Mikä rakennustekniikka?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
FourRocks
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Elo 2011 19:44
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Mikä rakennustekniikka?

Viesti Kirjoittaja FourRocks » 10 Maalis 2012 00:51

Engelsmannien sivuja selatessani törmäsin "Classic Boats" lehden kuvasarjaan, jonka ensimmäinen kuva yllätti. Mikäs rakennustekniikka se tässä on menossa? Ei näytä samalta mitä tässä on muutamassa verstaassa nähty käytettävän? Tosin kun ei ole tuota puusepän eikä veneenrakentajan koulutusta, monia asia voi kummeksuttaa tälläistä tavista..

Kuva
"If it's worth doing, it's worth overdoing", Grant Imahara, Mythbusters.
Venla : Lasikuitu/Puu/Moottorivene vm.1973
Camilla : Mahonki/Teak/Purjevene vm.1968

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mikä rakennustekniikka?

Viesti Kirjoittaja Jape » 10 Maalis 2012 08:07

Näyttäis siltä että nuo pitkittäin olevat rimat on muotti, jonka päälle laminoidaan kaaret, ja niiden päälle tulee laudoitus. Kaarien ja muotin välissä näkyy muovisuikale, että kaari ei liimaudu muottiin kiinni.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Mikä rakennustekniikka?

Viesti Kirjoittaja matti » 10 Maalis 2012 08:27

No ihan ennennäkemätön!
Sinänsä asiaa- tuossa on yhdistetty se perinteinen (englantilainen) mallikaaret rimat-systeemi, jonka sisäpuolelelle on pasutetut tammikaaret laitettu. Nuo laminoidut kaaretkin ovat samaa luokkaa, ohuehkot ja meko taajaan.
Tuossa saadaan nopeasti liimattua paikoillaan useita kaaria samanaikaisesti, kunhan vaan puristimet riittävät.
Samankaltaista systeemiä on käyttänyt Uudessa seelannissa kaveri joka tekee paraikaa 50 jalkaista kutteria, mutta hän veisti ne rimojen sisäpuolelle, ajattelin, että on on välttänyt "uloslyönnin"-ei ole tarvinut tehdä 1/1 piirustusta josta saa mitat mallikaarien väliin tehtäviin kaariin.
http://forum.woodenboat.com/showthread. ... uild-in-NZ" onclick="window.open(this.href);return false;

Yksi kaveri amerikassa teki rimaveneeseensä kaaret em systeemillä, ensin liimasi 3 lamellia harvan rimoituksen sisäpuolelle-että tuli muoto jonka jälkeen lisäs pakkaan paksuutta kun oli jo pohjaa.
http://forum.woodenboat.com/showthread. ... enus-Ketch" onclick="window.open(this.href);return false;

Miinuksena tuossa on, että pitää tehdä melkoinen homma tuota mallinetta varten, itse en tehnyt muuta kuin pystytin kaaret kölin päälle.
Liimasin kaaret kaariruudulla kulmarautoja vasten, siinä voi liimata ainoastaan kaariparin kerralla=1/pv epoksilla.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Mikä rakennustekniikka?

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 11 Maalis 2012 00:15

Selvää hommaa tuo on, ei tuossakaan muuta ole kuin mallit alla - niiden päällä tilapäinen pitkittäisrimoitus kaarien laminointia varten ja sitten vaan pintaa päälle. Seuraavasta kuvasta näkee jo enemmän. Runko on sen kokoinen, ettei kärsine käännellä ilman kaaria ja milläs laminoit tai muuten teet kaaret kylkiin jälkeenpäin?
Viinamäenmiäs

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Mikä rakennustekniikka?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Maalis 2012 20:14

Mitän tietämättömänä maallikkona sanoisin, että onpa siinä vinka poikineen, eikä takuulla mistään Robbarista ostettuja.
Tekniikasta en sano mitään 8-|
Donna 28 :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin