puupaattiin moottoria

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jasse

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Jasse » 10 Tammi 2013 07:37

Kävin Nortin vinkistä Mepratuotteella. Palvelu oli asiantuntevaa ja asiallista. Opin tuolla reissulla muutaman uuden asiankin, kuten sen et venemoottoreita on tehty oikea ja vasenkätisenä. Mulla on todennäköisesti veneessä kiinni oikeakätinen propelli. Huonolla säkällä menee rusettikin vaihtoon. Lombardinin 20hp konetta tarjosivat. Se olis kyllä varsin kiinnostava mutta hinta sai mut yskimään melkoisesti.

Koneen metsästys jatkukoon....

raimå

Viesti Kirjoittaja raimå » 10 Tammi 2013 13:04

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että moottorivene kuin moottorivene, oli sitten plaanaava tai uppis, kärsii aina jos tehot ovat tapissa. Mieluummin hieman enemmän niitä kaakkeja kuin liian vähän. Lisätehot myös hyväksi rantautumisissa. Omassa veneessäni oli aiemmin Fordin nelonen, vanha rousku, jossa tehot kateissa ehkä noin 50 heppaa tallella. Vääntöä toki oli, mutta nosti kierroksia todella onnettomasti > huono juttu rantamanovereissa. Nyt tuleva on 110hv ahdettu Volvo ja uskon että tuollaiseen kymppimetriseen ja noin 3500kg vehkeeseen varsin mainio valinta.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

MikkoA

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 10 Tammi 2013 16:55

Meillä on 9 x 2,5-metrisessä ja 2 tonnisessa summalaisessa 27 hepan Yanmar-diisseli. Ikinä ei ole tullut ohkanen olo sen takia, että olisi liian pieni kone, vaikka välillä ollaan oltu melko kuoppaisessakin kelissä. Noillakin tehoilla jää vielä reserviä, jolla saa vain perän uppoamaan. Moni on kyllä mennyt laitureilla jotenkin oudon näköiseksi, kun on kuullut koneen koon.

Raimån tekstistä jäin miettimään, mihin tehoja tarvitaan rantautumisessa? Kierroksia kone saa toki mielellään ottaa, jotta kiulu pysähtyy ennen rantakalliota tai laituria.

En nyt vissiin vain taida tajuta tätä asiaa. Pitää siis varoa kokeilemasta isolla koneella varustettua fiskaria, jottei joudu päivittämään omaansa... Se on ainakin mukavaa, että 60 litran tankilla ajelee 30 tuntia. Mailin pääsee siis 0,28 litralla.

Mikko

rickenbacker

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 10 Tammi 2013 23:49

9tn uppoumarunkoinen 12m matkavene ja 95 ahtamatonta hv, hyvin piisannut. Mielestäni vanha 10hv/tn sääntö moottoriveneelle on ihan käypäinen 2000-luvullakin.

raimå

Viesti Kirjoittaja raimå » 11 Tammi 2013 03:24

Niinnoonniiniin:)

Mun kokemus rajoittuu vain kahteen veneeseen. Ensimmäinen oli 7,5x 2.0 pienirunkoinen ja tosi kevyt fiskari. Siihen vaihdoin vanhan olympian tilalle 9hv Volvo MD-5:sen. Huomasin melko nopeasti että olis siinä ollut hyvä olla hieman reserviä. Yksipyttyinen varsinkin oli väännöltään ja kierrosherkkyydeltään melko heikko.

Tämä tuoreempi hankinta on neljän vuoden takaa ja on kooltaan 10,3x 3.0. Jykevyydeltään ei aivan perinteinen summalainen mutta isokokoinenhan tuo. Pohjan muoto kielii siitä että lisäteholla saa tarvittaessa pari solmua lisää vauhtia ja tyhjänä kulki täydellä hanalla vanhalla voorttilla sen 10 solmua. Pari lisäsolmua helpottaa esim. väylien risteyskohdissa ja tikkuveneitä väistellessä. EIhän nyt herranjumala moottorivenemies höllää kaasua jos laki käskee väistämään vaan silloin lisätään kaasua:)

Runkonopeuden varmasti saavuttaa todella pienelläkin teholla. Kuitenkin moni meistä ajelee hieman päälle runkonopeuden ja ei ole mukavaa jos tehoja joutuu kepittämään ulos väkisin. Mieluummin sitä on siis reservissä.

Tämä on puhtaasti oma kokemukseni ja toki saa olla eri mieltä tästä. Mutta kyllä tuollaiset kymppimetriset fiskarit yleensä on varustettu noin satahevoisella koneella (missä itse olen käynyt visiitillä) joten tuskin nyt ihan metsässä näkemykseni kanssa olen:)

Kannattaa surffata ahkerasti netin palstoilla. Pienempiä koneita yleensä saa helpommin (kelvollisen kuntoisena) kuin isompia. Itse metsästin vuoden, olin jo ajatellut Ivecon 100 heppaista uutena (sitä muuten Meprakin suositteli tähän paattiin...) kunnes sitten nettiveneeseen ilmestyi järkevän hintainen ja hyväkuntoinen (...) Volvo TAMD30.

Edit: unohtui sanoa että tarkoitin rantautumisissa sitä että teholla voi töräyttää ees/taas vähän hanakammin niin kääntyy, pysähtyy ja poistuukin kuin hauki rannasta:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jampe9

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 12 Tammi 2013 09:39

Mulla on 3 tn painoisessa, 9 metrisessä ja 3,2 leveässä fiskarissa 23 hv Sole diesel ja olen silloin tällöin joutunut ajelemaan >10 m/s tuulessa suojattomilla paikoilla ja kyllä tuo 23 hv teho on hyvin piisannut ainakin minulle siellä. Paljon tuon pahempaan keliin ei enää täysjärkinen edes lähdekään. Pikemminkin on niin, ettei hyvin korkeassa/jyrkässä aallokossa ole edes mieltä painaa aaltoja vastaan niin nopeasti kuin pääsee. Minusta ainakin vasta-aallokkoon ajettaessa pitää hiljentää vähän vauhtia kun vene hyppii ja paiskii muutenkin kuin jossain Linnanmäen vuoristoradassa. Korkeassa myötäaallokossa tosin on kiusallista jos nopeutta ei irtoa tarpeeksi kun joka aalto pyrkii kääntämään venettä sivuttain, mennen veneen ohi. Tähänkään ei fiskarissa auta isompi kone koska nykyinenkin lykkää jo runkonopeutta eli suurinta mahdollista.

Kuten moni jo sanoi, myös potkuri ym. mitoitukset ovat tärkeitä. Minulla on toisessa (8m) veneessäni 130 hv riisseli (puoliplaanari) ja järkälemäinen potkuri ja sen kun jytkäisee vaihteen päälle niin johan lähtee...-fiskari on tosin(tähän verrattuna) aika hengetön pihisijä ja melkein sanoisin että sillä voisi vetää vaikka merenpohjaan uponnutta traktoria :-) Olen kyllä ajanutkin sillä saareen aika mielettömän kokoisia hirsikuormia kohtuullisessa vasta-aallokossa eikä ollut härän päivääkään...

raimå

Viesti Kirjoittaja raimå » 14 Tammi 2013 02:07

Jatkan vielä tätä hieman, vaikka mielipiteet kävivätkin selväksi:)

Myötäaaltojen surffeissa ei runkonopeus päde vaan vene kuin vene sopivasti tuupattuna menee kyllä reippaasti päälle runkonopeuden. Ja leikkaamista vähentää hyvinkin kun antaa koneesta hieman potkua kun alkaa ottamaan perseestä kiinni.

Vastaa Viestiin