ja taas laturi auki pöydällä.

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
CC
Viestit: 812
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: ja taas laturi auki pöydällä.

Viesti Kirjoittaja CC » 28.10.2011 13:48

S.Tuominen kirjoitti: Ymmärrät varmaan että haluan olla asiasta varma kun vanha säädin on ~20h tuntia vanha ja maksoi 50€ ;-)
Tuo alussa esitetty tilanne on vaan sellainen, että sitä ei oikein saa aikaiseksi muulla "vialla". Jos se tulee itsekseen, eli mitään kytkentöjä ei siinä kohdin ole
muutettu, niin ei jää oikein vaihtoehtoja.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: ja taas laturi auki pöydällä.

Viesti Kirjoittaja Elwood » 09.11.2011 21:29

Onko tarkistettu laturin "pikku" diodit? 8} yksi rikki niin, säätimelle menee pienempi jännite kuin kenttädiodeilta lähtee ulos... kovin kauaa en viitsisi tapella vanhan laturin kanssa, kun tarvikelaturien hinnat alkaa n. satasesta...

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 306
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: ja taas laturi auki pöydällä.

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 09.01.2012 22:42

palonte kirjoitti:Eipä tuosta osaa heti virhettäkään löytää, joten kaipa se säädin on leiponut. Hienoahan kuitenkin on että asiaan löytyy harrastuneisuutta, osaapahan ensi kerralla taas yhden asian lisää.
Oletkos ajatellut vaihtaa hitachin tilalle kunnollista Boschia ? Ulkoisia elektronisia säätimiä kun ei taida kovin helposti löytää, eikä vanha boschin mekaaninenkaan taida olla enää vaihtoehto. Peruskunnostetun geniksen saattaa saada lähelle tuon säätimen hintaa.
Onko kenties tiedossa Boschin jokin malli joka kivasti istuu ko. Hitachin tilalle ?
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: ja taas laturi auki pöydällä.

Viesti Kirjoittaja palonte » 14.01.2012 13:51

Täälläpä onkin vanha topikki taas aktiivisena. Eipä joka päivä tule katsottua.
Valmista vaihtoehtoa ei varmastikaan löydy, vaan kyse on juuri oman innostuksen hyödyntämisestä mielikuvitusta käyttäen. Itselläni on tallissa odottamassa tuttavan jenkkiauton laturi/säädin, jotka ovat uustuotantoa 60-luvun autoon. Siinä säädin on mekaaninen eikä oiken pidä jännitettä aisoissa. Hain motonetista bosch kopion säädin/hiilisilta yhdistelmästä (7 EUR) ja tarkoitus on muuttaa kytkentä juurikin tuollaiseksi, kun piirtelin tähänkin keskusteluun. Eli säädin juotetaan irti hiilisillasta ja laturin sisäinen kytkentä kuvan mukaiseksi. Säätimen sijoitan alkuperäisen mekaanisen säätimen kuoriin, jolloin ratkaisu kestää vaikka museokatsastuksen.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 306
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: ja taas laturi auki pöydällä.

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 15.01.2012 21:17

jaa, a taidanpa vielä hakea "toisen samanlaisen". Siis taas uuden pelkän säätimen.
Pieni epävarmuus toki jää ko. laturin toimintaan kun niin harvojen käyttötuntien jälkeen
kypsytti säätimen. Tai eihän se laturin vika ole :)
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 306
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: ja taas laturi auki pöydällä.

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 23.03.2012 16:29

itse itselleni vastaten :) ja toivon mukaan joku muukin tästä tiedosta aikanaan hyötyy.

Tilaukseen lähti uusi (huollettu) laturi. Yanmarin laturi ~270€ ja tämä tilaamani
70€. Sama laturi mutta Nissan Micran osana :).

Taidan hommata vielä tuohon vanhaan kokeeksi myös Micran tasuri/säädin paketin.
On sitten ainakin toinen laturi varalla.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: ja taas laturi auki pöydällä.

Viesti Kirjoittaja Lister » 27.03.2012 23:08

palonte kirjoitti:Täälläpä onkin vanha topikki taas aktiivisena. Eipä joka päivä tule katsottua.
Valmista vaihtoehtoa ei varmastikaan löydy, vaan kyse on juuri oman innostuksen hyödyntämisestä mielikuvitusta käyttäen. Itselläni on tallissa odottamassa tuttavan jenkkiauton laturi/säädin, jotka ovat uustuotantoa 60-luvun autoon. Siinä säädin on mekaaninen eikä oiken pidä jännitettä aisoissa. Hain motonetista bosch kopion säädin/hiilisilta yhdistelmästä (7 EUR) ja tarkoitus on muuttaa kytkentä juurikin tuollaiseksi, kun piirtelin tähänkin keskusteluun. Eli säädin juotetaan irti hiilisillasta ja laturin sisäinen kytkentä kuvan mukaiseksi. Säätimen sijoitan alkuperäisen mekaanisen säätimen kuoriin, jolloin ratkaisu kestää vaikka museokatsastuksen.
Kumpaa väliä se Bosch säädin pätkii, + vai - ? Näitähän on kumpaakin mallia, samoin kuin latureitakin, eli onko sisä- vai ulkopuolista maadoitusta. Laturin pystyy kyllä muuttamaan kummaksi vaan, kun käämin päitä nakkelee sopivaan järjestykseen.
Sähkölaitteiden konservaattori

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: ja taas laturi auki pöydällä.

Viesti Kirjoittaja palonte » 30.03.2012 22:46

Taitaa olla säätimet pääosin miinus puolella.
Itselle kävi muutama viikko sitten hassusti, kun viritin pienen (35A) laturin isolla bosch:in säätimellä. Säädinhän ei yleensä katkaise magnetointia täysin, vaan jättää kuormavastuksen kautta pienen vuotovirran, taitaa helpottaa radiohäiriöitä tms. No nyt kuitenkin vuotovirta oli niin iso että latausjännite ei kuormittamattomana pudonnut alle 16 V:n , eli uusiksi meni sekin viritys.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Vastaa Viestiin