Köliremontti (pulttien irroitus)
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 10 Syys 2003 13:29
Köliremontti (pulttien irroitus)
Eli projektin alla olevaan Hai-veneeseen pitää uusia kiinnitykset miltei kautta linjan. Mukaanlukien kölipultit.
Kölin irroitus (veneestä) pitäisi onnistua venettä nostamalla ja loivien kiilojen avulla. Pitäen kölin tietysti kunnolla tuettuna ;)
Mutta: on odotettavissa että kölipultit ovat vastaavassa kunnossa kuin deadwoodista irroittamani (alunp. 8mm pultista jäljellä n. 3 mm) kiinnitykset. Nyt kyselisinkin kokemuksia arvon herroilta mikä on paras keino irroittaa rautakölin reikään jämähtänyt galvanoitu pultti kölin sisältä.
Äkkiseltään mileen tulevia vaihtoehtoja olisi:
1. Poraaminen kölipultin reikää pitkin (hankalaa, ei oikein onnistu käsiporalla ja yli 25 cm pitkiä metalliporia on miltei mahdoton löytää, lastujen pakkaaminen kiusaa jne..)
2. Perinteinen brute-force-ratkaisu, eli leka ja sopiva tuurna jonka kanssa nuijitaan pultit ulos muistaen tietenkin aloittaa koko touhu valelemalla reikiä CRCllä, ja kaikilla ruosteenpoistomömmöillä joita käteen sattuu osumaan (entäs sitten jos se n. 5 mm paksu pultin jämä taittuukin kölin sisällä iloisesti siksakille)
3. hitsaamalla pultin päähän vahva lenkki josta sitten kiskotaan pulttia irti tunkilla, traktorilla, vaarin henkseleillä jne.. (tämä tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta jos ajattelisi että rauta kestää vetojännitystä enemmän kuin puristusta/taivutusta, näin taitaa ollakin..)
Muita vaihtoehtoja?
Tämmösiä mietiskelen ja kyselen.
t:Tero
Kölin irroitus (veneestä) pitäisi onnistua venettä nostamalla ja loivien kiilojen avulla. Pitäen kölin tietysti kunnolla tuettuna ;)
Mutta: on odotettavissa että kölipultit ovat vastaavassa kunnossa kuin deadwoodista irroittamani (alunp. 8mm pultista jäljellä n. 3 mm) kiinnitykset. Nyt kyselisinkin kokemuksia arvon herroilta mikä on paras keino irroittaa rautakölin reikään jämähtänyt galvanoitu pultti kölin sisältä.
Äkkiseltään mileen tulevia vaihtoehtoja olisi:
1. Poraaminen kölipultin reikää pitkin (hankalaa, ei oikein onnistu käsiporalla ja yli 25 cm pitkiä metalliporia on miltei mahdoton löytää, lastujen pakkaaminen kiusaa jne..)
2. Perinteinen brute-force-ratkaisu, eli leka ja sopiva tuurna jonka kanssa nuijitaan pultit ulos muistaen tietenkin aloittaa koko touhu valelemalla reikiä CRCllä, ja kaikilla ruosteenpoistomömmöillä joita käteen sattuu osumaan (entäs sitten jos se n. 5 mm paksu pultin jämä taittuukin kölin sisällä iloisesti siksakille)
3. hitsaamalla pultin päähän vahva lenkki josta sitten kiskotaan pulttia irti tunkilla, traktorilla, vaarin henkseleillä jne.. (tämä tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta jos ajattelisi että rauta kestää vetojännitystä enemmän kuin puristusta/taivutusta, näin taitaa ollakin..)
Muita vaihtoehtoja?
Tämmösiä mietiskelen ja kyselen.
t:Tero
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Morjens.
Sanoisin että laske ennemmin köliä kuin nosta venettä. Tasainen nosto kautta veneen on nimittäin räävittömän hankalaa ja jos taputtelet kiiloja vuoronperään eri puolille, niin saat aikamoisia pistekuormia aikaan.
Puuvene-lehdessä 3/02 alkoi yhden köliremontin läpikäynti ja ensimmäisessä numerossa oli vähän teemanumeron tynkää kölipulteista yleensä ja niiden irroituksesta. Kun kirjoittelin tekstin kertaalleen sinne niin en laiskana miehenä jaksaisi runoilla samaa uudelleen tänne toistamiseen :) Soita siis toimitukseen tai lähetä sähköpostia ja tilaa joko koko lehti (myös myöhemmissä lehdissä on ollut saman artikkelisarjan osia) tai pelkkä artikkeli kopiona.
Pultin irroitus rautakölistä on paljon helpompaa kuin koko pakkauksen irroittaminen veneestä. Mittaa ensin pulttien pituudet, että tiedät ostaa uudet samanlaiset. Sen jälkeen voit katkaista pultin sopivasta paikkaa kölin läheltä niin että jäljelle jää hakattavan kokoinen tumppi. Tumppia lyömällä edestakaisin reiässään sen pinnalla oleva ruostekuori murtuu ja pultti lähtee yleensä liikkeelle. Lyömällä, pitkävartisilla putkipihdeillä kiertämällä ja/tai kölitaskun kohdalta kiilalla kiilaamalla pultti lähtee liikkeelle. Kun ruostekuori, krusti, saadaan murusiksi ja pultti liikkeelle, niin se yleensä lähtee nitkuttelemalla eteenpäin.
Pultin poisto poraamalla ei ole järkevää, mutta kun se on reiästään saatu pois, niin reikähän pitää protsata auki poraamalla uutta pulttia varten. Rautakölissä oleva reikäkin on usein sen verran syöpynyt että on perusteltua miettiä paksumpien kölipulttien käyttöä. En tosin muista että onko Hain luokkasäännöissä sanottu jotain kölipulttien paksuudesta.
Pekka
Sanoisin että laske ennemmin köliä kuin nosta venettä. Tasainen nosto kautta veneen on nimittäin räävittömän hankalaa ja jos taputtelet kiiloja vuoronperään eri puolille, niin saat aikamoisia pistekuormia aikaan.
Puuvene-lehdessä 3/02 alkoi yhden köliremontin läpikäynti ja ensimmäisessä numerossa oli vähän teemanumeron tynkää kölipulteista yleensä ja niiden irroituksesta. Kun kirjoittelin tekstin kertaalleen sinne niin en laiskana miehenä jaksaisi runoilla samaa uudelleen tänne toistamiseen :) Soita siis toimitukseen tai lähetä sähköpostia ja tilaa joko koko lehti (myös myöhemmissä lehdissä on ollut saman artikkelisarjan osia) tai pelkkä artikkeli kopiona.
Pultin irroitus rautakölistä on paljon helpompaa kuin koko pakkauksen irroittaminen veneestä. Mittaa ensin pulttien pituudet, että tiedät ostaa uudet samanlaiset. Sen jälkeen voit katkaista pultin sopivasta paikkaa kölin läheltä niin että jäljelle jää hakattavan kokoinen tumppi. Tumppia lyömällä edestakaisin reiässään sen pinnalla oleva ruostekuori murtuu ja pultti lähtee yleensä liikkeelle. Lyömällä, pitkävartisilla putkipihdeillä kiertämällä ja/tai kölitaskun kohdalta kiilalla kiilaamalla pultti lähtee liikkeelle. Kun ruostekuori, krusti, saadaan murusiksi ja pultti liikkeelle, niin se yleensä lähtee nitkuttelemalla eteenpäin.
Pultin poisto poraamalla ei ole järkevää, mutta kun se on reiästään saatu pois, niin reikähän pitää protsata auki poraamalla uutta pulttia varten. Rautakölissä oleva reikäkin on usein sen verran syöpynyt että on perusteltua miettiä paksumpien kölipulttien käyttöä. En tosin muista että onko Hain luokkasäännöissä sanottu jotain kölipulttien paksuudesta.
Pekka
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 10 Syys 2003 13:29
Kiitos vastauksesta, jokunen jatkoajatus. Kiiloja ajattelin käyttää lähinnä kölin irroitukseen kölipuusta. Korjatkaa jos olen väärässä mutta uskoisin, että tuo rautakokkare on kölipuuhun pedattu jollain tarkoitukseen sopivalla massalla/tiivistysaineella ja saattaa istua paikassaan aika lujastikin. Mitäköhän tuo muuten saattaisi olla kun vene on veistetty 1943?
Sitten kun (rauta)kölin ja veneen välille on saatu rautasahan mentävä rako niin saha käteen ja pultit poikki ja pienemmissä osissa ulos rei'istään.
Tuo Puuvene 3/02 ja jatkot siihen (eikös tuo ollut Sinbad, vai mikäsenniminytolikaan joka oli köliremontissa) on luettu hiirenkorville - kirjastontäti kiittää kun saa lehdet takaisin ;) mutta muutamia juttuja jäi silti askarruttamaan.
Yksi niistä on tuon pultin taipuminen reiässään siksakille, jolloin se jumittuu sinne eikä tule enää millään ulos. Puussa tämä ei ole niin paha ongelma mutta en haluaisi ottaa riskiä että rautakölin johonkin kiinnitysreikään jämähtää "pysyvästi" mikään kiinni.
Veneen nostamisesta puhuin, koska siihen on yritetty projektin alusta asti varautua, tarkoitus olisi samalla yrittää oikoa venettä (on hiukan kissanselällä). Nosto-operaatioon on työnalla kehikko, jossa on ulkopuolella muotokaaret joka toisen pääkaaren kohdalla (väliä siis 120 cm) ja apukaaret ovat tukevasti kiinni toisissaan veneen pituussuunnassa.
Eihän se tuolla systeemillä oikene kuin väliaikaisesti, mutta kun kaikki kiinnitykset pitää uusia (myös laidoituksen) ja aika iso osa kaarista, niin toivon että ketka tuosta oikenisi. Taas saa korjata jos ajattelen hulluja.
Tämmösiä tällä kertaa, kiitosterveisin Tero.
P.S. Huh, tulipa romaani mutta eikös tämä ole _keskustelu_palsta.
EDIT: kirotusvireitä
Sitten kun (rauta)kölin ja veneen välille on saatu rautasahan mentävä rako niin saha käteen ja pultit poikki ja pienemmissä osissa ulos rei'istään.
Tuo Puuvene 3/02 ja jatkot siihen (eikös tuo ollut Sinbad, vai mikäsenniminytolikaan joka oli köliremontissa) on luettu hiirenkorville - kirjastontäti kiittää kun saa lehdet takaisin ;) mutta muutamia juttuja jäi silti askarruttamaan.
Yksi niistä on tuon pultin taipuminen reiässään siksakille, jolloin se jumittuu sinne eikä tule enää millään ulos. Puussa tämä ei ole niin paha ongelma mutta en haluaisi ottaa riskiä että rautakölin johonkin kiinnitysreikään jämähtää "pysyvästi" mikään kiinni.
Veneen nostamisesta puhuin, koska siihen on yritetty projektin alusta asti varautua, tarkoitus olisi samalla yrittää oikoa venettä (on hiukan kissanselällä). Nosto-operaatioon on työnalla kehikko, jossa on ulkopuolella muotokaaret joka toisen pääkaaren kohdalla (väliä siis 120 cm) ja apukaaret ovat tukevasti kiinni toisissaan veneen pituussuunnassa.
Eihän se tuolla systeemillä oikene kuin väliaikaisesti, mutta kun kaikki kiinnitykset pitää uusia (myös laidoituksen) ja aika iso osa kaarista, niin toivon että ketka tuosta oikenisi. Taas saa korjata jos ajattelen hulluja.
Tämmösiä tällä kertaa, kiitosterveisin Tero.
P.S. Huh, tulipa romaani mutta eikös tämä ole _keskustelu_palsta.
EDIT: kirotusvireitä
Viimeksi muokannut termakin, 12 Syys 2003 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 25 Huhti 2003 20:21
- Paikkakunta: Turku
Saattaa olla, että pultti on tiivistetty hampulla ja lyijymönjällä. Itselläni oli tällainen tapaus. Katkennut pultti ei hievahtanut mihinkään vaikka kuinka koitti. Kyseessä oli kölin etuosassa oleva kölin läpimenevä pultti. Ei auttanut, vaikka kaivoin hamppua pois ulkoa ja sisältä. Lopulta oli porattava uusi reikä.
Ps. Oletko muuten varmistanut, etteivät pultit ole kiinni valettuja?
Ps. Oletko muuten varmistanut, etteivät pultit ole kiinni valettuja?
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Itse olen ollut mukana vaihtamassa kölipultteja vanhaan 22-neliöiseen saaristoristeilijään. Koska alkuperäiset pultit oli valettu lyijyköliin, porasimme uudet reiät köliin mahdollisimman lähelle alkuperäisiä, jenkasimme ne ja ruuvasimme uudet puoltit paikalleen siten, että köli siirtyi n. 5cm taaksepäin. Lopuksi porasimme jokaisen pultin kohdalta kölin kylkeen reijän, joka meni lisäksi 1/3 sisään jokaiseen kölipulttiin. Näihin reikiin ruuvasimme "lukitustapit" kölipulteille. Vaikka köliä jouduttiin se 5 cm siirtämään, ei tuntunut vaikuttavan purjehdusominaisuuksiin. Loppujen lopuksi ei ollut kovin iso homma, vaikka itseäni hirvittikin alkuksi.
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Itse olen ollut mukana vaihtamassa kölipultteja vanhaan 22-neliöiseen saaristoristeilijään. Koska alkuperäiset pultit oli valettu lyijyköliin, porasimme uudet reiät köliin mahdollisimman lähelle alkuperäisiä, jenkasimme ne ja ruuvasimme uudet puoltit paikalleen siten, että köli siirtyi n. 5cm taaksepäin. Lopuksi porasimme jokaisen pultin kohdalta kölin kylkeen reijän, joka meni lisäksi 1/3 sisään jokaiseen kölipulttiin. Näihin reikiin ruuvasimme "lukitustapit" kölipulteille. Vaikka köliä jouduttiin se 5 cm siirtämään, ei tuntunut vaikuttavan purjehdusominaisuuksiin. Loppujen lopuksi ei ollut kovin iso homma, vaikka itseäni hirvittikin alkuksi.