Lakkaamaton puuvene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
luototo

Lakkaamaton puuvene

Viesti Kirjoittaja luototo » 22 Marras 2011 11:36

Tervehdys kaikki puuveneturisijat!
Kertokaapa uudelle puuveneilijälle mitä mieltä olette siitä, että puuveneen rungon jättää ulkopuoleltaan kokonaan lakkaamatta. Eli pelkästään kyllästetään ulkopuolelta, mutta lakkaa ei vedetä laisinkaan. Pohja toki maalataan normaalisti. Olen törmännyt tällaiseen käytäntöön, jota itse pidän uutena ja ihmeellisenä 8-| . Kyseinen vene on ollut kuitenkin käytössä yli 30 vuotta ilman ongelmia: runko on ehjä, ei ole lahoa eikä suuria rakoja. Pinta on tietysti matta ja tummunut, mutta täysin ehjä. Aloin tässä miettimään, että miksi ihmeessä niitä puuveneitä ylipäänsä vuoroin lakataan ja vuoroin raavitaan puhtaaksi, jos ilman lakkaamistakin pärjää. Paljon helpompaa ainakin mielestäni on vain kyllästää perusteellilsesti vuosittain ilman lakan rapsutusta ja sen seitsämän kerroksen maalausta. Onko lakan ainoa hyöty silmiä hivelevä kiilto, vai miten on?

Northling
Viesti:

Re: Lakkaamaton puuvene

Viesti Kirjoittaja Northling » 22 Marras 2011 12:32

Moro

Voihan se ihan hyvin jättää lakkaamatta jos sellasesta likaisesta pinnasta tykkää ???

Lakan tai maalin tehtävä on suojata puuta UV-säteilyltä ja parantaa kyllästeiden pysymistä puun sisällä, ettei ne huuhtoudu pois heti eka kesänä. Uv haurastuttaa puuta.

Lakattua/maalattua venettä ei muuten skabata kuin ehkä kerran 10-20 vuodessa. Vuosihuolloksi riittää kevyt hionta ja kerros lakkaa, kunhan alkuperäinen kyllästys ja lakkaus/maalaus on tehty huolella ( se 8 kerrosta).

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 24 Marras 2011 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jampe9

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 22 Marras 2011 16:25

Eiköhän se ola aika pitkälle makuasia. Minä oon joskus aiemmin kritisoinut sitä kun puuveneet ja puuveneily mielletään nykyisin melkein järjestään sellaiseksi että veneen on oltava kuin uiva piano, lakattu ja kiiltelevä nmiin että silmiin ottaa katsoessa kipeää. Kiiltävät helat, punotut fendarit ja varmemmaksi vakuudeksi vielä perässä lipputangon päässä kromattu nuppi.

Kauniitahan ne ovat, ei voi kieltää, mutta ainakin allekirjoittaneen mielestä sitä oikeaa, jos ei peräti oikeaMPAA henkeä on vanhassa tervaisessa, tummakylkisessä työveneessä ja vielä parempi jos savupiippu on suora 10 cm paksuinen musta nokitorvi ja vene jykevä työvene, keulassa verkonnostolaite! Vielä vähän tervanhajua ja silakansuomuja niin siinä on oikea puuvenehenki!

Puuveneethän ei ennen vanhaan ole olleet mitään näyttelykapistuksia ainakaan suurimmalla käyttäjäkunnalla, vaan työveneitä, karkeita ja miehekkäitä jykeviä kunnon paatteja. Helppohoitoisuuskin on tosiasia että tervaa ja öljyä vaan kylkiin eikä ainoa vaihtoehto ole lakan ja siklin kanssa nysvääminen.

Tunnustan että kirjoitukseni on vahvasti puolueellinen koska omistan kyseisenlaisen kuusiveneen, ilman lakkaa, sisältä tummunut (oikein; ei ole käytetty ilmeisesti homeenestoa) vaan puupa on tervettä ja kovaa kuin uusi. Ei irvistele sieltä eikä täältä. Muuten vene o nalunperinkin työveneeksi tehty ja siihen oli jälestäpäin rakenneltu amerikkalaistyyliset hyttirakennelmat, niin purin ne pois ja palautin venosen alkuperäiseen asuunsa. Kun näin veneen ensi kertaa, se oli rakkautta ensi silmäyksellä!

Komea ja jyhkeä se on katsella ja kova sana merellä! Kaaretkin on yhtä vahvat kuin kakkoskakkoset. Mausteena kakun päällä on vielä 5,7 litranen vanha MB ja kova ääni niinkuin olla pitää tällaisessa veneessä. Parit halkeamat viime kesänä kölin vierestä korjailin rimottamalla mutta se ei osoita huonoutta vaan venehän oli maalattu vesirajan alapuolelta.

Kannatan ehdottomasti vanhaa työvenemeininkiä ja uskottavia tummakylkisiä tervalotkareita! 8]

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 22 Marras 2011 19:59

Moro :P

Juu kyllä karut työveneet on omalla tavallaan hienoja. Käytännöllinen on kaunista!

Kyllähän se terva suojaa puun UV:ltä ihan eri tavalla kuin pelkkä kylläste. Se muodostaa puun pintaan suojakerroksen, joka ehkäisee samalla kyllästeen pois huuhtoutumista. Tervauskin pitää joka kevät huoltaa, joten ei sekään mikään huoltovapaa menetelmä ole. (no eipä ole kyllä mikään)

Meillä kun on harrastuksena puuvenepurjehdus niin eipä siihen oikein noi Jampen oikean puuvenehengen määritelmät sovi:
Jampe9 kirjoitti:vanhassa tervaisessa, tummakylkisessä työveneessä ja vielä parempi jos savupiippu on suora 10 cm paksuinen musta nokitorvi ja vene jykevä työvene, keulassa verkonnostolaite! Vielä vähän tervanhajua ja silakansuomuja niin siinä on oikea puuvenehenki!
Meillä kyllä ei ole kromattua lipputangon nuppia (se on puinen ja lakattu) Eikä kannen messinkiosatkaan ole kiillotettuja, vaan meriveden patinoimia. (uusina ne kyllä kiilteli) Kansi on käytännöllisyyden takia harmaantunutta teakkia. Lakkaus on kyllä siitä hyvä että sen läpi näkee heti jos joku paikka alkaa kostumaan tai sinistymään, sitä ei maalin alta näe.

Mutta kukin ommaansa ja luoja meitä kaikkia 8]

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Marras 2011 16:08

Minä kyllä komppaan Jampea aika pitkälle - varsinkin näiltä sivuilta saa sen käsityksen että ainoastaan hiplaaminen ja puunaaminen on sitä oikeaa puuveneilyä. Monelle uudelle harrastajalle se antaa mielestäni aivan väärän kuvan koko harrastuksesta sillä tosiasiassa täällä taitaa pyöriä alle prosentti Suomen puuVENEILIJÖISTÄ. Eli totuus harrastuksesta on jossain tuolla ulkona maailmalla ;-)
Mutta onneksi vapaassa maassa saa hiplata ihan mitä vaan ja veneillä suht vapaasti lain puitteissa ihan niin kuin itse haluaa. Mutta ei kuitenkaan unohdeta sitä että se totuus puuveneilystä on ihan jotakin muuta kuin hiplaamista mutta on se myös sitä...

Itse koen olevani jossain ääripäiden välimaastossa, vene pitää olla toimiva, siisti ja komia (huom. ei siis kaunis) mutta se ei saa estää tai haitata veneilyä joka on kumminkin se pääasia.
Löpölle ja sillillle haiseva paskakasa ei kiinnosta mutta ei sekään että että venettä pitää varoa muutoin kuin turvallisuuden osalta. Kaiken maailman sukkahippaset, köysikikkarat, lapsikiellot, yms ei herätä kuin sääliä ;-) ;-) ;-) ;-)

Minulle on aina jotenkin pistänyt "puuveneilyssä" karsastamaan törmäyslistan väärinkäyttö mitä ilmeisimmin väärinkäsityksen johdosta - jotkun käsittävät sen koristelistaksi ja ovat unohtaneet kokonaan sen alkkuperäisen ja oikean tehtävän suojata venettä :-) :-) :-)

Ai niin, se hiplaamisharrastuskin on viisasta pitää lain oikella puolella...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jtp

Viesti Kirjoittaja jtp » 23 Marras 2011 23:59

Minusta tärkeää on se että vene näyttää "oikealta", eli työveneeksi tehty näyttää työveneeltä, ja vastaavasti hieno daycruiseri (tyyliin Crish Craft, Riva) kiiltää niin ettei ilman aurinkolaseja edes tähän aikaan vuodesta voi mennä lähelle. Puuveneitä kun on aikojen saatossa tehty sekä työ- että huvikäyttöön niin minusta on tärkeää että veneen sielu säilytetään vaikka käyttötarkoitus muuttuisikin, esim työkalusta huvikäyttöön. Olen aina ihaillut pianolakkausta oikeassa paikassa ja taas tervan tuoksu sopii toiseen paikkaan, molempi parempi. Pääasia lienee se että aluksen omistaja on itse tyytyväinen veneeseensä ja pääsee toteuttamaan itseään sen kunnostuksessa ja käytössä.

