Bernard -ilmajäähdytteinen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 23 Heinä 2012 22:21

Noh. Ensin siinä oli alkuperäisen kaltainen ontto peltipurkki joka piti ihan käsittämätöntä metakkaa. Sitten laitoin hätäpäissäni vanhan moottripyörän pakarin, äänet hiljeni mutta kuumeneepahan tuokin...Tossa kuva ennen ja jälkeen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Heinä 2012 22:47

Joo, ei siinä tuota lahkeen polttavaa tötsää ole, joskaan ei noinkaan hienoa pakoputkea kuin Meriläisellä, enempi kyläsepän tekemän näköinen. Sanoisinko puolesta välistä tai neljänneksestä voisi puhua, mutta laatutyötä ehkä ??? Äänenvaimennin on laitettu puoleen väliin putkea, sellainen reippaan taskumatin kokoinen.
Otan huomenna muutaman kuvan, kunhan käyn koeajamassa ja ost...... sen.
Ajelen sillä sitten varmaankin Meripäiville Kotkaan, jos ja kun ... :P :-)
ja jos ja kun toivottavasti ei sada vettä !!! eikä tuule liikaa Haminan suunnalta Kotkaan
tullessa tai päinvastoin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 24 Heinä 2012 07:15

Mikäs päivä meinasit tulla Kotkaan. Itsekin ajattelin mennä omallani ehkä meripäiville :))
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 24 Heinä 2012 09:33

Nyt olis edullinen kone.

Sitten vielä käsikirja
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Heinä 2012 00:12

Ostin sen kuidutetun Pilhjertan kuuden hevosvoiman Bernard -koneella tänään puolelta päivin ja sain vielä airotkin kauppaan reilusti alle myyjän pyytämään hintaan. Joku peevelin Pohjois-Karjalalainen oli tarjonnut myös veneestä jotain, mutta kun löin käteen ota tai jätä tarjouksen ja rahat näkyville, kelpasi tuohi heti, kun kahdenkympin kinasta päästiin yksimielisyyteen; veivät veneestä n. 3 kg naara-ankkurin pois. Varusteiksi jäi puoshaka/keksi, pilssipumppu, tulppa-avain, viila ja joitakin avaimia, konekoppa, muutama köydenpätkä ja em. airot. Veneen kaaret oli kyllä melkein kaikki poikki, siis ilman kuidutusta se ei pysyisi kasassa, mutta en ole suruinen, koska käytettyä kanoottiakaan ei saa samaan hintaan. Sekin oli yksi vaihtoehto vielä eilen, mutta ei enää tänään. Kestää mitä kestää - kone luultavasti pidempään ja totta tosiaan, se lähtee ensimmäisellä nykäisyllä käyntiin ja työntää takana olevalle ruoripenkille tosi lämmintä ilmaa jatkuvasti - ei siinä ainakaan palellu :-)
Meripäiville ajattelin sillä ajella ja yöksi parkkeerata Vivanin kylkeen, mikäli tuulet nyt edes vähän suosisivat, sillä pituudeltaan 5,15 ja leveydeltään 1,7 metrin veneellä ei nyt kovin kovaan tuuleen viitsisi useammaksi tunniksi Haminasta Kotkaan lähteä itseään viihdyttämään.
Donna 28 :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 25 Heinä 2012 22:22

No sehän on samanlainen kun minulla paitsi että minulla ei oo kuitua.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Heinä 2012 11:49

Niinpä on, ei tarvitse laittaa kuviakaan, kun sinä laitoit ne tosi komiasta Pilhjertasta, ,mulla on vain se valkoinen kuitu päällä ja joku venäjän vihreä maalauksena sisäpuolella ja nuo miltei kaikki kaaret poikki jostain kohtaa.
Ei sitä kyllä pysty ajamaan konekoppa päällä ainakaan näin lämpimillä keleillä, kun ilman sitäkin puskee hitosti kuumaa suoraan kuljettajan paitaan ja jaloille, niin että haarat melkein kuohaa. Ehkäpä syksyllä sitten konekoppa päällä takareuna auki ajellen, lämminilma suuntautuu yläruumiiseen ja tuo miellyttävää lämpöä koleuteen. Parasta veneessä on se, että Busterille tarkoitetulla trailerilla sitä voi viedä paikasta toiseen. Muutenhan se on hidas liikkuja, noin meikäläisen mittapuunkin mukaan. :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Syys 2012 22:02

Veneelläni on ollut työllistävä vaikutus itselleni. Sen jälkeen kun kesällä kävin sillä ajamassa noin 5 - 6 mailia, en ole tehnyt muuta kuin käynyt keskimäärin kerran viikossa tyhjentämässä sen vedestä sellaisella käsipumpulla Esterin suosiollisella avustuksella. Esteri ei ole estänyt ajelua, vaan meteorologit, jotka ovat ennustaneet Itäisen Suomenlahden merialueelle joka viikonloppu niin kovaa tuulta, ettei allekirjoittanut ole uskaltautunut lähtemään katsomaan 50 kilometrin päähän, onko ennusteet totta vai ei.
Pääasiassa ne ovat olleet totta. Siis summa summarum, veneestä huolimata veneilyt jäivät vähiin kuluneena kesänä. Nyt suunnittelen Piljertan nostoa ylös ja sen talvisäilytystä. Niin vielä, eihän tällä asialla ole mitään tekemistä puuveneiden tekniikan kanssa, mutta kun kirjoitin, niin kirjoitin :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 21 Syys 2012 11:03

Sama täällä. Laitoin oman Pilhjertan keväällä hyvään kuntoon. Kokokesässä kävin ehkä max.10 kertaa. Mutta koska tämä on tekniikkapalsta niin asiaan. Ekaa kertaa pari viikkoo sitte kävi niin ettei bernard lähteny käyntiin, ei millään. Oli satanu kovasti ja mulla ei tänäkesänä ollu mitaan peittoa koneella. Muutaman päivän päästä sitten lähti. Oli kait mangneetossa kosteutta tai kaasarissa vesihelmi tai jotain. Pääasia että nyt toimii. Nostin tosin puuveneen jo ylös. Ihmejuttu oli kyllä käyny perälaakerissa. Sorvasin uuden perälaakerin pronssista keväällä. Nyt Kone on käynyt ehkä vain n.15-20 tuntia ja perälaakeri on ihan väljä. MITÄ HELVETTIÄ ???
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 22 Syys 2012 20:48

meriläinen kirjoitti: Ihmejuttu oli kyllä käyny perälaakerissa. Sorvasin uuden perälaakerin pronssista keväällä. Nyt Kone on käynyt ehkä vain n.15-20 tuntia ja perälaakeri on ihan väljä. MITÄ h******iÄ ???
Hankala sanoa näkemättä... väärä välys, viallinen akselin pinta, kiero akseli, puuttellinen voitelu, väärä materiaali, potkuri vika... tuossa nyt jotain alkuun

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 22 Syys 2012 20:59

Vaseliinin puutetta.....Ja nimenomaan oikeanlaatuisen
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 23 Syys 2012 14:22

Todennäköisesti joo toi vaseliini. Laitoin jotain mobilin yleisrasvaa jossa kyllä lki merivedenkestävä, mutta ei pä ehkä ollut. Mitä vesivasellinia olette käyttäny?
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

mika 1111
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Loka 2008 23:14
Paikkakunta: karuna

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja mika 1111 » 11 Loka 2012 08:05

Noitten pernarttien kanssa kannattaa huomioida potkurin oikea koko. Ainakin tässä meidän kylillä useammassakin paatissa on ollut liian kovanousuinen potkuri. Siitä johtuen moottorin kierrokset jäävät liian alhaisiksi, jolloin imunokan voitelu jää puutteelliseksi joka tärvelee nokan.

Tai tällaisen kansanviisauden olen menneiltä sukupolvilta kuullut. Itsellä on tullut yksi tuollainen kone vastaan, imuventtiili avautui vain ~1mm, pako huomattavasti enemmän.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Loka 2012 21:46

Mistähän tuonkin imuventtiilin avautumisen ajossa huomaa, jos kone käyttäytyy normaalisti, niin tokkopa tuollaista harmia onkaan. En tosin ole avannut mitään paikkoja, kun ei siihen ole ollut minkäänlaista syytä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin