Mikä vuosimalli?
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56
Mikä vuosimalli?
Terve. Minulle tuli uudessa vanhassa veneessä tällainen w1 moottori. Ongelmana on että puuttuu kilpi, josta saisi valmistusnumeron. Onko jonnekkin moottoriin stanssattu numerot?
Onko kellään kokemuksia käynnistyskammen sokan valmistamisesta? Miten kannattaa tehdä varaosa sokkia? Sorvi ja materiaalia löytyy RST, FE, hopeateräs. Toimiiko putkisokka hätävarana?
Mitä öljyä kannattaa käyttää moottorissa ja kuinka paljon arviolta menee?
Onko vaihteistossa sama öljy vai erillinen tila? Mitä öljyä vaihteistoon ja kuinka paljon?
Moottori käynnistyy hyvin, mutta sammuttaminen onkin toinen juttunsa. Pitäisikö sammua magneeton napista? Minulla ei ainakaan siitä sammu. Miten korjattavissa?
Vesiletkut ja bensalinjat on huonot, ne uusin ensiviikolla. Pakoputki menee uusiksi, kun se vuotaa ja on ruttuinen. Voiko pakoputkeen laittaa jonkun äänenvaimentimen?
Onko kellään kokemuksia käynnistyskammen sokan valmistamisesta? Miten kannattaa tehdä varaosa sokkia? Sorvi ja materiaalia löytyy RST, FE, hopeateräs. Toimiiko putkisokka hätävarana?
Mitä öljyä kannattaa käyttää moottorissa ja kuinka paljon arviolta menee?
Onko vaihteistossa sama öljy vai erillinen tila? Mitä öljyä vaihteistoon ja kuinka paljon?
Moottori käynnistyy hyvin, mutta sammuttaminen onkin toinen juttunsa. Pitäisikö sammua magneeton napista? Minulla ei ainakaan siitä sammu. Miten korjattavissa?
Vesiletkut ja bensalinjat on huonot, ne uusin ensiviikolla. Pakoputki menee uusiksi, kun se vuotaa ja on ruttuinen. Voiko pakoputkeen laittaa jonkun äänenvaimentimen?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Mikä vuosimalli?
Moi,
W1 näkyy olevan. Jos siinä ei ole sitä numerokilpeä, niin tuskin numeroa enää muualta löytyykään. Ainakaan mun koneessa on sylinterin kyljessä lappu niitattu, ja siinä tiedot. Mutta toisaalta, tuon laitteen vuosimalli ei elämään vaikuta, kun osat kumminkin sopivat.
Kammen sokka? Onko alkuperäinen jotekin hajalla? Siihen vaan joku rautatappi poikittain, niin varmana toimii. Kampea ei millään voimilla käännellä, eihän tuossa ole puristusta juuri mitään. Yhdellä kädellä pyöräytellään kone käyntiin. Voisi se putkisokkakin toimia, tai vaikka reikään menevä rautatappi syanoakrylaatilla paikalleen jumitettuna.
Öljynä on toiminut ainakin 30W 4T pienkoneöljy, entisillä essoilla myydään, ja siinä on hämäykseksi joku ruohonleikkurin kuva pullon kyljessä. Litran pullo riittää melkein, muistaakseni pitää toisesta ottaa vähän tilkkaa jatkeeksi. Eli ekana vuonna ostaa kaksi pulloa, ja jatkossa aina yhden.. Vanhat öljyt saa pois kätevästi apteekin suurimmalla lääkeruiskulla imien, pieni jatkoletku vaan pitää olla. (Tähän myydään myös 20 egeä maksavia messinkisiä öljynvaihtopumppuja - jos haluaa maksaa rahaa turhasta.) Öljy on sitä samaa koko moottorissa, myös vaihteessa. Eli täytät vain sitä yhtä paikkaa, niin kaikki on ok.
Magneeton sammutusnapista pitäisi sammua. Olen ollut huomaavinani, että siihen voi tulla kontaktivikaa, kai siellä sisällä on joku peltiliuska, mikä maadottaa kun sammutetaan. Jos et halua avata magneettoa ja korjata juttua, niin siinä napin vieressä oleva ruuvinkanta toimii myös. Kun sen yhdistää johdolla (katkaisija?) koneen runkoon, niin pitäisi sammua. En ole kokeillut, mutta löysin tiedon ruotsalaisesta magneetto-oppaasta. (Löytyy netistä jostain kun googlaa riittävästi.)
Äänenvaimennin? Omaani laitoin kahden päivän ajelujen jälkeen. En aio ottaa pois... Eli jonnekin, esimerkiksi peräpenkin alle, joko valmis (kallis) pönttö, tai sitten jostain noin 6" putkesta pönttö, johon päädyt ja päätyihin lähtö putkille. Ja lähdöt vähän eri tasoon, niin että pönttöön kertyy vettäkin ääntä haittaamaan. Pakoputkeksi hommasin Eterasta (ex-etola) sellaista noin 50 mm mustaa metallilankavahvistettua mustaa kumiputkea. Se on kai tarkoitettu esim öljyn ja bensan siirtoon, mutta sitä myydään myös pakoputkeksi. Se on toiminut hyvin, ja vuosien jälkeen ei älyttömän kallis metrihintakaan enää haittaa.
Voit vilkaista asiaan liittyvää kuvastoa mun kuvablogista: http://kuvablogi.com/blog/13886/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
W1 näkyy olevan. Jos siinä ei ole sitä numerokilpeä, niin tuskin numeroa enää muualta löytyykään. Ainakaan mun koneessa on sylinterin kyljessä lappu niitattu, ja siinä tiedot. Mutta toisaalta, tuon laitteen vuosimalli ei elämään vaikuta, kun osat kumminkin sopivat.
Kammen sokka? Onko alkuperäinen jotekin hajalla? Siihen vaan joku rautatappi poikittain, niin varmana toimii. Kampea ei millään voimilla käännellä, eihän tuossa ole puristusta juuri mitään. Yhdellä kädellä pyöräytellään kone käyntiin. Voisi se putkisokkakin toimia, tai vaikka reikään menevä rautatappi syanoakrylaatilla paikalleen jumitettuna.
Öljynä on toiminut ainakin 30W 4T pienkoneöljy, entisillä essoilla myydään, ja siinä on hämäykseksi joku ruohonleikkurin kuva pullon kyljessä. Litran pullo riittää melkein, muistaakseni pitää toisesta ottaa vähän tilkkaa jatkeeksi. Eli ekana vuonna ostaa kaksi pulloa, ja jatkossa aina yhden.. Vanhat öljyt saa pois kätevästi apteekin suurimmalla lääkeruiskulla imien, pieni jatkoletku vaan pitää olla. (Tähän myydään myös 20 egeä maksavia messinkisiä öljynvaihtopumppuja - jos haluaa maksaa rahaa turhasta.) Öljy on sitä samaa koko moottorissa, myös vaihteessa. Eli täytät vain sitä yhtä paikkaa, niin kaikki on ok.
Magneeton sammutusnapista pitäisi sammua. Olen ollut huomaavinani, että siihen voi tulla kontaktivikaa, kai siellä sisällä on joku peltiliuska, mikä maadottaa kun sammutetaan. Jos et halua avata magneettoa ja korjata juttua, niin siinä napin vieressä oleva ruuvinkanta toimii myös. Kun sen yhdistää johdolla (katkaisija?) koneen runkoon, niin pitäisi sammua. En ole kokeillut, mutta löysin tiedon ruotsalaisesta magneetto-oppaasta. (Löytyy netistä jostain kun googlaa riittävästi.)
Äänenvaimennin? Omaani laitoin kahden päivän ajelujen jälkeen. En aio ottaa pois... Eli jonnekin, esimerkiksi peräpenkin alle, joko valmis (kallis) pönttö, tai sitten jostain noin 6" putkesta pönttö, johon päädyt ja päätyihin lähtö putkille. Ja lähdöt vähän eri tasoon, niin että pönttöön kertyy vettäkin ääntä haittaamaan. Pakoputkeksi hommasin Eterasta (ex-etola) sellaista noin 50 mm mustaa metallilankavahvistettua mustaa kumiputkea. Se on kai tarkoitettu esim öljyn ja bensan siirtoon, mutta sitä myydään myös pakoputkeksi. Se on toiminut hyvin, ja vuosien jälkeen ei älyttömän kallis metrihintakaan enää haittaa.
Voit vilkaista asiaan liittyvää kuvastoa mun kuvablogista: http://kuvablogi.com/blog/13886/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56
Re: Mikä vuosimalli?
Kiitos vastauksesta 
Pakoputken lähdön tein uuden rst putkesta ja se jatkuu haitari rosterilla ulos asti. Laitan loman aikana jonkun muun putken, koska rst haitari ei kiristy millään vesitiiviiksi.
Veneessä tuntuu riittävän askaretta vaikka toimivana ostinkin sen. Peräsimen joutui tekemään ja uuden potkurin akselin. Nyt sähköjä laitan pilssille, valolle ja luotaimelle.
Miten wickstömin toi yksipyttyinen täristää muilla? Minulla tuntuu täristävän aikalailla koko venettä kovemmilla kierroksilla.

Pakoputken lähdön tein uuden rst putkesta ja se jatkuu haitari rosterilla ulos asti. Laitan loman aikana jonkun muun putken, koska rst haitari ei kiristy millään vesitiiviiksi.
Veneessä tuntuu riittävän askaretta vaikka toimivana ostinkin sen. Peräsimen joutui tekemään ja uuden potkurin akselin. Nyt sähköjä laitan pilssille, valolle ja luotaimelle.
Miten wickstömin toi yksipyttyinen täristää muilla? Minulla tuntuu täristävän aikalailla koko venettä kovemmilla kierroksilla.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Mikä vuosimalli?
Rosteri on vaan siitä tylsä aine, että jos se ja moottorisi makaavat samassa vedessä, niin se on moottori joka ensimmäisenä siitä syöpyy pois. Muutenkin wickströmin alumiinista valetut osat (kytkimen koppa ja vauhtipyöräkoppa) näyttäisivät pyrkivän syöpymään. Muutaman vuoden jälkeen hankin pilssiveteen reilun sinkinpalan, jonka yhdistin riittävän leveällä alumiinisoirolla moottoriin. Sinkkimötti häipyy ihan havaittavaa vauhtia, pitää kohta hankkia uusi (neljän kesän jälkeen.)
Tärinä on aika suhteellinen homma... Sen jälkeen kun sain omaani konepedin ja moottorin sekä akselin kiinnitykset asialliseen kuntoon ("niinkun ne ennenvanhaan piti olla.."), niin tärinät vähenivät oleellisesti. Ajellessa ei sinänsä tärinää ajattele, kunhan ei istu suoraan luu penkkiä vasten. Toisaalta kaiken irtonaisen saa tukea paikalleen, ettei kilise. Esimerkiksi ankkuri tahtoo rämistä, mutta sen saa tiskiharjalla kiilattua telineeseensä
Kyllähän tuo siis edelleen tärisee enemmän kuin mikään ns nykyaikainen vene, varsinkin perämoottorivene. Moottorisahasta saattaisi löytyä liki samat vibat..
Pari juttua millä on tekemistä tärinän kanssa:
- Onhan kaikki kiinni veneessä ja toisissaan, moottoripeti pohjassa ja moottori pedissään? Jos koko kone pääsee pomppimaan, niin sehän se heiluttaa kaikkea. Tämä on kätevää tutkia silmällä ja sormella, kun kaveri ajaa täyttä raisua.
