Polttoainesuodattimen vaihtoväli?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
tuikko

Polttoainesuodattimen vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja tuikko » 07 Marras 2012 14:50

Moe

Lueskelin tuota KS1030:n käynnistys keskustelua ja jäin hiukan ihmettelemään polttoainesuodattimen vaihtoväliä, 6 vuotta?
Itse olen vaihtanut suodattimen CAV296:n joka vuosi, olen kyllä välillä miettinyt onko vahtoväli liian tiheä kun suodatin on todella puhtaan näköinen.

Kuinka tiheään/harvakseen palstan veneilijät vaihtelee PA-suodatinta?

ms.venla

Re: Polttoainesuodattimen vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 07 Marras 2012 15:29

Minäkin oon vaihtanu joka kevät suodattimen, uusi patruuna maksaa alle 7euroo mun koneeseen. Suodatin ollut aina ok, mutta veden erotin täynnä kuraa ja vettä, olen sen tyhjentänyt kesälläkin kerran. Saapahan kunnolla ainetta puhtaalla suodattimella. Joskus olen lisännyt ruiskun voitelun takia 2-tahti öljyä korkillisen 60:n litraan dieseliä.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Marras 2012 17:41

Moro

Mä olen kanssa vaihtanut joka syksy molemmat suodattimet ja nykyään ne on kyllä tosi puhtaita,
Ennen kun käytettiin löpöä, niin saaristosta tankatessa saattoi saada aika kuraista löpöä ja silloin joskus syksyllä suodatinta vaihtaessa mietin että olipas ihme ettei ole mennyt tukkoon.

Ilmeisesti tankit on nyt pesty vanhoista kuravesistä kun on pesty löpön väriaineetkin.

Joskus oli suodatin täynnä sellasta läpinäkyvää hiutaletta, joka muistutti ihan lakanskrabaus murua.

Mutta tosiaan pieni vaiva ja hinta vaihtaa 6 euron suodatin kun sillä välttyy suuremmilta murheilta.

Mulla on myös tankin alakulmassa tyhjennys hana, josta päästän tankinpohjasakat syksyisin ja keväisin pois ja ei sieltäkään paljoa moskaa nykyään tule. Vedenerottimessa oli tänä syksynä n. 2,5 dl kirkasta vettä, en tainnut kesän aikana muistaa tyhjentääkkään kun oli niin vähän ajotunteja (konetunnit 46 ).

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Marras 2012 20:58

Aikaisemmin vaihdoin suodatimet sillä sydeemillä että karkeasuodatin, siis se vedenerottimen suodatin, joka kevät ja hienosuodatin joka toinen tai kolmas syksy. Ja kunmulla on nyt eka tiisseli vene niin enhän minä ole ehtinyt vaihtaa hienosuodatinta kuin kahdesti - ja olen todennut että se on hyvä vaihtaa joka kevät. Kustannus ei tosiaankaan ole mitään verrattuna nihin harmeihin mitä tukkeutuminen voi aiheuttaa.
Vaan ompas Nordlingilla melkoista vedenmuodostusta tankissa... omasta veden erottimesta irtoaa "saalista" semmoisen ruokalusikallisen verran kaudessa. Tosin minä en koskaan tankkaa rantojen mittareista vaan hirveää vaivaa nähden ihan huoltsikka dieseliä kanistereista. Hinta on huomattavasti halvempi jolla on jo merkitystä oikeasti liikkuvassa moottoriveneessä ja polttoaine puhtaampaa jakeluaseman nopeamman kierron takia.

