Vielä rimakannesta ja siasta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
VilleS

Vielä rimakannesta ja siasta

Viesti Kirjoittaja VilleS » 19 Helmi 2013 10:23

Moro,

Aiheita surffannut haku-toiminnolla ja yleisesti ihmiset ovat kertoneet saumaavansa 290 DC massalla (+primeri) rakonsa. Mikä minua tässä nyt vielä kaivaa niin en löytänyt oikein palautetta miten on reagoinut pineenillä ohennettuun pellavaöljyyn ja/tai impreg yms. käsittelyyn.

Yleinen työjärjestys näytti olevan: ensin sauma sitten kyllästys, tätäkin asiaa tässä pohtineenna reagoinnin kannalta, että laittaisi saumauksen vasta kyllästyksen kuivuttua.

Jos löytyy kertomusta miten on käynyt edm. asioiden kanssa niin pistäppä juttua...

Northling
Viesti:

Re: Vielä rimakannesta ja siasta

Viesti Kirjoittaja Northling » 19 Helmi 2013 10:39

Moro

Ehtottomasti samaus ennen kyllästystä!
Pellavaöljy estää sikan tarttumisen uraan ja massat lähtee irti saumasta.

Ja saumauksessa vielä tärkeää on laittaa saumaan se PRIMERI, muuten ei sika pysy.

Sika saattaa hieman pehmetä pellavaöljystä, mutta kun antaa sauman kuivua useamman viikon ennen kyllästystä auttanee asiaan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

VilleS

Viesti Kirjoittaja VilleS » 20 Helmi 2013 18:47

Jep, jep. Näillä mennään, katsotaan kuinka käy. Täytyy laittaa raporttia, kun homma hoidettu...

jerppana

Viesti Kirjoittaja jerppana » 24 Helmi 2013 14:49

Minä laitoin fiskarin rimakanteen (alla vaneeri johon rimat ruuveilla kiinni kaariin ja ruuvinreiät tulpattu) Sikaa ilman primeriä ja 'tonkkaria' 8x päälle, ja hyvin on pysynyt ainakin 5 vuotta. En ole vakuuttunut primerin tärkeydestä.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 24 Helmi 2013 15:18

Moro

Juu, eihän se lakattu rimakansi turpoa ja kuivu kelien mukaaan sillai kun lakkaamaton. Silloin SikaPrimeri ei ehkä ole niin välttämätön, mutta en kyllä jättäis mistään pois, kun sen primerin vetäminen on kokonaistyömäärään verrattuna niin pieni. Ja jos ne saumat kuiteski alkaa rakoilemaan niin sittenhän vasta kätteenvoiteet tulee. Jossei sitä huomaa niin vanerikansi alta laahoo, ja jos huomaa ajoissa niin on siinäkin kaauhee homma, kun poistaa kaikki sikat ja vetelee uudet primerin kanssa ja hioo jne...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Helmi 2013 20:03

Saapas näkee, sillä edellinen veistäjäni jätti primerin pois ja veti saumamassan, joka ei kyllä ollut Sikaa. Itse en sitä kiireiltäni huomannut, kun mallattiin jo nykyisen veistäjän kanssa silloin tuulilasia, jonka teon olin alun alkaen myynyt hänelle. Edellinen veistäjä veti massat suoraan ilman primeriä ja tottahan minäkin sen sitten huomasin, kun V sitä ihmetteli minulle kahvilla ollessamme. Kanteni alla ei ole vaneria ja vuoto kyllä näkyy valitettavasti samoin tein, jos sitä ilmenee. Ed. veistäjä kyllä sanoi kannen iän olevan 30 -vuotta. Katsotaan nyt päästäänkö vuoteenkaan. No, näitä oikomisia on ollut sen verran paljon, että jälkikäteiskorjauksiinkin on ollut totuttava jo syystalven aikaan. Retvakkaa kantta tuetaan myös piakkoin !!! Ensi kesän sateet vuodot varmaan paljastavat. !!! 8\ Ei silti, en toivo sateita, anakaan viikonlopuiksi.
Kansi on kyllästetty alta päin, muttei läpi - loppukyllästäminen on vielä edessä päin ja tietysti lakkaukset.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin