Litiin sähkökone
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 08 Elo 2011 23:46
Litiin sähkökone
Ajattelin laittaa meitin retki Lightningiin sitloodan paapuurin puolelle pikalukituksella irroitettavan konetelineen, johon sitten kiinni sähkömoottori auttamaan satamaanmenoa ja ulostuloa sekä pikku siirtoja. Sähkömoottori on minulle varsin outo alue joten osaako kukaan arvioida että riittääkö tämä linkin kone Litille ja millainen voisi olla veneen arvioiutu ajoaika 2 x 60ah akulla.
http://www.navimare.fi/product_details.php?p=28
Näissä käytetään tehoina työntövoimaa, jota en millään kykene suhteuttamaan / vertaamaan vaikkapa nyt esim 2,5 hv perämoottoriin, jonka teho on helpompaa hahmottaa.
Samalla saitilla sanotaan seuraavaa: "Tämä sähköperämoottori kuluttaa uistelunopeudella noin kymmenen amppeerin virran eli tavallinen 60 Ah:n auton akku kestää noin kuusi tuntia ennen tyhjenemistä.". Eihän se näin voi mennä koska kun jännite laskee riittävästi niin virta loppuu. Jostakin kuulin että jos akku päästetään 50% tyhjäksi, se ei enää anna virtaa, eli tuon myyjän laskelmat ei pitäisi paikkaansa.
Miten siis tämä oikein on ja menee, ja onko kellään omakohtaista kokemusta?
http://www.navimare.fi/product_details.php?p=28
Näissä käytetään tehoina työntövoimaa, jota en millään kykene suhteuttamaan / vertaamaan vaikkapa nyt esim 2,5 hv perämoottoriin, jonka teho on helpompaa hahmottaa.
Samalla saitilla sanotaan seuraavaa: "Tämä sähköperämoottori kuluttaa uistelunopeudella noin kymmenen amppeerin virran eli tavallinen 60 Ah:n auton akku kestää noin kuusi tuntia ennen tyhjenemistä.". Eihän se näin voi mennä koska kun jännite laskee riittävästi niin virta loppuu. Jostakin kuulin että jos akku päästetään 50% tyhjäksi, se ei enää anna virtaa, eli tuon myyjän laskelmat ei pitäisi paikkaansa.
Miten siis tämä oikein on ja menee, ja onko kellään omakohtaista kokemusta?
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Litiin sähkökone
Haulla voisi löytää pari aiempaa tästä aiheesta.
Normi starttiakkua saa purkaa n. 20% ja ns. syväpurkuakkua n. 40% kapasiteetistaan ilman eliniän ennenaikaista
loppua. Joten väärää infoa pukkaa.
Normi starttiakkua saa purkaa n. 20% ja ns. syväpurkuakkua n. 40% kapasiteetistaan ilman eliniän ennenaikaista
loppua. Joten väärää infoa pukkaa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 21 Tammi 2007 10:04
Re: Litiin sähkökone
Tässä on kokolailla sama aihe vajaa pari vuotta sitten:
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... ori#p67194" onclick="window.open(this.href);return false;
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... ori#p67194" onclick="window.open(this.href);return false;
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Litiin sähkökone
Mökkinaapuri kulkee pienellä soutuveneellä ja sähköperällä. Eipä paljon tartte tuulla vastaan, kun menee soutuhommiksi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 08 Elo 2011 23:46
Re: Litiin sähkökone
Se on sitten bensahommia. Löytyyköhän enään jotakin 1,5 hp konetta niin kuin joskus on ollut? Kattelin niin pienin olisi 2,4 hp joka sekin on aika iso tähän ajatukseen.
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Litiin sähkökone
CC:lle täytyy antaa eteenpäin neuvo vietäväksi mökkinaapuriin, että hankkii uuden akun tai etsii muuten systeemissään olevan vian.
Meillä samoin mökillä sähköperäkone soutupaatissa (minkota 28 + päijän) akkuna toimii 110Ah normaali märkäakku (startti).
Laite kulkee tyynessä kovempaa kuin pariairoilla raavailla miehillä (itse en siis osallistu). Tyypillinen ajoreissu on kolmen kilometrin päähän oluelle ja takaisin, ei ole koskaan akku loppunut. Joskus on lapset ajelleet koko päivän nurkissa, eikä ole akku loppunut.
Työntövoima tuossa malliston pienimmässä jää hieman 1,5hp Hondalle, mutta vain sen verran että olettaisin isompien mallien jo olevan tuolla tasolla tai hieman yli.
Meillä samoin mökillä sähköperäkone soutupaatissa (minkota 28 + päijän) akkuna toimii 110Ah normaali märkäakku (startti).
Laite kulkee tyynessä kovempaa kuin pariairoilla raavailla miehillä (itse en siis osallistu). Tyypillinen ajoreissu on kolmen kilometrin päähän oluelle ja takaisin, ei ole koskaan akku loppunut. Joskus on lapset ajelleet koko päivän nurkissa, eikä ole akku loppunut.
Työntövoima tuossa malliston pienimmässä jää hieman 1,5hp Hondalle, mutta vain sen verran että olettaisin isompien mallien jo olevan tuolla tasolla tai hieman yli.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Litiin sähkökone
Tuskin niiltäkään akku loppuu. Huvittaa vaan seurata, kun meidän saunan terassin ohitus kestää vartin.
Joo, eikä ole niin iso sauna.
Joo, eikä ole niin iso sauna.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23
Re: Litiin sähkökone
Miten sen sähköperämoottoreiden työntövoiman voisi muuttaa sellaiseksi tehoksi että sitä voitaisiin rinnastaa vanhan ajan hevosvoimiin?
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Litiin sähkökone
Se on vähän ongelmallista, koska ei se työntövoima korreloi mitenkään suoraan hevosvoimien kanssa.keelson kirjoitti:Miten sen sähköperämoottoreiden työntövoiman voisi muuttaa sellaiseksi tehoksi että sitä voitaisiin rinnastaa vanhan ajan hevosvoimiin?
Yhdessä toisessa yhteydessä kirjoitin, että 60hp hinaaja pystyy liikuttamaan isoakin laivaa, mutta 700hp liipparilla ei hinaa mitään.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Litiin sähkökone
Tänään sitten sain mitattua kuinka soutuvene kulkee sähköllä. Moottorissa on viisi "vaihdetta", joista kaksi ensimmäistä ovat lähinnä manövereihin tai hiljaiseen siirtelyyn kalastuksen ohessa, mutta nopeudet 3,4 ja 5 soveltuvat jo ajeluun. Koska keli ei ollut täysin tyyni, jouduin tyytymään summittaisiin lukemiin, mutta aika hyvin totuudessa pysyy kun ilmoittaa nopeudet joihin vähintäinkin kullakin vaihteella pääsee.
Aika kivasti nopeudet noudattelevat vaihdenumeroa, eli 3 = 2,9 - 3,4 Km/h , 4 = 4,1 - 4,6 Km/h ja 5 = 5,4 - 6,1Km/h.
Kuormaa yksi henkilö ja moottorina Minn Kota 30 ( muistin aiemmin että olisi ollut 28 )
Aika kivasti nopeudet noudattelevat vaihdenumeroa, eli 3 = 2,9 - 3,4 Km/h , 4 = 4,1 - 4,6 Km/h ja 5 = 5,4 - 6,1Km/h.
Kuormaa yksi henkilö ja moottorina Minn Kota 30 ( muistin aiemmin että olisi ollut 28 )
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 15 Elo 2010 15:03
Re: Litiin sähkökone
Uteliaisuudesta, millaisella akulla ajelet ja montako tuntia voi päästellä ennen kuin meno hyytyy?palonte kirjoitti:Tänään sitten sain mitattua kuinka soutuvene kulkee sähköllä. Moottorissa on viisi "vaihdetta", joista kaksi ensimmäistä ovat lähinnä manövereihin tai hiljaiseen siirtelyyn kalastuksen ohessa, mutta nopeudet 3,4 ja 5 soveltuvat jo ajeluun. Koska keli ei ollut täysin tyyni, jouduin tyytymään summittaisiin lukemiin, mutta aika hyvin totuudessa pysyy kun ilmoittaa nopeudet joihin vähintäinkin kullakin vaihteella pääsee.
Aika kivasti nopeudet noudattelevat vaihdenumeroa, eli 3 = 2,9 - 3,4 Km/h , 4 = 4,1 - 4,6 Km/h ja 5 = 5,4 - 6,1Km/h.
Kuormaa yksi henkilö ja moottorina Minn Kota 30 ( muistin aiemmin että olisi ollut 28 )
Teeppäs muuten nyt samalla kun siellä vesillä kurvaat, sellaanen oikeen simppeli käytännön testi kaikille niille - kuten minulle - jotka raapii päätään noissa työntövoimakäppyroissä ja sen sellaissa viisautta vaativissa tulkinnoissa. Kysehän on kokolailla tarkkaan VAIN että paljonko se kulkee milläkin akkusysteemillä ja montako tuntia

-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 11 Kesä 2009 00:24
Re: Litiin sähkökone
Minulla on MK 30 soutuveneessä kiinni. Kokemuksesta voin sanoa, että 10km ajelee 70Ah hupiakulla. Viimeiset kilometrit mennään melko hitaasti, mutta menomatka 4-4,5km täyteen ladatulla akulla lähtee 8km/h nopeudella. Yksi aikuinen kolme lasta ja eväät. Sitkeä vekotin. Enää en viitsi soutaa samaa matkaa 

BB-signatures are way too over-rated