-Jukka-

Jampe9

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 24 Marras 2011 07:49

jtp kirjoitti:tärkeää että veneen sielu säilytetään -Jukka-

Näinpä! Koska puuveneellä ON sielu! Omakin veneeni oli alunperin tehty ehdaksi ja karun oloiseksi avotyöveneeksi, mutta muutettu jälestäpäin erikoistyylisillä hyttirakenelmilla. Kun katselin venettä sen pihaan tuotuani, niin näki selvästi että veneparka itki. Veneen alkuperäinen tekijäkin oli samaa mieltä kun näytin kuvia, niin veistäjän mielipide oli että mielellään pois vaan hytit ja takaisin avoveneeksi. Mutta kyllä veneen puuosat on pysyneet todella hyväkuntoisina "pelkällä" öljyämisellä, vaikkei se kauheasti kiiltelekään.

Onhan ne lakkaveneetkin ainutlaatuisia ja hienoja, mutta kuten sanottu; kukin tyylillään!
Sitä en kyllä aivan helposti usko että "pelkkä" vuotuinen öljyäminen/tervaaminen olisi sen huonompi vaihtoehto kuin lakkaaminenkaan. Pikemmin voisi ajatella toisinpäin että sitä parempi mitä enemmän ja useammin puulle öljyä tarjotaan. Eikös lakka ja maalikin korkkaa juuri sen takia etä alkaa olla riittämätön kyllästys ja puu elää niin paljon ettei aineet pysy kiinni. Jos öljyätervaa sutii joka vuosi eli kaiken aikaa puulle niin mikä sen parempi?

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 24 Marras 2011 09:58

Moro

Ketjun aloittaja luototo kirjoitti:
luototo kirjoitti:Eli pelkästään kyllästetään ulkopuolelta
Käsitin niin, että silloin ei pinnassa käytetä tervaa tai vernissaa ja siinä tapauksessa öljyt huuhtoutuu puun pinnasta enempi.

Kukaan ei ole sanonut että jokavuotinen kyllästys ja tervaaminen olisi huono. Paikassaan se on erinomainen.
Kommenttini eivät mitenkään tarkoitettu moittimaan tervattuja tai maalattuja veneitä vaan valotin asiaa uudelle puuveneilijälle, vain kyllästyksen pysymisen kannalta, sekä lakan/maalin funktiosta pinnan suojaamisessa.

Lakatussa ja pellavaöljykyllästetyssä veneessä kyllästysöljyä lisätään sisäpuolelta mielellään vuosittain. Lakan irtoaminen puun pinnasta kertoo tosiaan siitä että puussa on pulaa kyllästysöljystä ja puu on päässyt vettymään. Tämä näkyy lakatussa veneessä onneksi heti ja asiaan pääseen puuttumaan ajoissa. Toisessa ketjussa puhuttiin tuosta Owa-kyllästyksestä ja minun ed. paatin Owattu kylki oli juuri päässyt liian kuivaksi kyllästeestä ja lakka irtosi laattoina. Tilanne oli päässyt veneen iäkkäiltä ed. omistajilta vähän liian pitkälle, joten minulla oli aika työ poistaa alkaneita sinistymiä.

Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan... (mutta ei homeen!)

N
Viimeksi muokannut Northling, 24 Marras 2011 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MitjaT

Viesti Kirjoittaja MitjaT » 24 Marras 2011 12:45

Jtp puhui asiaa. Mielestäni vene on hyvä ja hieno, kun se on käyttätarkoitukseensa soveltuva ja muotoiltu niissä puitteissa maulla. Rakennusmateriaalista, -maasta tai -ajankohdasta riippumatta. Oma veneeni on jotain työ-, ja huviveneen väliltä muotoilultaan. Karski, merikelpoinen jenkkitroolarirunko, jossa mukavat majoitustilat pidempään asumiseen Amerikan standardilla. Kahdeksan ja puoli metriä ja seitsemän tonnia! Jotkut ihmettelevät, että eikö veneeni kannattaisi lakata, kun se kerran on puuta. Näyttäisi kyllä tosi oudolta tuossa yhteydessä. ja jos katsoo vanhoja kuvia, on Suomessakin lähes kaikki huviveneet olleet rungoltaan maalattuja. Nykyään näkee jopa mäntyrunkoisia veneitä, joissa on ylin kylkilauta mahonkia, lakattuna. Puuvalinnat kyllä viittaisivat siihen, että mäntyrunko on ollut maalattu ja mahonkiosat näkyvissä. Nykyään tahtoo olla vähän sellaista, että jos minulla on puuvene, pitää sen näkyä mailien päähän, mutta jälleen kerran:jokainen tyylillään. Ai niin, kyllä maalatussakin veneessä ne vauriokohdat aika nopsaa huomaa, eihän tuo maali märässä puussa oikein tahdo pysyä.

Mitja.

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 24 Marras 2011 13:43

Veli-Matti kirjoitti:
Ai niin, se hiplaamisharrastuskin on viisasta pitää lain oikella puolella...
Meinasitko, ettei alle 15 vuotiaita saisi hiplata? 8-|
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Marras 2011 15:28

Juu, ihan liian uutta tavaraa hiplattavaksi - yleensä melkein käyttämättömia kamppeita mutta toisaalta satavuotiaan hiplaaminen vaatii herkkää kättä j arautaista ammattitaitoa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

luototo

Viesti Kirjoittaja luototo » 24 Marras 2011 20:19

Kiitos hyvistä neuvoista.

Summa summarum: lakkaus voidaan suorittaa tai jättää suorittamatta veneen sielun tai kipparin henkilökohtaisen mieltymyksen mukaan. Mikäli vene on uskollisesti yli 33 vuotta halkonut aaltoja ilman lakkapintaa, se saa jatkaa samassa asussaan edelleenkiin. Mitäpä sitä muuttamaan hyväksi koettua huoltokäytäntöä.

Täytyypä tähän vielä todeta, että ovathan nuo lakkapurkit kauniita katsella ja komeita näkyjä, mutta on niissä kuitenkin jotain samaa kuin ruotsalaisissa sotilaissa hiusverkoissaan: jotenkin kokonaisuus ei vain oikein vakuuta. Tämä on minun nöyrä mielipiteeni, muut saavat olla samaa tai eri mieltä.

Ana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ana » 24 Marras 2011 20:40

Täytyy myös kantaa korteni kekoon. Aika lyhyt historia lakatuilla ja käsitellyllä veneillä on ajateltuna puuveneiden yleistä historiaa, mutta harrastusmelessä flyygelipinnan tai täydellisen merenkulun tavoittelu on juuri tämä idea, joista jokainen harrastaja löytää oman intonsa. Jokaisella veneellä on tarkoituksensa. Palvella senhetkistä omstajaansa ja käyttötarkoitusta. Kun kerran olen sotkeutunut osittain puuveneiden kanssa värkkäilyyn, olen huomannut että odotan tavallaan enemmän talvea, kun saan toteuttaa niitä asioita, joita olen kauden aikana suunnitellut ja itse veneily on se suuri bonus.

Ana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ana » 24 Marras 2011 20:42

Ei nyt kuitenkaan pelkän flyygelipinnan tai merenkulun :-). Eiköhän jokaisella ole oma syynsä. 8|

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Marras 2011 00:06

Kasvattelen minäkin tätä kekoa. Allekirjoittaneella ei ole ollut koskaan lakkaamatonta, maalaamatonta tai tervaamatonta venettä. Enkä ole edes sellaista nähnyt koskaan, vaikkakin kaikenlaisia kokemuksia onkin. Olen samaa mieltä kuin teistä ilmeisesti kaikki, että veneen käyttötarkoitus sanelee sen ulkoisen ja sisäisen olemuksen. Itse asiassa olen mieltynyt valkoiseksi maalattuihin kylkiin ja lakattuihin mahonkisiin hytti- ja kattorakenteisiin sekä peräpeiliin. Nytkin kun Donnaa entistän, olisin mieluummin vetänyt kyljet valkoiseksi ja jättänyt kannet, peräpeilin, salongin seinät ja tuulilasin lakatuiksi, mutta kun siinä ei ilmeisestikään ole koskaan ollut muuta valkoista kuin salongin katto, josta siitäkään en ole sata varma, niin teen tässä veneessäni poikkeuksen ja lakkaan sen kauttaaltaan, ensin kyllästäen, sitten petsaten ja sitten lakaten. Kun veneeni on luonteeltaan salonkivene, tulee sen kiiltää ja lakkapinnastakin toivon saavani jonkinlaisen omakuvan näkymään. Mutta, en ymmärrä sitä, jos fiskarin, työveneen tai muun sellaisen ammattikäyttöön tarkoitetun työkalun täytyy näyttää karamellilta tai täytekakulta. Kauniita ja tarkoituksenmukaisesti huoliteltuja ne voivat siitä huolimatta olla, sillä silloin kukin katselija voi päätellä omistajan pitävän hyvää huolta siitä tai vaikkapa eläkkeellä olevasta vanhasta työkalusta. Uskon näet niin, että työ oman veneen tarkoituksen mukaisessa ylläpidossa tyydyttää niin omistajaa kuin sen katsojiakin. Uskon myös niin, ettei puuveneellä ole sielua, vaan se sielu on sen omistajan korvien välissä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin