Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
-
Ilves90
- Viestit: 4
- Liittynyt: 19 Tammi 2012 11:30
Viesti
Kirjoittaja Ilves90 » 19 Tammi 2012 11:56
Terve,
Olen rakentamassa puuvenettä ensimmäistä kertaa ja kun tässä homma on aluillaan niin heräsi mieleen kysymys johon en varmuutta saanut.
Eli kun olen saamassa myöhemmin honkalautaa veneen kylkiin ja pohjaan, niin millaista puuta olisi kölin, laminoitavan keulakaaren, polvipuiden ja peräpuun oltava? Riittääkö rautakaupasta haettu mahdollisimman tiheäsyinen perus mäntylankku noihin osiin vai pitäisikö runkorakenteidenkin myös olla esim. honkapuuta. Miten korkealaatuista puuta runko osien olisi siis oltava.
Kiitos vastauksista etukäteen

-
rickenbacker
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Viesti
Kirjoittaja rickenbacker » 19 Tammi 2012 23:14
Kyllä hyvälaatuinen mäntykin käy. Itse tekisin tammesta. Kova, jäykkä ja kestävä.
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 20 Tammi 2012 12:36
Moro
Minkä tyyppinen vene ja millaiseen käyttöön?
Onko kokoajan vedessä?
Milainen pintakäsittely?
Meillä tehtiin Irokaosta köli ja steevit.
Sun listasta puuttuu vielä yksi synonyymi männylle: Petäjä.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Viesti
Kirjoittaja Simon » 20 Tammi 2012 18:44
Tiheäsyinen kuusikin soveltuu mainiosti, mutta ymmärsin että olet aloittelija, joten hyvänlaatuinen vähäoksainen mänty soveltuu työstettävyyden vuoksi parhaiten projektisi materiaaliksi.
Tarkoititko tuolla honkalaudalla mahdollisesti Männyn tai petäjän ydinpuuta? vaiko vain yleisnimikkeenä (hyvää mäntyä).
Ja hyvää jatkoa ja innostusta

-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 20 Tammi 2012 22:00
Mänty on hyvä kun siihen pistää puolet petäjäistä...
Mitä te äijät saivartelette?
Kaiken voi soutupaattiin tehdä MÄNNYSTÄ ja hyvin kestää

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Viesti
Kirjoittaja Simon » 21 Tammi 2012 18:49
Aivan, on erinomaisen hyvä materiaali kestävyytensä ja työstettävyydenkin takia

-
Ilves90
- Viestit: 4
- Liittynyt: 19 Tammi 2012 11:30
Viesti
Kirjoittaja Ilves90 » 21 Tammi 2012 18:50
Ihan perus savolaismallin mukainen soutuvene olis suunnitelmana ja vapaa-ajan kalastuskäyttöön tulisi.
Eli honkalaudalla meinaan kutakuinkin oksatonta kuollutta männyn sydänpuuta.
Pintaan tulis peruskyllästeen + pellavaöljyn lisäksi tervaa. Kirjan ohjeilla mennään.
Vinkkejä vois kokeneemmat laittaa veneenrakennukseen. Esim. mitkä on hankalimpia työvaiheita.
Miten mahtaa kestää keulapuu, mikä on koottu esim kahdesta yhteenliimatusta/ruuvatusta puunpalasesta?
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 22 Tammi 2012 06:52
Hankalin on varmaan ensimmäisen lautaparin laitto, ne kun joutuu päistä vääntämään aika paljon ropelille.
-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 22 Tammi 2012 10:01
Jape kirjoitti:Hankalin on varmaan ensimmäisen lautaparin laitto, ne kun joutuu päistä vääntämään aika paljon ropelille.
Sen lisäksi kun sen ensimmäisen laudan joutuu sovittamaan molemmista päistä lautauraan; on melko helppoa tehdä siitä liian lyhyt, vrt jos on peräpeili, niin silloin sahataan liika pituus pois kiinnityksen jälkeen.
Tuossa yksi tapa laittaa lautaan alkukiertoa ennen sovitusta;
http://dl.dropbox.com/u/32496642/181011/001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Yksin tehdessä kun tuppaa nuo kädet loppumaan kesken.
Laudan sovitusta varten kannattaa tehdä malline, n 1m pituinen "laudan pää" vaikka 4mm vanerista tai kovalevystä.
Matti
-
Ilves90
- Viestit: 4
- Liittynyt: 19 Tammi 2012 11:30
Viesti
Kirjoittaja Ilves90 » 22 Tammi 2012 19:32
matti kirjoitti:
Sen lisäksi kun sen ensimmäisen laudan joutuu sovittamaan molemmista päistä lautauraan; on melko helppoa tehdä siitä liian lyhyt, vrt jos on peräpeili, niin silloin sahataan liika pituus pois kiinnityksen jälkeen.
Tuossa yksi tapa laittaa lautaan alkukiertoa ennen sovitusta;
http://dl.dropbox.com/u/32496642/181011/001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Yksin tehdessä kun tuppaa nuo kädet loppumaan kesken.
Laudan sovitusta varten kannattaa tehdä malline, n 1m pituinen "laudan pää" vaikka 4mm vanerista tai kovalevystä.
Matti
Tämän kirjan ohjeiden mukaan (tässä mallissa) laudat upotetaan vaan keulapuuhun ja perästä menisivät yli ja jälkeenpäin sahataan poikki.
Miten jos on vaikea saada sopimaan ekaa lautaparia, niin eikös niitäkin voi pasuttaa ensin?
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 22 Tammi 2012 19:36
Kyllä ne pitää joka tapauksessa pasuttaa keulapäästä, ne kun on keulassa pystyssä ja keskellä venettä vaakasuorassa, niin mikään lauta ei kuivana taivu niin.
-
JussiA
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25
Viesti
Kirjoittaja JussiA » 23 Tammi 2012 18:41
Mäkin oisin varmaan vielä viime viikolla ollut Japen kanssa samaa mieltä tuosta pasuttamisen välttämättömyydestä, mutta viikonloppuna iski inspiraatio ja pasu ei ollut lähettyvillä joten oli pakko kokeilla laudan taittamista paikalleen kuivana. Yllätyin kyllä miten kivuttomasti kavi, tuntui ettei ollut missään kohtaa edes lähellä paukahtamista. Kuvan oton jälkeen lauta on vielä käytetty irti ja höylätty tarkalleen muotoonsa, toisella kertaa menikin jo sitten paikalleen melkeinpä heittämällä. Tässä on kyllä tietty paljon merkitystä veneen mallilla, tässä kyseisessä veneessä laudan kärki taipuu aika pitkällä matkalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 23 Tammi 2012 18:46
Ilves90 kirjoitti:
Tämän kirjan ohjeiden mukaan (tässä mallissa) laudat upotetaan vaan keulapuuhun ja perästä menisivät yli ja jälkeenpäin sahataan poikki.
Miten jos on vaikea saada sopimaan ekaa lautaparia, niin eikös niitäkin voi pasuttaa ensin?
Kyllä se kuvan lauta on pasutettu, ei varmasti kierry kylmänä tuolle jengalle.
Kuva on hommasta kun vaihdoin kölin ja ekat laudat yhteen veneeseen, en keksinyt, että mitenkä muutoin olisi saanut laudat paikoilleen kun laittamalla ensin riittävästi kiertoa ja jäähtyneenä paikoilleen.
Tommosessa hommassa pitäis olla neljä kättä, olis helppoa pitää kiinni kammeta ja kääntää puristinta samaan aikaan.
Matti
-
JussiA
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25
Viesti
Kirjoittaja JussiA » 23 Tammi 2012 18:51
Joo tuo edellinen oli vaan tuommonen yksityiskohta, kyllähän nuo ilman muuta kannattaa ja suorastaan pitääkin pasuttaa että homma onnistuu ja laudat pysyy ehjinä. Laudanvaihtohommissa usein vielä tärkeämpää, eipä tuossakaan olisi noita ykkösiä saanut paikoilleen edellä kuvatulla tavalla jos olisi pitänyt sovitella ahtaampaan väliin, onneksi noita lautoja puuttuu vähän useampia..

-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 23 Tammi 2012 20:28
JussiA, sattui hassusti, ei ollut sinun venekuvaa vielä kun aloin kirjoittamaan, mutta ehdit väliin.
=olen hidas.
Laudan paksuus vaikuttaa myös erittäin paljon, tuollaisessa soutuveneluokassa on suuri ero onko lauta 12 vai 13mm.
Venemestarin ( ei todellakaan minun) kikka; höylää sisäpuolelta keskilaudasta milli-puolitoista pois-jätä limit joihin ruuvit/ naulat alkuperäiseen paksuuteen, niin johan taipuu.
On kokeiltu, auttaa.
Matti