Tukilaakeri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Elwood

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Elwood » 04 Helmi 2012 19:17

ms.venla kirjoitti:Mikä laakeri on näissä python-drive nivelyksiköissä? Eikös tuo ole viistokuula?
Veikkaan kaksirivistä viistokuulalaakeria 2RS suojauksella... näinkö oikein kuvasta että tuossa on työntövoima vasten vain lukkorenkaat?? 8-| Ei taida tuo(kaan) valmistaja olla pitkäikäinen.

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 04 Helmi 2012 19:49

Kuvasta ei tosiaan selviä rakenne kokonaisuutena, mutta n. 3 vuotta sitten esensin vastaavan paketin (en muista oliko sama merkki).
Siinä akseli lukittiin "dabel-lock" (onko nimike oikea?) kiristimellä, kuvassa olevan oranssisen pötkylän kohdalla.
Aikaisemmin näissä painelaakereissa oli laippa, mihin sitten akselin laippa kiinnitettiin.

ms.venla

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05 Helmi 2012 09:46

Segereillä se mullakin on vaan laakeri lukittu, niinkuin tossa kuvankin nivelyksikössä:-) Pelkäsin alussa miten se kestää, mutta nyt olen oppinut jo luottamaan siihen, onhan se kestänyt autossakin ja siinäkin on kurvatessa kova paine laakerilla. Tuossa kuvan laakerissa on hölmöä se että pakilla laakerin liikkumisen estää pesän valu ja eteenpäin lukkorengas.

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 05 Helmi 2012 17:11

ms.venla kirjoitti:Segereillä se mullakin on vaan laakeri lukittu, niinkuin tossa kuvankin nivelyksikössä:-) Pelkäsin alussa miten se kestää, mutta nyt olen oppinut jo luottamaan siihen, onhan se kestänyt autossakin ja siinäkin on kurvatessa kova paine laakerilla. Tuossa kuvan laakerissa on hölmöä se että pakilla laakerin liikkumisen estää pesän valu ja eteenpäin lukkorengas.
Ookkonä vaihtanut tollaista tai auton etupyörän laakeria, kyllä siinä on muutakin pitoa kun se seegerirengas. Monesti tarvinnut 7kg erikoisirroitustyökalua, ei ne ainakaan auton laakerit putoa pois lukkorenkaan poiston jälkeen!
Olishan se enemmän "järkeenkäypää" jos se ulkokpl olis toisinpäin.
Eihän se potkurin työntövoima näissä "meidän kokoisissa" ole paljoakaan, luulen, että jää monesti reilusti alle tonnin.
Vrt 2x250hv perämoottoreilla varustetun veneen vetovaatimus oli 1500kg, kun olin aikoinaan vastaanottomerikokeissa se löytyi paaluvedossa vaakaan, tais olla n.2000r/min, alkaa naru jo narisemaan, tollanen 4700kg vaatii lähes metrin halkaisijan potkuriin ja akselin päähän reilu 400 konia, kannattaa katsoa millaiseen tolppaan vaakan laittaa, saattaa singahtaa!

Matti

Elwood

Viesti Kirjoittaja Elwood » 05 Helmi 2012 19:00

ms.venla kirjoitti:Segereillä se mullakin on vaan laakeri lukittu, niinkuin tossa kuvankin nivelyksikössä:-) Pelkäsin alussa miten se kestää, mutta nyt olen oppinut jo luottamaan siihen, onhan se kestänyt autossakin ja siinäkin on kurvatessa kova paine laakerilla. Tuossa kuvan laakerissa on hölmöä se että pakilla laakerin liikkumisen estää pesän valu ja eteenpäin lukkorengas.
Autossa vaikuttaa kiertokuormitus kantatessa ja veneessä on taas aksiaalikuormitus vallitseva voima.
Scatrassa, mistä tuo on kopioitu... on kuormitusta vastaan olkapäät ja vaikka pakilla pettäisi lukitus rengas, niin akseli ei silti pääse liikkumaan paljoa.

ms.venla

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05 Helmi 2012 19:16

Niin kyllähän se prässiä kaipaa että pesässä liikkuu, laskin kerran jollain kaavalla että mulla tuo 50hp kone tekee 15" halkaisialla jonkun 300-400 kilon työnnön, ei liikkuis laakeri vaikka ottaisin segerin pois.

Vastaa Viestiin