- Kierrokset: W1:n ei ole syytä ottaa yli 1500 kierrosta /min. Jos on väärä potkuri, tai kaasari sopivassa säädössä, niin voi mennä ylikin. Vauhti ei lisäänny, mutta tärinä kyllä. Aika mukavat kierrokset ajella on joku 1200 - 1400. Sellaiset leppoisat.
Tärinä on aika suhteellinen homma... Sen jälkeen kun sain omaani konepedin ja moottorin sekä akselin kiinnitykset asialliseen kuntoon ("niinkun ne ennenvanhaan piti olla.."), niin tärinät vähenivät oleellisesti. Ajellessa ei sinänsä tärinää ajattele, kunhan ei istu suoraan luu penkkiä vasten. Toisaalta kaiken irtonaisen saa tukea paikalleen, ettei kilise. Esimerkiksi ankkuri tahtoo rämistä, mutta sen saa tiskiharjalla kiilattua telineeseensä

Pari juttua millä on tekemistä tärinän kanssa:
- Onhan kaikki kiinni veneessä ja toisissaan, moottoripeti pohjassa ja moottori pedissään? Jos koko kone pääsee pomppimaan, niin sehän se heiluttaa kaikkea. Tämä on kätevää tutkia silmällä ja sormella, kun kaveri ajaa täyttä raisua.
- Kierrokset: W1:n ei ole syytä ottaa yli 1500 kierrosta /min. Jos on väärä potkuri, tai kaasari sopivassa säädössä, niin voi mennä ylikin. Vauhti ei lisäänny, mutta tärinä kyllä. Aika mukavat kierrokset ajella on joku 1200 - 1400. Sellaiset leppoisat.

- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Mikä vuosimalli?
Öljypumpusta tuli mieleen, ostin keväällä Motonetista pumpattavan alipainepumpun, hieman lämmitetty öljy tulee muutamassa minuutissa ulos koneesta ja kerää sen noin 7 -8 litran pumpussa olevaan läpinäkyvään astiaan. Kyllä nyt on öljynvaihdot helppoja, aikaisemmin oli sellainen messinkinen bruuttamalli, joka veti kerralla noin 2 -3 desilitraa ja sitä sai miltei hampaat irvessä kiskoa, astiaankin osui, jos oli käsiä tarpeeksi paikalla.
Perh..a, kyllä kehitys kehittyy ja on siistiä puuhaa. Maksoi muistaakseni alle viiskymppiä.
Kaveri tuli yhtiöön mukaan ja hinta puolittui. Sillä sitten ensi kesänä Donnan öljyt imen.
Donna 28
Perh..a, kyllä kehitys kehittyy ja on siistiä puuhaa. Maksoi muistaakseni alle viiskymppiä.
Kaveri tuli yhtiöön mukaan ja hinta puolittui. Sillä sitten ensi kesänä Donnan öljyt imen.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56
Re: Mikä vuosimalli?
Öljyhommaan tuli selvennystä mulle. Konetta aikoinaan myynyt veneliike lahdessa antoi vinkiksi, että kannattaa käyttää dieselmoottoriin tarkoitettua öljyä, mutta laatu jäi mulle selvitettäväksi? olisko vinkkiä?
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 03 Loka 2011 19:24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mikä vuosimalli?
Wickströmin ohjekirja suosittelee SAE 30 öljyä, jota saa ainakin Motonetistä pienkoneöljyn nimellä. Itselläni ei ole tuosta vielä pidempää käyttökokemusta, mutta Wickström Marine Vaasasta suositteli myös tuota, kun kyselin taannoin.
-Akseli
-Akseli
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 20 Elo 2012 13:26
Re: Mikä vuosimalli?
Mikähän mahtaa olla ton vihreen maalin koodi ja mitä maalia kannattais laittaa? Tarkotus Olis talven aikana maalata moottori.