskus viime kesänä ostetun 10l kanisterin tiisseliä tarkoituksena kaataa se isoon vatiin jossa pensselillä pesen muutamia moottorin osia.
Ensin kanisterista tuli ihan normaalia "nestettä" mutta viimeset varmaan pari litraa se valui sellaisena parafiinilimana!
Nyt kun veneen tankeissa on talven yli enempi tai vähempi samanlaatuista kesälaatua niin minkähänlaisena mönjänä se siellä mahtaa olla

ja sulaakohan se normaaliksi taas kun ilmat lämpiää?
Että tällaista mietiskelin yks aamuyö silmät pyöreinä klo 3-6

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
Oqu
- Viestit: 226
- Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
- Paikkakunta: Turkkune
Viesti
Kirjoittaja Oqu » 16 Maalis 2013 11:25
Mihinkään kemiallisiin reaktioihin en osaa ottaa kantaa, mutta meillä on Meriitassa vieläkin n. 200l kesällä 2009 tankattua dieseliä (400l tankit), ja ilman ongelmia on voinut keväisin starttailla ja ajella koko kesän. Nyt on siis neljäs talvi menossa samat 2009 tankatut aineet tankeissa, joten tuskimpa on sullakaan aihetta huoleen.
Lisätään vielä: suodattimet on pysynyt puhtaina ja käynti hyvänä.
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.
-
CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Viesti
Kirjoittaja CC » 16 Maalis 2013 14:24
Kyllä se "sulaa". Vaatii vaan huomattavasti lämpösempää, kuin missä se muutos toiseen suuntaan tapahtui.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
vilreu
- Viestit: 83
- Liittynyt: 19 Touko 2010 01:31
- Paikkakunta: Raisio
Viesti
Kirjoittaja vilreu » 16 Maalis 2013 16:00
Mulla on ollut talvilaatua yleensä, juuri tuon samanlaisen ajattelun takia. Auto toi syksyllä 400 llitraa samaan hintaan kuin veneasema myi kesälaatua.
Minä en niinkään ajattele sitä tankkia, vaan noita herkempiä osia polttoainejärjestelmässä.
-
Warjo
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Viesti
Kirjoittaja Warjo » 16 Maalis 2013 16:06
pellamo kirjoitti:
Nyt kun veneen tankeissa on talven yli enempi tai vähempi samanlaatuista kesälaatua niin minkähänlaisena mönjänä se siellä mahtaa olla

ja sulaakohan se normaaliksi taas kun ilmat lämpiää?
Että tällaista mietiskelin yks aamuyö silmät pyöreinä klo 3-6

Turhaan olit silmät pyöreänä
Kesällä on taas dieseli normaalikunnossa. Vilreu on ensimmäinen kenen olen koskaan kuulleen laittaneen tankkiin talvilaatua.
Silloin tietysti kannattaa olla tankissa talvilaatua, jos kovilla pakkasilla veneilee.
Raudassa ei ole raha hukassa...
-
vilreu
- Viestit: 83
- Liittynyt: 19 Touko 2010 01:31
- Paikkakunta: Raisio
Viesti
Kirjoittaja vilreu » 16 Maalis 2013 16:29
Warjo kirjoitti:pellamo kirjoitti:
Nyt kun veneen tankeissa on talven yli enempi tai vähempi samanlaatuista kesälaatua niin minkähänlaisena mönjänä se siellä mahtaa olla

ja sulaakohan se normaaliksi taas kun ilmat lämpiää?
Että tällaista mietiskelin yks aamuyö silmät pyöreinä klo 3-6

Turhaan olit silmät pyöreänä
Kesällä on taas dieseli normaalikunnossa. Vilreu on ensimmäinen kenen olen koskaan kuulleen laittaneen tankkiin talvilaatua.
Silloin tietysti kannattaa olla tankissa talvilaatua, jos kovilla pakkasilla veneilee.
Mulla on joskus ollut guttaperkka meriläinen vielä tammikuussakin vesillä, kun ei meinanneet jäät tulla ollenkaan

Siitä kai tuo tapa on jäänyt, että viimeinen tankkaus talvilaatua. En mä kyllä taida puuveneellä hirveän kovassa pakkasessa ajella. Marraskuun puolella on se jo joka kerta nostettu.
-
Warjo
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Viesti
Kirjoittaja Warjo » 16 Maalis 2013 16:54
vilreu kirjoitti:Warjo kirjoitti:pellamo kirjoitti:
Nyt kun veneen tankeissa on talven yli enempi tai vähempi samanlaatuista kesälaatua niin minkähänlaisena mönjänä se siellä mahtaa olla

ja sulaakohan se normaaliksi taas kun ilmat lämpiää?
Että tällaista mietiskelin yks aamuyö silmät pyöreinä klo 3-6

Turhaan olit silmät pyöreänä
Kesällä on taas dieseli normaalikunnossa. Vilreu on ensimmäinen kenen olen koskaan kuulleen laittaneen tankkiin talvilaatua.
Silloin tietysti kannattaa olla tankissa talvilaatua, jos kovilla pakkasilla veneilee.
Mulla on joskus ollut guttaperkka meriläinen vielä tammikuussakin vesillä, kun ei meinanneet jäät tulla ollenkaan

Siitä kai tuo tapa on jäänyt, että viimeinen tankkaus talvilaatua. En mä kyllä taida puuveneellä hirveän kovassa pakkasessa ajella. Marraskuun puolella on se jo joka kerta nostettu.
Ei vara venettä kaada

Raudassa ei ole raha hukassa...
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Maalis 2013 05:29
Heitikkö nää Pellamo ihan vitsinä tuon kysymyksen kesätiisselistä....
Semmosta samanlaista soppaa se on ollu iät ja ajat.
Väri alkaa harmaantumaan jo parissa asteessa eikä esim webasto jaksa pumpata sitä poltettavaksi asti enää 5-6 asteessa - mutta kesällä kaikki on toisin ja soppa notkistuu ihan täysin normaaliksi tiisseliksi.
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 23 Maalis 2013 08:29
Minen vitseile vakavilla asioilla

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..