polttoainejärjestelmä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Elwood » 09 Loka 2011 09:30

Tähän väliin on varmaan hyvä pistää eräs tarina.. Ihan tarkkaan en enään muista tapahtuman, mutta se meni pääpiirteittäin näin.

Saariston kauppias katsoi että on kaunis ja tyyni päivä hoitaa kaupan bensa täydennys, kuution tonkka meriläiseen ja maihin tankkaamaan. Tonkka oli veneen avotilassa ja sen hän täytti päällä olevasta korkista täyteen ja eikun kiireellä matkan.. homma toimi siihen asti kunnes starttasi moottorin... Tankatessa oli bensahöyryt valuneet tonkasta veneeseen ja startatessa sai kipinän jostain. Tuli kunnon pamaus. Veneen käyttötunnit tuli täyteen, mutta ihmeeksi kuski selvisi, ilmeisesti oli sopivasti räjähdysen keskellä...

Tarinan opetus?? Vaikka ennenkin on vikstömmien tankit tankattu veneen sisälltä tratilla ja kannulla, niin tapa ei kuitenkaan ole oikea...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Loka 2011 14:25

"raimå on vähintäänkin oikeessa !!!
Direktiivit ja pilkunhässimiset kuuluu muille voorumeille!
Tämä ns:Isänmaa tirektiiveineen ja kansalaisineen alkaa muistuttaan jo sitä V......n ameriikka jossa terveen järjen käyttökin on tarralla kielletty ilman kypärää 8] " - Pellamo

Komppaan Perämeren veneilijä veljeäni kympillä tai no siis kymppiminkalla kun niitä direktiivejäkin on joskus vaan pakko noudattaa vaikka ne olis kuinka hanurista ja terve järki sotiisi niitä vastaan. Mutta jos suinkin voi kiertää järkevämmin ja laillisesti jonkin direktiivin niin kuulemma kohta aletaan jakaa 1. luokan direktiiveistä vapautusristejä itsepäisyyspäivän juhlilla... :-)

Yrittäjä on kuitenkin hieman eri tilanteessa noiden direktiivien kanssa ja niihin ei tahdo olla kiertotietä jos meinaa yrittää - tätä lienee Jarikin tarkoitti. Ja ei ne kaikki ole suinkaan ihan idiottimaisia tai huonoja ja ehkäpä niistä kumminkin joku 90% on ihan hyviä mutta ns. mädät omenat pilaavan koko sadon. Yksi huono direktiivi pilaa 9 hyvää ja aiheuttaa suhtautumisen muutoksen kaikkiin direktiiveihin...

Mutta minäpä olen uskaltanut syödä ylikäyrän kurkun - kuka on tehnyt saman???

Me ollaan rempattu vajaa kolminumeroinen luku kylppäreitä ja niistä on ollut ehkä 60% nykyisten kosteantilan määräysten mukaisia. On tässä tullut tuuskatessa ja tuumaillessa mieleen että jos joskus rakentasin omakotitalon itselleni, mitä en ole koskaan tenyt enkä tee, niin en tekisi siihen ollenkaan vesieristystä. Mutta en saa rakentaa semmoista - edes itselleni... :-(
Direktiivien direktiivi eikö totta!!!!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jari Reijonen
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2011 23:56

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jari Reijonen » 19 Loka 2011 18:39

En tarkoittanut puhua mitään yrittäjän suhteesta direktiiveihin. Yritin vastata esitettyihin kysymyksiin:
Mitenköhän oikeassa maailmassa näitä tuplatankki järjestelmiä rakennetaan? Mitkä lait säätelevät veneenrakennusta? Missä tosiaankin sanotaan että tankkeja ei saa yhdistää?

Vastauksessani yritin vihjata, että ammattimaista veneenrakennusta säätelevät direktiivit voivat sisältää jotain sellaista tietoa, joista voi olla apua ohjeita kaipaavalle harrastajalle. Kirjoitin myös, että sellaisten harrastajien, jotka tietävät jo kaiken, ei tarvitse näitä direktiivejä edes lukea, saati noudattaa.

Pahoittelen, että ilmaisutaitoni on vajavainen ja siksi syntyi vaikutelma, että tahtoisin puuttua suomalaisen miehen ikiaikaiseen oikeuteen vahingoittaa itseään valitsemansa harrastuksen parissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03 Marras 2011 18:03

Eikö sitten saa yhdistää. Mitä haittaa siitä on tai olisi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Marras 2011 19:36

Ei välttämättä mitään haittaa. Mutta pienentää kuitenkin haverin mahdollisuutta eli mitä vähemmän liitoksia putkissa sitä vähemmän mahdollisia vuotokohtia.

Jarilta varsin hyvin lohkaistu ikiaikaisista oikeuksista :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
FourRocks
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Elo 2011 19:44
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja FourRocks » 03 Marras 2011 20:29

Jari Reijonen kirjoitti:Pahoittelen, että ilmaisutaitoni on vajavainen ja siksi syntyi vaikutelma, että tahtoisin puuttua suomalaisen miehen ikiaikaiseen oikeuteen vahingoittaa itseään valitsemansa harrastuksen parissa.
Menee off-topiciksi, mutta kiitos, nyt oli hyvin lohkaistu. Veikkaan että tuota tulee tästä lähtien käytettyä kun kotiväki kyselee kaikenlaisista joutavista naarmuista.

Olihan tämä ikiaikainen oikeus dokumentoitu johonkin kauan sitten hävinneeseen Kalevalan salaiseen liitteeseen tms, olihan :))
"If it's worth doing, it's worth overdoing", Grant Imahara, Mythbusters.
Venla : Lasikuitu/Puu/Moottorivene vm.1973
Camilla : Mahonki/Teak/Purjevene vm.1968

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Marras 2011 20:08

Tottahan toki ; Väinä 1;63/42 ja toisena versiona Lemminki 14;1/102
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Marras 2011 21:33

Poika on lukenut kirjansa :)) :))
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09 Tammi 2012 23:14

Tankkiasiaa. Luin jostain, ettei lasikuitutankit pidä bensaa, jossa on tätä alkoholilisäaineistusta joukossa. No 98 on puhdasta, mutta kuinka kauan. Onko bensan sekoittajat (siis öljy-yhtiöt) antaneet takuita, kuinka kaun jatkuu metanolilla sekoittamattoman bensan valmistus. Tulevana bensaveneharrastajana tämäkin kiinnostaa.
Donna 28 ???
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 10 Tammi 2012 08:36

Taitaa olla enemmän lainsäätäjistä kiinni tuo bensan sisältö.

Vaikka direktiivejä on aivan liikaa ja suurimmalla osalla vois pyyhkiä... niin kyllä tuollainen VTT dokumentti oli kiva lisä tieto referenssi. Yleistietoo. Kiitos linkistä.
Rakennanko omaa venettäni sillä tavalla. Tuskin...
Mutta ainakin luen miten homma pitäs tehdä.

Aleksi

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Pellis » 10 Tammi 2012 20:33

Tuo pitää paikkansa, että lasikuitutankki ei kestä etanolilla ryyditettyä bensaa. Jenkeissä on ruvennut hartsit sulamaan tankeista ja tukkii kaasarit, siellähän on jopa 15% tiukkaa veneasemienkin gasossa joukossa. Dieselin kanssa ei kuitenkaan ole ongelmia. Vanhat letkut ja tiivisteetkään eivät tuota uutta "kusivitosta" murenematta niele. Toisaalta onhan sitä pirtulla ajettu muinoinkin... 8]
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Tammi 2012 20:51

ja missähän ajassa näitä ongelmia sitten ilmenee, vuodessa vai kymmenessä? Onko niitä kellään jo ollut autopuolella? Vai onko pyhä lehmä niin arvokas, että varmuudeksi on ajettu aina 98:lla.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Tammi 2012 08:57

Onko mitään luotettavaa konstia yhdistää eri puolilla venettä olevia bensatankkeja, Donnassa on ollut kaksi n. 60 l tankkia perämiehen ja kansimiehen penkkien alla, silloin on ollut kysymys bensan ja petroolin läträyksestä. 120 litraa tuntuu jo varsin hyvältä bensiinvarannolta ja tankit ovat valmiit, siis ne on kuparia. Toinen kysymys, miten tämä kupari käyttäytyy bensan kanssa ja kolmas, pitääkö tankkien välille laittaa joku hana, vai voiko ne olla yhteydessä toisiinsa ja millainen yhteys on tärinän kestoltaan paras. Neljäs kysymys, ellei, olisiko tankit vaihdettavissa kaasuttajlle tulevan letkun kautta jollakin kaksitiehanalla tai jos laittaa vielä kolmannen tankin, kolmitiehanalla.
Viides kysymys, minkälaisia polttoainepumppuja näissä käytetään, tarvitseeko jokainen tankki oman pumppunsa, jos haaroitettua hanaa käytetään. Mikäli nämä tankit on yhdistettävissä, voiko olettaa, että ne voidaan myös täyttää samasta "reiästä". Kaikenlasita kaasun muodostusta pelkään.
Donna 28 ???
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 24 Tammi 2012 17:27

Mulla on 2 tankkia siten että kummassakin on oma täyttö ja huohotus.
Polttoaine lähdöt tulee Y haaraan jossa tankeille menevillä haaroilla on omat sulku hanat tankin lähelä. Polttoaine pumppu imee suodattimen kautta tuosta Y haarasta.
Kerralla on yks tankki käytössä ja toinen hana on kiinni.
Toimii ja polttoaine pysyy tankissa kallellaan purjehtiessakin. Ettei lapo kaikkea toiselle puolelle.

Aleksi

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Tammi 2012 17:41

Minkälaista hanaa käytät sulkuhanana, ettei se vuoda ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin