Tukilaakeri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
CC

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja CC » 02 Helmi 2012 01:42

Ei ole urakuulalaakeri, vaan kaksirivinen pallomainen rullalaakeri. Lukitukseen kolme kuusioruuvia ja vapautukseen toiset kolme (muistaakseni).
Aksiaalikuormaa lukitus sietää 1,5 tonnia, ja kuulema laakeri vähintään saman. Ja tyyppi oli tosiaan SYT35F, jossa tuo F taitaa olla juuri se asemoitumisen
mahdollistaja. F=locating bearing, L= nonlocating set. Vai onkohan vielä tuossa toisessa ulkokehäkin pukkiin päin pyöreä? Tuota ei vaan tainut olla alle 35mm akselille.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 02 Helmi 2012 08:46

Olisihan se pelkästään tukilaakeriksi turhan tukeva, laippalaakeri ilman lukitusta riittää. Rosteriakseli on aika letkua, jos esim yksi potkurin lapa kiertää hieman eri kohdassa, vedon ollessa päällä, pitkä akseli alka hiukan vippaamaan, vaikka olisi muuten suora. Tukilaakerin paikka.

ms.venla

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 02 Helmi 2012 14:29

Eikös tuommoinen kaksirivinen viistokuula laakerikin kestä aika suurta aksiaali voimaa?
Mulla on painelaakerina semmoinen auton kestovoideltu etupyörän laakeri ja olen ollut tyytyväinen...vai onko pallomainen rullalaakeri parempi?

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 02 Helmi 2012 14:49

Pallomaisen rullalaakerin yksi iso etu on ainakin se, että se sietää käytönaikaista kulmamuutosta. Viistokuulalaakerissa jo aivan pienikin akselin tai laakeripukin
siirtymä vaikkapa kuormituksessa aiheuttaa laakeriin heti vinokuormaa.

riskila

Viesti Kirjoittaja riskila » 02 Helmi 2012 15:12

Ruostumattoman teräksen jäykkyyttä kuvaava vakio eli kimmomoduli E on lähes sama kuin mustien terästen. Teräslaatu eikä edes karkaisu muuta sen jäykkyyttä eikä värähtelyominaisuuksia. Potkuriakselin sallittu tukiväli riippuu kierrosluvusta ja akselin halkaisijasta. Tukivälin valinnasta on Vetuksen luettelossa hyvä ohje, joka pätee kaikille teräslaaduille.

Elwood

Viesti Kirjoittaja Elwood » 02 Helmi 2012 20:44

ms.venla kirjoitti:Eikös tuommoinen kaksirivinen viistokuula laakerikin kestä aika suurta aksiaali voimaa?
Mulla on painelaakerina semmoinen auton kestovoideltu etupyörän laakeri ja olen ollut tyytyväinen...vai onko pallomainen rullalaakeri parempi?
Viistokuulalaakeri on hyvä valinta, käytännössä ne kestään sen kuormituksen mikä venekäytössä siihen sopivan akselin kautta tulee. Pallomainen rullalaakeri taas sietää melko vähän aksiaalikuormaa suhteessa säteiskuormaan, ongelmia ei ilmene näissäkään jos laakeri on pykälän tai pari isompi kuin akselihalkaisija, tai akselia ei kuormiteta äärirajoilla. Ruostumisen kautta nuo vierintälaakerit yleensä tuhoutuu.

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 03 Helmi 2012 09:08

Mulla ei ole enää käytössäni SKF-laakerikirjaa, mutta muistan valinneeni tuon pallomaisen kaksirivisen rullalaakerin juuri siksi, että se kesti enemmän aksiaalisia kuormia, kuin kuin muut kaksiriviset laakerit, bonuksena tuli asennuksen helppous. Se oli ainakin niin v. -76, ovat saattaneet keksiä jotain uutta sen jälkeen.

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 03 Helmi 2012 12:28

bonito kirjoitti:Mulla ei ole enää käytössäni SKF-laakerikirjaa, mutta muistan valinneeni tuon pallomaisen kaksirivisen rullalaakerin juuri siksi, että se kesti enemmän aksiaalisia kuormia, kuin kuin muut kaksiriviset laakerit, bonuksena tuli asennuksen helppous. Se oli ainakin niin v. -76, ovat saattaneet keksiä jotain uutta sen jälkeen.
Samaa väitti laakerikaupan spesialisti mulle kanssa noiden ostohetkellä, vaikka itse laakerin poikkileikkauskuvaa katsomalla yritin olla eri mieltä.

aaltosa

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 03 Helmi 2012 16:34

CC kirjoitti:
bonito kirjoitti:Mulla ei ole enää käytössäni SKF-laakerikirjaa, mutta muistan valinneeni tuon pallomaisen kaksirivisen rullalaakerin juuri siksi, että se kesti enemmän aksiaalisia kuormia, kuin kuin muut kaksiriviset laakerit, bonuksena tuli asennuksen helppous. Se oli ainakin niin v. -76, ovat saattaneet keksiä jotain uutta sen jälkeen.
Samaa väitti laakerikaupan spesialisti mulle kanssa noiden ostohetkellä, vaikka itse laakerin poikkileikkauskuvaa katsomalla yritin olla eri mieltä.
Joo, kyllähän rullalaakeri kestää sekä akselin että säteen suuntaisia kuormia paremmin kuin vastaava kuulalaakeri. Kuulalaakeri puolestaan kestää enemmän kierroksia. Jos kuulalaakerin haluaa laittaa, niin kaksirivinen pallomainen kuulalaakeri on hyvä vaihtoehto: sekin kestää sekä aksiaalisia voimia että kulmavirhettä paremmin kuin urakuulalaakeri.

Tuo SYT-laakeriyksikkö olikin mielenkiintoinen tapaus aikoinaan. Kun alettiin esitellä raskaaseen käyttöön yksikköä, jossa sekä asennus että irrotus käy pienellä kuusiokoloavaimella, ei sitä kukaan meinannut uskoa. Käyttökokemukset ensimmäisessä teollisessa sovelluksessa sitten kyllä olivat aika vakuuttavia.

ms.venla

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 03 Helmi 2012 20:59

Mikä laakeri on näissä python-drive nivelyksiköissä? Eikös tuo ole viistokuula?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aaltosa

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 03 Helmi 2012 23:11

ms.venla kirjoitti:Mikä laakeri on näissä python-drive nivelyksiköissä? Eikös tuo ole viistokuula?
Tuo kuva ei näy oikein hyvin tällä pikkuläppärin näytöllä, mutta näyttäisi minusta kaksiriviseltä urakuulalaakerilta (sarjaa 42xx tai 43xx).

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 03 Helmi 2012 23:48

Joo, ei oikein näytä viistokuulamallilta.

ms.venla

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 03 Helmi 2012 23:59

Se taitaa ollakkin urakuula, kun tarpeeksi zoomasin sitä! Tuollainen pitäs saaha itekkin, mun jos se viistokuula kestäis vielä parivuotta

Elwood

Viesti Kirjoittaja Elwood » 04 Helmi 2012 12:39

ms.venla kirjoitti:Se taitaa ollakkin urakuula, kun tarpeeksi zoomasin sitä! Tuollainen pitäs saaha itekkin, mun jos se viistokuula kestäis vielä parivuotta
Miksi pitäisi saada huonompi vaihtoehto??

Eikö täällä kukaan lue kirjoja? esim. SKF:n pääluettelosta kohdasta laakerimallinvalinta löytyy tämmöistä.

"Yhdistetty kuormitus
Yhdistetyllä kuormituksella tarkoitetaan samanaikaisesti vaikuttavaa säteis- ja aksiaalikuormitusta.
Kosketuskulma on ratkaiseva laakerin aksiaalikantokyvylle. Mitä suurempi kosketuskulma on sitä paremmin laakeri soveltuu aksiaalikuormituksille...
Yhdistetyille kuormituksille käytetään ensisijaisesti yksi- ja kaksirivisiä viistokuulalaakereita ja kartiorullalaakereita sekä lisäksi myös urakuulalaakereita ja pallomaisia rullalaakereita...
Kun kuormitus on pääasiallisesti aksiaalinen voidaan käyttää nelipiste-viistokuulalaakereita ja pallomaisia painerullalaakereita."

Tuo on lyhennetty lainaus ja pari alleviivausta lisäsin sopiviin kohtiin.. tuo on muutenkin hyvä kirja.. ensimmäiset sata sivua kun opiskelee, niin ymmärtää aikapaljon enemmän vierintälaakereista 8|

aaltosa

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 04 Helmi 2012 14:19

Joo, jos aksiaalikuormaa on merkittävästi ja kohteessa on jo viistokuulalaakeri, niin ei yleensä kannata vaihtaa urakuulalaakeriin. Mutta jos aksiaalikuormaa ei juuri ole, tai se on hoidettu erillisellä painelaakerilla, urakuulalaakeri on sekä hinnan että tilantarpeen puolesta suosittu valinta uusia laakerointeja suunnitellessa. Nyrkkisääntönä urakuulalaakeri kantaa aksiaalikuormaa yleensä korkeintaan 20 % max säteiskuorman kantokyvystä. Mutta vähänkin kriittisimmissä kohteissa kannattaa hypätä siinä SKF:n Laakerikirjassa kohtaan "Dynaamisen ekvivalenttikuorman laskenta". Laskenta onnistuu kyllä ihan lyhyelläkin matikalla, kunhan parametrit on tiedossa.

Vastaa Viestiin