Kiinnityspollari

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Marras 2005 22:08
Paikkakunta: Nokia

Kiinnityspollari

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 16 Touko 2012 11:01

Pohdiskelen tässä kiinnityspollarin uusimista. Vanha oli tuollainen MiniCat25 ja muissakin puuveneissä käytetty puupollari joka tulee kannen läpi. Alapää on kiinni rungossa.

Veneessäni (jonka runko on kylläkin lasikuitua) oli alapää laminoitu kiinni runkoon ja ympärillä ei ollut mitään vahvikkeita kannen alla. Tietysti pollari oli 40vuoden aikana nykimisestä elänyt ja pollarin ja kannen välistä vesi päässyt sisään. Tuon ajan muhinut vesi oli alapään pehmittänyt aika mössöksi.

Nyt tarvitsisin mielipiteitä toteuttaakko samanlainen ratkaisu (vahvemmalla rakenteella ja alapään laminointia muokaten), vai kiinnittää kanteen mukavan näköiset pollarit (joissa myös puuta).

Kysymys on sekä visuaalinen että tekninen. Teen jokatapauksessa kannet uusiksi joten molemmat ratkaisut on vielä mahdollisia. Arveluttaa vaan tuon puupollarin eläminen ja tuon kannen ja pollarin välisen sauman pitävyys. Kannen aion kuiduttaa epoksihartsilla ja lasikuitukankaalla.

Ohessa pari kuvaa vanhoista pollareista.

-Arto-
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kiinnityspollari

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Touko 2012 11:24

Moro

Ideahan noissa tolppapollareissa on se, että ne ovat huomattavasti lujempia kuin pelkästään kanteen pultattu knaapi.
Yläpää pitäisi olla kansikaarta vasten vetosuunnassa ja alapää tietenkin kiinni steevissä. Laminoitu kuppi on siitä huono että se kerää vettä ja lahottaa pollarin alapään.
Laita irokosta tolppa ja tee vielä alapään laminointiin vedenpoistoreikä ja yläpäähän laitat pokkipuun pollarin vetosuunnan puolelle niin kestää kovemmankin rynkytyksen. Kunnon sikaflex tiivistys yläpään saumaan.

Huomasin että sulla on tuo poikkipuu poikkeuksellisesti poikittain kun se kuuluis olla pitkittäin ettei siihen potki nilkkojaan.

Jos laittais läpipultatun knaapin niin sitten pitää laittaa kannen alle vahvike ja isot prikat tai rosterilevy, jonka läpi pultit tiukataan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Kiinnityspollari

Viesti Kirjoittaja palonte » 16 Touko 2012 11:49

Mites jos tekisi tuon tolpan kahdesta aineesta. Yläosa läpiviennistä kajuutan puolelle puuta ja siitä alaspäin rosteriputkea. Puuosaan alhaaltapäin 40mm reikä n. 30cm matkalle (koko puuosa 40cm) , syntyneeseen reikään epoksilla rosteriputki kiinni, jolloin alaosaa pääsee hitsailemaan kunnolliset pohjan muotoiset laipat laminointia varten. Kansirakenteeseen ehdotan samoin pituussuuntaista tukipalkkia.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Kiinnityspollari

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Touko 2012 16:19

Ei kannata tehdä yksinkertaisesta ja toimivasta asiasta huonosti toimivaa avaruusrakettia.

Vahvennettu kiinnitys sinne alapäähän ja muuten sama rakenne niin kuin Nortti jo kertoikin...
Toisaalta mistäpä sen tietää mikä 40 vuoden aikana on saanut pollarin löystymään kiinnityksestään - venettä on jopa voitu roikuttaa siitä tai sitten on lähdetty ajamaan vauhdilla köydet kiinni...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin