Donna nousee siivilleen
- vilreu
Re: Donna nousee siivilleen
Mulle tuli syksyllä vähän vauriota ja vakuutustarkastaja kiroili suureen ääneen, että kuka per***e on myöntänyt vakuutuksen puuveneeseen :(
Hänen mielestään niiden korjaaminen ja arviointi on aivan liian vaikeaa.
Hänen mielestään niiden korjaaminen ja arviointi on aivan liian vaikeaa.
- Oqu
Itsellä meni ainakin ihan mukavasti toi vakuuttaminen. Neljästä lafkasta pyysin tarjouksen, ja pohjolasta tuli halvin. Tarkastaja kävi omin päin tallissa (en ollut paikalla) tsekkaamassa veneen ja soitti perään vakuutusarvoksi 15,000€. Silloin ei ollut veneessä moottori kiinni ja kansikin skrabattu puulle, mutta tuo arvo annettiin kuitenkin valmiille veneelle, kun ei mitään heikkokuntoisia rakenteita yms. vakavaa korjattavaa ollut.
Firmojen todelliset erot ja asiakaspalveluhenkisyys tulee tosin ilmi vasta silloin kun se vahinko sattuu. Pari kertaa vahinkotapauksissa (auto lunastukseen, vesivahinko rakennuksessa) mukana olleena on kyllä jäänyt se kuva että olet huipputyyppi ja mukava asiakas kunhan maksat laskusi ajoissa, mutta pienenkin haverin sattuessa olet lähtökohtaisesti itse syyllinen kunnes toisin todistetaan.
Vakuutuksen tarpeellisuudesta, etenkin "vähemmän arvokkaissa" veneissä voi myös olla montaa mieltä, mutta Donnan tapauksessa se on varmasti hyvin aiheellinen olla, sekä nykyisestä että etenkin tulevasta arvosta johtuen.
Firmojen todelliset erot ja asiakaspalveluhenkisyys tulee tosin ilmi vasta silloin kun se vahinko sattuu. Pari kertaa vahinkotapauksissa (auto lunastukseen, vesivahinko rakennuksessa) mukana olleena on kyllä jäänyt se kuva että olet huipputyyppi ja mukava asiakas kunhan maksat laskusi ajoissa, mutta pienenkin haverin sattuessa olet lähtökohtaisesti itse syyllinen kunnes toisin todistetaan.
Vakuutuksen tarpeellisuudesta, etenkin "vähemmän arvokkaissa" veneissä voi myös olla montaa mieltä, mutta Donnan tapauksessa se on varmasti hyvin aiheellinen olla, sekä nykyisestä että etenkin tulevasta arvosta johtuen.
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.
- Donna 28
Vakuutusasiat ovat kunnossa, tarkastaja tulee ensi viikolla käymään. Ei minulla MS Koitossa ollut minkäänlaista, tosin vauriot yli kymmenen vuoden aikana olivat olemattomat, ei varsinaisia pohjakosketuksia ensimmäistäkään muuta kuin yksi silokallio, jonne vene nousi pohjarautansa varassa, vettä oli ainoastaan n. 40 cm. Katselin vain kivet merikortilta lähdettyäni yöpymissaaresta Lanskerista kohti Tammiota. Siellä oli kuitenkin kartalla pieni maininta matalasta syvyydeltään 0,6. No, minun tuurillani se sitten osui siihen
nyt se lähinnä naurattaa
Donna 28

Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
Tulevana viikonloppuna kyllästyssessio nro II alkaa. Kyllästettävänä on veneen kattorimat ja kylkeen vielä viime hetkellä vaihdettu laudan pätkä. Aluksi ajateltiin, ettei vaihdeta lautaa, koska sen päälle tulee kolmiorima, joka takapäässä toimii ikään kuin "nousulistana" tai koristeena, joka jatkuu keulaan nousten tippalistaksi muutamaa metriä ennen keulasteeviä (tippalistan tarkoitus on estää aallon ylilyönti). Lista on oikeastaan väärä nimitys, sillä se tulee ulos kärjellään yli 5 cm kyljestä. Lista on kolmion muotoinen rima. Nyt kun venettä on tehty vimosen päälle, päätettiin, ettei sitäkään heikompaa lautaa jätetä kylkeen, vaikka se jääkin em. listan alle. Tämänkertainen sessio on kattorimojen kyllästystä. Rimat ovat mäntyä ja ne on kyllästyksen jälkeen tarkoitus maalata sisäpuolelle tulevilta pinnoiltaan valkoiseksi. Kattotukit ovat mahonkia ja ne tietysti kyllästetään samassa yhteydessä ja lakataan enne kuin kattorimat laitetaan paikoilleen. Katto pitäisi saada kerralla niin hyvään kuntoon, ettei sitä tarvitsisi maalata kymmeneen vuoteen, sillä sen maalaaminen on todella hankalaa, kun kattopalkit ovat lakattua mahonkia. Valkea pinta katossa antaa valoa koko salonkihyttiin ja kun kattopalkit ovat mahonkia, niin ne elävöittävät pintaa oleellisesti. Tämä on sitä minua itseäni, toivottavasti minun ei tarvitse katua tätä päähän pinttymääni jatkossa. kyllästyssessioita on tulossa vielä ainakin 2, sillä salonkihytti, tuulilasi ja kannet tulee vielä kyllästää ja mahdollisesti kolmas kyllästys on sisäkalujen kyllästys. Tekemätöntä puutyötä on vielä lähes kokonaan sisustus, skailetti moottorin päälle keulaan ja avotililojen penkit sekä mahdollisesti kattoluukut. En osaa tarkalleen sanoa, onko ne tehty, koska en pariin viikkoon ole päässyt käymään paikalla. Skailetti aukeaa keskeltä, kuten EWS:n entisöimässä poikolaisessa. Keskeltä aukeavuus mahdollistaa suojaisan työskentelyn moottorihuolloissa kannen alla ja mikä tärkeintä, siitä on helppo mennä sisään. Se voi olla myös varatie keulaan mahdollisesti laitettavalle varapunkalle. Keulan sisustamien täytyy jättä kuitenkin tulevaan syksyyn, sillä aika on taas jälleen kerran kortilla.
Tekemättömistä töistä vielä, moottoria ei ole lasekttu vielä paikoilleen, koska kytkin on samaa pakettia ja sen kiinnityskorvakkeet varmistaa koko moottorin takapään asennon ja koska saan kytkimen vasta tulevalla viikolla. Sitten on vielä kaikki muut jutut moottoriin liittyen, kuten sähkötyöt, ohjaus, tankit jne. Per.... siis riittävästi.
Donna 28

Tekemättömistä töistä vielä, moottoria ei ole lasekttu vielä paikoilleen, koska kytkin on samaa pakettia ja sen kiinnityskorvakkeet varmistaa koko moottorin takapään asennon ja koska saan kytkimen vasta tulevalla viikolla. Sitten on vielä kaikki muut jutut moottoriin liittyen, kuten sähkötyöt, ohjaus, tankit jne. Per.... siis riittävästi.

Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
Vaikeaksi on minulla mennyt tänne keskustelupalstalle tuleminen. Onneksi veneenveistäjä sanoi tulleensa Suomenlahden Puuveneilijöden alemman linkin kautta. No niin, täällä siis ollaan, Mitään muuta kautta en tänne pääse, mutta hyvä näinkin.
Veistäjä antoi minulle palautetta, oli käynyt täällä sivuilla. Kirjoitin nimittäin että kattoluukkujen väliin mahtuisi aurinkokenno. Ei se sinne mahdu, ellei molemmat luukut ole kiinni, siis vain satamassa käyttö mahdollista ja yöllä, kun nukkuu (silloin ne todennäköisesti on kiinni), mutta yöllähän ne eivät toimi. Nyt olisi niitä kuvia vaikka muille jakaa ja olenhan minä V-M:lle niitä lähettänytkin.
Kun koneen laitto viivästyy, teemme salongin kuntoon yhteen syssyyn. Salongin laipiot ovat valmiit, mutta niissä on vielä vähän soviteltavaa. Koneeseen pitää liittää, kaaveli, vetolevy ja kytkin, tehdä korvakkeet kytkimelle, vaihtaa johdot, öljyt, suodattimet jne.
Koekäyttää. Olen kyllä kuullut sen käyvän, mutta siitä on jo yli puoli vuotta.
Kun korvakkeet ovat paikoillaan voi konepukin tehdä loppuun. Mercruiser on sellaisella kolmiojalalla etupäästään kiinni, siis koneen puolelta yksipiste kiinnitys ja kolmion alapäästä kaksipistekiinnitys. Kun kone on ollut kytköksissä perävetolaitteeseen, ei takapäässä sitten olekaan minkäänlaista kiinnitysmahdollisuutta ja sen vuoksi merikytkimen korvakkeet toimivat myös moottorin takakorvakkeina. Siis aika villi laitos. Onkohan tähän joku keksinyt muuta ratkaisua vai kestääkö se näin, EWS varmaan tietäisi.
mistä päin maailmaa sitä kattokangasta, vahvaa puuvillaa oikein voi tilata, olisiko antaa suora osoite sinne, muistaaksenin Ruotsiin
Olin eilen puhdistamassa vanhoja sisätilan lakkauksia, jotka poistin maalinpoistoaineella. Jotenkin jopa helpompaa kuin raapalla tai hiontakoneella, tosin toisenlaista sottaa
Veistäjän ammattitaitoa ihmettelen, sillä hän ei todellakaan tee kuin pari tuntia jotain työvaiheetta, johon minulla ja taustaporukoillani mensi 2 -viikkoa.
Donna 28
Veistäjä antoi minulle palautetta, oli käynyt täällä sivuilla. Kirjoitin nimittäin että kattoluukkujen väliin mahtuisi aurinkokenno. Ei se sinne mahdu, ellei molemmat luukut ole kiinni, siis vain satamassa käyttö mahdollista ja yöllä, kun nukkuu (silloin ne todennäköisesti on kiinni), mutta yöllähän ne eivät toimi. Nyt olisi niitä kuvia vaikka muille jakaa ja olenhan minä V-M:lle niitä lähettänytkin.

Kun koneen laitto viivästyy, teemme salongin kuntoon yhteen syssyyn. Salongin laipiot ovat valmiit, mutta niissä on vielä vähän soviteltavaa. Koneeseen pitää liittää, kaaveli, vetolevy ja kytkin, tehdä korvakkeet kytkimelle, vaihtaa johdot, öljyt, suodattimet jne.
Koekäyttää. Olen kyllä kuullut sen käyvän, mutta siitä on jo yli puoli vuotta.
Kun korvakkeet ovat paikoillaan voi konepukin tehdä loppuun. Mercruiser on sellaisella kolmiojalalla etupäästään kiinni, siis koneen puolelta yksipiste kiinnitys ja kolmion alapäästä kaksipistekiinnitys. Kun kone on ollut kytköksissä perävetolaitteeseen, ei takapäässä sitten olekaan minkäänlaista kiinnitysmahdollisuutta ja sen vuoksi merikytkimen korvakkeet toimivat myös moottorin takakorvakkeina. Siis aika villi laitos. Onkohan tähän joku keksinyt muuta ratkaisua vai kestääkö se näin, EWS varmaan tietäisi.

mistä päin maailmaa sitä kattokangasta, vahvaa puuvillaa oikein voi tilata, olisiko antaa suora osoite sinne, muistaaksenin Ruotsiin

Olin eilen puhdistamassa vanhoja sisätilan lakkauksia, jotka poistin maalinpoistoaineella. Jotenkin jopa helpompaa kuin raapalla tai hiontakoneella, tosin toisenlaista sottaa

Veistäjän ammattitaitoa ihmettelen, sillä hän ei todellakaan tee kuin pari tuntia jotain työvaiheetta, johon minulla ja taustaporukoillani mensi 2 -viikkoa.
Donna 28

-
Eikö siinä kytkinkopassa ole kiinnityspisteitä?
-
Mitä jos veisit sen koneen siihen veistämön viereiseen firmaan? kerrot siellä minkälaiset ja mihin kohtaan tarvit ne korvakkeet, niin saat homman taas etenemään...
-
Joo, sillälailla ne koneet ja kaavelit,kytkimet laitetaan,että
koneessa on kaksi korvaa ja toiset kaksi on velvetissä.
Kyllä se kestää. Onhan kaaveli pultattu lujasti koneeseen
ja velvetti pultattu kaaveliin.
Ei muuta kuin palikat kasaan ja kone donnaan
Terv. EWS!
koneessa on kaksi korvaa ja toiset kaksi on velvetissä.
Kyllä se kestää. Onhan kaaveli pultattu lujasti koneeseen
ja velvetti pultattu kaaveliin.
Ei muuta kuin palikat kasaan ja kone donnaan
Terv. EWS!
- Donna 28
Elwood, teen niin, ellei Veistoveneen käyttämä moottoriasentaja, joka muuten majailee Seppälän Venetarvikkeen tiloissa, ala tekemään suorittamalleni tilaukselle asiasta mitään ennen helmikuun ensimmäisen viikon päättymistä. Sen hän sanoi aikataulukseen väsätä korvakkeet paikoilleen. Hakee osat veistoveneeltä verstaalleen sitä ennen. Muuten taidat tietää aika tarkkaan nämä maisemat, oletko sattumoisin käynyt katsomassa Donnaa.
EWS, kyllä minulle suurin piirtein on nämä jutut olleet selvät, mutten millään pysty niin pirun painavia osia veistämöllä käsittelemään, jotta saisin koneista tietävän kaverini kanssa palikat yhteen. Siksi annoin tehtävän ulkopuoliselle, veistäjän suosittelemalle. Täytyy nyt vain rauhassa odottaa. EWS, ja miksi ei muutkin, jotka haluavat nähdä, missä vaiheessa vene nyt on, voisin laittaa sinulle (teille) sähköpostilla kuvia, jossa itse asiassa jo näkyy, millainen siitä tulee, vaikkei kattoa vielä salongissa olekaan kattopalkkien päällä. Siis sähköpostiosoitteellanne selviän eteen päin, ainakin täällä tutuksi tulleille lähetän niitä. Veli-Matti voisi laittaa vaikka yhden kuvan malliksi tänne, kun osaa sen vimosen päälle, ne pienennykset ja silleen. Mutta jos nyt laitatte niitä sähköpostiosoitteita, niin laittakaa niihin täällä käyttämänne nimimerkki, mistä muusta minä tiedän, kelle niitä lähettelen. Niin kuin moneen kertaan ja hyvätkin neuvot mm. Viinamäen miäheltä saaneena, on pakko tunnustaa, etten minä ilmeisesti ikinä opi niitä kuvia laittamaan tänne tai mihinkään muuallekaan. 8\
Olin tänään jälleen kuusi tuntia kyllästämässä kattokaaria. Kun tulin kotiin, huomasin kampaa tarjotessani päähäni, että olin kyllästänyt jo osittain harvenneen päälakenekin. Salonki kun on niin pirun matala. Saa nähdä, pysyykö loput haivenet paremmin päässä kyllästämisen jälkeen
Donna 28

EWS, kyllä minulle suurin piirtein on nämä jutut olleet selvät, mutten millään pysty niin pirun painavia osia veistämöllä käsittelemään, jotta saisin koneista tietävän kaverini kanssa palikat yhteen. Siksi annoin tehtävän ulkopuoliselle, veistäjän suosittelemalle. Täytyy nyt vain rauhassa odottaa. EWS, ja miksi ei muutkin, jotka haluavat nähdä, missä vaiheessa vene nyt on, voisin laittaa sinulle (teille) sähköpostilla kuvia, jossa itse asiassa jo näkyy, millainen siitä tulee, vaikkei kattoa vielä salongissa olekaan kattopalkkien päällä. Siis sähköpostiosoitteellanne selviän eteen päin, ainakin täällä tutuksi tulleille lähetän niitä. Veli-Matti voisi laittaa vaikka yhden kuvan malliksi tänne, kun osaa sen vimosen päälle, ne pienennykset ja silleen. Mutta jos nyt laitatte niitä sähköpostiosoitteita, niin laittakaa niihin täällä käyttämänne nimimerkki, mistä muusta minä tiedän, kelle niitä lähettelen. Niin kuin moneen kertaan ja hyvätkin neuvot mm. Viinamäen miäheltä saaneena, on pakko tunnustaa, etten minä ilmeisesti ikinä opi niitä kuvia laittamaan tänne tai mihinkään muuallekaan. 8\

Olin tänään jälleen kuusi tuntia kyllästämässä kattokaaria. Kun tulin kotiin, huomasin kampaa tarjotessani päähäni, että olin kyllästänyt jo osittain harvenneen päälakenekin. Salonki kun on niin pirun matala. Saa nähdä, pysyykö loput haivenet paremmin päässä kyllästämisen jälkeen

Donna 28

-
Ei ole tapana käydä toisten veneissä ilman kutsua
Mielellään tulen tutustumaan siihen, kun satut joskus sinne menemään.

- Donna 28
Lähes joka päivä käyn siellä, enhän osaa sieltä poiskaan olla. No ei nyt aivan, mutta melkein. Laitatko ykityisviestinä puhelinnumerosi niin soitan, kun lähden Kouvolasta tulemaan. Käymiseni siellä on aika sponttaania toimintaa, ts. menen silloin kun on aikaa.
Donna 28
Donna 28

- Donna 28
Tein eilen merkittävän päätöksen Donnan helojen suhteen. En nyt sitten käytäkkään messinkiheloja vaan käytän kromattuja messinkiheloja. Helat lähtevät kromaukseen, kunhan saan ne kunnolla puhdistettua. Kromaamo sanoi, että mitä puhtaampia ne ovat, niin se säästää heidän työtään. Kromaamo on Juvanmalmilla Espoossa. Päädyin tähän pitkällisen pohdinnan jälkeen ja syykin on viimeaikaset tapahtumat huomioon ottaen aika selvä; jaksanko hinkata messinkisiä heloja vuodesta toiseen kirkkaaksi? Vastauksenhan te tiedättekin.
Donna 28
Donna 28

-
Iltaa. Lähteekö tuuletustorvi kans kromaamoon?
- Donna 28
Eiköhän, mutta mietin kyllä vielä alkuperäistäkin ajatusta, kun olen tällainen monelta suunnalta ajatusta jahkaava tai pohtiva.
Kun olen niitä jäljelle jääneitä osia, mitä veneessä oli, katsellut, niissä joissakin on ollut kromi jäämiä toisinsanoen ne ovat ajan kanssa kuluneet tai sitten niitä on vaihdettu. Tietääkö joku todellisen tilanteen, millä aikakaudella on puhtaita messinkisiä heloja veneessä käytetty.
Jos Sinä tuffarn kaipailet sitä raakkitorvea takaisin itsellesi, niin en myy ellet sinä esitä toista samankokoista tilalle, joka on putsattu messingille, sillä jos helat kromataan, on ne putsattava kromijäämistä kokonaan pohja-aineelle.
Terveisin Donna 28

Kun olen niitä jäljelle jääneitä osia, mitä veneessä oli, katsellut, niissä joissakin on ollut kromi jäämiä toisinsanoen ne ovat ajan kanssa kuluneet tai sitten niitä on vaihdettu. Tietääkö joku todellisen tilanteen, millä aikakaudella on puhtaita messinkisiä heloja veneessä käytetty.
Jos Sinä tuffarn kaipailet sitä raakkitorvea takaisin itsellesi, niin en myy ellet sinä esitä toista samankokoista tilalle, joka on putsattu messingille, sillä jos helat kromataan, on ne putsattava kromijäämistä kokonaan pohja-aineelle.
Terveisin Donna 28

-
Kaipaan sitä. Ei mitään pitäis myydä.________________/)________________