Mielipiteitä pohjamaalista tuntemattoman päälle
-
Mielipiteitä pohjamaalista tuntemattoman päälle
En tiedä millä veneeni pohja on oikein käsitelty. Ed. omistaja väitti sen olleen "epoksitervaa" mutta epoksiterva on 2-komponenttia eikä ko. maali minusta mitenkään voi olla 2-kompoa. Mustaa se oli ja alla oli jotain punaista jonka päälle musta oli maalattu. Musta pintamaali oli vuosien kuluessa vetänyt pintaansa vaaleaa/valkoista hilseen näköistä jonka olen kraapannut pois.
Koska musta maali on 90% hyvää kraappauksen jälkeen ja lauta on kuivaa + tervettä, en näe järkeä ruveta hiomaan pohjaa puulle asti. Olen kyllä kyllästänyt sisältä pööllä niin paljon kuin imee. Haluaisin vain maalata uuden pintavärin ja myrkkymaalin koska nykyinen maali ei kuitenkaan ole niin täydellinen. Ajatuksissa on ollut maalata tuon mustan päälle yksinkertaisesti Ferrex nyt syksyllä ja sen päälle myrkkymaali sitten keväällä.
Kuulostaako tuhoon tuomitulta ajatukselta?
Tuossa pari kuvaa joissa näkyy nyk. maali ennen ja jälkeen krapaamisen ja se siis oli ollut käsittelemättömänä ilmeisesti vuosia.
Koska musta maali on 90% hyvää kraappauksen jälkeen ja lauta on kuivaa + tervettä, en näe järkeä ruveta hiomaan pohjaa puulle asti. Olen kyllä kyllästänyt sisältä pööllä niin paljon kuin imee. Haluaisin vain maalata uuden pintavärin ja myrkkymaalin koska nykyinen maali ei kuitenkaan ole niin täydellinen. Ajatuksissa on ollut maalata tuon mustan päälle yksinkertaisesti Ferrex nyt syksyllä ja sen päälle myrkkymaali sitten keväällä.
Kuulostaako tuhoon tuomitulta ajatukselta?
Tuossa pari kuvaa joissa näkyy nyk. maali ennen ja jälkeen krapaamisen ja se siis oli ollut käsittelemättömänä ilmeisesti vuosia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viesti:
Re: Mielipiteitä pohjamaalista tuntemattoman päälle
Moro
Taas vakio kommentti: Kannattaa aina ensin kokeilla palstan "etsi" toimintoa. Pohjamaalista/myrkkymaalista löytyy satoja ketjuja, joissa on käsitelty kaikki vaihtoehdot...
Toinen vakiokommentti: kannattaa noudattaa maalinvalmistajien ohjeita primereistä ja ylimaalausajoista!
Googlaa esim hempel tms mitä aiot käyttää...
Lyhyesti: hiottuun pohjamaalin päälle kerros pari hempel yachtprimeriä ja ylimaalausajan puitteissa haluamasi antifoulingmaali.
Nortti
Taas vakio kommentti: Kannattaa aina ensin kokeilla palstan "etsi" toimintoa. Pohjamaalista/myrkkymaalista löytyy satoja ketjuja, joissa on käsitelty kaikki vaihtoehdot...
Toinen vakiokommentti: kannattaa noudattaa maalinvalmistajien ohjeita primereistä ja ylimaalausajoista!
Googlaa esim hempel tms mitä aiot käyttää...
Lyhyesti: hiottuun pohjamaalin päälle kerros pari hempel yachtprimeriä ja ylimaalausajan puitteissa haluamasi antifoulingmaali.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Niin, yritin päästä vähän vähemmällä ja olla lukematta niitä satoja ketjuja ainakaan ihan kaikkia. Olen lukenut jo aika monia ketjuja mutta tähän en löytänyt neuvoa. Jos hioisin pohjan puulle tai hioisin nyk. maalin matalle, ei koko kysymystä enää olisikaan. Tarkoituksena olisi vain löytää maali jonka voisi suoraan maalata tuohon päälle joka varmasti tarttuisi riippumatta siitä mitä ed. maali on ja johon tarttuisi myös myrkkymaali.
Samalla kuvien avulla ajattelin jos joku tunnistaisi mitä maalia siinä mahd. on, tuon "rokonarven" perusteella...-vene on siis lionnut järvivesissä näihin asti.
Samalla kuvien avulla ajattelin jos joku tunnistaisi mitä maalia siinä mahd. on, tuon "rokonarven" perusteella...-vene on siis lionnut järvivesissä näihin asti.
-
Komppaan Norttia: "lyhyesti..." ; hio se pinta, eihän se tuon kokoisen veneen pohjan hionta ole järinkään suuri homma nuorelle miehelle. (oletan, että jampe9 on kuvassa)Jampe9 kirjoitti:Niin, yritin päästä vähän vähemmällä ja olla lukematta niitä satoja ketjuja ainakaan ihan kaikkia. Olen lukenut jo aika monia ketjuja mutta tähän en löytänyt neuvoa. Jos hioisin pohjan puulle tai hioisin nyk. maalin matalle, ei koko kysymystä enää olisikaan. Tarkoituksena olisi vain löytää maali jonka voisi suoraan maalata tuohon päälle joka varmasti tarttuisi riippumatta siitä mitä ed. maali on ja johon tarttuisi myös myrkkymaali.
Se maalin pinnassa ollut valkoinen härmä voi olla myös jotain vedessä kasvavaa eikä maalia/maalista irronnutta??
Matti
-
Oliskin ollut, mutta ei ole. Minun poika se siinä patsastelee.(oletan, että jampe9 on kuvassa)
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Jaa että hio? -ja minä kun aattelin että pääsis välttämään mokoman keksimällä oivallisen maalin joka tarttuu pintaan kuin tauti...
Siinä tapauksessa jos hion, niin onko mitään järkeä laittaa lyijymönjää jos ei hio aivan puulle asti? Olen nääs ymmärtänyt että ferrexiä laitetaan lyijymönjän asemesta ja että lyijymönjää jos laittaa, se pitäisi päästä imeytymään puuhun? Koska on entinen maali päällä, ei liene järkeä ajatella lyijymönjääkään? Ferrexiä ehdotin siksi että se kuulemma on hyvää tarttumaan vaikka mihin. Eipä ole asiasta kokemusta.
-
moro
toi näyttäs kylläkin epoksitervalta mut mene ja tiedä kun ei pääse näppituntumaa ottamaan ja toi harmaa on selvästi levää joka kasvanut veneen pohjaan kiinni. tosin ois lähtenyt heti pois jos kun vedestä noston jälkeen ois pessyt painepesurilla.mutta kun kuivanut niin lähtee parhaiten jos ei haluu hionta hommiin niin karkea pesusieni ja vettä tai kodin keittiöstä se vihreä tai vastaava patapata kose oli.veteen mäntysuopaa niin avot. tossa ei mee tosiaan kauan pestaa poikasi tekemään kyseinen homma.
-
- Viesti:
Moro
Toistan: hiottuun pohjaan yacht primer ja sen päälle ylimaalausajan puitteissa antifouling.
Antifouling (tai lyijymönjä) ei tartu suoraan hiottuunkaan epoksitervaan tms. Primer tarttuu hyvin melkein mihin vaan ja taas antifouling (eli siis se myrkkymaali) tarttuu tuoreeseesn primeriin hyvin. Olikos esim. Hempelin primerin ylimaalausaika max. 24 h (tarkasta maalipurkin kyljestä).
Pohjaa siis ei tarvi hioa puulle jos laittaa väliin tartuntamaalin eli primerin. Mutta epoksitervan liukas pinta kannattaa karhentaa hiomalla, jotta primeri tarttuu siihen paremmin. Epoksiterva on liukaspintainen maali.
Nortti
Toistan: hiottuun pohjaan yacht primer ja sen päälle ylimaalausajan puitteissa antifouling.
Antifouling (tai lyijymönjä) ei tartu suoraan hiottuunkaan epoksitervaan tms. Primer tarttuu hyvin melkein mihin vaan ja taas antifouling (eli siis se myrkkymaali) tarttuu tuoreeseesn primeriin hyvin. Olikos esim. Hempelin primerin ylimaalausaika max. 24 h (tarkasta maalipurkin kyljestä).
Pohjaa siis ei tarvi hioa puulle jos laittaa väliin tartuntamaalin eli primerin. Mutta epoksitervan liukas pinta kannattaa karhentaa hiomalla, jotta primeri tarttuu siihen paremmin. Epoksiterva on liukaspintainen maali.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Maalasin, paikallisen venekorjaamon suosituksesta, Bellan pohjan kesällä Jotunin Epocoatilla http://www.nor-maali.fi/tuoteselosteet/ ... Primer.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; , vaikka tuoteselosteessa ei mainittu lasikuitua. Hinta oli edullinen, 3 ltr maalia+kaksi mohairtelaa= 33€, Hempelsit ovat eri hintaluokassa http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Hempel_Primerit" onclick="window.open(this.href);return false; , eivätkä ole sen kummempia maaleja käytännössä, kertoi venekorjaamoyrittäjä.
-
- Viesti:
Moro
Bonito, eiks bella ole lasikuitupaatti?
Puuveneen pohjaan ei sovi epoksimaali, se halkeilee. Siksi yachtprimer, kun se tarkoitettu puulle eli on joustava.
Merkillä mun puolesta ei ole mitään väliä jos maali vaan koetusti toimii puuveneessä. Mä en ole uskaltanut kokeilla muita, kun työ on kuitenkin se suurin kustannus. Ja hukkaanhan sen työn lisäksi menee ne maalit jos ei ne pys ypohjassa kuin yhden kauden...
Nortti
Bonito, eiks bella ole lasikuitupaatti?
Puuveneen pohjaan ei sovi epoksimaali, se halkeilee. Siksi yachtprimer, kun se tarkoitettu puulle eli on joustava.
Merkillä mun puolesta ei ole mitään väliä jos maali vaan koetusti toimii puuveneessä. Mä en ole uskaltanut kokeilla muita, kun työ on kuitenkin se suurin kustannus. Ja hukkaanhan sen työn lisäksi menee ne maalit jos ei ne pys ypohjassa kuin yhden kauden...
Nortti
- CC
Mitään varmaa ohjetta kukaan tuskin osaa tuosta antaa. Tuntemattoman maalin päälle jollain maalaminen on aina riskialtista.
Jos ei halua ottaa epäonnistumisen riskiä, on parasta mennä puulle asti, ja lähteä sieltä tunnetusti yhteensopivilla tuotteilla.
Epoksitervasta ei ole omia kokemuksia, mutta kuuleman mukaan harva on onnistunut sen päälle maalauksessa yhtään millään. Siis pysyvästi.
Jos ei halua ottaa epäonnistumisen riskiä, on parasta mennä puulle asti, ja lähteä sieltä tunnetusti yhteensopivilla tuotteilla.
Epoksitervasta ei ole omia kokemuksia, mutta kuuleman mukaan harva on onnistunut sen päälle maalauksessa yhtään millään. Siis pysyvästi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
Jaa-a... pitänee vissiin taipua tuohon Nortin neuvoon eli hioa entinen maalipinta rikki. Ja sitten sitä primeriä ja antifouling. Tuommoisen kyllä hioo muuten aikas äkkiä kun ei tarvitse puulle asti mennä. En ole ennen epoksitervattua venettä nähnyt mutta en kyllä mitenkään uskoisi nykyisen pinnan olevan 2 komponenttia. Perusteluna että se on hiuksenohut ja kraapatessa melko pehmeäkin. Pinta kyllä on liukas.
-
- Viesti:
Moro
Jos pohjassa nyt sitten on epoksiterva?
Epoksitervahan on kaksikomponenttimaali, mutta se on joustavampi kuin varsinaiset epoksimaalit ilmeisesti tuon jonkun tervantyyppisen ainesosan ansiosta. Se on alunperin tarkoitettu teräs ja betonirakenteisiin myös veden alle.
Se Ei ole oikeastaa ollenkaan puumaali. Vanerilla olen nähnyt sitä käytettävän menestyksekkääst.i koska vaneri ei elä. Vaneriveneessä 2-komp epoksiprimeri (hempel lightprimer) ainakin pysyi epotervassa todella hyvin. Mutta tuota 2-komp primeriä en laittais puulle...
Varsinaistä käyttökokemusta mullakaan ei ole epoksitervasta puulla eikä yachprimerin pysyvyydestä sen päällä.
Eli omalla vastuulla vetelet mitä sitten veteletkin...
Viittaan allekirjoitukseeni.
Nortti
Jos pohjassa nyt sitten on epoksiterva?
Epoksitervahan on kaksikomponenttimaali, mutta se on joustavampi kuin varsinaiset epoksimaalit ilmeisesti tuon jonkun tervantyyppisen ainesosan ansiosta. Se on alunperin tarkoitettu teräs ja betonirakenteisiin myös veden alle.
Se Ei ole oikeastaa ollenkaan puumaali. Vanerilla olen nähnyt sitä käytettävän menestyksekkääst.i koska vaneri ei elä. Vaneriveneessä 2-komp epoksiprimeri (hempel lightprimer) ainakin pysyi epotervassa todella hyvin. Mutta tuota 2-komp primeriä en laittais puulle...
Varsinaistä käyttökokemusta mullakaan ei ole epoksitervasta puulla eikä yachprimerin pysyvyydestä sen päällä.
Eli omalla vastuulla vetelet mitä sitten veteletkin...
Viittaan allekirjoitukseeni.
Nortti