Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Ande

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Ande » 13 Loka 2011 22:33

Niin toi on ikäkysymys tuo vaadittava tila. Nuornamiehenä siikaverkolla sitä meni vaikka peräloosteriin tai veti vaan pressunliepeen päälle ja kaikki oli ok.
Kais sitä sen verran tosiaan tarttee olla enempi ku hartianleveys?
Muuten tulee ahtaanpaikankammo.. :))
E mare libertas

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Loka 2011 10:36

Olen nyt saanut uutta tietoa Donnasta, se ei olisikaan Summassa Seppälän tekemä.
Veistäjä sanoi että kaikki liitokset ovat kuin, mm skantäkin osalta, Åbo Båtvarfin käyttämät. Mene ja tiedä. Näillä eväillä kuitenkin mennään, mitä hallissa on.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vesiapina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 18 Loka 2011 18:29

Donna 28 kirjoitti:Olen nyt saanut uutta tietoa Donnasta, se ei olisikaan Summassa Seppälän tekemä.
Veistäjä sanoi että kaikki liitokset ovat kuin, mm skantäkin osalta, Åbo Båtvarfin käyttämät. Mene ja tiedä. Näillä eväillä kuitenkin mennään, mitä hallissa on.
Ai että Turun Veneveistämön tuotos? No nyt alkoi meikäläistä kiinnostamaan kahta kauheammin! Kunnon kuvia odotellessa, en ole koko aihetta selannut läpi, lieneekö siellä hyviä kuvia paatista?

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Loka 2011 16:09

Eipä ole tullut niitä liitoksia kuvattua vielä, mutta sovittiin veistäjä Juhan kanssa, että liitokset tehdään "uudetkin" samalla tavalla kuin ovat aikaisemminkin tehty. Muutenkin on hankala laittaa tänne, kun en kuolemaksenikaan muista, miten niitä laitettiin ja kuvablokitkin - no jaa - eiköhän se nyt riitä kun ne olisivat edes täällä muistissa. En ole mikään valokuvausharrastaja edes.
Jos vene on Turusta, niin joku on antanut minulle tietämättään harhaanjohtavaa tietoa. Tosin itsekin olen ihmetellyt, ettei vene näytä Summan miesten tekemältä, mitä olen 30 -luvun loppuun kaikenlaisia kuvia katsellut maakunta-arkistosta ja vähän muualtakin. Eniten vene muistuttaa Kultaranta II, jonka olen nähnyt viime keväänä, mutta siihenkään ei täsmää leveys, joka on + 30 cm siihen nähden. Muutenkin osat ovat parempaa tekoa kuten ohjauksen vaijerirummut.
Mutta, nyt on kuitenkin tärkeitntä saada vene veteen keväällä. eikä niinkään etsiä alkuperää. Jos se nyt siinä sivussa selviäisi, niin eihän sekään pahaa teksi. Täytynee ostaa Åbo Båtvarfista tehty kirja, jos se jotenkin helpottaisi tietämättömän tuskaa. Sellainen on kuulema ilmestynyt tai ilmestymässä.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Loka 2011 16:17

Muistelisin että se on jo ilmestynyt...

Jaakolla on asiat oikeassa järjestyksessä - Turun Veneveistämö ei sieltä missä se on karkaa mihinkään mutta Donna pitää saada vesille VIIMEISTÄÄN ensi kesänä. Jo tässä on sitä porukalla varrottukin.
Voisit pitää semmoiset "kutsuvieras vesillelaskut" hermmetinmoisten pirskeiden kera...
(ilmoitin jo itseni kutsuvieraaksi ;-) )
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Loka 2011 16:31

Vielä veneen alkuperään palatakseni. A. I. Vallin "Moottorivene -kirjassa", sivulla 44 toinen vene ylhäältä päin vastaa eniten Donnaa, paitsi Donnassa ei ole minkäänlaisia pyöreitä ikkunoita ollut tietääkseni koskaan. Siihen piirretty vene on salongin ikkunaukoiltaankin samanlainen ja tuulilasista eteenpäin kanttakin on suhteessa saman verran kuin kuvassa.
Sivulla esitellään pohjan muotoja.
Eihän minun Sinua pitänyt kutsua, mutta kun nyt kutsuit itsesi, hommaan limpparia paikalle. :-) :-)

Lampila

Viesti Kirjoittaja Lampila » 25 Loka 2011 17:29

Sama vika ettei kuvia ole löytynyt mutta sivu 80 kuva 69 kuvaa omaani ehkä parhaiten. Onko sulla ollu viitteitä siitä että olis ollut tuollaista katosta ohjaamossa? Meidän veneeseen pyöreät ikkunat on melko varmasti tehty jossain vaiheessa jälkikäteen, kuten keulaluukku ja valitettavan moni muukin kohta.
- Pohjalla on paremmin -

hb-77

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 25 Loka 2011 21:54

eilen tulli åbu båtvarf kirja postissa. aika surkee moottorivene osio :-( muutten jees ;-)
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Loka 2011 12:26