Aikaisempiin bensa/petrooliveneisiin vaihdoin molemmat suodatimet joka kevät koska kustannus oli ainoastaan euron/kipale.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 07 Marras 2012 21:05

Eiköhän tuo muutman euron maksama suodatin kannattaisi vaihtaa aina kauden alussa.
Yleisin vikasyy aina alkukesällä pulaanjoutuneilla on polttoaineongelma ts. suodatin tukkeuma/ sakkaa tankeissa.

stresspill

Viesti Kirjoittaja stresspill » 07 Marras 2012 23:16

Nykysessä koneessa koko polttoainetankki (~150l) käy koneessa kääntymässä suunnilleen 3-4h ajosuoritteen aikana, joten vettä kertyy kauden aikana vedenerottimeen vähintään pari kupillista,eli kyllä tuo suotimen vaihto on joka keväinen homma. Itse asiassa nyt menee koko suodin vaihtoon, kun luulen että sen virtausmäärä on liian pieni tuolle koneelle, ja sen takia jää huippukierroksista uupumaan. Suodin/vedenerotin on siis mallia CAV296, jonka speksit kertoo virtausmääräksi 45l/h. Täysillä kierroksilla koneen virtaumäärä on 70l/h, kone siis VP AQAD41.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Marras 2012 23:29

Moro

Juu, itsekin ihmettelin tuota veden määrää. Vielä kun ottaa sen huomioon että vene on lämpimässä talven eli kondenssistakaan ei pitäisi talvella tulla yhtään lisädesilitroja ja että keväällä ja syksyllä olen pohjahanasta päästänyt vedet pois. Täytyy olla että joko Ukin meriTB:llä tai Vuosnaisten meriasemalla on ollut vettä tankissa, sillä nuo ovat ainoat asemat, joista olen kesällä tankannut.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Marras 2012 06:53

stresspill kirjoitti:Nykysessä koneessa koko polttoainetankki (~150l) käy koneessa kääntymässä suunnilleen 3-4h ajosuoritteen aikana, joten vettä kertyy kauden aikana vedenerottimeen vähintään pari kupillista,eli kyllä tuo suotimen vaihto on joka keväinen homma. Itse asiassa nyt menee koko suodin vaihtoon, kun luulen että sen virtausmäärä on liian pieni tuolle koneelle, ja sen takia jää huippukierroksista uupumaan. Suodin/vedenerotin on siis mallia CAV296, jonka speksit kertoo virtausmääräksi 45l/h. Täysillä kierroksilla koneen virtaumäärä on 70l/h, kone siis VP AQAD41.
Tiedän, että jotkin veneet eivät ole nousseet plaaniin 296 suotimin heinäkuussa kun ilma, samoin polttoaine ovat olleet lämpöisiä.
Ammoin 80-l vene jossa aqad 40:t oli tosi laiska heinäkuussa(tosin aina koska tehoja liian vähän), veden ollessa lähellä 20 astetta, silloin oli mielessä tämä polttoaineen tiheys, mutta en onneton ymmärtänyt perimmäistä syytä, koska koneasennus oli "merkkiliikkeen" tekemä.
Jälkeenpäin joku, olisikohan ollut Lauttasaaren Pencentramies? kertoi tämän suodin probleeman.

Omaan en nyt syksyllä vaihtanut pa-suodinta, koska kulutus oli alle 100 l kesän aikana. :P
Voihan asian vielä korjata kevvväällä.
Matti

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 08 Marras 2012 14:14

Aiika paljon teillä vettä liikkuu mukana. Minä olen saanut 16 vuoden aikana muutaman tipan vedenerottimeen.
Tuona aikana ykkösfiltterit on vaihdettu vissiin neljästi, ja vain kerran tarpeesta. Sekin tuli heti tankkauksen jälkeen.
Kakkosfiltterit vain kahdesti.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

stresspill

Viesti Kirjoittaja stresspill » 08 Marras 2012 15:49

matti kirjoitti: Tiedän, että jotkin veneet eivät ole nousseet plaaniin 296 suotimin heinäkuussa kun ilma, samoin polttoaine ovat olleet lämpöisiä.
Ammoin 80-l vene jossa aqad 40:t oli tosi laiska heinäkuussa(tosin aina koska tehoja liian vähän), veden ollessa lähellä 20 astetta, silloin oli mielessä tämä polttoaineen tiheys, mutta en onneton ymmärtänyt perimmäistä syytä, koska koneasennus oli "merkkiliikkeen" tekemä.
Jälkeenpäin joku, olisikohan ollut Lauttasaaren Pencentramies? kertoi tämän suodin probleeman.

Omaan en nyt syksyllä vaihtanut pa-suodinta, koska kulutus oli alle 100 l kesän aikana. :P
Voihan asian vielä korjata kevvväällä.
Matti
No hyvä kuulla että arvailussani saattaa olla jotain perää siis. Itse asiassa kulku parani mitä kylmemmiksi kelit kävivät, mutta se selittyy jo ahtoilman viilentymisestäkin. Joka tapauksessa nyt tuo CAV296 on nähnyt tiensä pään mun veneessä, olen noihin ilmavaihoihinkin törmännyt tuolla suotimella ja nyt sen tilalle tulee Racorin suotimilla pelaava turbiinivedenerotin.

Pellis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 08 Marras 2012 21:46

Siirsin huohotinhelat ruffin kylkeen, kun ne olivat ennen keulaheitossa. Sen jälkeen ei ole juuri vettä suodattimissa näkynyt ja suotimiakaan ei ole ollut tarvetta vaihtaa ihan joka vuosi. Tankin putsailin moskasta pari kesää sitten ja perusteellisen asetonipesun jälkeen maalasin epoksipraimerilla sisäpuolelta useaan kertaan. Tein samalla tankkiin myös manusluukut joka osastoon. Vaihdan suotimet nykyisin vähintään joka toinen vuosi. Esisuotimena Racor 2010 30 mikronia ja pääsuotimena 7 mikronin Cav 7111-296. Myös polttoainekorkki on uusittu ja sen tiivisteessä vesivaseliinia keväisin. Merivettä, jos tankkiin menee niin möhjöjen hyökkäys on takuu varmaa.
Ennen tätä tankkiremppaa oli melkoinen suo tankin pohjalla. Kuva on otettu remppatalvella, kun diiseli on jässähtänyt kynttilän muotoon. :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oksa on puun kukkanen.

rickenbacker

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 09 Marras 2012 00:47

Vaihdan karkea- ja hienosuodattimet aina keväällä, silloin puhdistan myös siirtopumpun lasikupissa olevan metallisihdin. Nuo karkeasuodattimet vaihdan vielä ennen kuin syys-myräkät alkavat, silloinhan tankista todennäköisimmin lähtee moska liikkeelle ja tukkii kesän ajetut suodattimet. Ajotankin ja varatankin linjoissa on omat karkeasuodattimensa ja ajossa pystyy venttiilein vaihtamaan tankilta toiselle esim. suodattimen tukkeutuessa. Tämä mahdollistaa myös suodatinpatruunan vaihdon kesken ajon. Myös paluulinjalla on omat venttilinsä, joten tavaraa pystyy venttiilien asentoa vaihtamalla siirtämään tankista toiseen. Noiden karkeasuodattimien jälkeen on siis siirtopumpun sihtisuodatin ja siirtopumpun ja ruiskutuspumpun välissä tuo hienosuodatin. Ennen, kun ajettiin löpöllä, ensimmäiset suodattimet saattoivat tukkeutua kerran kesässä, tuolloin oli tankkeina "mustasta" tehdyt tankit. Suodatinten tukkeutuminen väheni kun uudet tankit tehtiin alumiinista. Nyt dieselillä on suodatinten likaantuminen vähentynyt entisestään lähes olemattomiin. Tuon vanhan toimintamallin olen silti pitänyt käytössä, halpa hinta verrattuna siihen että kone sammuu ja vene ajautuu myrskyssä karikolle. Ajoa normikesänä n. 170-200h -> 8,2ltr/h -> 1400-1650ltr/kesä

Vastaa Viestiin