Viesti
Kirjoittaja joninen » 21 Loka 2012 13:36
Minä otin riskin ja puhallutin Pellinkiläiseni vesirajan alapuolisen osan, ja pääsinkin sitten heti näkemään mitä tuli kesällä hankittua. Yllätyin iloisesti, koska pohja on ikäisekseen loistokunnossa, niin kuin myyjä vakuuttelikin.
Siitä puhalluksesta sen verran, että kai kaikki riippuu siitä, miten asiansa osaava puhaltaja on kyseessä. Kaveri, joka veneeni puhalsi, kertoi, että puulle sopivia puhallusaineita ovat juuri sooda, tärkkelys ja lasimurska, ei missään nimessä hiekka ja lasikuula. Omassa tapauksessa jouduttiin käyttämään lasimurskaa, koska sooda ei tehonnut. Lasimurskan kanssakin saa olla varovainen ja säätää laitteet oikein, ettei puhallus syö itse puuta. Puhaltajamestari ei yrittänytkään puhaltaa ihan paljaalle puulle, vaan jätti hyvin ohuen harson vanhaa maalia jäljelle, jonka sitten hierasin epäkeskolla pois. Jos sooda tehoaa, voi sillä kuulemma puhaltaa ihan paljaaksikin, mutta itse jättäisin kyllä sen hiotavaran. Homma kävi todella nopeasti, noin pari tuntia ja hinta oli niin vähän, etten viitsi edes mainita. Mielestäni homma kannatti teettää ja nyt pääsen lotraamaan kyllästettä pohjaan pitkin talvea.