Sepä se. Ei moottoriveneilijöitä ota kukaan tosissaan. Ei edes nykypäivänä, vaikka moottoriveneilijöitä on valtaosa veneilijöistä. Ei ota tämä meidän yhdistetty liittokaan, vaikka ei puuveneistä puhuttaisikaan.
Kuitenkin moottoriveneitä on tehty jo 1800 luvulta alkaen, vaikkakin käyttövoima oli silloin höyry. Nimekkäitä suunnittelijoitakin on Suomessa ainakin tusinan verran, niin kyllä niistä aika kattavan otoksen moottoriveneilystäkin saisi, jos halua olisi. Ilmeisesti kirjoittajat pelkäävät saavansa jonkinlaisen köyhäilijän leiman otsaansa sivuuttamalla moottoriveneet lähes tyystin. Onneksi meillä on kuitenkin muutama venejärjestö, joka ainakin yrittää pääsääntöisesti esittää asioita tasapuolisesti ja ainakin yksi, joka pääsääntöisesti palvelee moottoriveneitä harrrastavia jäseniä. Helsingin venemessuilla he ovat tuoneet ansiokkaasti esiin joka vuosi useammankin klassikkoveneen. Näistä toinen on Suomenlahden Puuveneilijät ry ja toinen MYS ry, viime mainittu erityisesti kunnostautuen näytteille asettamillaan veneillä ja SPV Suomenlinnan näyttelyllään ja paraatillaan, sielläkin
ovat moottoriveneet - puiset - pääosassa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Loka 2011 12:42

Lampilalle. Keulaluukku näyttäisi olevan aika vakiovaruste näissä vanhoissa veneissä ainakin tämän minulla olevan kirjan mukaan, se näkyy niin piirroksissa kuin kuvissakin.
Myös luukut salongin katossa molemmissa päissä näyttäisivät olevan oviaukkojen kohdalla vakiovarusteita. Minun Donnassani ei selaisia ollut, mutta jo kulkua matalan salongin läpi helpottamaan aion sellaiset laittaa, edessä se antaa myös tilan tunnetta muuten niin pirun ahtaaseen ohjaamoon. Se kun näyttää olevan suunniteltu vain kahdelle eikä 105 cm pituiseen tilaan yhtään enempää mahdukkaan, ellei laita kattoluukkua etummaisen oven yläpuolelle. Ja kun piirrustuksia ei missään ole, niin ainahan voi väittää niiden olleen niin.

Vesiapina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 26 Loka 2011 23:35

hb-77 kirjoitti:eilen tulli åbu båtvarf kirja postissa. aika surkee moottorivene osio :-( muutten jees ;-)
Mistäs tilasit kirjan? Perjantaina ainakin on julkistustilaisuus, jos kyse on Pirkka Leinon ja Jarmo Saarisen kirjoittamasta kirjasta. Enpä tiennyt että niitä jo saa jostain. :)

hb-77

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 27 Loka 2011 22:29

http://www.litorale.fi/book_desc.php?id=66" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolta han mää sen tilasin 8}
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Loka 2011 19:52

11 kpl uusia lautoja on pohjassa 5-9 m mittaisina. Veistäjä juha on tehnyt hyvää jälkeä. Mäntylautaa menee pohjaan 2-3 ja kylkiin mahonkia Ainakin 2 kpl, Vesilinjan alapuolella keulapäässä olevat mahonkilaudat rimoitetaan, ohuen laudan tukemisksi ja jäykistämiseksi, Kun runko on laudoitettu kokonaan, käännetään vene toisinpäin ja höylätään. Sen jälkeen aloitan veneen pohjan kyllästämisen. Työ veistäjällä jatkuu moottoripukin parissa ja sitten pääsenemme kanteen käsiksi, jonka senkin rungon uskoisin olevan valmiina viimeistään tammikuun puolessa välissä, silloin myös rautatavara on pohjan alla eikä monen päivän päässä liene silloin, kun moottori on paikoillaan.
Donna 28 :)) :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30 Loka 2011 20:51

Viime viikolla naulattiin ja niitattiin kaikki tähän mennessä aiemmin vain ruuvatut laudat. Pari mäntylautaa pohjaan vielä ja sen jälkeen pari mahonkia kylkeen niin pääsen kyllästämään. Kyllästys onkin sitten aika haasteellinen juttu, koska jokainen lauta on myös liimattu epoksilla toisiinsa kiinni. Epäilin vähän raktkaisua, mutta veistäjä torbedoi epäilykseni "jos laudat ovat kunnolla kyllästetty, ei niihin pääse imeytymään vettä ja silloin ei ole vaaraa kaarien katkeilusta ". Siis kyllästyksen täytyy onnistua sata prosenttisesti. !!! Ehkäpä rakenne ei edistä ainakaan vesi vuotoja. Täytynee vielä varautua lyijymönjäämään kyllästetyt laudat.
Vielä tuosta rautatavarasta pohjaan, olen nimittäin harkinnut asiaa siten, että kalarautaa ei ehkä tarvitsisi ollenkaan potkurin alapuolella tai ainakin siten, että jos se on sitä suojaamassa, ei sen tarvitsi mennä enää peräisinlevyn alle laakeroitavaksi. En nimittäin ole vuosikausiin ajanut karille ja jotenkin tuntuu siltä, että kalarauta on vain hidastamassa veneen kulkua. Mitä muuta merkitystä sillä on kuin tämä karilleajon suojana toimiminen.
Simon, sanoit makuutilan korkeudeksi 90 cm, oliko se mitta punkan päältä, jos oli, laveri menee 15 - 20 cm pohjasta ylöspäin, pirun matalalla tämä minun keulakansi. !!!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31 Loka 2011 16:48

Edelliseen palaten. Teettänee jonkilaisen kapean matalan lyhyen keulahytin tai vastaavan, että saa istumakorkeuden. Näin äkkipäätä ajatellen 15- 20 cm korkea ja noin
1,5 m pitkä, sen verran kapea, että on reilusti tilaa kannella työskentelyyn. Kannellahan tulee lähinnä oltua maihin suoraan keula edellä ajellessa ja veneestä maihin ja takaisin liikuttaessa luonnonsatamissa. Kun ei hirveämmin viitsisi pilata keulan pitkää tasaista kantta, mutta asumismukavuuden vuoksi siitä vaateesta pitänee jotenkin tinkiä.
P.S. Vene hallitsee taas lähes kaikkia vapaa-ajan ajatuksia. !!!

Vastaa Viestiin