Volvo Penta ja RB-vaihde

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Volvo Penta ja RB-vaihde

Viesti Kirjoittaja palonte » 05 Syys 2011 23:35

Ostinpa ensi talveksi harrasteen jälleen. Paatti on Albatross 26 ( juu, se muovia ) ja ensimmäinen kohdalle tullut kysymys koskee voimalinjaa. Veneessä on koneena VP B20 pensa-petrooli kone ja ajotunnit jos mittari mitään tietää olisi alle 2000. Kone joutaa pois käytöstä, mutta miten lie tuon vaihteen kanssa. Jostain ketjusta luin että ei aina löydä vapaata ja itsekin muistan reilut 10 vuotta sitten taistelleeni samanlaisen kanssa, kun vaihdevipu ei liikkunut riittävästi, niin jäi luistamaan. Eli kiinnostaisi ko. vaihteesta kaikenlainen irtotietous, mm. öljylaatu/määrä , räjäytyskuva, tyypilliset virheet, joilla sen rikkoo jne..
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

velho
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36

Re: Volvo Penta ja RB-vaihde

Viesti Kirjoittaja velho » 11 Syys 2011 11:12

RB-vaihteessa sama öljy kuin moottorissakin, määrä selviää moottoriöljyn mittatikusta.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvo Penta ja RB-vaihde

Viesti Kirjoittaja pellamo » 11 Syys 2011 20:08

Ohjekirjan mukaan rb-kytkimeen laitetaan yksiaste 30 öljy kesällä ja tosi kylminä aikoina 20 öljy.
Sen kytkimen saa passattua aika helposti jos tuntuu ettei ns. vapaa löydy pykälän kohdalta.
Särjettyä sen saa ilman öljyä ajelulla sekä huonolla jäähdytyksellä jos koneessa on paljon tehoja..
Öljytilavuus on vain 0.5 litraa.
Hyviä kytkimiä ja pehmeätoimisia mutta tietysti nykyihmisille ja vaatimuksille liian raskastoiminen.
Itselläni 6 pyttysen Nissanin (Laurellin kone)perässä ja toiminut hyvin vaikkakin on varmaan jo sen kytkimen äärirajoilla.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Volvo Penta ja RB-vaihde

Viesti Kirjoittaja palonte » 11 Syys 2011 21:14

OK, epäilinkin että tuskin sentään synteettisiä kannattaa laittaa. Varaosia tuskin kuitenkaan enää saa, joten varakytkin kannattanee kytätä ja hankkia kun kohdalle osuu.
Sehän ton RB:n toiminnassa on omanlaistaan, että se taitaa kaivata akselin työntöä pitääkseen kartion kireellä. Eli erillistä painelaakeria ei saane käyttää.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvo Penta ja RB-vaihde

Viesti Kirjoittaja pellamo » 11 Syys 2011 21:28

Ei tosiaan painelaakeria siinä saa olla mutta eihän se vaadi kuin vähän tarkkuutta koneasennuksessa(linjauksessa.koska ei salli niveltä) ja kun hommaa akselin ja kytkimen väliin sellaisen "fiiberilaipan" niin se antaa pikku elämisen ja heiton anteeksi.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Volvo Penta ja RB-vaihde

Viesti Kirjoittaja palonte » 13 Syys 2011 10:22

Pitää tässä kohtaa paljastaa kerettiläiset ideani ja raottaa verhoa, josko ideariihi tuottaisi tukun vastakysymyksiä.
Albatrossin konehuone on varsin mittava ja aion korvata vanhan VP:n pienellä henkilöauton bensakoneella (Nissan Mikra 1.0). Tarkoitus on tehdä alkuperäisille kumityynyille "konekotelo" siten että vaihde jää ulkopuolelle ja kone liitetään kotelon sisällä vaihteeseen nivelakselilla ja kiinnitetään uivasti koteloon pehmeillä kumeilla. Näin lopputuloksessa potkuriakseli työntää vaihteistoa, joka työntää venettä kotelon rungon kautta, mutta moottori ei ole omine värähtelyineen tässä prosessissa, vaan saadaan kahden seinän ja kaksien kumien taakse mölyineen.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Vastaa Viestiin