Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Jape
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Jape » 07 Touko 2012 06:59

Laita tuonne samaan albumiin ne kuvat, ei tarvi muokkailla: http://kuvablogi.com/blog/36147/1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07 Touko 2012 21:42

Tänään uritettiin veneen keulan lautojen välit, siis niiltä osin, jotka jäävät pääsääntöisesti vesilinjan alapuolelle, niihin paikkoihin joihin ei lautoja vaihdettu. Otan niistäkin aamulla kuvat kännykällä, jos ei aurinko paista. Huomenna iltapäivällä ne ovat jo ummessa. Pohja on miletei kokonaisuudessaan höylätty, lukuunottamatta vesilinjaa. Kun sen ja kyljet saadaan hiottua, alkaakin miltei vuorokauden Owatrolin imeytys ja sen kuivattua pohjan lyijymönjäys ja maalaus ja sitten kylkien lakkaus. Owatrilin viimeisten vetojen yhteydessä vedetään myös petsiä joukkoon, jonka jälkeen petsataan veneen kyljet kauttaaltaan. Kalaraudan istutus ja raakavesireikien teko on sitten esillä. Luulisin, että eletään aikalähellä toukokouun loppua, kun vene käännetään takaisin luonnolliseen asentoonsa, lakataan kannet, sisäpuolinen pohja lyijymönjätään ja maalataan. Karneerataan rimoilla kyljet, istutetaan
moottoria ja akselistoa paikoilleen, väsätään salonkihytti pystyyn, hydraalinen ohjaus paikoilleen, tankki peräkannen alle, tehdään salongin katto, kaikki tarvittavat laipiot sähkötyöt, merenkulkuvarusteet jne. Perskatti vielä on puuhaa yllin kyllin 8o !!!
Otinko turhaan venepaikan Lappeenrannasta 8-|
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 07 Touko 2012 22:04

No onhan tuossa touhattavaa, jotenkin tuttua omilta projekteilta, mutta olen hengessä mukana 8]
Niin tuo laituripaikka?,ei ne kovasti pahastu vaikkei venettä heti jäiden lähdön jälkeen siihen ilmestyisikään :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Touko 2012 11:31

Hyvä, että olet hengessä mukana, muutamia kysymyksiä on auki ja niistä aion Sinun kanssasi vielä jutella, jahka näiltä nyt vielä kahden veneen loukun kiireiltäni ehdin.
Soittelen joku ilta.
Olen vielä kuitenkin varsin luottavainen, koska mikään ei ole mennyt totaalisesti pieleen
tai oikeammin mikään ei ole mennyt vielä pieleen. !!! Ainut on, että työnmäärä viivästyttää takuulla vesillelaskua ainakin heinäkuun alkuun.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Touko 2012 18:07

Tämä päivä meni höylätessä pohjaa. Myös 8 kpl vajaat 2 m pitkiä paksuudeltaan 4,5 mm rimoja liimattiin keulan lautojen väliin eilen ajettuihin uriin. Huomenna pidetään välipäivää, veistäjä kun kuuluu yhden kuutosen miehistöön ja heillä on harjoituspäivä huomenna Helsingissä. Torstaina jatketaan pohjan hiomisella. Tuli ostettua sitä varten
Festoolin nauhahiomakone, jolla voi säätää hiottavan pinnan syvyyden, mutta se nopeuttanee huomattavasti pinnan hiomista. Lähteepähän kyljistäkin loimotukset hittoon. Tällaista siis tänään.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 08 Touko 2012 21:36

Moro

Donnan puolesta laittelen näitä kuvia esille.
Rajailin pienensin ja parantelin hiukan kontrastia.
Toivottavasti ei tullut liian pieniksi.

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 08 Touko 2012 21:38

Jatkoa kun kertalatauksen maksimimäärä on näköjään 3
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 08 Touko 2012 21:41

vielä yksi...
Donna laittakoon sitten kuvatekstit erikseen.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Touko 2012 22:30

Ei näissä mitään varsinaista tekstittämistä ole, mutta jotain ne kuitenkin näyttävät kuten esimerkiksi ensimmäinen kuva, kuinka pitkä ohjaamo tulee olemaan. Sivussa oleva pahvi merkkaa tuulilasin ja salonkihytin välistä puukaarta, siihen ei siis tule minkäälaista lasia sivuun. Yleisesti ottaen näistä pahvisapluunoista selviää myös se, että tuulilasi on neliosainen ja edestä katsottuna vasemmanpuoleinen aukeaa vasemmalle toisen lasin päälle. Minä köntys köntyksenä haluan varmistaa sen, että pääsen nopeasti etukannelle, jos tarvis vaatii. Tuulilasin kulmat ovat etenevät, jolla saadaan hieman enemmän tilaa niiden taakse pitkäkeulaisen veneen vaikutelmaa kuitenkaan hävittämättä. Kansikuvissa olevat mustumat eivät ole varsinaisesti laudan mustumia, vaan liimajäänteistä johtuvia. Sen sijaan pitkänomainen noin viisi senttimetriä leveä koko veneen mittainen on mustuma. Siinä on ollut ja siihen tulee perästä kolmion muotoinen lista, joka takana toimii nousulistana ja edessä roiskesuojalistana. Se tulee siihen, missä se alun alkaenkin on ollut ja peittää tämän mustumaviirun, jonka se on aiheuttanutkin. Siinä ei myöskää ole lahoa. Miehet, joita kuvissa on kolme, ovat alusta lähtien mukana olleita, selin oleva keltahousuinen on puuseppäasentajani Ari, veneen takana kaverini Era, jonka kanssa on tullut kierrettyä muutakin kuin tahkoa sekä keulassa nyt 28 vuotta täyttävä poikani Mikko, joka sanoi venettä kaadettaessa, että hänen hitsuksena kyllä kestävät, mutta Jaskan pukkimitoituksista ei hän sano mitään ;-) .
Kuten huomaatte, kansi on vielä reunoiltaan kesken, odotan tuulilasin paikalleen sovittamista, ennen kuin laitamme loput rimat paikoilleen, koska ne sisäpuolella tulevat kaareutumaan tl:n mitoituksen mukaan. Huomenna on tarkoitus mallata salonkihytin sivua kokonaisuuteen, joka siis alkaa siitä mihin sivupahvi päättyy.
Parhaimmat kiitokset Sinulle Nortti, en minä näitä tänne olisi saanut ikinä. On hyvä, että
olit ammattiauttajanani. Kiitos. !!! !!! !!! :)
Donna 28 :) :)

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 08 Touko 2012 23:16

Minusta hienoja kuvia entisöintikohteesta ja kuvista välittyy osuvasti moninaiset työvaiheet tuontyyppisessä projektissa.
Mutta mikä se toinen helmi nojaa tuota ovea vasten?

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Touko 2012 23:32

Se on se jolla, jolla on takoitus viedä maihin köydet, jos niitä ei muuten saa. Tai jos ankkuripaikka on poijussa, niin veneen voi hakea rantaan sillä. Siiitä tuli vain lyhyt, kun halusin siitä pystykeulaisen, piirrustukset olivat pitkäkeulaisen ja lyhensin sitä omavaltaisesti. Kantavuus siinä kärsi, sillä se ei kestä kahta satakiloista kaveria, tai kestää, mutta varalaitaa jää vain 5 cm. Sen rakentamisesta on nyt kohta kymmenen vuotta aikaa. Yksin soutaen se kyllä kulkee nätisti. Sen nimi on vaimon mukaan Lapukka.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Touko 2012 16:19

Tänään on iltapäivä hiottu oikein urakalla pohjaa ja osin sivujakin. Myös salonkihytin jäänteet on kasattu, jotta niitä voitasiin käyttää mallina. Salonkihytin piituus on nyt ulkomittana 210 cm, mittaa kasvatetaan perä päästä 15 cm ja korkeutta 9 cm salongin lattiasta kaareen mitta tulee olemaan n. 154 cm, siis ei minkäänlaista seisomakorkeutta.
Mittoja ei voi kuitenkaan paisuttaa loputtomiin, koska veneestä ei ole tarkoitus tehdä pakkilaatikkoa. sisätilan asuttavuutta tuo 15 cm pidennys kuitenkin parantaa oleellisesti,
koska toisellekin sohvalle saadaan mittaa 185 cm. N. 45 cm levyinen "pentteritila" on jo yleellisyyttä ja varsinki ankkuripaikkojen ulkopuolella yövyttäessä. Saunan jälkeen, on mukava turauttaa kahvit veneessä. Niin saunan jälkeen. Sain tänään vaihtokaupassa telttasaunan kiukaan, jota viime kesänä eräs tuttavani kokeili menestyksellä. Hän tekee itselleen uuden ja minä tyydyn tähän sisäänajettuun haponkestävään kiukaaseen. Toukokuun 18 päivä pidän kyllästystalkoot, aloittaen omalla työporukalla heti aamusta ja jatkaen siitä sitten klo 15.30 jälkeen talkoomiehistöllä niin kauan kuin imee.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Touko 2012 19:40

Otin vielä ruoriratista kuvan ja sain paikallisen ammattiauttajan paikalle, jotta se saadaan tänne Yläkuvassa kiuas ja alakuvassa tiedätte varmaan, mikä ???

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Touko 2012 19:48

Kuvablogissa muita aikaisempia kuvia, esim. http://kuvablogi.com/nayta/3332190/
Kaikki kuvat löytyvät täältä http://kuvablogi.com/blog/36147/1
Fitti, en onnistunut nyt siirtämään noita Nortinkin laittamia kuvia kuvablogiin, vaikka ne piti mennä sinne. Perskele. Kyllä ne sieltä löytyvät, muttei kuitenkaan suoraan muiden kuvien jatkeina. Tuohon rattiin tulee vielä ne viikset, joilla on sytytystä säädetty ja annettu kaasua.
Donna 28 8\ :)

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 10 Touko 2012 22:49

Komiaksi on ruori entisöity :) tuossa ensimmäisessä kuvassa on kyllä näppärä retkikiuas ja näkyy vieressä olevan lämmitystarvitkeekin (tupakka ja sikari rasioita), joten tuo sauhuttelu on ilmeisesti loppunut :))

Vastaa Viestiin